2CV
2CV
Tuo CV tarkoittanee hevosvoimia. Kai jotain ranskalaisia verohevosia. Kesällähän siinä vehkeessä oli huumoriakin, talvella oli vitsit vähissä.
Kun ajelin sillä niin kaikki näkivät siinä pelkkiä hyviä puolia, kenelläkään kun ei ollut surkeampaa laitetta. (Kun myöhemmin oli BMW, niin kaikki keksivät siihen jos jonkinlaisia vikoja)
Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.
Toisella kerralla samoilla alueilla Kurun Luoteen kylän ja Luhalahden välisillä metsäteillä ajelimme, muut perässä Peugeot 404 dieselillä. Hyvin pysyi takana kun missään ei hellännyt kaasua pohjasta. (Huom. 12 hv) Vaan sitten tuli sellainen mäen huippu jonka takana heti toinen samanlainen. Siitä ensimmäisestä se jo loikkasi kohtalaisen ilmalennon ja tuli alas sen seuraavan huipun etupuolelle. Siitä kun lähdettiin niin kaverit jotka tulivat perässä sanoivat että kaikki pyörät roikkui kuin sammakon koivet ja taivas näkyi alta. Alashan sieltäkin tultiin, mutta kaasu ei enää vaikuttanut mitään. Kone kiersi mutta auto pysähtyi.
Seurasi tutustuminen tilanteeseen. Vasemman puoleinen vetoakseli oli tippunut booreistaan. Ei muuta kuin kuusenkarahkalla väännettiin kylki ylös ja akseli booriin, vaan ei liikahtanut mihinkään. Pieni lisätutkimus paljasti että vaihdelaatikon takapää oli noussut kiinnityksistään ja piti kytkinvaijerin tiukalla, eli kuin poljin olisi ollut pohjassa. Muttereiden löysäys auttoi ja laatikko putosi paikoilleen ja matka jatkui.
Eräänä päivänä oli talvella pakkasta -33 astetta. Eihän se 6 V systeemi jaksanut käynnistää, mutta lainasin toisesta autosta 12 V akkua. Oli kuin olisi vihaista kissaa vetänyt hännästä. Startti pisteli tosi rivakasti konetta ympäri ja heti lähti käyntiin. Oma akku takaisin ja menoksi.
Kesällä kävimme, tyttöystävä + toinen pari telttailemassa Hangossa. Takaisin tullessa oli joku kysely missä kaikki pysäytettiin ja kysyttiin mistä tulossa, minne menossa ja matkan syy. Kun hyppäsin autoon takaisin en älynnyt miten matalalla se siinä kuormassa kulki ja löin pääni pahan kerran oviaukon yläreunaan. Tyttöystävä alkoi virnuilemaan ja totesi että toisia Jumala rankaisee heti. Päähän koski tosissaan ja ajattelin että kyllä minä sinun suusi tukin. Sanoin vain ja toisia yhdeksän kuukauden päästä. Ainaskin hymy hyytyi.
Piti noukkia hyvä kaveri kyytiin Hotelli Palacen edestä. Tämä lähti jo juoksemaan eteenpäin kun tulin vauhdilla. Ajattelin kyllähän tulet vielä takaisin. Oli rättärissä hyvät jarrut (Olin vaihtanut Jurid'in nauhat siihen) Se pysähtyi melkein kuin seinään, mutta samalla tuli Taunus 20M TS perään. Taunus jäi siihen, rättärin vauriot kuhmu takapuskurissa ja kaikista polttimoista takaa lanka poikki. Valitettavasti katkesivat molemmat selkänojan putket siinä tällissä ja penkistä tuli makuuistuin. No, ei muuta kun vaihto etupenkkien kesken. Tällainen se oli lopun aikaa ja kävi erinomaisesti toiseenkin harrastukseen.
Kun ajelin sillä niin kaikki näkivät siinä pelkkiä hyviä puolia, kenelläkään kun ei ollut surkeampaa laitetta. (Kun myöhemmin oli BMW, niin kaikki keksivät siihen jos jonkinlaisia vikoja)
Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.
Toisella kerralla samoilla alueilla Kurun Luoteen kylän ja Luhalahden välisillä metsäteillä ajelimme, muut perässä Peugeot 404 dieselillä. Hyvin pysyi takana kun missään ei hellännyt kaasua pohjasta. (Huom. 12 hv) Vaan sitten tuli sellainen mäen huippu jonka takana heti toinen samanlainen. Siitä ensimmäisestä se jo loikkasi kohtalaisen ilmalennon ja tuli alas sen seuraavan huipun etupuolelle. Siitä kun lähdettiin niin kaverit jotka tulivat perässä sanoivat että kaikki pyörät roikkui kuin sammakon koivet ja taivas näkyi alta. Alashan sieltäkin tultiin, mutta kaasu ei enää vaikuttanut mitään. Kone kiersi mutta auto pysähtyi.
Seurasi tutustuminen tilanteeseen. Vasemman puoleinen vetoakseli oli tippunut booreistaan. Ei muuta kuin kuusenkarahkalla väännettiin kylki ylös ja akseli booriin, vaan ei liikahtanut mihinkään. Pieni lisätutkimus paljasti että vaihdelaatikon takapää oli noussut kiinnityksistään ja piti kytkinvaijerin tiukalla, eli kuin poljin olisi ollut pohjassa. Muttereiden löysäys auttoi ja laatikko putosi paikoilleen ja matka jatkui.
Eräänä päivänä oli talvella pakkasta -33 astetta. Eihän se 6 V systeemi jaksanut käynnistää, mutta lainasin toisesta autosta 12 V akkua. Oli kuin olisi vihaista kissaa vetänyt hännästä. Startti pisteli tosi rivakasti konetta ympäri ja heti lähti käyntiin. Oma akku takaisin ja menoksi.
Kesällä kävimme, tyttöystävä + toinen pari telttailemassa Hangossa. Takaisin tullessa oli joku kysely missä kaikki pysäytettiin ja kysyttiin mistä tulossa, minne menossa ja matkan syy. Kun hyppäsin autoon takaisin en älynnyt miten matalalla se siinä kuormassa kulki ja löin pääni pahan kerran oviaukon yläreunaan. Tyttöystävä alkoi virnuilemaan ja totesi että toisia Jumala rankaisee heti. Päähän koski tosissaan ja ajattelin että kyllä minä sinun suusi tukin. Sanoin vain ja toisia yhdeksän kuukauden päästä. Ainaskin hymy hyytyi.
Piti noukkia hyvä kaveri kyytiin Hotelli Palacen edestä. Tämä lähti jo juoksemaan eteenpäin kun tulin vauhdilla. Ajattelin kyllähän tulet vielä takaisin. Oli rättärissä hyvät jarrut (Olin vaihtanut Jurid'in nauhat siihen) Se pysähtyi melkein kuin seinään, mutta samalla tuli Taunus 20M TS perään. Taunus jäi siihen, rättärin vauriot kuhmu takapuskurissa ja kaikista polttimoista takaa lanka poikki. Valitettavasti katkesivat molemmat selkänojan putket siinä tällissä ja penkistä tuli makuuistuin. No, ei muuta kun vaihto etupenkkien kesken. Tällainen se oli lopun aikaa ja kävi erinomaisesti toiseenkin harrastukseen.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
- Paikkakunta: jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 10:42 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: 2CV
Itselläni oli tuollainen muskelimoottorilla (se 602 cm3) viitisen vuotta, perheen ainoana kulkupelinä. Talviautona oikein hyvä, kun viritti telttapatjan kattoon ja vähän suojasi moottoria. Lumituiskut olivat ainoa riesa, lunta tuli myös sisään. Ja silleen kätevä, että kun kelillä kun kelillä meni ulkoiluun sopivalla vaatetuksella sisään, niin oli juuri sopivan lämmin. Etenemiskyky on hyvä. Paksummassa lumessa luiska keula vaan nostaa lunta tuulilasille ja näkyvyys kärsii..Manuel kirjoitti:Tuo CV tarkoittanee hevosvoimia. Kai jotain ranskalaisia verohevosia. Kesällähän siinä vehkeessä oli huumoriakin, talvella oli vitsit vähissä.
Petri
-
- Viestit: 4338
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: 2CV
[quote="Manuel"].
Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.
Minä tein saman tempun useammankin kerran, jos oli hellettä. Piti vain kurveissa pidellä ratista tiukasti, ettei tielle pudonnut.
Iloittelu loppui, kun poliisit sattuivat ajamaan vastaan. Uukkarin tekivät ja pillit päällä perään. Ihan väen vängällä meinasivat sakon kirjoittaa. Luopuivat aikeesta, kun tiedustelin, että mitä lakipykälää nyt oikein rikon, eivätkä osanneet vastata. Etukilvenkin olin konepellistä irroittanut ja laittanut tuulilasiin sisäpuolelle.
Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.
Minä tein saman tempun useammankin kerran, jos oli hellettä. Piti vain kurveissa pidellä ratista tiukasti, ettei tielle pudonnut.
Iloittelu loppui, kun poliisit sattuivat ajamaan vastaan. Uukkarin tekivät ja pillit päällä perään. Ihan väen vängällä meinasivat sakon kirjoittaa. Luopuivat aikeesta, kun tiedustelin, että mitä lakipykälää nyt oikein rikon, eivätkä osanneet vastata. Etukilvenkin olin konepellistä irroittanut ja laittanut tuulilasiin sisäpuolelle.
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
- Paikkakunta: jämsänkoski
- Viesti:
Re: 2CV
Joo määkin kerran nappasin takaoven mukaan ja vein paarin narikkaan , oli olevinaan hauskaa, kätevästihän ne luukut irtooJumunen kirjoitti:Manuel kirjoitti:.
Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.
Minä tein saman tempun useammankin kerran, jos oli hellettä. Piti vain kurveissa pidellä ratista tiukasti, ettei tielle pudonnut.
Iloittelu loppui, kun poliisit sattuivat ajamaan vastaan. Uukkarin tekivät ja pillit päällä perään. Ihan väen vängällä meinasivat sakon kirjoittaa. Luopuivat aikeesta, kun tiedustelin, että mitä lakipykälää nyt oikein rikon, eivätkä osanneet vastata. Etukilvenkin olin konepellistä irroittanut ja laittanut tuulilasiin sisäpuolelle.
-
- Viestit: 4338
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: 2CV
Olihan rättäri mainio talviauto: Viisitoistatuumaiset, kapeat renkaat etenivät hyvin hangessa. Painosta vetävillä pyörillä oli leijonanosa ja samat pyörät vielä ohjasivat. Moottori oli riittävän tehoton lähtöihin, joten ei liukkailla jäänyt paikoilleen sutimaan. Jos pakkasilla akku oli huonossa hapessa, niin takakontista vain veivi esille ja sillä öljyjä norjistelemaan. Petrilein kanssa olen kyllä hieman eri mieltä paksummassa lumessa etenemisestä. Rättäri kyllä selvisi hyvin isostakin kinoksesta, hetkeen ei vain nähnyt mitään, kun valkoista lunta oli kaikkialla. Mutta, mutta, matalan maavaran takia rättäri kyllä hyytyi, jos lunta oli tullut 20 senttiä, eikä aura-auto ollut ehtinyt käymään.Petrilei kirjoitti:
Itselläni oli tuollainen muskelimoottorilla (se 602 cm3) viitisen vuotta, perheen ainoana kulkupelinä. Talviautona oikein hyvä, kun viritti telttapatjan kattoon ja vähän suojasi moottoria. Lumituiskut olivat ainoa riesa, lunta tuli myös sisään. Ja silleen kätevä, että kun kelillä kun kelillä meni ulkoiluun sopivalla vaatetuksella sisään, niin oli juuri sopivan lämmin. Etenemiskyky on hyvä. Paksummassa lumessa luiska keula vaan nostaa lunta tuulilasille ja näkyvyys kärsii..
Petri
-
- Viestit: 4338
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Re: 2CV
Penkit irtosivat yhtä kätevästi, kymmeniä kertoja otin penkin mukaani, kun menin katsomaan puulaaki-, ja maakuntasarjan pesäpallo-otteluita. Ei tarvinnut seistä ja oli pehmeä istua.gaz kirjoitti:
Joo määkin kerran nappasin takaoven mukaan ja vein paarin narikkaan , oli olevinaan hauskaa, kätevästihän ne luukut irtoo
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Oliko kyseessä ajokortin saaminen vai menetys...?gaz kirjoitti:mää oon ajanu ajokortin -71 vuoden sätkällä, vajassa seisoo vieläkin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-56 se minunkin vehkeeni oli.Aakku kirjoitti:Hauska tarina
Mullakin odottaa kesää tallissa 2CV -56.
Kaikki hauskat muistot kuitenkin liittyy hippiaikaan, kun maata kierreltiin Junakeula Volkkarilla, joka oli ihan pensselillä maalattu. Oli kultaista -70 lukua.
Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
-
- Viestit: 4338
- Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
- Viesti:
Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.Manuel kirjoitti:
Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
-
- Viestit: 1405
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
- Paikkakunta: jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Parikymmentä vuotta on taivalta sätkällä tullu tehtyä.
Lähellä ja kaukana.
Mitä tulee sätkän lämpimyyteen on aika paljon siitä kiinni
miten kuumana saa koneen talvella käymään.
On vähän niin kuin sauna, että jos kiuas on kylmä niin
on turha odottaa saavansa löylyjä
Sattuipa kerran niin että omassa kulkimessani satoi
lunta vaikka ulkona ei
Katto sellainen omatekemä mistä puuttui se alkuperäisessä
oleva nukkapinta eli siis oli sileetä pressua.
Oli sitten kerännyt kuuraa sinne katon sisäpintaan kun
lämppäristä lämmintä hönkäili ja ulkona oli pakkasta.
Sitten sopivasti tuli rekka vastaan kevätauringon paisteessa
ja sehän tunnetusti ravistaa kulkimen kattoa rivakasti.
Siinä sitä sitten sai ihailla lumihiutaleiden leijailua
kapiinissa auringon säteiden näkymää tehostaessa.
Nykyinen kuljin on seitenykkönen, kutosen koneella,
ja kahden hengen pick-up.
Tarinoita riittäisi kyllä vaikka kuinka paljon.
2cv on tekosyy tutustua mukaviin ihmisiin.
Lähellä ja kaukana.
Mitä tulee sätkän lämpimyyteen on aika paljon siitä kiinni
miten kuumana saa koneen talvella käymään.
On vähän niin kuin sauna, että jos kiuas on kylmä niin
on turha odottaa saavansa löylyjä
Sattuipa kerran niin että omassa kulkimessani satoi
lunta vaikka ulkona ei
Katto sellainen omatekemä mistä puuttui se alkuperäisessä
oleva nukkapinta eli siis oli sileetä pressua.
Oli sitten kerännyt kuuraa sinne katon sisäpintaan kun
lämppäristä lämmintä hönkäili ja ulkona oli pakkasta.
Sitten sopivasti tuli rekka vastaan kevätauringon paisteessa
ja sehän tunnetusti ravistaa kulkimen kattoa rivakasti.
Siinä sitä sitten sai ihailla lumihiutaleiden leijailua
kapiinissa auringon säteiden näkymää tehostaessa.
Nykyinen kuljin on seitenykkönen, kutosen koneella,
ja kahden hengen pick-up.
Tarinoita riittäisi kyllä vaikka kuinka paljon.
2cv on tekosyy tutustua mukaviin ihmisiin.
Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.Jumunen kirjoitti:Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.Manuel kirjoitti:
Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
-
- Viestit: 1405
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Selitys on yksinkertainen. Vuoden -56 mallissa ei vielä ollut metallista takaluukkua, vaan rätti ulottui takaa alas asti. Manuelin sätkässä on ollut ajalle tyypillinen iso lisävarusteluukku. Sitä sanotaan Bombeeksi. Se ulottui alapaneelin päälle astii, minkä vuoksi rekisterikilpi oli kiinni takaluukussa.Manuel kirjoitti:Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.Jumunen kirjoitti:Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.Manuel kirjoitti:
Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Noin se varmaan olikin. En muista nähneeni silloin toista samanlaista. Ajattelin vain että eri vuosimalli, sillä ne täysrätit muistan kyllä.Aakku kirjoitti:Selitys on yksinkertainen. Vuoden -56 mallissa ei vielä ollut metallista takaluukkua, vaan rätti ulottui takaa alas asti. Manuelin sätkässä on ollut ajalle tyypillinen iso lisävarusteluukku. Sitä sanotaan Bombeeksi. Se ulottui alapaneelin päälle astii, minkä vuoksi rekisterikilpi oli kiinni takaluukussa.Manuel kirjoitti:Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.Jumunen kirjoitti:Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.Manuel kirjoitti:
Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ylioyja ja 52 vierailijaa