Sähköropleema

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Lepa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:07 pm
Viesti:

Sähköropleema

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Solifer TS 50 vm.74
Kesällä vaihdettu kaikki sytytysosat (konkka,kärjet,puola)
toimi pari päivää, alkoi pätkimään aivan kuin kierrosrajoitin päällä, nyt saattaa joskus lyödä huonon kipinän, joskus ei ollenkaan. Katkojan kärkiväli 0,5mm. Kai teillä nyt joskus mopo on ollut. Jos joku viitsisi valottaa vähän mikä on pielessä? Luulisi nyt uusien osien edes hetken toimivan!
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kai tulpankin vaihdoit?
Tulpanjohto irti tulpanhatusta, puolen sentin päähän moottorista ja poljetaan.
Kipinöikö?
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Tulpan kunto? Tsekkaa se ja mieluiten vaihda uuteen kun tuosta viestistäsi päätellen kaikki muu on vaihdettu. Mee kauppaan vanha tuluppa följyssä. Näin saadaan uusi oikean lämpöarvon omaava tulppa varmasti. Siis jos se alkuperäinen vanha on oikea??
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mites se johto, joka tulee puolalta sammutuskatkaisijalle ja itse katkaisija?
Magneetossa jo kaikki kunnossa, ni tulpanjohdon ja tulpan jälkeen ei ole muita vaihtoehtoja.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Lepa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Sammutusjohtoo ei oo (ollut ennenkin kränää ja sammutetaan vaihde päälle)
Tulpan johtoa vaihdeltu ja tulppia myös. Antaa sormille kovan tällin, muttei lyö kipunaa!
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Sillon kun mopoihin tuli tulpan päähän häiriönpoistaja,
sen huamattiin estävän mopon käynnistä johtuvaa
häirittevää ääntä.
Onks tulpanjohtoo vaihtaessa vaihdettu hattukin?
Vois kokeilla ilman hattua, jos saat johdonpään pysyyn ilman sitä paikallaan.
Lepa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Tota täytyy kokeilla (Hattu lainassa kelkasta näin kesäkautena)
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Ettei vaan olis konkka kuitenkin syynä ?
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Pahus kun olen Tunturi miehiä. Eihän Soliferissä ole imuventtiilinä sellainen joku pyörivä levy. Eili mäntä ei toimi imuventtiilinä. Tuli mieleeni että jos se oletettu imuventtiili levy jotenkin olisi epäkunnossa?
Lepa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Ei Soliferin moottorissa Tomos 4V ole mitään pyöriviä imuventtiili levyjä.
Ja tämä vika on kyllä ihan sähköpuolella. Woodsmanin konkka juttua vois olla mahdollinen vika. Konkka on tätä kämästä mallia, johon tinataan johdot kiinni, joten olisko mahdollista että tinatessa olis saanu liikaa lämpöä ja ottanu siitä itteensä. En ole näiden sähköjuttujen asjantuntija, joten pystyisköhän ton konkan kunnon tarkistaan jotenkin? Onko konkkaa myytävänä montaa sorttia. Eli miten tiedän minkä ostan?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kärjissä kipunoi ja tekee piikkiä jos konkka huono. Koita hivasta kärjet, jos vaikka on tullut piikki.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Onko vauhtipyörän magneetit kunnossa?
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Kondensaattorin voi kotikonstein testata niin, että antaa akusta tasavirtaa sekunnin verran, sitten laittaa pienen polttimon konkkaan kiinni. Pitäisi edes välähtää hieman.

Kapasiteetistä ei tuo kerro mitään, joten on helpompi ostaa uusi konkka. Anna vanha vaihdossa.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Aikoinaan tuli paljonkin ropattua Tunturia, Soliferia ja Sachia. Yksinkertaisa vehkeitä, ku ei o paljoo liikkuvia osia ja moottorin virtaukset hoituu ihan männän ja sylinterin aukkojen ohjaamina.

Kyllö se konkka saattaa ottaa nokkiinsa, jos hirmu isolla kolvilla tunaat ja jos kauan siinä ähräät. Yleensä juottaminen käy puhtailla osilla kyllä niin äkkiä, että mitään ei kerkiä tapahtumaan konkalle. En usko, että uutena ostettu konkka on menny.

Tutki vielä se tulpan hattu, enneku alat ottamaan vauhtipyörää irti.
Jos se konkka on menny kuitenkin, ni sen näkkee moottorin käydessä siitä, että kärkien välissä käy hirmunen kipinöinti. Sähköinen testaaminenkin onnistuu, mutta en tiiä, riittääkö siihen yleimittari.

Ja oliko se tulppa uusi? Kakstahtimoottori kun on ankara tulpalle varsinkin, jos seos on pikkasen laihalla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Juurikkalat (Jussi ja Juha?) kirjoittivat joskus 70-luvulla "Mopo" kirjan. Sillä minä pärjäsin monta vuotta. Löytynee paikallisesta kirjastosta.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Kalvaana ehti väliin. Katso tosin, josko kärjet kipinöi. Vauhtipyörän olet saanut irti, ei tarvitse pelätä toista irrottamista. Se on voinut "syödä" kiilan pas..ksi, ja ennakko on muuttunut, ja samalla magneettien jättämä antaa huonomman kipinän.

Eikös Boschin vehkeissä ollut katkojan kärkiväli pienempi, 0,3 tai 0,4? Nyt ei ole tilaisuutta tarkistaa. Tulpalla 0,5 kuitenkin.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Jotenkin jääny tomoksen katkojan kärki väliksi mieleen 0,4mm.niiden kanssa sitä tuli pelattua muttajohan tästä on aikaa.
Lepa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Lauantaina polkasin konetta ihan vaan muuten vaan ja lähti käyntiin!
Sammui tosin hetken kuluttua eikä suostunut enää starttaamaan eikä lyömään kipinää. Sillä aikaa kun se kävi, näin että, konkan pään, johon johdot on tinattu ja vauhtipyörän välissä kävi kova kipinöinti.
Otin pyörän irti ja viilasin tinaknölliä hieman matalemmaksi. Ei auta.
Mitäs tämä nyt oikein meinaa?
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Tyypillinen kondensaattori koostuu kahdesta elektrodista, joista kumpikin varastoi samansuuruisen mutta erimerkkisen sähkövarauksen.
Nämä elektrodit on eristetty toisistaan, elektrodien välille muodostuu sähkökenttä joka johdetaan katkojan kautta tulpalle männän yläkuolokohdassa jotta ilman ja bensiinin seos syttyisi.

Jos jännite ylittää eristeen kestokyvyn tapahtuu läpilyönti ( tuhoten kondensaattorin jos kondensaattorin sisäinen eriste pettää ) :roll: nyt kuitenkin kyseessä ymmärtääkseni kondensaattorin ulkopuolinen läpilyönti ennen tulpanjohtoa :?:

Eli kysymys kuuluu että onkohan siinä alunalkaen ollut jonkinlainen eriste tai suojus joka estää kipunan karkaamisen ennen aikojaan väärään paikkaan, tulpallehan sen pitäisi mennä jotta mopo kävisi :roll: :?:
Viimeksi muokannut JP, Ma Syys 11, 2006 5:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

- "Ei kirjatta mettään, eikä kirveettä kirkkoon."
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], SPS1975 ja 33 vierailijaa