414b natikan sähköistä ?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
warkoo
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 10:55 am
Viesti:

414b natikan sähköistä ?

Viesti Kirjoittaja warkoo »

Mikähän tuo vempele on akun ja startin välissä. Plus kaapeli menee sellaiseen 6cm leveään ja 10cm paksuun pyöreään härveliin. Ylä reunan isoon napaan tulee akun plus kaapeli, Alareunan isosta navasta menee johdot startin plussaan ja hehkun käsikytkimelle. reunoilla on pienemmät liittimet joista toisesta menee johto startin maahan . Toisen reunan johto lähtenyt irti joten vaikea sanoa mistä siihen on johto tullut. Olisi kiva kuulla mihin kuuluu mistäkin navasta lähteä johto ja liittyykö tyo laite latauksen vai startin toiminttaan . :shock:
tessu
Viestit: 1174
Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tessu »

Olisko se starttimoottorin solenoidi jota "ohjataan" sillä käsivivulla :roll:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3973d3ad50
warkoo
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 10:55 am
Viesti:

Sähköt

Viesti Kirjoittaja warkoo »

No ne liittimet josta kysyin aiemmin on startin päällä sen mekaanisen vivun etupuolella. Joten pitäisköhän siitä sitten vetää johdot siihen pyöreään mötikkään ? se mötikkä ei ole startissa kiinni vaan 20cm päässä startista.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Musta rupee nyt vahvasti tuntuun että warkoon olis syytä jättää johtojen yhdistäminen vaikka naapurin "Soilelle" ja tehdä vastapalvelukseksi jotain mikä on itsellä paremmin hanskassa.

Eihän tuollaiseen traktoriin montaa johtoa tule. Eikä homma vaadi ruudinkeksijää. Mutta jos ei tunne edes yksinkertaisimpia perusteita, niin on ehdottomasti viisasta antaa nekin jonkun muun tehtäväksi, ettei tuu tosi kalliiksi.
IGT
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:58 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IGT »

kivimies kirjoitti:Musta rupee nyt vahvasti tuntuun että warkoon olis syytä jättää johtojen yhdistäminen vaikka naapurin "Soilelle" ja tehdä vastapalvelukseksi jotain mikä on itsellä paremmin hanskassa.

Eihän tuollaiseen traktoriin montaa johtoa tule. Eikä homma vaadi ruudinkeksijää. Mutta jos ei tunne edes yksinkertaisimpia perusteita, niin on ehdottomasti viisasta antaa nekin jonkun muun tehtäväksi, ettei tuu tosi kalliiksi.
Olipas fiksu vastaus...
artolainen
Viestit: 101
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 7:39 pm
Paikkakunta: pieksämäki S.A.V.O
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Jos käytössä on voltti-/ ohmimittari niin kyllä niitä vastauksiakin löytyy, kunhan on tiedossa + vai - mistä ja minne. Siinä saa samalla sähköistä pikaopin. Kokeileminen voi maksaa mutta tutkiminen ei :arrow: Valokuvat helpottavat monesti
044-2800993
Jussi
Viestit: 546
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuolta https://webparts.pvassociates.net/cnh/l ... To=.%2F%3F (vaatii rekisteröitymisen) löytyy myös tuon B414:n

- kytkentäkaavio ja mm.
- laturin & starttimoottorin räjäytyskuvat sekä
- osaluettelot.

Mielestäni varsin hyvä sivusto, kaikkineen - tehkööt nämä po. koneen johtotehtävät ja/tai -päätökset sitten kuka tahansa.
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
warkoo
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 10:55 am
Viesti:

Nyt selviää

Viesti Kirjoittaja warkoo »

hyvä että tuli tälläisia valaiseviakin vastauksia 8)
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

IGT kirjoitti:Olipas fiksu vastaus...
Kahden esitetyn kysymyksen perusteella on helppo päätellä ettei henkilö ymmärrä autosähköistä alkeitakaan, joten on hyvin todennäköistä että pieni punainen traktori vaihtaa värinsä mustaan. Noilla taidoilla ei ole perusteltua edes näin yksinkertaisia sähkötöitä harrastella, koska seurauksena saattaa tosiaan palaa muutakin kuin se työkohde.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Se ekassa viestissäsi manittu pyöreä härveli on solenoidi, jonka tehtävä on kytkeä käynnistettäessa akun virrat starttimoottorille. Solenoidi on suunniteltu kestämään isoja virtoja, mitä taas normaalit virtalukot tai painonapit ei kestä. Solenoidia ohjataan pienellä virralla, joka tuodaan ohuilla johdoilla siihen virtalukolta tai painonapilta tai joissain traktoreissa starttivivun juuressa olevan kytkimen kautta.
Onko tässä Natikassa starttaustoiminto missä - onko hehkuvivussa starttiasento vai painetaanko erillisestä vivusta, josta menee tanko startille vai onko erillinen painonappi?
Tämä tieto tarvitaan, niin pystytään sanomaan, mihin se puuttuva ohut johto pitää laittaa.
Korjausoppaassa ei ole kunnon kuvausta tästä systeemistä vaikka on kytkentäkaaviot sun muut.
Omassa 434:ssä on jo hekutus/käynnistys virta-avaimella, että sen takia en osaa suoraan vastata ilman nuita lisäkysymyksiä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Tässä on warkoon eka kysymys samasta aiheesta. Näistä kahdesta vetäisin johtopäätökseni, ja selventää kalvaanallekin, joka on näiden asiantuntija, enemmän tästä sähkösotkusta.
warkoo kirjoitti:Olen alkanut uusimaan 414b natikan sähköjohtoja. olen ihmetellyt mihin tulee johdot jotka lähtee starin päällä olevan mekaanisen kytkimen edestä.
ilmeisesti vanhoissa fordsoneissa on samanlainen systeemi, että vedetään vivusta kun startataan ? Testasin yleismittarilla , että käynnistys vipua vedettäessä startin päällä ne kaksi johtoliitintä yhdistyy. itse arvelin että siitä menee johdot virtalukkoon. Tällä hetkellä traktorissa ei ole virtalukkoa eikä laturin johdot liity mihinkään. Joten vanhastaan on vaikea ottaa mallia.
Ilmeisesti traktoriin tehty vain kytkentä että traktoria voidaan käyttää ja latailu on hoitunut akkulaturilla. Akun kengätkin on käännetty miinus maadoitteiseksi.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Just joo.
Sit tää on helppo nakki. Virtalukolta pitäis tulla sähköä siihen siihen startin päällä olevaan mekaaniseen kytkimeen ja siitä edelleen siihen solenoidin toiseen napaan , josta nyt sitten puuttuu se johto.

Tai siis onko tässä mallissa semmosta virtalukkoa, jossa on virrat päällä toiminto ?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
jstrang
Viestit: 146
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Jussi kirjoitti:Tuolta https://webparts.pvassociates.net/cnh/l ... To=.%2F%3F (vaatii rekisteröitymisen) löytyy myös tuon B414:n

- kytkentäkaavio ja mm.
- laturin & starttimoottorin räjäytyskuvat sekä
- osaluettelot.

Mielestäni varsin hyvä sivusto, kaikkineen - tehkööt nämä po. koneen johtotehtävät ja/tai -päätökset sitten kuka tahansa.
Moro, onko joku saanut jostakin paremmat kaaviot, joissa mm. johtimien värit? Tarttis tehä täys remontti sähköjen osalta.

Janne
tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Jokainen ei voi ymmärtää kaikkee,en mäkään tajua elektroniikasta enkä tietokoneista mitään!
Ei kysyvä tieltä eksy! yleensä ne on niitä minä itteenitäynnä tyyppejä...
Hyvä että on tullu asiallisiakin vastauksia
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eräilves, Google [Bot], Jiitek, Semrush [Bot] ja 46 vierailijaa