3-veto Fiat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Juho

3-veto Fiat

Viesti Kirjoittaja Juho »

Lumitöitä tehdessäni huomasin että 680 Fiattini ei vetänyt vasemmalla etupyörällä. Varmistin asian nostamalla keulan ilmaan etukuormaajalla, ja pyörittämällä rengasta käsin; ei yhteyttä kardaaniin, rengas pyöri vapaasti.
Yritin päästä ymmärrykseen etupään rakenteesta varaosakirjan räjäytyskuvien avulla, mutta epäselväksi jäi mikä on voinut särkyä/irrota.
Onko arvon masinisteilla kokemusta tai hyvää arvausta mikä on vikana?
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Mä arvaisin että etupään peräs tai sitte navas jotain vikaa.

Mä lähtisin siitä liikkeelle että soittasin merkkihuollon miehelle ja kysyisin että onko vastaavaa tullu vastaan. Yleensä ne tietää ihan suoraa. Ei niitä tarvi ottaa korjaahan 8)
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Trapperi
Viestit: 4
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 7:43 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trapperi »

Onkohan siinä etuperässä lukko ?
Jos lukko päällä ilmassa rengas pyörii hulvatonna ja eikä toinen etunen
pyöri niin on varmaan jotain vikaa...
Tai normaalistihan ilman lukkoa jos pyöritetään renkaasta niin toinen pyörii toiseen suuntaan, tasauspyörästö.
Veikkaisin jotta vetoakseli pokki.
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Mitä vuosimallia traktorisi on? Etuakselin hammaslukko on tullut -81 lopussa.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Urakoitsija
Viestit: 217
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
Paikkakunta: kihniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urakoitsija »

Vetoakisilan katkeaminen on näissämalleissa hyvin yleistä. Pyöriikö oikea vapaasti neliveto päällä, vai onko se "lukossa".
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Oikeasta renkaasta pyöritettäessä(kun 4-veto ei ole päällä) kardaani pyöri, ja kun veto onpäällä se vetää eli se puoli pelaa niinkuin pitääkin.
Diagnoosi alkaa kallistua vetoakselin suuntaan. Räjäytyskuvassa näyttää että veroakseleita on kaksi; pitempi joka on etusillan sisällä ja joka sisältää murrosnivelen ja lyhyempi tumppi joka näyttää olevan etunavan sisällä. Kumpaa epäilette?. Siihen tumppiin voisi päästä käsiksi purkamalla navan ulkoapäin, vai pääsekö?
Fiatto on mallia 84.
Urakoitsija
Viestit: 217
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
Paikkakunta: kihniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urakoitsija »

Etuakselissa on mitä ilmeisemmin rataslukko. Melko varmasti vetoakseli on katkennut. Yleensä pidempi akseli katkeaa. Ota navan kansi irti ja sieltä ensin akselin päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin päässä oleva ratas irtoaa. Rattaan alla on vielä toinen lukkorengas ota myös se irti. Tässävaiheessa pystyt toteamaan jos lyhyempi akseli on katkennyt mutta senkin vaihtamiseen täytyy irroittaa molemmat olkalaakerit ja tietysti raidetanko sekä ohjaussylinteri. Tämän jälkeen koko napasysteemi irtoaa. Vetoakseli lähtee akseliputkesta kun irroitat akseliputken kyljestä lukitusruuvin joka on lukittu mutterilla.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Yleensä katkeaa perästä vasempaan pyörään lähtevä akseli.Katkeama on yleensä poorin juuressa perän sisällä.Lisäksi kannattaa vaihtaa ,vaikka tuleekin lisää hintaa, akselit molemmin puolin.Syy että silloin kun toinen katkeaa on toinenkin jo melkein poikki ,vaikka siinä päällepäin ei näy mitään merkkiä katkeamisesta.
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen. Täytyy alkaa purkamaan.
Urakoitsija
Viestit: 217
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
Paikkakunta: kihniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urakoitsija »

Monasti pitkäakseli on katkennut nivelenpäästä lukkorenkaan juuresta.
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Nyt on Fiatti purettu. Vetoakselin lyhyempi ulompi pätkä oli poikki planettaapyörästön hammasrattaan vierestä. Siitähän sen näköjään pitääkin katketa kun siinä on koko systeemin ohuin kohta lyhyellä matkaa, jolloin mikään ei jousta.
Purku meni suunilleen näin: 1:Pyörä irti.2:Planeettapyörästön kansi irti ja pyörästö pois paikoiltaan. 3:Koko etunapa laakerointeineen irti (10-12 pulttia)4: vetoakselin lukituspultti irti ja akseli ulos etusillasta. Ei paha homma, aikaa meni pesuineen reilu tunti.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Helpotti hommiasi valtavasti kun ei ollut poikki perän sisältä.Minkälainen oli katkeamispinta? ikään kuin lasinsiruja mutta ei kuitenkaan murusia missään?
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Katkeamispinta oli todellakin jotenkin rakeisen näköinen ja poorissa näkyi vääntymisen merkkejä. Muruja ei löytynyt planeettapyörästön pohjalta eikä öljystä ja hammasrattaakin näyttivät ehjiltä.
Eikun kohti seuravaa remonttia.
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

No niin.
Nyt sitten katkesi se sisempi vetoakseli.
Tumppi jäi akselin tukilaakerin takapuolelle ei sitä saa ulos tukilaakeria irroitamatta. Miten tukilaakerin saa irti ehjänä? Rakenne ei ulkopuoleta katsoen selviä amatöörille.
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Tukilaakeri on ruuvilla kiinnitetty siitä akselin päältä laakeri pulikan uraan.Sitte vaan nykki sen ulos.
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Kiitos neuvosta. Helppo homma kun tietää mistä punnertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa