Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Ei mennyt kaikki niinkuin elokuvissa tänään.
Työkohteena oli tuo Nokka Vänkäri ja sen hydrauliikka.
Kesällä ostin siihen uuden pienemmän kouran ja nyt talven tullen alkoi sen hydrauliikka takkuilla. Kesällä jo tiesin että ongelmia tulee. Letkujen liitosnipat on jotain harakiri tavaraa ja öljykanava niissä mitättömän pieni.
Otin nipat irti ja porasin reiät suuremmiksi, sillä seinämä vahvuutta oli tarpeeksi. No ei muutakuin letkut kiinni ja hyvin pelaa. Ennen teki sitä että kylmillä öljyillä, kun avasi kouraa reippaammin klapsahti majorin ylipaineventtiili. Ja tekee se sen kaikilla muillakin liikkeillä, mutta koura takkuaa yleensä liian kauan.
Seuraavaksi otin sitten nostosylinterin käteen. Kesällä tein siihen uuden korvakon, jotta nostaa puomin ylemmäs. Se onnistuikin hyvin, mutta yläasennossa sylinterin hydraulinippa/putki jäi rungon väliin puristuksiin. Pelasi kyllä, mutta teki kiusaa kuten kourakin. Kävi ilmi että joku oli vääntänyt jengat sylinteristä ja hitsannut siihen 12mm putken palan. Nämä taideteokset otin irti ja lähdin työmaalle juottamaan uuden putken kiinni. Homma meni hienosti ja luulin koneen pelaavan, mutta sylinteri nousikin vain 10cm ja pysähtyi siihen. Alaspäin kyllä tuli, mutta ei ylös. Taas sylinteri irti ja juotos auki. alta löytyi pieni raudan pala joka toimi näköjään takaiskuventtiilinä. Enää en viitsinyt lähteä juottamaan putkea kiinni, vaan vedin sen kylmänrauhalisesti migillä kiinni. ja hyvä tuli. Nyt kokosin osat niin että sylinterin nipat tulee "alapuolelle". Tällöin ei ole pelkoa väliin jäämisestä. Joku suoja vain pitää huomenna rakentaa sylinterin varteen letkujen suojaksi.
mutta jotain positiivistäkin löytyi. Nyt kun sylinteri on toisinpäin kuormaajan varsi nousee lähes pystyyn. Liike on näköjään ennen loppunut siihen, kun sylinterin putki on alkanut kanittaa pystytolppaan.
Kyllä nyt kelpaa puita ajaa!
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
tänäänhän meni verstaalla oikein hienosti. no ei ihan verstaalla mutta puimalassa joten menköön tämän kerran.
kannoin isän kanssa vähän huonolla ja romuntäyteisellä lattialla tuollaista tuhannen litran tyhjää vesikonttia jossa on se metalli kehikko ympärillä ja puinen trukkilava alla. kompastuin sitten yhteen parrun pätkään ja lensin turvalleni niin että se kontti tippui pään päälle ja niskat rusahti aika huolella. vähän aikaa olin kyllä aika tillin tallin ja vähän hämärän rajamailla mutta kyllä se maailma siitä on taas pikku hiljaa vähän kirkastumaan päin, vaikka paikat on kyllä aika kipeänä. justiin äsken lähti vasta ambulanssi pihasta.
No tuo ei kuullosta ollenkaan mukavalta. Toivottavasti ei jää mitään pysyviä vammoja niskaan tai muualle.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Nyt loppui päivänleikit ja en telonu ihteä kertaakaan. Kiskotellessa kolme mottia halkoja pihaan ja pätkiksi. Toisen jääketjun tsekkaus ja pientä kunnostelua sekä päälle laitto. Hyvä päivä kaikkiaan, vielä illalla katotaan Tali-Ihantala ykköseltä.
Super Dexta 63 kirjoitti:tänäänhän meni verstaalla oikein hienosti. no ei ihan verstaalla mutta puimalassa joten menköön tämän kerran.
kannoin isän kanssa vähän huonolla ja romuntäyteisellä lattialla tuollaista tuhannen litran tyhjää vesikonttia jossa on se metalli kehikko ympärillä ja puinen trukkilava alla. kompastuin sitten yhteen parrun pätkään ja lensin turvalleni niin että se kontti tippui pään päälle ja niskat rusahti aika huolella. vähän aikaa olin kyllä aika tillin tallin ja vähän hämärän rajamailla mutta kyllä se maailma siitä on taas pikku hiljaa vähän kirkastumaan päin, vaikka paikat on kyllä aika kipeänä. justiin äsken lähti vasta ambulanssi pihasta.
Eihän vaan sen kontin kehikko tai lava vaurioitunut..
Super Dexta 63 kirjoitti:tänäänhän meni verstaalla oikein hienosti. no ei ihan verstaalla mutta puimalassa joten menköön tämän kerran.
kannoin isän kanssa vähän huonolla ja romuntäyteisellä lattialla tuollaista tuhannen litran tyhjää vesikonttia jossa on se metalli kehikko ympärillä ja puinen trukkilava alla. kompastuin sitten yhteen parrun pätkään ja lensin turvalleni niin että se kontti tippui pään päälle ja niskat rusahti aika huolella. vähän aikaa olin kyllä aika tillin tallin ja vähän hämärän rajamailla mutta kyllä se maailma siitä on taas pikku hiljaa vähän kirkastumaan päin, vaikka paikat on kyllä aika kipeänä. justiin äsken lähti vasta ambulanssi pihasta.
Eihän vaan sen kontin kehikko tai lava vaurioitunut..
Super Dexta 63 kirjoitti:tänäänhän meni verstaalla oikein hienosti. no ei ihan verstaalla mutta puimalassa joten menköön tämän kerran.
kannoin isän kanssa vähän huonolla ja romuntäyteisellä lattialla tuollaista tuhannen litran tyhjää vesikonttia jossa on se metalli kehikko ympärillä ja puinen trukkilava alla. kompastuin sitten yhteen parrun pätkään ja lensin turvalleni niin että se kontti tippui pään päälle ja niskat rusahti aika huolella. vähän aikaa olin kyllä aika tillin tallin ja vähän hämärän rajamailla mutta kyllä se maailma siitä on taas pikku hiljaa vähän kirkastumaan päin, vaikka paikat on kyllä aika kipeänä. justiin äsken lähti vasta ambulanssi pihasta.
Itse olen aina sanonut että päätä on hyvä teloa koska silloin ei loukkaannu mikään tärkeä ruumiin osa ajatteleppas jos jalkas tai kätes olisit telonut niin häirittis pitkään arki askareita
Mikään ei ole niin helppoa ku reijän poraaminen väärään kohtaan...
borg kirjoitti:Superhessukin piti tärkeänä putoamista pää edellä, ettei vain sattuisi mihinkään ruumiinosaan.
Samanlainen oli selitys Artsi Nyqvistillä, kun tanssi tiputanssia parvekkeen kaiteella ja putos, onneksi kuulemma sai viime hetkellä pään eteen ettei menny kaasukäsi...