Olympia 2-O-48, 10-14 hv kunnostusprojekti
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Olympia 2-O-48, 10-14 hv kunnostusprojekti
Tuli ostettua talteen otsikon mukainen Olympia.
Moottorista oli hieman keskustelua tunnistusketjussa: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3455464b37
Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/
Olen joskus sanonut, etten höyrymasinistina sekaannu maamoottoreihin tms. mutta koska veri vetää vesille, saa mennä sekin periaate.
Nyt siis kunnostusprojektia alulle hiljakseen. Kone ym. on vielä paikallaan veneessä. Ennakkotiedoista poiketen sain kauppaan mukaan aiemmin varastoon otetut kaasuttimen ja magneeton sekä potkurin ja potkuriakselin. Kenties kampi ja polttoainetankkikin on jossain.
Moottori on ollut tuntemattoman ajan taivasalla ilman sytytystulppia jotenka vesi on päässyt sylintereihin. Öljykorkki on paikoillaan mutta se ei takaa ettei vesi ole alakerrassa.
Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.
Mistä siis kannattaa aloittaa purkaminen ja mitä kannattaa huomioida?
Ferguun olen vesipumpun vaihtanut ja höyrykoneita ruuvannut mutta moottoria en ole ennen avannut tai korjannut.
Työpaikallakin on neuvojia, venemiehiä mutta aattelin nyt kysellä täältäkin. (josko näyttäisi yhtään fiksummalta siellä )
Neuvoja otetaan vastaan.
Aloitin projekti-viestiketjun myös puuvene-foorumilla...
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
Moottorista oli hieman keskustelua tunnistusketjussa: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3455464b37
Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/
Olen joskus sanonut, etten höyrymasinistina sekaannu maamoottoreihin tms. mutta koska veri vetää vesille, saa mennä sekin periaate.
Nyt siis kunnostusprojektia alulle hiljakseen. Kone ym. on vielä paikallaan veneessä. Ennakkotiedoista poiketen sain kauppaan mukaan aiemmin varastoon otetut kaasuttimen ja magneeton sekä potkurin ja potkuriakselin. Kenties kampi ja polttoainetankkikin on jossain.
Moottori on ollut tuntemattoman ajan taivasalla ilman sytytystulppia jotenka vesi on päässyt sylintereihin. Öljykorkki on paikoillaan mutta se ei takaa ettei vesi ole alakerrassa.
Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.
Mistä siis kannattaa aloittaa purkaminen ja mitä kannattaa huomioida?
Ferguun olen vesipumpun vaihtanut ja höyrykoneita ruuvannut mutta moottoria en ole ennen avannut tai korjannut.
Työpaikallakin on neuvojia, venemiehiä mutta aattelin nyt kysellä täältäkin. (josko näyttäisi yhtään fiksummalta siellä )
Neuvoja otetaan vastaan.
Aloitin projekti-viestiketjun myös puuvene-foorumilla...
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
Viimeksi muokannut JiiHoo, Ke Elo 18, 2010 12:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Kas, mitäs tuolle veneelle tapahtu, oliko se jo liian paha pelastettavaksi? Ihan alkujaan kannattaa ainakin laittaa kaikki irrottettavat osat pultteja ja muttereita myöten selkeesti jotta osaa kasata moottorin myöhemmin. Myöskin kuvia kannattaa räpsiä hartaasti. Kansi auki vaan ja polttoöljyä mäntien päälle josko ne sillä irtoaisi. Alakerrankin vois tietty heti avata ettei mäntien koputtelu käy kampuran päälle. onkos tuossa vielä paikalleen valetut kampuran laakerit?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Vene on kuidutettu puuvene, josta se puu on lahonnut lähes kokonaan.jylhä kirjoitti:Kas, mitäs tuolle veneelle tapahtu, oliko se jo liian paha pelastettavaksi? onkos tuossa vielä paikalleen valetut kampuran laakerit?
http://kuvablogi.com/nayta/2674999/
Moottori on edelleen kuvissa näkyvällä paikalla, mutta venettä en ostanut riesaksi. Laakereista en tiedä.
EDIT: Lisäsin linkin tuonne väliin.
Viimeksi muokannut JiiHoo, To Heinä 08, 2010 10:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Kyllä puuvene taitaa jäädä tekemättä. Ostaa sitte joskus jos tarvii. Lähinnä moottorin kunnostus kiinnostaa. Kenties päätyy pukeille ja vesitynnyri-viritykset maakäyttöä varten..w_cubjr kirjoitti:Ehtii sitä liotella sillä aikaa kun rakennat veneen sen Olympian vietäväksi. Kai se nyt vähän aikaa vie muun touhun ohella
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Aloitin projekti-viestiketjun myös puuvene-foorumilla...
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Kävin irroittamassa potkurinakselin siihen soveltuvalla erikoistyökalulla joka näkyy yhdessä kuvassa. Lisäksi valmistelin moottorin nostokuntoon.
Kuvia löytyy kuvablogista:
http://kuvablogi.com/nayta/2674999/
Kuvia löytyy kuvablogista:
http://kuvablogi.com/nayta/2674999/
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Perjantaina hain moottorin kotiin ja laitoin pukeille. Avasin kannen ja pakosarjan pois. Viikonlopun oli sylinterissä poltto-öljy, kunnes kuulin että Korrekin DOT-4 jarruneste on paljon tehokkaampaa, jota laitoin sinne tänään.
Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.
Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.
Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
En sitten millään jaksa ymmärtää, miksi aina kun jumiutunutta moottoria täällä palstoilla yritetään liuottaa työnnetään sylinteriin fairysta ja jarrunesteestä lähtien mitä ihmeellisempiä litkuja, jotka eivät siihen hommaan ole edes hyviä?JiiHoo kirjoitti:Perjantaina hain moottorin kotiin ja laitoin pukeille. Avasin kannen ja pakosarjan pois. Viikonlopun oli sylinterissä poltto-öljy, kunnes kuulin että Korrekin DOT-4 jarruneste on paljon tehokkaampaa, jota laitoin sinne tänään.
Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.
Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
Polttoöljy on melko hyvä, mutta ihan oikeat irroitusöljyt kuten CRC tunkeutuvat parhaiten. Olen liuotellut todella pahastikin ruostuneita maamoottorin mäntiä CRC:llä ja hyvin lähtee. Aikaa vaan pitää antaa tarpeeksi ja lämpö tekee kanssa hyvää. Muutamankin kuukauden kun on öljy sylinterissä niin se on imeytynyt ruosteen läpi ja mäntä irtoaa, mutta voimaa tarvitaan silti jonkun verran. Yksinään se mäntä ei juokse pois sieltä pytystä oli mitä öljyjä tahansa käytössä.
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti
Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.
Sulla on siinä moottorissa kyllä jotain pahasti pielessä jos molemmat männät on ylhäällä yhtäaikaa?
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
Sulla on siinä moottorissa kyllä jotain pahasti pielessä jos molemmat männät on ylhäällä yhtäaikaa?
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
-
- Viestit: 595
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Jep! Näin taisi olla, ja tottumattomuutta oli tuo kommentti. Kun otin kannen pois, huomasin että tulpanrei'istä taisin katsella venttiilejä. Männät on eri asennoissa.Rippe kirjoitti:
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
No mikäs tuosta jarrunesteestä huonon tekee? Jos jonku mielestä polttoöljy oli tehottomampaa jonka aamulla otin pois ja laitoin sen jarrunesteen?
Ja mitä CRC:tä pitäis laittaa? Kuukausia?
Ohje oli että viikonverran jarruneste DOT4 ja sitten pieni lyönti männän päälle. Maamoottorin kunnostaja hänkin.
Uusia kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/
ps. nyt olis magneetto ja kaasutinki kotona. Moottori on käynyt 5v sitten, jonka jälkeen ollut suojatta ja tulpatta rannassa.
Käynnistyskampi puuttuu.. samoin polttoainetankki, tulpanjohdot ja käynnistyskampi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
- Paikkakunta: Rantasalmi
- Viesti:
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
Tietenkin vaatimattomampi "jumi" irtoaa nopeammin. Kymmeniäkin vuosia jumisa olleita koneita kun irrotellaan niin on ihan turha ruveta hätiköimään ja rikkoa paikkoja kiireen vuoksi. Näissä asioissa maltti on valttia.JiiHoo kirjoitti:Jep! Näin taisi olla, ja tottumattomuutta oli tuo kommentti. Kun otin kannen pois, huomasin että tulpanrei'istä taisin katsella venttiilejä. Männät on eri asennoissa.Rippe kirjoitti:
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
No mikäs tuosta jarrunesteestä huonon tekee? Jos jonku mielestä polttoöljy oli tehottomampaa jonka aamulla otin pois ja laitoin sen jarrunesteen?
Ja mitä CRC:tä pitäis laittaa? Kuukausia?
Ohje oli että viikonverran jarruneste DOT4 ja sitten pieni lyönti männän päälle. Maamoottorin kunnostaja hänkin.
Uusia kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/
ps. nyt olis magneetto ja kaasutinki kotona. Moottori on käynyt 5v sitten, jonka jälkeen ollut suojatta ja tulpatta rannassa.
Käynnistyskampi puuttuu.. samoin polttoainetankki, tulpanjohdot ja käynnistyskampi
Sitten ku saat männät pihalle on oma operaationsa saada renkaat ehjinä irti männistä. Siihen auttaa vain pitkä liotus ja varovainen lämmitys.
Siinä sinun Olympiassa on melkovarmasti alumiinimännät. Valurautaiseen mäntään kun valurautainen rengas ruostuu kiinni niin se on kanssa tiukassa. Hyvin tarttuu kyllä alumiiniseenkin mäntään! Puolen vuoden liotus on ihan normaali aika renkaan irrotuksessa. Tai sitten on toinen mahdollisuus murjoa renkaat poikki. Koneesi on kuitenkin ollut sen verran "vähän aikaa" jumissa, että voit päästä helpommalla, sen näkee vasta sitten kun kone on osina?
Siitä jarrunesteestä sen verran, että miksi sitten jumiin ruostunut jarrusylinteri ei irtoa itsekseen kun jarruneste on sylinterissä jatkuvasti? Kyllä nämä irrotusöljyt on pitkän suunittelun tulosta ja toimivat hyvin. Miksi siis keksiä uutta kun valmis tuote on jo olemassa?
-
- Viestit: 22704
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Olympiassa on mäntäpumppu, wickströmissä kuulemma hammaspyöräpumppu, joka imee välillä vettä merestä, kierrättää moottorissa ja poistaa pakoputkeen, jäähdyttäen sitä kun se kuitenkin menee puisen rungon läpi mereen. Asiantuntijat kertokoot paremmin.jylhä kirjoitti:Mites tuollaisen keskimoottoripaatin jäähdytys on toteutettu?
Kaasuttimessa ei kuulemma tarvi ilmanputsaria kun harvemmin hiekkarannoilla ajetaan
Tuossa hyvä havaintoesimerkki Wickström W2 käynnistyksestä ja ajosta. Tuleepa pakoputkestakin vettä:
http://www.youtube.com/watch?v=hHLZGw_aCgM
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
Minulla oli joskus samanlainen moottori veneessä. Muistaakseni siellä sivuluukun alla on joku kiinnityspultti sylinteriosalle. Eli se luukku mistä säädetään venttiilit, pitkänomainen luukku kaasuttimen takana pakosarjan alla. Ei pitäisi kovin kummoinen irrotettava olla.JiiHoo kirjoitti:Kuinkas muuten tuossa moottorissa saa sylinterilohko-osan irti alarungosta vai irtoaako muuten kuin alhaalla saumassa olevista pulteista kahteen kappaleeseen?
Ja sitä ennen on parempi irrottaa monta muutakin osaa?
Sitten kun lasket sylinteriä paikoilleen ole tarkkana männänrenkaiden kanssa, että ne menevät nätisti, etteivät katkea. Ketjutalja tai joku muu nostoväline olisi hyvä siinä asennushommassa, että saa tarkasti laskea alaspäin. Sylinteri painaa kumminkin jonkun verran.
Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
No on se jotain sen suuntaista. Tuo 2o48 on tehty, yllättäin, vuodesta 1948 eteenpäin. Vastaava koko ennen on ollut 2oL. Näitä on tehty paikallismoottorikäyttöön kuutta eri mallia, veneistä en tiedä.Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.
Saisko JiiHoolta sylinterin halkaisijan ja iskun pituuden? 2 pyttyistä Olympiaa löytyy ainakin 75mm, 100mm, 95mm, 112mm, 125mm sylinterin halkaisijoilla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttvirt, Eräilves, ETS, Google [Bot] ja 61 vierailijaa