Hitatchi EX 100 M puomin ratkeaman korjaaminen?
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Hitatchi EX 100 M puomin ratkeaman korjaaminen?
Kyseisen kaivurin puomiin on tullut ratkeama, joka lähtee puomin ylä pinnalta ja tulee alaspäin puomia. Ratkeama on puomi kaartuvassa kohdassa. Millä hitsausmenetelmallä ja millä langalla/puikolla päästään korjauksessa parhaaseen lopputulokseen?? Millä sevataan kyseinen ratkeama? Pilleillä, laikkakoneella, vaiko hiilipuikoilla??
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
Volvo BM T430 1973
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Ei kai sillä ole merkitystä millä sauman avaa kun auki saa ja puhtaaksi
Itse olen noita hitsannu joskus Magilla ja joskus 55.00 puikolla, ammattilaisilla voi olla paremmat vinkit
Joskus vain nuo puomien ratkeamat on sellasia että avautuvat aina vaan uudestaan
jolloin vahvistaminen on paikallaan
Itse olen noita hitsannu joskus Magilla ja joskus 55.00 puikolla, ammattilaisilla voi olla paremmat vinkit
Joskus vain nuo puomien ratkeamat on sellasia että avautuvat aina vaan uudestaan
jolloin vahvistaminen on paikallaan
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
-
- Viestit: 281
- Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Sen juurituen voit myös laittaa seuraavasti.
Avaa se sauma noin 7-8 mm leveäksi ja seivaa hyväksi. Pujota siitä aukosta 5 mm latakan pätkä sisään. Laita ennakkoon latakkaan pari rautalankaa joilla voit vetää latakan railoa vasten. Hitsaa latakka kiinni vaikka 2,5 mm puikolla tai lankakoneella ja tee sillä myös kunnollinen juurisauma. Isonna puikkoa tarpeen mukaan, ehken pystysaumassa 3.25 mm on sopiva. Rauhallinen hitsaus välttäen liian paksuja saumoja. Puikoksi mieluummin ok 55.00:n tai sitä vastaava, käy myös 48.00.
Avaa se sauma noin 7-8 mm leveäksi ja seivaa hyväksi. Pujota siitä aukosta 5 mm latakan pätkä sisään. Laita ennakkoon latakkaan pari rautalankaa joilla voit vetää latakan railoa vasten. Hitsaa latakka kiinni vaikka 2,5 mm puikolla tai lankakoneella ja tee sillä myös kunnollinen juurisauma. Isonna puikkoa tarpeen mukaan, ehken pystysaumassa 3.25 mm on sopiva. Rauhallinen hitsaus välttäen liian paksuja saumoja. Puikoksi mieluummin ok 55.00:n tai sitä vastaava, käy myös 48.00.
-
- Viestit: 281
- Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Juurituki on tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka heftataan v-railon taakse,silloin kun ei pystytä hitsata toiselta puolen. Olkoon se kuitenkin näin järeässä levyssä 5mm. Pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni, sitten jatketaan normaalisti. Kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään noin 30 asteen kulmaan niin siinä on valmis seevaus, uuteen palaan myös seevaus, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. Hitsauspalko kannattaa hioa pois. Lopuksi jännityksenpoistolämmitys.
-
- Viestit: 1113
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
- Paikkakunta: E-P maa
- Viesti:
Olen vuosikymmenien mittaan hitsannut lukemattoman määrän erilaisia puomeja ja runkoja. Aivan muutamaa lukuunottamatta olen ne hitsannut puikolla, pääasiassa OK 55.00. Seevaus yleensä katkaisulaikalla, paksumpia myös hiomalaikalla, aivan poikkeustapauksissa kaasutaltalla. V-railo, jonka juurenpuoli 2-2,5 mm. auki. Juuripalko vaikkapa 2 mm puikolla (ei ole viisvitosena) ja täyttöpalot isommilla. Juuripalko pitää hitsata siten että seevauksen reunat sulavat ja takapuolelle syntyy pieni ehjä sauma. Palkojen välillä kevyt hionta. Valmista hitsaussaumaa ei ole syytä hioa millään tavalla.Maalaus riittää pintakäsittelyksi.
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Olen suoritustekniikasta samoilla linjoilla W_Cub Sr.:n kanssa. Kiinteän juurituen käyttö väsyttävälle kuormitukselle joutuvissa osissa ei ole periaatteessa hyvä käytäntö, koska juurituesta aiheutuu hitsiin alkusärö, jota nimenomaan väsyttävässä kuormituksessa pitäisi välttää. Käytännössä se saattaa kyllä hyvin kestääkin, ainakin hitsaussuoritus on helpompi juurituen kanssa. Ammattitaitoiselle hitsaajalle juurituettomuus ei ole ongelma.
Hitsiä ei kannata levittää, vaan hitsata useammalla palolla, jolloin seuraavat palot hieman myöstävät edellisiä. Levittäminen aiheuttaa liiallista kuumumista, perusaineen rakeenkasvua ja sitä kautta materiaalin heikkenemistä. Jos pintapalko on siisti ja liittyy jouhevasti perusaineeseen, ei sitä tarvitse hioa pois.
Leyland 262 miehen ehdottama jännitystenpoistohehkutus on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Myöstettävää materiaalia pitäisi pitää 500-650 celsiusasteen lämmössä tunti/aineenvahvuuden tuuma ja jäähdyttää hitaasti. Käytännössä tämä rajaa toimenpiteen tuotannolliseen toimintaan. Kenttäkorjauksissa toimenpide on turhan vaativa, ellei sitten käytössä ole tarkoitukseen valmistettuja erityisiä lämpömattoja, tms. erikoislaitteita.
Hitsiä ei kannata levittää, vaan hitsata useammalla palolla, jolloin seuraavat palot hieman myöstävät edellisiä. Levittäminen aiheuttaa liiallista kuumumista, perusaineen rakeenkasvua ja sitä kautta materiaalin heikkenemistä. Jos pintapalko on siisti ja liittyy jouhevasti perusaineeseen, ei sitä tarvitse hioa pois.
Leyland 262 miehen ehdottama jännitystenpoistohehkutus on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Myöstettävää materiaalia pitäisi pitää 500-650 celsiusasteen lämmössä tunti/aineenvahvuuden tuuma ja jäähdyttää hitaasti. Käytännössä tämä rajaa toimenpiteen tuotannolliseen toimintaan. Kenttäkorjauksissa toimenpide on turhan vaativa, ellei sitten käytössä ole tarkoitukseen valmistettuja erityisiä lämpömattoja, tms. erikoislaitteita.
-
- Viestit: 281
- Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Sittenhän ohje on hyvä, jos se on tehtaan puolelta ehdotettu.hlamm kirjoitti:tuolla ylempänä kirjoittamani kolmiopalan leikkaaminen ei ole juurituen laittamisen vuoksi vaan se on hitahsin tehtaan korjausohje juuri tuohon aloittajan koneen repeämään, itse pidän parempana käyttää juuritukea. tehtaan ohjeeseen kuuluu myös tuo tasaiseksi hionta ja jännityksen poisto.
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Tuon yllä kirjoitettu on varmasti hyvä ohje kun nimimerkki hitsari kirjoitti sen lähes identtisesti eräällä toisella palstalla jo 5.5.2007, eli näin:Leyland 262 mies kirjoitti:Juurituki on tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka heftataan v-railon taakse,silloin kun ei pystytä hitsata toiselta puolen. Olkoon se kuitenkin näin järeässä levyssä 5mm. Pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni, sitten jatketaan normaalisti. Kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään noin 30 asteen kulmaan niin siinä on valmis seevaus, uuteen palaan myös seevaus, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. Hitsauspalko kannattaa hioa pois. Lopuksi jännityksenpoistolämmitys.
"Juuritueksi sanotaan tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka hepataan v-railon taakse silloin kun ei voida hitsata toiselta puolen. pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni sitten jatketaan normaalisti... kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään 30 asteen kulmassa on siinä valmis seevi, uuteen palaan myös seevi, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. hitsauspalko kannattaa hioa pois. lopuksi jännityksenpoistolämmitys."
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Wikipedian säännöllisen päivittämisen tarmokkuutta harvalla meistä on, siitä tietenkin kiitos leukkumiehelle erityisesti ?borg kirjoitti:Pitää muistaa, että Leyland 262 mies on kirjoittanut hyvin suuren osan wikipedian artikkeleistakin. Ei ole mikään ihme, jos hän on neuvonut jotakuta kolme vuotta sitten nimimerkillä hitsari.
-SS-
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:46 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Marras 02, 2008 6:23 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Tosta hiomisesta sen verran...
Taannoin erään konsernin ISOIHIN laitteisiin hiottiin sauman ja perusaineen liitoskohta vingulla sileäksi, se ei haitannut että tuli tasainen ura. Ideana se että ei ole sitä alkuhalkeamaa josta säröt lähtisivät liikkeelle...
Ko. tuotteelle oli luvattu lähes ikuinen runkotakuu
Taannoin erään konsernin ISOIHIN laitteisiin hiottiin sauman ja perusaineen liitoskohta vingulla sileäksi, se ei haitannut että tuli tasainen ura. Ideana se että ei ole sitä alkuhalkeamaa josta säröt lähtisivät liikkeelle...
Ko. tuotteelle oli luvattu lähes ikuinen runkotakuu
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Väsymisrasituksessa epäjatkuvuuskohdat, kuten hitsin reunahaavat tai korkeakupuinen, perusaineeseen "töksähtävästi" liittyvä hitsi, luovat paikallisia jännityskeskittymiä. Hitsin pitäisi "sulautua ympäristöönsä", mahdollisimman pehmeästi. Jos hitsin reunassa on puutteita, reuna voidaan hioa jouhevaksi tai sulattaa TIG-hitsaimella. Loppupeleissä jopa hiontanaarmujen suunnalla on merkitystä. Siisti, hyvin hitsattu hitsi, jossa ei ole koloja, sulamattomia särmiä tai reunahaavoja on yleensä kelvollinen ilman jälkityöstöä. Mutta työstö ei tietenkään ole pahitteeksi, jos se tehdään oikein.
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
- Viesti:
Olen ymmärtänyt asian niin että ei niin hyvää saumaa olekkaan, ettei siinä mikroskooppisen pientä reunahaavaa olisi. Reunan sulattaminen Tigillä takaa jo huomattavan lisän kestoikään väsyttävässä kuormituksessa. Muita vaihtoehtoja on vaikkapa hitsin reunan vasarointi tai hiominen, niinkuin aiemmin on mainittukin.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 9:49 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa