Super majorin taka akseli vuotaa öljyä
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
- Viesti:
Super majorin taka akseli vuotaa öljyä
Onko majurin taka akselin päissä jonkunlaiset tiivisteet ja miten ne vaihdetaan jos on? Otin toisen kinkun irti, mutta en saanu vetoakselia pukattua ulos. Täytyykö siinä käyttää raakaa voimaa vaiko mitä?
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Nostolaite kansi ylös sieltä vetoakselin mutu auki niin kyllä pitäis lähtee... stefahan siellä onpi. Mites tota oletkos painanu rasvaa siihen nippaan? Nostelehan varovaasti sitä kantta ylös ettei mitään hajoa no eipä siin kyl mitään hajoamista ole... ja sitten vaihat samalla o- renkaat pumpulta tulevaan putkeen.
Fordson D Major/ Trader 590E
Volvo f613
Volvo f613
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
onhan siinä se stefan suoja mutta ei siellä sitten muuta ole se taitaa siellä sitten ahistaa... Meinaan renkaan päässä. Varaudu myös laakerin vaihtoon. Se peltkop täytyy vääntää jollain meisselillä tms... siit kinkun päält pois. Mut otiksää sen ison mutun sielt ison rattaan takka auk myös? Meinaan siihe mihin vetoaksel päättyy perän puolel?
Fordson D Major/ Trader 590E
Volvo f613
Volvo f613
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Yleensä ei käsitetä koko pyöränakselin tiivistystä. Stefa on öljypinnan yläpuolella eikä se peltikotelo ole edes tiivis. Stefa on pelkästään vaseliinia varten, ei öljyä.
Jos esim. jättää traktorin vastamaahan, nousee öljynpinta stefan luo ja vuotaa.
Voi sanoa että se stefa ei ole syyllinen öljyvuotoon, kun peltikotelosta vuotaa.
Vuoto loppuu aika yksinkertaisella tavalla. Painetaan ainakin puoli prässillistä vaseliinia nipasta. 5-6 cm sisäänpäin stefasta on juuri vetoakselin mentävä poraus. Näiden välinen kotelo on siis painettava täyteen vaseliinia. Jos tässä kotelossa ei ole vaseliinia, menee sinne vähitellen öljyä, joka vuotaa sieltä ulos.
Jos esim. jättää traktorin vastamaahan, nousee öljynpinta stefan luo ja vuotaa.
Voi sanoa että se stefa ei ole syyllinen öljyvuotoon, kun peltikotelosta vuotaa.
Vuoto loppuu aika yksinkertaisella tavalla. Painetaan ainakin puoli prässillistä vaseliinia nipasta. 5-6 cm sisäänpäin stefasta on juuri vetoakselin mentävä poraus. Näiden välinen kotelo on siis painettava täyteen vaseliinia. Jos tässä kotelossa ei ole vaseliinia, menee sinne vähitellen öljyä, joka vuotaa sieltä ulos.
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
- Paikkakunta: Oripää
- Viesti:
mikäs sen vaseliinin pitää siellä kun sieltä vetoakseliapitkin se pursuaa sinne perään päin ja kyllä siellä peltikotelon ja banjoputken välissä pitäis olla tiivistelätkä itse kun tuohon kutosmajuriin takapyörän laakerit vaihdoin ja uuden stefan kanssa niin liimasin tiivistemassalla tuon peltikotelon banjon päähän kiinni niin on öljyvuodot pysyneet poissa vaikka perän öljypinta on normaalia korkeammalla
Kun ottaa vetoakselin pois niin näkee mikä pitää vaseliinin kotelossa. Painetiivishän se tila ei ole perään päin, mutta montaa milliä ei rako vetoakseliin ole.
Jos öljyä vuotaa vetoakselin juuresta, niin aina puuttuu silloin vaseliinia tästä kotelosta ja vuoto loppuu kun sinne painaa tarpeeksi vaseliinia. Kotelooon roiskuu vähitellen öljyä ellei siellä ole vaseliinia ja ulos se sieltä tulee.
Voihan sen peltikuoren tiivistää esim. Hylomarilla jos päättää ettei sitä pyöränlaakeria voidella vaseliinilla vaan toivotaan että sinne roiskuisi riittävästi öljyä. Öljynpinnan yläpuolella se kuitenkin on.
Siinä mielessä tehtaan systeemi on hyvä että se paljastaa armotta laiminlyönnit voitelussa. Kukin voi sitten valita käyttääkö prässiä vai purkaako. Jos purkaa (ja on päättänyt ettei käytä prässiä) kannattaa tiivistää se peltikotelo, muuten vuotaa uudellakin stefalla.
Jos öljyä vuotaa vetoakselin juuresta, niin aina puuttuu silloin vaseliinia tästä kotelosta ja vuoto loppuu kun sinne painaa tarpeeksi vaseliinia. Kotelooon roiskuu vähitellen öljyä ellei siellä ole vaseliinia ja ulos se sieltä tulee.
Voihan sen peltikuoren tiivistää esim. Hylomarilla jos päättää ettei sitä pyöränlaakeria voidella vaseliinilla vaan toivotaan että sinne roiskuisi riittävästi öljyä. Öljynpinnan yläpuolella se kuitenkin on.
Siinä mielessä tehtaan systeemi on hyvä että se paljastaa armotta laiminlyönnit voitelussa. Kukin voi sitten valita käyttääkö prässiä vai purkaako. Jos purkaa (ja on päättänyt ettei käytä prässiä) kannattaa tiivistää se peltikotelo, muuten vuotaa uudellakin stefalla.
-
- Viestit: 15656
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa