Patu 505:n pystypuomin välys
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Patu 505:n pystypuomin välys
Jep, en löytänyt haullakaan tietoa moisesta, sivuttaisvälyksestä on juttua vaikka kuinka ja sitäkin kuormaimessani on. Mut kysymys onkin pystysuuntaisesta välyksestä, eli kuinkas paljon sitä sietää olla ennen kuin alkaa enemmälti rikkoa paikkoja ? Ymmärtääkseni pystypuomissa kääntölaitteen ylä- ja alapuolella on liukulaakeriholkit ja taitaa siellä olla muutakin sälää. Onko osien hinnasta mitään tietoa ?
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Ne pystypylvään kääntöpesään laakeroivat pronssiholkit säätää juuri sitä sivuvälystä. Jos on sivuväljää, niin ne holkit on kuluneet. Jos taas on kääntöväljää, eli pylväs kiertyy löysää, niin käännön hammastanko tai pylvään ratas on kulunut (yleensä molemmat on kuluneet). Kääntöväljää voi säätää pienemmäksi jonkin verran siitä kääntöpesän säätöpultista. Haulla läydät siitä ohjeita, miten säätö pitää tehdä, etei tule liian tiukalle.
Pystyväljään (ylös-alas-suunta) liittyy painelaakeri ja pylvään lukitus. Kääntöpesän pohjalla on painelaakeri, neulaakeri. Se kantaa pylvään painon. Pylvään kääntöratas makaa sen laakerin yläkoolin päällä ja pylvään tyvi menee laakerin silmästä ja alemmasta pronssiholkista läpi. Painelaakerin alakooli makaa kääntöpesän pohjalla, alemman pronssiholkin päällä. Pylvään tyvi näkyy sitten kääntöpesän alapuolella. Siellä pylvään alapäässä on urassa C-klippi, lukkorengas. Lukkorenkaan ja pesän pohjan välissä on säätölevyjä, joilla pystyvälys on säädetty. Jos on liikaa pystyvälystä, niin ota lukkorengas auki ja lisää tai vaihda sopivat säätölevyt sinne.
En muista enää noiden hintoja. Ei ollut mitään mahdottomia. Laakerikaupasta hain sen painelaakerin ja samalla sopivia säätölevyjä.
Pystyväljään (ylös-alas-suunta) liittyy painelaakeri ja pylvään lukitus. Kääntöpesän pohjalla on painelaakeri, neulaakeri. Se kantaa pylvään painon. Pylvään kääntöratas makaa sen laakerin yläkoolin päällä ja pylvään tyvi menee laakerin silmästä ja alemmasta pronssiholkista läpi. Painelaakerin alakooli makaa kääntöpesän pohjalla, alemman pronssiholkin päällä. Pylvään tyvi näkyy sitten kääntöpesän alapuolella. Siellä pylvään alapäässä on urassa C-klippi, lukkorengas. Lukkorenkaan ja pesän pohjan välissä on säätölevyjä, joilla pystyvälys on säädetty. Jos on liikaa pystyvälystä, niin ota lukkorengas auki ja lisää tai vaihda sopivat säätölevyt sinne.
En muista enää noiden hintoja. Ei ollut mitään mahdottomia. Laakerikaupasta hain sen painelaakerin ja samalla sopivia säätölevyjä.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Keslan sivuilta löytyy kuormaimen huolto- ym. ohjeet.
Kun kyseessä on pystyvälys niin luultavasti se nelalaakeri on sieltä rikkoutunut. Neulalaakerin tilalle laitetaan nykyisin pronssinen paininlevy.
Tarkasta kuitenkin ensin että sen pystyakselin alapäästä oleva seekerirengas ei ole päässyt putoamaan.
Jos neulalaakeri rikki niin se pystyvälys on vain maatamia millejä. Mikäli pystyvälystä on senttitolkulla, on seekeri karannut ja puomi pääsee vaikka pomppaamaan pois paikaltaan.
Kun kyseessä on pystyvälys niin luultavasti se nelalaakeri on sieltä rikkoutunut. Neulalaakerin tilalle laitetaan nykyisin pronssinen paininlevy.
Tarkasta kuitenkin ensin että sen pystyakselin alapäästä oleva seekerirengas ei ole päässyt putoamaan.
Jos neulalaakeri rikki niin se pystyvälys on vain maatamia millejä. Mikäli pystyvälystä on senttitolkulla, on seekeri karannut ja puomi pääsee vaikka pomppaamaan pois paikaltaan.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Enpäs löytänyt Keslan sivuilta muuta kuin esitteitä yms.
Tuon seekerin pääsee tarkastamaan vasta kun kääntöpesän irroittaa tukijalkahässäkästä, eikös niin ? Patu 1800:ssa muistaakseni pystypuomin pää näkyi alapuolelta, tuossa ei.
Kävin vielä kokeilemassa ja vaikuttaisi siltä että tuo välys johtuu pääasiassa noista holkeista, enemmän sivusuuntaista on. Käännössä välystä on sen verran, että kun kuljetusasennossa siirtopuomin päästä hetkuttaa, niin parisenkymmentä senttiä on liikettä. Säätää en vielä yrittänyt, mutta sen mitä noista vanhoista viesteistä ymmärsin, säädön vaikutus on aika vähäinen ? Niinpä kaikki hilut mennee uusiksi.
Tuon seekerin pääsee tarkastamaan vasta kun kääntöpesän irroittaa tukijalkahässäkästä, eikös niin ? Patu 1800:ssa muistaakseni pystypuomin pää näkyi alapuolelta, tuossa ei.
Kävin vielä kokeilemassa ja vaikuttaisi siltä että tuo välys johtuu pääasiassa noista holkeista, enemmän sivusuuntaista on. Käännössä välystä on sen verran, että kun kuljetusasennossa siirtopuomin päästä hetkuttaa, niin parisenkymmentä senttiä on liikettä. Säätää en vielä yrittänyt, mutta sen mitä noista vanhoista viesteistä ymmärsin, säädön vaikutus on aika vähäinen ? Niinpä kaikki hilut mennee uusiksi.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Kohtalainen kuva 515:n Patun käännön hilppeistä jotka lienevät samat kuin 505:ssa
http://kuvablogi.com/nayta/2875083/
http://kuvablogi.com/nayta/2875083/
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Joo, tuosta kuvasta selviää mitä torni pitää sisällään, mut voisko joku sisälmykset livenä nähnyt kertoa vielä siitä kääntörattaasta ? Sitähän tuossa kuvassa ei kumma kyllä ole. Onko hitsaamalla puomissa vai miten ? Saako varaosana vai pitääkö koko tolppa vaihtaa jos uuden haluaa ?juhani008 kirjoitti:Kohtalainen kuva 515:n Patun käännön hilppeistä jotka lienevät samat kuin 505:ssa
http://kuvablogi.com/nayta/2875083/
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Ok, kiitos ja kumarrus kaikille vastauksista. Patun laitan liki uudenveroiseen kuntoon, viimeistään keväällä kun kelit vähän lämpenevät.
Nosto- ja siirtopuomin väliset holkit jo vaihdoin ja aika välys oli siinäkin nivelessä, hetkui aika tavalla, mutta holkit olivat yllättävän hyvässä kunnossa, noin silmämääräisesti siis. Toki väljä hävisi uusien osien myötä, mutta oireiden perusteella olisi luullut olevan pahemmin kuluneet.
Nosto- ja siirtopuomin väliset holkit jo vaihdoin ja aika välys oli siinäkin nivelessä, hetkui aika tavalla, mutta holkit olivat yllättävän hyvässä kunnossa, noin silmämääräisesti siis. Toki väljä hävisi uusien osien myötä, mutta oireiden perusteella olisi luullut olevan pahemmin kuluneet.
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
Osien hintaa en kyllä muista kovin tarkkaan, ostin ne jo vuosia sitten kun piti vanhaan kuormaajaan vaihtaa, vaihtamatta jäi. Samat holkit sopivat näköjään moneen malliin. Mut olisiko olleet alta kakskymppiä pari ? Voi mennä metsään pahastikin arvaus.
Osien hintaa en kyllä muista kovin tarkkaan, ostin ne jo vuosia sitten kun piti vanhaan kuormaajaan vaihtaa, vaihtamatta jäi. Samat holkit sopivat näköjään moneen malliin. Mut olisiko olleet alta kakskymppiä pari ? Voi mennä metsään pahastikin arvaus.
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:46 pm
- Viesti:
rotaattorin nopeutta säädetään yleensä kuristamalla öljyvirtaa. eli rotaattorin kaksoisnipassa on vain pieni reikä. kenties sulla on jostainsyystä vaihdettu tavallisiin nippoihin.ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
Osien hintaa en kyllä muista kovin tarkkaan, ostin ne jo vuosia sitten kun piti vanhaan kuormaajaan vaihtaa, vaihtamatta jäi. Samat holkit sopivat näköjään moneen malliin. Mut olisiko olleet alta kakskymppiä pari ? Voi mennä metsään pahastikin arvaus.
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
Hanskallahan se pyörinisnopeus säädetään.ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
Yrittänyttä ei laiteta
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Just, ja mihinkäs se h a n s k a laitetaan ? Ei, kyllä taidan kallistua tuon kuristusventtiilin kannalle. Kuulostaa niin kovasti v i r i t y k s e l t ä tuommoinen hanskan tunkeminen johonkin hydelinjaan. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin.er3004 kirjoitti:Hanskallahan se pyörinisnopeus säädetään.ärjy kirjoitti:Piti vielä sellaista kysyä, kun tuon Patun liikkeet, yhtäaikaisetkin, on 35l/min tuottavalla pumpulla mukavasti hallittavissa, paitsi kourankääntö, niin onkos tuohon kourankäännön liikaan nopeuteen joku lääke olemassa ? Ei kai sen kouran tarvitse niin hel..tisti viuhtoa, puolet hitaampikin riittäisi.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 9:23 pm
- Viesti:
Piti lisätä tuo naama tuohon edelliseen viestiin ettei nyt vaan joku luule että tosissani hanskaa hydeputkeen olen työntämässä.
Tosiaan tuo kourankääntö on aivan turhan kiivas, liekö sitten syynä tuo jonkun ehdottama nippojen vaihtuminen. Niin tai näin, kouranhan ei tarvitse kovin nopeasti pyöriä, edes täysiä h a n s k a l l a vipua väännettäessä, hyvin ehtii asennon passata vähemmälläkin. Käynpäs kysymässä moista kuristinta hydekaupasta kunhan kylille eksyn.
Tosiaan tuo kourankääntö on aivan turhan kiivas, liekö sitten syynä tuo jonkun ehdottama nippojen vaihtuminen. Niin tai näin, kouranhan ei tarvitse kovin nopeasti pyöriä, edes täysiä h a n s k a l l a vipua väännettäessä, hyvin ehtii asennon passata vähemmälläkin. Käynpäs kysymässä moista kuristinta hydekaupasta kunhan kylille eksyn.
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Mikäs muuten on kouran pyörittäjän merkki ja malli ? Omassa Patussa kanssa kouran pyöritys (FR7-S) on "ehkä" se hätäisin liike mutta itse en kyllä ole sitä ongelmaksi ajatellut. Se on varmaan vähän niitä makuasioita myös ?ärjy kirjoitti: Tosiaan tuo kourankääntö on aivan turhan kiivas, liekö sitten syynä tuo jonkun ehdottama nippojen vaihtuminen. Niin tai näin, kouranhan ei tarvitse kovin nopeasti pyöriä, edes täysiä h a n s k a l l a vipua väännettäessä, hyvin ehtii asennon passata vähemmälläkin. Käynpäs kysymässä moista kuristinta hydekaupasta kunhan kylille eksyn.
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
- Viesti:
Patu 505 pystypuomin välys
Jos nyt en väärin muista niin siellä rotaattorissa pitäisi olla kuristimet niissä letkuliitännöissä.
Ps.Tarkemmin kun lukee niin tuossa edellä jo joku asian mainitsikin.
Ps.Tarkemmin kun lukee niin tuossa edellä jo joku asian mainitsikin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, riude ja 20 vierailijaa