Transitin akselin purku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Transitin akselin purku

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Niinkuin kysymyksestäni käy selväksi, olen puoli pöljä konehommissa. Minulla on Transitin taka-akseli paripyörin. Siitä on tulee etuakseli venekärryyn. Nyt on tarkoitus tutkia laakereiden kunto sekä puhdistaa ja voidella ne.

Pyörät sain irti melkoisen ähinän jälkeen kun olin hajottanut yhden räikän ja vaihtanut tyäkalut kolmevarttituuman vehkeisiin.

Kuinka sitten homma jatkuu? Uloimpana on pyöreä luukku 6 mutterilla. Sitten on jonkinlainen kranssi joka on pyörän pulteilla kiinni. Nakuttelenko seuraavaksi tämän "kranssin" irti vai käykö homma luukun kautta?
natikka 674
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 12:17 pm
Paikkakunta: Koskenkorva 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja natikka 674 »

Se pyöreä luukku on vetoakseli,otat sen irti.Sen alta löytyy lukkomutteri jonka alla on lukituslevy ja sitten on mutteri millä säädetään laakerivälys.
Muistaakseni nämä mutterit vaatii sakarahylsyn että ne saa auki. Siitä on toki varmaan 10 vuotta kun oon viimeksi tuollaasen aukaassu,mutta näin muistelisin
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Transitin akselin purku

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Venemies kirjoitti:Niinkuin kysymyksestäni käy selväksi, olen puoli pöljä konehommissa. Minulla on Transitin taka-akseli paripyörin. Siitä on tulee etuakseli venekärryyn. Nyt on tarkoitus tutkia laakereiden kunto sekä puhdistaa ja voidella ne.

Pyörät sain irti melkoisen ähinän jälkeen kun olin hajottanut yhden räikän ja vaihtanut tyäkalut kolmevarttituuman vehkeisiin.

Kuinka sitten homma jatkuu? Uloimpana on pyöreä luukku 6 mutterilla. Sitten on jonkinlainen kranssi joka on pyörän pulteilla kiinni. Nakuttelenko seuraavaksi tämän "kranssin" irti vai käykö homma luukun kautta?
Ota ne 6 mutteria auki. Vedä vetoakseli pois. sitten pääset käsiksi laakerin kiristysmutteriin, ota se auki ja sitten saat navan käsiisi.

Muista päästää jarrukengät tarpeeksi kauas, muuten et saa tuleman rumpua yli kenkien.
natikka 674
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 12:17 pm
Paikkakunta: Koskenkorva 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja natikka 674 »

Se pyöreä luukku on vetoakseli,otat sen irti.Sen alta löytyy lukkomutteri jonka alla on lukituslevy ja sitten on mutteri millä säädetään laakerivälys.
Muistaakseni nämä mutterit vaatii sakarahylsyn että ne saa auki. Siitä on toki varmaan 10 vuotta kun oon viimeksi tuollaasen aukaassu,mutta näin muistelisin
Venemies
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2010 9:30 am
Paikkakunta: Söderbärke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Venemies »

Kiitosta vain. Eiköhän se transistorin akseli näillä eväillä lähde purkenemaan.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

löytys

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

tohon hommaan paripyörä ransitin alkup stefa lootassa lukee fo mo co
sellanen joku 50mm muistellen se reikä, jos sattuu tarviin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], maukku, Mauri Tähkä, Nest0ri, Pataässä ja 52 vierailijaa