Automaattivaihteisto ja sillä ajaminen?
Automaattivaihteisto ja sillä ajaminen?
Tekniikka, löytyykö kirjallisuutta, onko automaattilaatikolla sähköisiä ohjauksia esim moottorin mustaan laatikkoon, ajaminen, paljonko jalkoja, onko eroa henkilöauto ja raskas kuormaautoajamisessa? Vaaralliset tilanteet, jipot, huolto????
-
- Viestit: 698
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
- Paikkakunta: keski-uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 2:29 pm
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Eipä taida henkilöauton automaatissa olla enää nykyään mitään jippoja, tai toki se jippo on kun ostaa käytetyn auton niin ei mitään takuita että onko öljyjä ja suodinta laatikkooon ikinä vaihdettu. Ne kun eivät kuulu huolto-ohjelmaan juuri missään merkeissä ja silti ne hommat pitää tehdä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Ja uudemmissa autoissa se automaattilaatikko on yhteydessa moottorinohjauksen boksiin. Ennaa ei ole kick down-vaijeria kaasuvivustosta, kun kaikki tapahtumat haistellaan sahkolla samalla, kun moottoria ohjeistetaan.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
- Viesti:
Kyllä niissä joitain huomioita on. Sähköllä ohjataan nykyisiä (turbiinin luistoa yms.) ja öljyt pitää olla sen mukaiset (sähkönjohtavuus?). Jotkut laatikot ovat oppivia eli mukautuvat ajotapaasi ja pyrkivät edullisuuteen. Tussuttelun jälkeen ensimmäinen polkaisu vähän nihkeää kunnes uusi oppi perille. Tämä ei koske dsg laatikoita, jotka ovat luku sinäänsä. Ajaminen sinäänsä on ongelmatonta niin raskaskuljetuksessa (aika harvinaisia), että henkilöautossa.
Huoleton hevoseton poika
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Tuulen kysyi mm:
"ajaminen, paljonko jalkoja, onko eroa henkilöauto ja raskas kuormaautoajamisessa? Vaaralliset tilanteet, jipot, huolto????"
Kalvaana kirjoitti:
"Auton kayttoohjekirja on huonoin mahdollinen kirjallisuus, jos tekniikkaan haluaa oikeasti perehtya. Autotekniikan uusimmat kirjat ja Ahynesin korjausoppaat antavat jo enemman osviittaa."
Onko auton käyttöohjekirja todellakin huonoin mahdollien tietolähde Tuulen kysymyksiin?
Kalvaanan suosittelemista kirjoistako selviää merkin x, malli y, version z erityispiirteet? Koko mallisukupolven yleiskorjausohjekirjastako? Yleisautotekniikkakirjastako?
"ajaminen, paljonko jalkoja, onko eroa henkilöauto ja raskas kuormaautoajamisessa? Vaaralliset tilanteet, jipot, huolto????"
Kalvaana kirjoitti:
"Auton kayttoohjekirja on huonoin mahdollinen kirjallisuus, jos tekniikkaan haluaa oikeasti perehtya. Autotekniikan uusimmat kirjat ja Ahynesin korjausoppaat antavat jo enemman osviittaa."
Onko auton käyttöohjekirja todellakin huonoin mahdollien tietolähde Tuulen kysymyksiin?
Kalvaanan suosittelemista kirjoistako selviää merkin x, malli y, version z erityispiirteet? Koko mallisukupolven yleiskorjausohjekirjastako? Yleisautotekniikkakirjastako?
-
- Viestit: 493
- Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 3:22 pm
- Paikkakunta: Lapinlahti
- Viesti:
Tavalliselle tallaajalle ei sen parempaa ja mukavampaa olekaan, kuin nykyautojen automaattilaatikko. Sekä maantiellä, että kaupungissa.
Jos tuulen kysymyksellään, paljonko jalkoja, tarkoitti ajotapaa, niin automaatilla ajettaessa on aina vasemman jalan vapaapäivä.
Vaaralliseen tilaanteeseen joudutaan kuskin toimesta, ei laatikon ansiosta.
Jippoja tuskin muuta, kuin että laatikosta yleensä löytyy käsivalintakin. Sitä tarvitaan mahdollisesti pahasta (liukkaasta) paikasta menemiseen.
Huolto on ainoastaan sitä, että laatikon öljy vaihdetaan huoltokirjan määräyksen mukaan.
Nämä ovat minun havaintoni, eivätkä välttämättä alkuunkaan ainoat oikeat. Minä olen mennyt näillä. Viimeisimmät omat automaattiajokit Nissan Almera Tino, Vw Golf ja Seat Altea XL. Nyt taas käsivaihteistoinen sattuneesta syystä. Näkyy silläkin taas oppivan ajamaan...
Jos tuulen kysymyksellään, paljonko jalkoja, tarkoitti ajotapaa, niin automaatilla ajettaessa on aina vasemman jalan vapaapäivä.
Vaaralliseen tilaanteeseen joudutaan kuskin toimesta, ei laatikon ansiosta.
Jippoja tuskin muuta, kuin että laatikosta yleensä löytyy käsivalintakin. Sitä tarvitaan mahdollisesti pahasta (liukkaasta) paikasta menemiseen.
Huolto on ainoastaan sitä, että laatikon öljy vaihdetaan huoltokirjan määräyksen mukaan.
Nämä ovat minun havaintoni, eivätkä välttämättä alkuunkaan ainoat oikeat. Minä olen mennyt näillä. Viimeisimmät omat automaattiajokit Nissan Almera Tino, Vw Golf ja Seat Altea XL. Nyt taas käsivaihteistoinen sattuneesta syystä. Näkyy silläkin taas oppivan ajamaan...
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Talvella liikkelle lähdettäessä tuntuu automaattiloota hiukan miettivän ja siksi en polekkaan ensimmäisen kilometrin aikana, vaikka moottori olisi kuinka lämmitetty sähköllä.
Kuulema 50-60 lukujen ameriikan autoja tuotiin sentakia vähäsen automaatilla, kun eivät kestäneet kiinnijäädessä "pouaamista" eli nopeaa edestakaisin vetoa. Tiedä häntä, mahto niiden kalliimpi hintakin olla syynä.
Liukkaalla kelillä ja riskillä moottorilla pitää hiukan varoa kaasun kanssa, että ei nappaisi pienemmän vaihteen kesken kaiken esim. kurvissa. Onhan vaihdevivussa useita vaihtoehtoja ja voi vaihteiston lukita niin, että ei mene isommalle vaihteelle. Tulee vain harvoin käytettyä tätä mahdollisuutta.
Tähän voi lisätä oman töppäyksen Texasissa 80-luvulla: Ajoin varmaan 500km riskillä V8 vuokra-autolla ja olin laittainut käsivaihteen D-kohdalle merkin mukaan. Ihmettelin, kun aina väliin vilkahteli moottori-varoitusvalo kovempaa yli 110km/h ajettaessa. Korva ei vaan reagoinut, kun oli tottunut korkeakieroksisiin riisipussien yms. moottoriääniin. Sitten huomasin, että vaihdevivun osoitinmerkki oli vääntynyt ja olin ajellut vain 3-vaihteella. No ei se bensa mitään maksanut meidän mittapuussa.
Kuulema 50-60 lukujen ameriikan autoja tuotiin sentakia vähäsen automaatilla, kun eivät kestäneet kiinnijäädessä "pouaamista" eli nopeaa edestakaisin vetoa. Tiedä häntä, mahto niiden kalliimpi hintakin olla syynä.
Liukkaalla kelillä ja riskillä moottorilla pitää hiukan varoa kaasun kanssa, että ei nappaisi pienemmän vaihteen kesken kaiken esim. kurvissa. Onhan vaihdevivussa useita vaihtoehtoja ja voi vaihteiston lukita niin, että ei mene isommalle vaihteelle. Tulee vain harvoin käytettyä tätä mahdollisuutta.
Tähän voi lisätä oman töppäyksen Texasissa 80-luvulla: Ajoin varmaan 500km riskillä V8 vuokra-autolla ja olin laittainut käsivaihteen D-kohdalle merkin mukaan. Ihmettelin, kun aina väliin vilkahteli moottori-varoitusvalo kovempaa yli 110km/h ajettaessa. Korva ei vaan reagoinut, kun oli tottunut korkeakieroksisiin riisipussien yms. moottoriääniin. Sitten huomasin, että vaihdevivun osoitinmerkki oli vääntynyt ja olin ajellut vain 3-vaihteella. No ei se bensa mitään maksanut meidän mittapuussa.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Pe Helmi 05, 2010 8:24 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.[/quote]
Ei Volvossa (FM 12 ) ole kytkinpoljinta kyllä on ihan täysautomaatti. On vain kirjaimet R N A M valitsimen vieressä.Nappi katkaisimissa 1/2 E/P.Ne ropotti vaihteistot on eri asia kuin automaatti.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.[/quote]
Ei Volvossa (FM 12 ) ole kytkinpoljinta kyllä on ihan täysautomaatti. On vain kirjaimet R N A M valitsimen vieressä.Nappi katkaisimissa 1/2 E/P.Ne ropotti vaihteistot on eri asia kuin automaatti.
-
- Viestit: 252
- Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 10:06 pm
- Paikkakunta: keskipohjanmaa
- Viesti:
Kalvaana mahtoi tuossa tarkoittaa, että nyky raskaankaluston
robottivaihteistot ovat rakenteeltaan erilaisia, kuin perinteiset automaatit.
Kytkinpoljintahan niissä ei kai yleensä ole, ja toiminta sinänsä on
"automaattista". Vanhanajan automaatit joissa on planeettapyörästöjä
peräkkäin, oli ainakin joku aika sitten vielä melko yleisiä
raskaassa kalustossa. Varsinkin busseissa. Allison taitaa täälläpäin olla yleisin raskaan kaluston automaattivaihteisto.
En osaa sanoa, kuinka isoille moottoritehoille noita oli olemassa.
Taitaa markkinat olla menossa noiden robottivaihteistojen suuntaan
pienemmässäkin kalustossa.
robottivaihteistot ovat rakenteeltaan erilaisia, kuin perinteiset automaatit.
Kytkinpoljintahan niissä ei kai yleensä ole, ja toiminta sinänsä on
"automaattista". Vanhanajan automaatit joissa on planeettapyörästöjä
peräkkäin, oli ainakin joku aika sitten vielä melko yleisiä
raskaassa kalustossa. Varsinkin busseissa. Allison taitaa täälläpäin olla yleisin raskaan kaluston automaattivaihteisto.
En osaa sanoa, kuinka isoille moottoritehoille noita oli olemassa.
Taitaa markkinat olla menossa noiden robottivaihteistojen suuntaan
pienemmässäkin kalustossa.
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Joo, sen jippo kannattaa muistaa et pistää ekalla kerralla vasemman jalkan mahdollisimman kauas polkimista. Meinas olla otsa kovilla kun meidän rouva ajoi ensimmäistä kertaa automaattilaatikollista autoa ja polkaisi jarrun pohjaan kun oli kytkintä polkevinaan...4wdman kirjoitti:Niinku ´Mustavirta jo totesiki ni automaattia ajetaan vain kaasujalalla tarvittaessa kaasu tai jarru.
Mulle yks jenkkiautoilija sano miten häntä oli opetettu toisen jenkkiautoilijan toimesta automaatilla ajoon,kaveri oli tokassu että hän hakkaa toisenjalan irti jossei se kahella jalalla ajo lopu.
-
- Viestit: 921
- Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
- Viesti:
Kyllä volvon FH16 löytyy kaikilla herkuilla automaattilaatikko, kaveri osti kesällä uuden pölliauton 700 heppasen ja hyvin tyytyväinen autoonsa. Hallinnan vaihtoehtoja on useampi ja laatikko oppi kokoajan kuskin ajotavoille ja vaihtaa jyrkässä mäessä tarvittaissa useamman vaihteen yli. Pystyy kuulema heijaamaan autoa ja liikkeelle pääsee helpommin turhia sutimisia... Muut autoilijat odottavat innolla, milloin tulee ongelmia tekniikan kanssa, mutta autoa koko ajan tehdas seuraa ja kahdesti ovat päivittäneet laatikon ja kerran moottorinohjauksen. vaikka ei ole ollut mitään ongelmia.
- Suomela
- Viestit: 1845
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Jos ja kun se on I-shift niin ei se oikeasti ole automaattilaatikko. Ohessa selvitys kuinka se toimii. Olen itse ajanut joitain satoja kilometrejä I-shiftillä varustetulla linja-autolla ja täytyy sanoa että vaihtaa todella kuin ammattikuski, ellei paremminkin.... Yksi Volvon hienoimmista keksinnöistä viime vuosilta.zape kirjoitti:Kyllä volvon FH16 löytyy kaikilla herkuilla automaattilaatikko, kaveri osti kesällä uuden pölliauton 700 heppasen ja hyvin tyytyväinen autoonsa. Hallinnan vaihtoehtoja on useampi ja laatikko oppi kokoajan kuskin ajotavoille ja vaihtaa jyrkässä mäessä tarvittaissa useamman vaihteen yli. Pystyy kuulema heijaamaan autoa ja liikkeelle pääsee helpommin turhia sutimisia... Muut autoilijat odottavat innolla, milloin tulee ongelmia tekniikan kanssa, mutta autoa koko ajan tehdas seuraa ja kahdesti ovat päivittäneet laatikon ja kerran moottorinohjauksen. vaikka ei ole ollut mitään ongelmia.
http://apps.volvotrucks.com/I-Shift/fi-fi/i-shift.html
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Jos automaatista jonkun huonon puolen voisi tuoda julki, niin että, jos sillä jää lumeen kiinni, niin sitä ei voi "heijata", kun se miettii sekunnin, kun pitäisi saada esim pakille, silloin liike pysähtyy. Hyvä puoli on, jos on peilikirkas jää pyörien alla ja pitäisi lähteä liikkeelle, niin löysää vaan jarrun, niin liikkeellä ollaan.
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 9:20 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Kuorma-auton "oikea" automaattilaatikko on sitten verrattain kallis, jos tarttee uusia.
Äkkiä puhutaan kymmenistä tuhansista, eikä tuhansista.
Tämä siis, jos uuden vaihtolaatikon hommaa.
Noitten robottilaatikoiden hintaa en tiedä, mutta kytkinlevyn ja asetelman vaihto (kytkinremontti) raskaan ajoneuvon pajalla teetettynä n. 5500-6000€.
Äkkiä puhutaan kymmenistä tuhansista, eikä tuhansista.
Tämä siis, jos uuden vaihtolaatikon hommaa.
Noitten robottilaatikoiden hintaa en tiedä, mutta kytkinlevyn ja asetelman vaihto (kytkinremontti) raskaan ajoneuvon pajalla teetettynä n. 5500-6000€.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Ei Volvossa (FM 12 ) ole kytkinpoljinta kyllä on ihan täysautomaatti. On vain kirjaimet R N A M valitsimen vieressä.Nappi katkaisimissa 1/2 E/P.Ne ropotti vaihteistot on eri asia kuin automaatti.[/quote]875-SAG kirjoitti:.
Kuorma-autoissahan ei ole samalaista automaattia - eikos ne ole robottovaihteita, jossa paineilmalla runtataan pykalat paalle jonkun logiikan mukaan. Kytkinpoljinkin niisa on. Itse laatikko lienee perusmekaaninen, eli ei mitaan pakkoja ole.
Kyllä se taitaa ihan robotti olla sekin, kuorma-autoissa lisääntyy kulutus melkoisesti jos sielä olis levypakkoja ja pantoja ym.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Natikka 453 ja 35 vierailijaa