fordson super dextra 39hp diesel keittää
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
fordson super dextra 39hp diesel keittää
5 minuuttia käynnissä rupee keittämään voiskohan olla kannen tiiviste hajonnut? pakosarja hajosi ja sen korjasin niin sen jälkeen alko keittämään kone on veneessä kiinni siis jäähdytys toimii paisunta säiliössä oli pikkasen öljyä se viittaisi kannen tiivisteeseen mutta voiko olla männän putki rikki? lähtee kummiskin ekalla käyntiin ja käy normaalisti voisko olla vaan kannen tiiviste rikki kone on 3 pyttynen onko kansi paha irrottaa? en ole tutkinut viellä tiiviteet tilasin jo ajattelin vaihtaa mutta kannattaako? purkaminen imu ja pako irti ainakin mites nokka taitaa kone olla hammastus vaan jakona?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
puristukset
jos siitä mittaisi puristukset millaset pitäisi suunnilleen olla diiselistä ei ole oikein tietoja bensakoneesta olen mittaillut mutta diiselissä tai taitaa olla paljon isommat paineet eli mikä olisi noin se paine mitä sen pitäisi olla?
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: fordson super dextra 39hp diesel keittää
Ei siitä jakopäätä tarvi purkaa kun kannen nostaa pois. Kannen ottaminen on melko ykinkertainen toimitus. Vipusarja irti. Huomioi vipusarjalle olevan öljyputken irroitus. Kannepultit auki ja kansi pois.gala kirjoitti:5 minuuttia käynnissä rupee keittämään voiskohan olla kannen tiiviste hajonnut? pakosarja hajosi ja sen korjasin niin sen jälkeen alko keittämään kone on veneessä kiinni siis jäähdytys toimii paisunta säiliössä oli pikkasen öljyä se viittaisi kannen tiivisteeseen mutta voiko olla männän putki rikki? lähtee kummiskin ekalla käyntiin ja käy normaalisti voisko olla vaan kannen tiiviste rikki kone on 3 pyttynen onko kansi paha irrottaa? en ole tutkinut viellä tiiviteet tilasin jo ajattelin vaihtaa mutta kannattaako? purkaminen imu ja pako irti ainakin mites nokka taitaa kone olla hammastus vaan jakona?
Takaisinasennuksen jälkeen on venttiilien säätö. Se on hieman vaikeahko ensikertalaiselle, siinä yleensä tarvitaan kolme avainta ja mitta, joten nelikätisyydestä olisi apua, mutta kyllä kahdellakin pärjää hyvin.
Säätöruuvejä ei saa kiristää kovin tiukkaan, muuten nostimen pää halkeaa ja se tietää vaikeuksia. Joutuu nostaman kanne uudelleen ylös ja hankkimaan ehjän nostimen.
Nostinten säätöpultin pää on syytä koneistaa suoraksi venttilien säädön saamiseksi oikeaan arvoonsa 0.25 mm:iin.
Myös se pää joka on nokka-akselia vasten on syytä koneistaa, jos näyttää kuluneelta.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
ventiilien säätö
kiitoksia vastauksesta sen tiedän että ventiileissä on jokin järjestys mikä se on meneekö se jotenkin ristiin? eli ykkönen kolmonen vai jotenkin muuten? ei ole tullut oikein säädettyä ikinä kerran olen sen autoon tehnyt ja eikö pako ja imu ventiileille ole oma säätö eli siis jos imu on 0.25 niin onko pako samalla vai eri autosta muistan että olisi ainakin eri säätö? talvella olisi tarkotus tehdä perusteellinen remontti mutta pitäisi saada vene viellä ajokuntoon nosto satamaan ajon ajaksi
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Matalakäyntisissä dieseleissä ei ole venanvälykset niin tarkkoja, että siihen riittää hyvin yksi arvo.
Bensiinimoottoreissa imu ja pakoventtiilin lämpötila ero saattaa olla hetkittäin niin suuri, että vaatii pakopuolelle isomman välyksen, ettei ala kantamaan.
Bensiinimoottoreissa imu ja pakoventtiilin lämpötila ero saattaa olla hetkittäin niin suuri, että vaatii pakopuolelle isomman välyksen, ettei ala kantamaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
hyvä tietää
lueskelinkin jotain palstaa ja 0.25 lämpimänä ja kylmänä 0.30 se viellä mietityttää että onko se kannentiiviste rikki vai ei luulis kummiskin että alkas keittää melkein heti vai oisko jotain muutasitten pakokaasuhan jos pääsee veden sekaan niin sehän alkas kuplimaan paisunta säiliössä luulis kummiskin että heti mutta menee 5 minuuttia noin ennenkun se tapahtuu miettiny että voisko termari jumissa tai sitten kummiskin vesipumpussa vikaa mutta vesi kyllä tuntus liikkuvan jonkun verran kun pikasee kattelin onko toi kannen tiiviste normaalia noissa? pakosarja kun hajosi niin ajoin sen parkkiin takasviellä joutu kaksi kertaa sammuttaa ja jäähdyttää että pääs rantaan voihanse olla että sekin hajottanut vesijäähdytteinen pakosarja tossa laitettu vene käytössä kummiskin pitää tutkia paremmin ei ole vaan kivaa ahtaassa veneessä tutkia no sais toimimaan nostoon asti niin kaikki olisi hyvin sitten vois irrottaa koneen pois kokonaan onko jollain kokemuksia tai käynnyt samanlailla tai jotain veikkauksia?
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Tarkastahan se termarin toimivuus ja se ettei missään ole ilmalukkoa termarin takana.
Termari kattilaan ja lämpömittarilla seuraamaan koska aukeaa...
Noista puristuksista kun kyselit, niin penssiinikoneissa puristukset ovat siellä 8-10 hujakoilla, dieselissä 16 tietämissä.
Riippuu hyvin paljon koneesta.
Termari kattilaan ja lämpömittarilla seuraamaan koska aukeaa...
Noista puristuksista kun kyselit, niin penssiinikoneissa puristukset ovat siellä 8-10 hujakoilla, dieselissä 16 tietämissä.
Riippuu hyvin paljon koneesta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
pitää kattella
joo bensiinin puristuksen tiesinkin mutta diiselistä en ole mitannu ikinä sitä mietin et jos vaikka mittaisi ennenkun alkaa purkamaan niin selviäis sit termari pitää kattoa viellä sitä olen kanssa miettiny tilasin kummiskin tiiviste sarjan varmuuden vuoksi se öljy paisunta säiliössä ei ole normaalia kummiskaan mutta se ihmetyttää kummiskin toimii hyvin viellä ja kannentiiviste jos pahasti vuotaa niin luulis käynnissä jotain olevan vettä tai öljyä männän päälle esim laakista käynnistyy ja tasasesti käy kanssa kierroksia ottaa kanssa ihan normaalisti
- mike
- Viestit: 5310
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
joo pitää tarkastella
pitää kattoa se termari sit sen näkee sen onko tohon venttiilien säätöön jotain eri koista mitä pitäs tietää? on nää koneet sellasia aina pään vaivaa vaan mutta ei sellasta konetta ole missä ei olisi vikaa ikinä jotenkin on itse hukassa autojen kanssa pelannut jonkun verran sama periaatehan on melkein traktorin koneessa mutta on siinnä kummiskin omia juttuja ja veneessä ahtaassa paikassa kiinni viellä niin on siinnä oma hommansa no ens viikolla pääsee taistelemaan koneen kanssa sitten momemtit olen löytänyt kanteen jo sama ventiilien säätö väli onko muuta tietoa viellä mitä pitäisi/kannattaisi tietää jos kannen avaan?
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: hyvä tietää
gala hei!gala kirjoitti:lueskelinkin jotain palstaa ja 0.25 lämpimänä ja kylmänä 0.30 se viellä mietityttää että onko se kannentiiviste rikki vai ei luulis kummiskin että alkas keittää melkein heti vai oisko jotain muutasitten pakokaasuhan jos pääsee veden sekaan niin sehän alkas kuplimaan paisunta säiliössä luulis kummiskin että heti mutta menee 5 minuuttia noin ennenkun se tapahtuu miettiny että voisko termari jumissa tai sitten kummiskin vesipumpussa vikaa mutta vesi kyllä tuntus liikkuvan jonkun verran kun pikasee kattelin onko toi kannen tiiviste normaalia noissa? pakosarja kun hajosi niin ajoin sen parkkiin takasviellä joutu kaksi kertaa sammuttaa ja jäähdyttää että pääs rantaan voihanse olla että sekin hajottanut vesijäähdytteinen pakosarja tossa laitettu vene käytössä kummiskin pitää tutkia paremmin ei ole vaan kivaa ahtaassa veneessä tutkia no sais toimimaan nostoon asti niin kaikki olisi hyvin sitten vois irrottaa koneen pois kokonaan onko jollain kokemuksia tai käynnyt samanlailla tai jotain veikkauksia?
Lueskelin viestiäsi paremmin jatulin siihen tulokseen, että veneesi moottori onkin marinoitu,onko se?
Jos on niin se pakosarjan rikkoutuminen johtaa moottorin vedenkiertohäiriöön. Rikkinäisestä marinoidusta pakosarjasta pääsee tietysti pakokaasunpaine moottorin jäähdytysnesteeseen ja saa aikaan saman ilmiön kuin vuotava kannentiiviste tai rikkinäinen kansi.
Näitten samojen ilmiöitten kanssa on painittu joskus myös laivojen koneitten kanssa.
Toivottavasti et ole tehnyt liian hätäisiä päätelmiä ja purkanut konetta.
Jos viestini aiheutti jotain kysyttävää, niin lähetä yv. Vastaan mielelläni asiaan
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
pako sarja
jos jotain löytyy suht edullinen ehjä ylimääränen pakosarja hyllystä mun koneeseen niin voisi kiinnostaa hitsattu jo kerran kummiskin ja merivesi tehnyt aika varmasti tehtävänsä seuraavaksi menee todennäkösesti vierestä hajalle sit epäilen tällä hetkellä et jos pakosarja vuotaa kummiskin ja se tekee ton keittämisen ens viikolla pääsee katsomaan paremmin vasta asiaa
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Ymmärsinkö oikein, sinulla on siinä vesijäähdytteinen pakosarja?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
periaatteessa
eli pakosarja on normaali mutta siitä pakosarjan alta kun lähtee varsinainen putki niin siihen tulee vesiletku kiinni mikä jäähdyttää sit pakosarja on ihan normaali kummiskin
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: periaatteessa
Nyt meillä menee asiat hieman ristiin. Pakosarja ei voi olla sellainen kuin esimerkiksi ajoneuvossa, jos ajoneuvon sarjaa pidetään normaalina, koska ajoneuvomallissa ei ole nestejäähdytystä.gala kirjoitti:eli pakosarja on normaali mutta siitä pakosarjan alta kun lähtee varsinainen putki niin siihen tulee vesiletku kiinni mikä jäähdyttää sit pakosarja on ihan normaali kummiskin
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
saako tähän kuvan jotenkin
saako tähän liitettyä kuvan jotenkin yritin piirtää sen tossa mutta en osaa liittää sitä eli pakosarja on normaali putki mikä lähtee pakosarjasta alas siihen on hitsattu kiinni pikku putki mihin vesi tulee normaali on siis pakosarja johtuuko siitä että erillinen pumppu pumppaa merivettä putkeen pakokaasu työntää ulos veden siinnä ei tarvii silloin olla kiertävää vettä eli vene on siis keskimoottori vene[/img]
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
elikä siis
siis pakosarjassa ei ole lämmön vaihdinta kiinni putkeen tulee letku kiinni johon pumppaa merestä vettä ja koneeseen on eri vesi makeevesi kierukka mikä jäähdyttää sen kulkee veneen alla on sellanen kierukka
Kun siinä ei ole vesijäähdytettyä pakosarjaa, niin sellainen kannattaisi siihen vaihtaa koska vaarallinen kuumetessaan, eikä venepalo ole niitä hauskimpia hommia. Lähtö tulee veneestä oli sitten lähellä tai kaukana rannasta. Jäähdytyksen puutteesta johtuen voi mennä punahehkuiseksi. Kaikissa venemoottoreissa ja marinointisarjoissa on vesijäähdytetty pakosarja. Uusia saa todennäköisesti, kone on muistaakseni oikeastaan Perkins.
Jos käsittelee sitä pintaa nostajasta joka on nokka-akselia päin, pitää se saada aika peiliksi. Suuri osa nostajista sellaisia että niissä on karkaisu. Pintakarkaisu on aika ohut ja sen läpi mennään aika äkkiä. Parempi silloin vaihtaa koko nostaja jos rupinen. Ongelma ketjuuntuu edelleen. Rupinen nostaja syö nokka-akselista nokan. Lopuksi ei nosta venttiiliä tarpeeksi ja kone alkaa savuttamaan ilmapulasta.
Puristus suhde ja puristuspaine ovat vähän eri asioita. Puristuspaine on n. 30-50% suurempi kuin puristussuhde. Eli jossakin alueella 22-25 kiloa. Dieselistä edellyttää suuttimien irroituksen, jolloin aina vaihdettava suuttimen tiiviste. Tuskin kannattaa mitata, koska kone menee kuitenkin aukaisuun.
Jonkinlaisena ensiapuna ehdottaisin että kiristät kannenpultit ja otat termarin pois. Kiristys vähentää vuotoa mutta ei enää lopeta. Yleensä kansipahvin meno jostuu siitä että on päässyt keittämään ja vielä pahempi jos puhaltanut vedet pihalle. Siitä voi selvitä silla että kiristää välittömästi kannenpultit. Silloin ei palokaasut ole vielä ehtineet tehdä kanavaa tiivisteeseen. Kun kone puhaltaa vedet ulos kuumiaa kansi yli kaikkien normaaliarvojen ja lämpölaajeneminen litistää kansipahvin. Tässä vaiheessa kun kiristää momenttiin, eikä yhtään yli, huomaa että kannenpultit kiristyvät n. 1/8 osa kierroksen. Termarin poisotosta seuraa että kaasut pääsevät purkautumaan yläletkuun. Muuten työntävät vedet alasvesiletkun ja jäähdyttäjän kautta ulos, jolloin kansi taas käy kuivana.
Jos käsittelee sitä pintaa nostajasta joka on nokka-akselia päin, pitää se saada aika peiliksi. Suuri osa nostajista sellaisia että niissä on karkaisu. Pintakarkaisu on aika ohut ja sen läpi mennään aika äkkiä. Parempi silloin vaihtaa koko nostaja jos rupinen. Ongelma ketjuuntuu edelleen. Rupinen nostaja syö nokka-akselista nokan. Lopuksi ei nosta venttiiliä tarpeeksi ja kone alkaa savuttamaan ilmapulasta.
Puristus suhde ja puristuspaine ovat vähän eri asioita. Puristuspaine on n. 30-50% suurempi kuin puristussuhde. Eli jossakin alueella 22-25 kiloa. Dieselistä edellyttää suuttimien irroituksen, jolloin aina vaihdettava suuttimen tiiviste. Tuskin kannattaa mitata, koska kone menee kuitenkin aukaisuun.
Jonkinlaisena ensiapuna ehdottaisin että kiristät kannenpultit ja otat termarin pois. Kiristys vähentää vuotoa mutta ei enää lopeta. Yleensä kansipahvin meno jostuu siitä että on päässyt keittämään ja vielä pahempi jos puhaltanut vedet pihalle. Siitä voi selvitä silla että kiristää välittömästi kannenpultit. Silloin ei palokaasut ole vielä ehtineet tehdä kanavaa tiivisteeseen. Kun kone puhaltaa vedet ulos kuumiaa kansi yli kaikkien normaaliarvojen ja lämpölaajeneminen litistää kansipahvin. Tässä vaiheessa kun kiristää momenttiin, eikä yhtään yli, huomaa että kannenpultit kiristyvät n. 1/8 osa kierroksen. Termarin poisotosta seuraa että kaasut pääsevät purkautumaan yläletkuun. Muuten työntävät vedet alasvesiletkun ja jäähdyttäjän kautta ulos, jolloin kansi taas käy kuivana.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 7:35 pm
- Viesti:
pako sarja
eiköhän se siitä jäähdytä kanssa pakosarjaa kun vettä tulee putkeen kummiskin eikä se ole ihmeellisen kuumana käynnyt mun mielestä ikinä pakosarja normaali lämpösenä kaipa siinnä joku jäähdytys on kun sellanen systeemi tehty luulisin ainakin joku idea rakentajalla ollut kone ollut kiinni tolla systeemillä 65 rakennettu vene ja kone mun käsittääkseni alkuperänen ja ei ole palanut toistaseksi viellä
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Paalari, Täpinä ja 47 vierailijaa