Fordsonin hydrauliikka
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
Fordsonin hydrauliikka
Neuvokaa minua viisaammat.
Hydrauliikka alkoi reistaamaan pakkasilla. Ok öljyssä oli vettä, lämmitin pohjaa ja laskin veden pois. Toimi vähän aikaa jotenkin (ei hyvin).
Sitten lakkasi äkisti nostamasta kokonaan. Otin kannen auki ja pumpun käteen. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja kuin pakasta vedetty todella tiukka.
Kasasin sen ja öljyä tulee ihan kunnolla (en tiedä mikä sileltä pitää tulla).
Käynnistäessä lentää komeassa kaaressa putkesta. Kasasin kannen ja nostot on täysin hukassa. Pikkasen yrittää, mutta ei jaksa edes tyhjänä nousta. Otin kannen päältä sen venttiilipaketin irti. Onko nyt mitään järkeä siinä, että se palauttaa takaisin paluuputkeen kaiken öljyn?
Sinne tuleva öljy menee erästä kanavaa pitkin sellaiseen kanavaan, joka menee suoraan paluuputkeen?? En käsitä sitä. Minulla on kaavio siitä systeemistä ja siinä on virtauksen säätö venttiili jolla jaetaan virtausta kiertoon taikka paluuputkeen. Ja minusta se on niin, että nyt menee suurinpiirtein kaikki paluuseen. Tämä alkaa olla yhtä monimutkainen, kuin moottorisahan kaasutin ja naisen ajatusmaailma..
Hydrauliikka alkoi reistaamaan pakkasilla. Ok öljyssä oli vettä, lämmitin pohjaa ja laskin veden pois. Toimi vähän aikaa jotenkin (ei hyvin).
Sitten lakkasi äkisti nostamasta kokonaan. Otin kannen auki ja pumpun käteen. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja kuin pakasta vedetty todella tiukka.
Kasasin sen ja öljyä tulee ihan kunnolla (en tiedä mikä sileltä pitää tulla).
Käynnistäessä lentää komeassa kaaressa putkesta. Kasasin kannen ja nostot on täysin hukassa. Pikkasen yrittää, mutta ei jaksa edes tyhjänä nousta. Otin kannen päältä sen venttiilipaketin irti. Onko nyt mitään järkeä siinä, että se palauttaa takaisin paluuputkeen kaiken öljyn?
Sinne tuleva öljy menee erästä kanavaa pitkin sellaiseen kanavaan, joka menee suoraan paluuputkeen?? En käsitä sitä. Minulla on kaavio siitä systeemistä ja siinä on virtauksen säätö venttiili jolla jaetaan virtausta kiertoon taikka paluuputkeen. Ja minusta se on niin, että nyt menee suurinpiirtein kaikki paluuseen. Tämä alkaa olla yhtä monimutkainen, kuin moottorisahan kaasutin ja naisen ajatusmaailma..
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Onkohan kyseessä New, Power vai Super Major? Superissa hydrauliikka on pikkusen erilainen...
Vai onko kyseessä kenties Dexta?
Superin hyrdauliikka
Luulisin että sulla ei oo kaikki hanikat ihan oikeessa asennossa... Toinen vaihtoehto on, että joku O-rengas ei tiivistä kunnolla.
Vai onko kyseessä kenties Dexta?
Superin hyrdauliikka
Luulisin että sulla ei oo kaikki hanikat ihan oikeessa asennossa... Toinen vaihtoehto on, että joku O-rengas ei tiivistä kunnolla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Katso onko etualla näkyvä nuppi työnnettynä sisään. Jos ei auta, niin koita kääntää tuota nostolaitekannen sivussa olevaa pientä vipua toiseen asentoon. Varmista myös, että nostolaitteen käyttövipu liikkuu, eikä mikään panttaa sitä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
No sehän on identtinen vaiva mun superin kanssa,nimimerkki manuel ystävällisesti kehotti poistamaan kevennysventtiilin o-renkaan.On toiminut sen jälkeen! Eli se kevennys venttiili on siinä nostolaitesylinterissä käyttöventtiilin vieressä,tulee ulos paineenrajotusventtiilin vierestä.Siinä on ulosvetokierre,mutta sen voi yhtä hyvin lyödä 8mm.tuurnalla ulos vastapuolelta.Siitä karasta mikä sieltä tullee ulos vaan o-rengas pois ja kasaan!(siitä on kuulemma ollut huoltotiedote joskus kuuskytluvulla)
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
Kuulostaa uskomattoman hyvältä, kun on taistellut abaut puoli vuotta päästellen muutamia lapsille sopimattomia lausahduksiakin.
Mutta sellainen juttu, että tyhmänä en ymmärrä noiden venttiilijen määritelmiä.
Voitko kertoa ihan fyysisesti mistä sen löydän, etten temmo jotain väärää peliä irti.
Kuvahan helpottaisi, mutta kyllä se varmaan selviää kunhan kerrot mistä löytyy.
Kiitoksia! Kaljat tarjoan, jos sen saan kondikseen...
Mutta sellainen juttu, että tyhmänä en ymmärrä noiden venttiilijen määritelmiä.
Voitko kertoa ihan fyysisesti mistä sen löydän, etten temmo jotain väärää peliä irti.
Kuvahan helpottaisi, mutta kyllä se varmaan selviää kunhan kerrot mistä löytyy.
Kiitoksia! Kaljat tarjoan, jos sen saan kondikseen...
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
En ole varma, mutta katselin noista kuvista sen kevennysventtiilin. (Relief valve) Otin siitä O-renkaan pois, mutta ei tilanne muutu miksikään. Ei nouse niin ei nouse...
Kokeilin painaa ilmaa paineella sinne niin jo ilmanpaineella saa sen nousemaan, mutta nyt sinne sylinterille ei mene öljyä paineella.
En käsitä minne se paine voi kadota matkalla...
Nyt alkaa hermot olla suhteellisen lopussa, kun lunta tulee ja Majori senkuin seisoo...
Kokeilin painaa ilmaa paineella sinne niin jo ilmanpaineella saa sen nousemaan, mutta nyt sinne sylinterille ei mene öljyä paineella.
En käsitä minne se paine voi kadota matkalla...
Nyt alkaa hermot olla suhteellisen lopussa, kun lunta tulee ja Majori senkuin seisoo...
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
- Paikkakunta: Kyröskoski
- Viesti:
Minulla Super Majorissa "ylipaine" venttiili on lauennut omasta mielestäni liian aikaisin koko ajan mitä se minulla on ollut.Nostolaitekannesta kuuluu selvä venttiilin naksahdus ja nostovarret lähtee laskeutumaan.
Sijaitseeko ko. venttiili missä,ja onko sen avautumispainetta mahdollista säätää jollain tavalla?
Sijaitseeko ko. venttiili missä,ja onko sen avautumispainetta mahdollista säätää jollain tavalla?
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
No se rajotusventtiili on siinä sylinterin perseessä kierteellä kiinni ja sen vieressä on se kevennysventtiili piilossa sielä valun sisällä.Muistaakseni siinä on kahdella pikkuruuvilla kansi päällä jonka alta löytyy se ulosvetokierteellä oleva tulppa jonka alta se kevennysventtiili löytyy,olikohan se noin? Kaivanpa vielä noita kuvia jostain...
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
Ei nouse yhtään...Ja kohta ei nose enää itselläkään, kun alkaa nuppi kiehumaan...
Olen tutkinut sen koko per***een laitteen ja en nyt ainakaan silmämääräisesti löydä vikaa..
Kaikki O-renkaat on ihan ok. Pumppu työntää öljyä niin, että se tyhjäkäynnillä lensi pienellä kaarella putken täydeltä. Pelkällä ilmanpaineella sain ne nostovarret nousemaan ihan terhakasti.
Jokuhan siellä nyt falskaa hukaten paineet. Ulos ei vuoda tippaakaan. Öljyt on vaihdettu vain muutama kymmenen tuntia sitten. Perhana, kun se kansikin painaa niin perhanasti, ettei sitä viitsi alvariinsa olla aukomassa.
No katsotaan vielä ne venttiilit...Kiitti!!
Olen tutkinut sen koko per***een laitteen ja en nyt ainakaan silmämääräisesti löydä vikaa..
Kaikki O-renkaat on ihan ok. Pumppu työntää öljyä niin, että se tyhjäkäynnillä lensi pienellä kaarella putken täydeltä. Pelkällä ilmanpaineella sain ne nostovarret nousemaan ihan terhakasti.
Jokuhan siellä nyt falskaa hukaten paineet. Ulos ei vuoda tippaakaan. Öljyt on vaihdettu vain muutama kymmenen tuntia sitten. Perhana, kun se kansikin painaa niin perhanasti, ettei sitä viitsi alvariinsa olla aukomassa.
No katsotaan vielä ne venttiilit...Kiitti!!
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Onkos kannen ja peräkotelon välinen paineputken O-rengas varmasti reerassa?
Mistä sitä paine ilmaa sinne tuuppasit, kun kokeilit tuota nostolaitetta?
Mistä sitä paine ilmaa sinne tuuppasit, kun kokeilit tuota nostolaitetta?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Sylinteri kouraan. Ne pari ruuvia auki jotka pitävät sitä pikkukantta. Jos käyttää heittovasaraa, niin kierre tulpassa on 3/8 UNF. Takakautta voi myös lyödä 8 mm tapilla ulos venttiilin ja tulpan.
O-rengas pois venttiilistä, puhdistus niin että kulkee kevyesti. Uusi suodatinpatruuna ja tarkastettava että suodattimen takana oleva alapaineen venttiili toimii. Pitää 2 kiloa painetta. Tämä paine tarvitaan herättämään kevennysventtiili. Pumpulta tuleva putki osaa myös hypätä pois paikoiltaan ja sen päässä pitää olla O-rengas.
Ennenkun puuttuu kevennysventtiilin ei tarvitse odottaa nostavan.
Paineensäätöventtiilin ei pidä puuttua, eikä missään tapauksessa laittaa yli 2mm kolikoita jousen taakse. Paitsi jos haluaa halkaista pumpun.
Jos on vanhempi Super, niin sen paineensäätö/rajoitusventtiilillä on sellainen ominaisuus, että jos se laukeaa niin pudottaa paineet 20 kiloon kunnes kuorma poistuu. Toimii paremmin pitämällä varovasti kierroksia. Toinen vaihtoehto on laittaa siihen uuden Superin pitkä venttiili. Se ei pudota lauetessaan paineita. Superin max. paine on 175 kiloa.
Paineiden mittaus ei ole tyhmempi idea. Sitä ennen pitää poistaa mahdolliset kolikot paineensäätöventtiilistä. Paineenmittaus tapahtuu kytkemällä ulkoiselle ja kuristamalla virtausta vähitellen. Näin siksi että ei särjetä pumppua jos rajoitusventtiili ei toimi.
O-rengas pois venttiilistä, puhdistus niin että kulkee kevyesti. Uusi suodatinpatruuna ja tarkastettava että suodattimen takana oleva alapaineen venttiili toimii. Pitää 2 kiloa painetta. Tämä paine tarvitaan herättämään kevennysventtiili. Pumpulta tuleva putki osaa myös hypätä pois paikoiltaan ja sen päässä pitää olla O-rengas.
Ennenkun puuttuu kevennysventtiilin ei tarvitse odottaa nostavan.
Paineensäätöventtiilin ei pidä puuttua, eikä missään tapauksessa laittaa yli 2mm kolikoita jousen taakse. Paitsi jos haluaa halkaista pumpun.
Jos on vanhempi Super, niin sen paineensäätö/rajoitusventtiilillä on sellainen ominaisuus, että jos se laukeaa niin pudottaa paineet 20 kiloon kunnes kuorma poistuu. Toimii paremmin pitämällä varovasti kierroksia. Toinen vaihtoehto on laittaa siihen uuden Superin pitkä venttiili. Se ei pudota lauetessaan paineita. Superin max. paine on 175 kiloa.
Paineiden mittaus ei ole tyhmempi idea. Sitä ennen pitää poistaa mahdolliset kolikot paineensäätöventtiilistä. Paineenmittaus tapahtuu kytkemällä ulkoiselle ja kuristamalla virtausta vähitellen. Näin siksi että ei särjetä pumppua jos rajoitusventtiili ei toimi.
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
- Paikkakunta: Kyröskoski
- Viesti:
Vinkkaisiko joku vaikka noista TunturiPapan kuvista,mihin sellainen alle 2mm paksu kolikko pitäisi laittaa?Manuel kirjoitti: Paineensäätöventtiilin ei pidä puuttua, eikä missään tapauksessa laittaa yli 2mm kolikoita jousen taakse. Paitsi jos haluaa halkaista pumpun.
Jos on vanhempi Super, niin sen paineensäätö/rajoitusventtiilillä on sellainen ominaisuus, että jos se laukeaa niin pudottaa paineet 20 kiloon kunnes kuorma poistuu. Toimii paremmin pitämällä varovasti kierroksia. Toinen vaihtoehto on laittaa siihen uuden Superin pitkä venttiili. Se ei pudota lauetessaan paineita. Superin max. paine on 175 kiloa.
Tai löytyisikö joltain tuollaista uuden Superin pitkää venttiiliä myytäväksi asti?
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Tässä kuvassa näkyy sijainti. Kannen oikealla puolella, eteenpäin katsottaessa. Osakokonaisuus 638...
Tarkempi kuva kyseisistä helyistä.
Kuvassa venttiili näkyy uudenmman mallin pitkä venttiili.
Tuota joustahan siellä kiristetään, eli osaa jolla ei jostain syystä ole osanumeroa. Prikkaa jousen ja "korkin" väliin. Kuten "Manuel" sanoi, ei sovi laittaa liikaa, särkyy paikat muuten.
Tarkempi kuva kyseisistä helyistä.
Kuvassa venttiili näkyy uudenmman mallin pitkä venttiili.
Tuota joustahan siellä kiristetään, eli osaa jolla ei jostain syystä ole osanumeroa. Prikkaa jousen ja "korkin" väliin. Kuten "Manuel" sanoi, ei sovi laittaa liikaa, särkyy paikat muuten.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ke Maalis 03, 2010 7:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
- Viesti:
Meillä on ainakin kahdessa Superissa se kevennysventtiilin O-rengas paikoillaan ja itse asiassa olen vaihtanut ne vielä remonttien yhteydessä uusiin ja hyvin toimii nosto molemmissa. Aika outoa, että ei nosta yhtään. Mihinkä noi iso öljymäärä vois vuotaakkaan ? Kehittäähän sentään pumppu kunnolla painetta, kun tukit peukalolla ulostulo putken pään ja toisella kädellä pyörität "häntäakselista" ?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Bing [Bot], Google [Bot], mh jkl, Osmo_, Semrush [Bot] ja 72 vierailijaa