Hiilikaasutin
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Hiilikaasutin
Onko kellään tietoa ajoneuvoihin asennettavista hiilikaasuttimista?
Häkäpöntöistä eli puukaasuttimista olen kyllä kuullut.
Eikö olisi etevämpää tehdä hiilto etukäteen ja kaasuttaa hiiltä hääksi.
Voisi kuvitella olevan siistimpää ja tehokkaampaa.
Entä puristussuhde ja hiili/puukaasukäytössä?
Olen käsittänyt että moottorin tulisi olla matalapuristussuhteinen, mutta onko se vain historian painolastia.
Vai onko dieselmoottorin muuttaminen puukaasulle vaikeampi toimenpide.
Kipinäsytytys täytyy ainakin rakentaa.
Vielä ahtaminen / häkä.
Kun moottoriin johdettava kaasu-ilmaseos puristetaan eikö sillä synny enemmän tehoa kuin vappastihengittävällä?
Häkäpöntöistä eli puukaasuttimista olen kyllä kuullut.
Eikö olisi etevämpää tehdä hiilto etukäteen ja kaasuttaa hiiltä hääksi.
Voisi kuvitella olevan siistimpää ja tehokkaampaa.
Entä puristussuhde ja hiili/puukaasukäytössä?
Olen käsittänyt että moottorin tulisi olla matalapuristussuhteinen, mutta onko se vain historian painolastia.
Vai onko dieselmoottorin muuttaminen puukaasulle vaikeampi toimenpide.
Kipinäsytytys täytyy ainakin rakentaa.
Vielä ahtaminen / häkä.
Kun moottoriin johdettava kaasu-ilmaseos puristetaan eikö sillä synny enemmän tehoa kuin vappastihengittävällä?
Kumpaakin on käytetty,niin hiili- kuin puukaasutinta.Myös diesel-moottoria on käytetty häkäkaasulla.Sytytys on toteutettu ruiskuttamalla pieni nafta-annos kaasu-ilmaseoksen joukkoon.
Sota-aikana suomalaisilla oli joitakin MAN-diesel k-autoja,joita kokeiltiin häkäkäytöllä.Myöhemminkin on kokeiluja tehty.
Näistä puukaasu-, häkäkaasu-, generaattorikaasukäytöistä keskusteltiin paljonkin vanhalla palstalla.
Sota-aikana suomalaisilla oli joitakin MAN-diesel k-autoja,joita kokeiltiin häkäkäytöllä.Myöhemminkin on kokeiluja tehty.
Näistä puukaasu-, häkäkaasu-, generaattorikaasukäytöistä keskusteltiin paljonkin vanhalla palstalla.
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Generaattorikaasu kestää bensaa paremmin puristusta,mutta se sisältää
kymmeniä prosentteja palamattomia kaasuja (eniten typpeä) .Tämän vuoksi sen lämpöarvo on huono.
Hiilikaasuttimen etuna luulisi olevan nopeampi käyttöönotto.Myös osa epäpuhtauksista on poistunut jo hiillon yhteydessä.Siistimpää myös siinä mielessä ,että tuhkaa syntyy vähemmän.Ja polttoaine mahtuu pienempään tilaan.
kymmeniä prosentteja palamattomia kaasuja (eniten typpeä) .Tämän vuoksi sen lämpöarvo on huono.
Hiilikaasuttimen etuna luulisi olevan nopeampi käyttöönotto.Myös osa epäpuhtauksista on poistunut jo hiillon yhteydessä.Siistimpää myös siinä mielessä ,että tuhkaa syntyy vähemmän.Ja polttoaine mahtuu pienempään tilaan.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Kiitos hyvistä vastauksista.
Se hiilikaasutin kiinnostaa juuri sen kaasun puhtauden takia.
Pääsin käsiksi muutamaan artikkeliin jossa ongelmista puukaasuttimessa kerrotaan mm kosteus ja pienentynyt teho, samoin terva voi juututtaa venttiileitä, kondenssit ovat "ongelmajätettä" jne.
Koska toimintavarmuus on yksi tärkeä kriteeri etsinkin tietoa siitä miten hiilikaasutin eroaa puukaasuttimesta.
Dieselin puukaasukäytöstä tiedän jo sen verran että puristus tulisi olla alle 16, eikä etukammioita.
Tavoite on puhdas kaasuajoneuvo ilman apupolttoainetta jo sen verottomuudenkin takia. Dieselin ruiskutuspumpum paikalle on melko helppo muuttaa virranjakajasytytys.
Suomessakin on opittu viime vuosina tekemään puuhiiltä, joten sen saanti ei liene ongelma.
Siispä millainen on hiilikaasutin käytännössä?
Se hiilikaasutin kiinnostaa juuri sen kaasun puhtauden takia.
Pääsin käsiksi muutamaan artikkeliin jossa ongelmista puukaasuttimessa kerrotaan mm kosteus ja pienentynyt teho, samoin terva voi juututtaa venttiileitä, kondenssit ovat "ongelmajätettä" jne.
Koska toimintavarmuus on yksi tärkeä kriteeri etsinkin tietoa siitä miten hiilikaasutin eroaa puukaasuttimesta.
Dieselin puukaasukäytöstä tiedän jo sen verran että puristus tulisi olla alle 16, eikä etukammioita.
Tavoite on puhdas kaasuajoneuvo ilman apupolttoainetta jo sen verottomuudenkin takia. Dieselin ruiskutuspumpum paikalle on melko helppo muuttaa virranjakajasytytys.
Suomessakin on opittu viime vuosina tekemään puuhiiltä, joten sen saanti ei liene ongelma.
Siispä millainen on hiilikaasutin käytännössä?
Sota-aikana ja sen jälkeen Suomessa oli ainakin nämä kaasuttimet käytössä:A-,KELO-,SYSI-,AIMO-,SVEDLUND-hiiligeneraattorit.OTSO-,KYTÖ-,IMBERT-puugeneraattorit.
SVEDLUND oli GM:n Ruotsissa kehitetty malli.IMBERT oli saksalainen.
Kumpaakin valmistettiin lisenssillä Suomessa.
Kaasugeneraattoreita valmisti moni konepaja ,kuten KONE,STRÖMBERG,WÄRTSILÄ.Monella pienpajalla oli myös omia enemmän tai vähemmän kopioituja "kiuas" malleja.
Varttuneemman väen muistama SPJ Keinänen ,autoalan monitoimimies kehitti generaattorimallin joka soveltui turpeelle.Sodan jälkeen venäläiset olivat olleet hyvin kiinnostuneita piirustuksista.Olisivat kuulemma käyttäneet laitetta turvesoilla vetureissa.Kauppoja ei ollut syntynyt.
Vielä generaattorikaasun koostumus: 28% hiilimonoksidia,10% vetyä, 1% hiilivetyä,2% hiilidioksidia ja 59% typpeä. Eli yli 60 % palamatonta kaasua.
Puukaasutietoutta löytyy sivulta:www.gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm
SVEDLUND oli GM:n Ruotsissa kehitetty malli.IMBERT oli saksalainen.
Kumpaakin valmistettiin lisenssillä Suomessa.
Kaasugeneraattoreita valmisti moni konepaja ,kuten KONE,STRÖMBERG,WÄRTSILÄ.Monella pienpajalla oli myös omia enemmän tai vähemmän kopioituja "kiuas" malleja.
Varttuneemman väen muistama SPJ Keinänen ,autoalan monitoimimies kehitti generaattorimallin joka soveltui turpeelle.Sodan jälkeen venäläiset olivat olleet hyvin kiinnostuneita piirustuksista.Olisivat kuulemma käyttäneet laitetta turvesoilla vetureissa.Kauppoja ei ollut syntynyt.
Vielä generaattorikaasun koostumus: 28% hiilimonoksidia,10% vetyä, 1% hiilivetyä,2% hiilidioksidia ja 59% typpeä. Eli yli 60 % palamatonta kaasua.
Puukaasutietoutta löytyy sivulta:www.gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
- Viesti:
Tuolla vois olla jotain tietoa: http://www.ekoautoilijat.fi/
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa