414b natikan sähköistä ?
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 10:55 am
- Viesti:
414b natikan sähköistä ?
Mikähän tuo vempele on akun ja startin välissä. Plus kaapeli menee sellaiseen 6cm leveään ja 10cm paksuun pyöreään härveliin. Ylä reunan isoon napaan tulee akun plus kaapeli, Alareunan isosta navasta menee johdot startin plussaan ja hehkun käsikytkimelle. reunoilla on pienemmät liittimet joista toisesta menee johto startin maahan . Toisen reunan johto lähtenyt irti joten vaikea sanoa mistä siihen on johto tullut. Olisi kiva kuulla mihin kuuluu mistäkin navasta lähteä johto ja liittyykö tyo laite latauksen vai startin toiminttaan .
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: To Touko 29, 2008 10:01 am
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Olisko se starttimoottorin solenoidi jota "ohjataan" sillä käsivivulla
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3973d3ad50
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3973d3ad50
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
Musta rupee nyt vahvasti tuntuun että warkoon olis syytä jättää johtojen yhdistäminen vaikka naapurin "Soilelle" ja tehdä vastapalvelukseksi jotain mikä on itsellä paremmin hanskassa.
Eihän tuollaiseen traktoriin montaa johtoa tule. Eikä homma vaadi ruudinkeksijää. Mutta jos ei tunne edes yksinkertaisimpia perusteita, niin on ehdottomasti viisasta antaa nekin jonkun muun tehtäväksi, ettei tuu tosi kalliiksi.
Eihän tuollaiseen traktoriin montaa johtoa tule. Eikä homma vaadi ruudinkeksijää. Mutta jos ei tunne edes yksinkertaisimpia perusteita, niin on ehdottomasti viisasta antaa nekin jonkun muun tehtäväksi, ettei tuu tosi kalliiksi.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:58 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Olipas fiksu vastaus...kivimies kirjoitti:Musta rupee nyt vahvasti tuntuun että warkoon olis syytä jättää johtojen yhdistäminen vaikka naapurin "Soilelle" ja tehdä vastapalvelukseksi jotain mikä on itsellä paremmin hanskassa.
Eihän tuollaiseen traktoriin montaa johtoa tule. Eikä homma vaadi ruudinkeksijää. Mutta jos ei tunne edes yksinkertaisimpia perusteita, niin on ehdottomasti viisasta antaa nekin jonkun muun tehtäväksi, ettei tuu tosi kalliiksi.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 7:39 pm
- Paikkakunta: pieksämäki S.A.V.O
- Viesti:
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
- Viesti:
Tuolta https://webparts.pvassociates.net/cnh/l ... To=.%2F%3F (vaatii rekisteröitymisen) löytyy myös tuon B414:n
- kytkentäkaavio ja mm.
- laturin & starttimoottorin räjäytyskuvat sekä
- osaluettelot.
Mielestäni varsin hyvä sivusto, kaikkineen - tehkööt nämä po. koneen johtotehtävät ja/tai -päätökset sitten kuka tahansa.
- kytkentäkaavio ja mm.
- laturin & starttimoottorin räjäytyskuvat sekä
- osaluettelot.
Mielestäni varsin hyvä sivusto, kaikkineen - tehkööt nämä po. koneen johtotehtävät ja/tai -päätökset sitten kuka tahansa.
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 10:55 am
- Viesti:
Nyt selviää
hyvä että tuli tälläisia valaiseviakin vastauksia
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
Kahden esitetyn kysymyksen perusteella on helppo päätellä ettei henkilö ymmärrä autosähköistä alkeitakaan, joten on hyvin todennäköistä että pieni punainen traktori vaihtaa värinsä mustaan. Noilla taidoilla ei ole perusteltua edes näin yksinkertaisia sähkötöitä harrastella, koska seurauksena saattaa tosiaan palaa muutakin kuin se työkohde.IGT kirjoitti:Olipas fiksu vastaus...
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Se ekassa viestissäsi manittu pyöreä härveli on solenoidi, jonka tehtävä on kytkeä käynnistettäessa akun virrat starttimoottorille. Solenoidi on suunniteltu kestämään isoja virtoja, mitä taas normaalit virtalukot tai painonapit ei kestä. Solenoidia ohjataan pienellä virralla, joka tuodaan ohuilla johdoilla siihen virtalukolta tai painonapilta tai joissain traktoreissa starttivivun juuressa olevan kytkimen kautta.
Onko tässä Natikassa starttaustoiminto missä - onko hehkuvivussa starttiasento vai painetaanko erillisestä vivusta, josta menee tanko startille vai onko erillinen painonappi?
Tämä tieto tarvitaan, niin pystytään sanomaan, mihin se puuttuva ohut johto pitää laittaa.
Korjausoppaassa ei ole kunnon kuvausta tästä systeemistä vaikka on kytkentäkaaviot sun muut.
Omassa 434:ssä on jo hekutus/käynnistys virta-avaimella, että sen takia en osaa suoraan vastata ilman nuita lisäkysymyksiä.
Onko tässä Natikassa starttaustoiminto missä - onko hehkuvivussa starttiasento vai painetaanko erillisestä vivusta, josta menee tanko startille vai onko erillinen painonappi?
Tämä tieto tarvitaan, niin pystytään sanomaan, mihin se puuttuva ohut johto pitää laittaa.
Korjausoppaassa ei ole kunnon kuvausta tästä systeemistä vaikka on kytkentäkaaviot sun muut.
Omassa 434:ssä on jo hekutus/käynnistys virta-avaimella, että sen takia en osaa suoraan vastata ilman nuita lisäkysymyksiä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
Tässä on warkoon eka kysymys samasta aiheesta. Näistä kahdesta vetäisin johtopäätökseni, ja selventää kalvaanallekin, joka on näiden asiantuntija, enemmän tästä sähkösotkusta.
warkoo kirjoitti:Olen alkanut uusimaan 414b natikan sähköjohtoja. olen ihmetellyt mihin tulee johdot jotka lähtee starin päällä olevan mekaanisen kytkimen edestä.
ilmeisesti vanhoissa fordsoneissa on samanlainen systeemi, että vedetään vivusta kun startataan ? Testasin yleismittarilla , että käynnistys vipua vedettäessä startin päällä ne kaksi johtoliitintä yhdistyy. itse arvelin että siitä menee johdot virtalukkoon. Tällä hetkellä traktorissa ei ole virtalukkoa eikä laturin johdot liity mihinkään. Joten vanhastaan on vaikea ottaa mallia.
Ilmeisesti traktoriin tehty vain kytkentä että traktoria voidaan käyttää ja latailu on hoitunut akkulaturilla. Akun kengätkin on käännetty miinus maadoitteiseksi.
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Just joo.
Sit tää on helppo nakki. Virtalukolta pitäis tulla sähköä siihen siihen startin päällä olevaan mekaaniseen kytkimeen ja siitä edelleen siihen solenoidin toiseen napaan , josta nyt sitten puuttuu se johto.
Tai siis onko tässä mallissa semmosta virtalukkoa, jossa on virrat päällä toiminto ?
Sit tää on helppo nakki. Virtalukolta pitäis tulla sähköä siihen siihen startin päällä olevaan mekaaniseen kytkimeen ja siitä edelleen siihen solenoidin toiseen napaan , josta nyt sitten puuttuu se johto.
Tai siis onko tässä mallissa semmosta virtalukkoa, jossa on virrat päällä toiminto ?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
- jstrang
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Moro, onko joku saanut jostakin paremmat kaaviot, joissa mm. johtimien värit? Tarttis tehä täys remontti sähköjen osalta.Jussi kirjoitti:Tuolta https://webparts.pvassociates.net/cnh/l ... To=.%2F%3F (vaatii rekisteröitymisen) löytyy myös tuon B414:n
- kytkentäkaavio ja mm.
- laturin & starttimoottorin räjäytyskuvat sekä
- osaluettelot.
Mielestäni varsin hyvä sivusto, kaikkineen - tehkööt nämä po. koneen johtotehtävät ja/tai -päätökset sitten kuka tahansa.
Janne
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl ja 80 vierailijaa