Voimaton ukko mestari
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
Voimaton ukko mestari
UM 475 -74 pitäisi saada kaivuukuntoon, missä vika?
Puomista katoaa voima ensimmäisenä. Öljyt ei kerkeä edes lämmetä kunnolla 40c asteeseen.
Painemittari näyttää vain 70baria kun 1500rpm koneessa. Eniten hämmästytti, että 20m siirtoajon jälkeen puomissa oli taas voimaa huomattavasti enempi! Ensimmäisenä ajattelin tarkistaa pääpaineenrajoitusventtiilin, seuraavaksi suoraan pumpunkorjaukseen? vai voiko paskat öljyt aiheuttaa tämmöstä?
Puomista katoaa voima ensimmäisenä. Öljyt ei kerkeä edes lämmetä kunnolla 40c asteeseen.
Painemittari näyttää vain 70baria kun 1500rpm koneessa. Eniten hämmästytti, että 20m siirtoajon jälkeen puomissa oli taas voimaa huomattavasti enempi! Ensimmäisenä ajattelin tarkistaa pääpaineenrajoitusventtiilin, seuraavaksi suoraan pumpunkorjaukseen? vai voiko paskat öljyt aiheuttaa tämmöstä?
Kannattaa tietysti katsoa ensin öljyn laatu jos vaikka ois vaihdon paikka.Sitten keula säiliössä imu siivilä että onko tukkeutumaa pesun paikka.Sen jälkeen onko jos on karakohtaisia sokki venttiileitä roskia välissä puhista .Onko vaiva kuinka monella karalla ja takerteleeko ne missään vaiheessa.Ja toimiiko paremmin jos enempi lämpenee vai onko aivan tehoton kylmänä.Pumppuhan on alkuperäisesti vickers siipimalli jos ei ole vaihdettu muuhun.Vonkuuko se pumppu kun alkaa lämpenemään jos vonkuu on pumppu pesä aalloille kulunut. Likaisilla öljyillä pikeentyy siivet pumppu pesään eikä keskipako voima heitä niitä pitkälle pumppaus asentoon.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
Alkuperäinen pumppu pitäs olla, tyyppikilpi vaan oli kadonnut ja vickerssiltä näyttää. Vonkumista en kuullut kun kokeilin kaivella joten seuraavaksi tutkin tuon siivilän. Ongelma poistuu kun malttaa muutaman minuutin olla irti vivuista ja alkaa vaivata noin 10 liikkeen jälkeen painemittari heiluu toisinaan jopa 100baarissa jos voimaa sattuu löytymään.
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
- Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
- Viesti:
oireet
kyllä viittais päävaroventtiliin kannattais ottaa ja säätää paineet kohalle ja jos sillä ei asetu niin hommata uuspäävaro omassa koneessa oli vaan samanlaiset oireet vika korjaantu pikku säädöllä
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: To Maalis 08, 2007 3:15 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Itselläni UM 2t:n puomi oli voimaton. Varoventtiilin alempi o-rengas oli rikki ja ventiilin istukka oli jostain syystä kääntynyt poikittain ja laski paineet ohi. Uusi tiiviste (löytyi vain tiivisteliikkeestä) ja istukka oikeaan asentoon. Voima palautui. En tiedä minkälainen varo on 475:ssa
Ursus 385 -81, Valmet 361 -63 ja Valmet 565 + UM 2T -68.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
UM 475:ssa on kiinteä "patruuna" venttiilipöydässä. Eli hankala säätää Lisääntyikö teillä puomin voima kierroksia lisäämällä? Ainakin itsellä saa puomin liikkeelle kun laittaa hanat auki
edit: Tuli sitten tarkistettua O-renkaat jotka näytti olevan ehjiä, tosin oli tuota aikasemminkin purettu... liekkö paineita säädelty summassa? vaikka ohjekirja sen kieltää Pumpun korjaussarja hankittu. Toivotaan että auttaa, muuten menee sormi suuhun pitkäksi aikaa.
edit: Tuli sitten tarkistettua O-renkaat jotka näytti olevan ehjiä, tosin oli tuota aikasemminkin purettu... liekkö paineita säädelty summassa? vaikka ohjekirja sen kieltää Pumpun korjaussarja hankittu. Toivotaan että auttaa, muuten menee sormi suuhun pitkäksi aikaa.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Aiheeseen liittyen...
-jos jollain on tiedossa 2t-ukkomestarin käyttöventtiilistö (kolmosen kantikkaan mallinen pöytä on meillä mutta ei ole samanlainen) puretusta häkkyrästä niin kiinnostaisi kunnostusaihioksi ja varaosiksi
Tarkoitus on jossainvaiheessa kunnostaa venttiilistö omasta kakkosesta kun on päässyt väljäksi vuosien saatossa,vielä pystyy kaivamaan mutta lämpöisenä kadottaa hiukan jo voimiaan...
-jos jollain on tiedossa 2t-ukkomestarin käyttöventtiilistö (kolmosen kantikkaan mallinen pöytä on meillä mutta ei ole samanlainen) puretusta häkkyrästä niin kiinnostaisi kunnostusaihioksi ja varaosiksi
Tarkoitus on jossainvaiheessa kunnostaa venttiilistö omasta kakkosesta kun on päässyt väljäksi vuosien saatossa,vielä pystyy kaivamaan mutta lämpöisenä kadottaa hiukan jo voimiaan...
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
- Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
- Viesti:
Um3T
löytys yks valulohko UM3T halkivika päädyssä mutta kaikki karat ja muut osat tallessa varaosiks ihan käypä ja sitten 2 irto lohkon siivua UM355
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
- Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
- Viesti:
Venttiilipöytä
Mahtaako jollakulla olla finnhydraulikin venttiilipöytää tai lohkoja joutilaana?
o4o-5371525
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: To Maalis 08, 2007 3:15 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Minun UM 2t:ssä voima hiukan lisääntyi kierroksia nostamalla ja koneella tehtiin töitä, mutta edellä kerrotun varon korjaamisen jälkeen toimi normaalisti.
TKH kyseli venttiiilipöytää. Minun koneen alkuperäinen nelivipuventtiilipöytä on ehkä parhaiten toimiva osa koneessa. Kone on vielä työkunnossa runsaine hitsauksineen. Jos tilanne muuttuu olen valmis luopumaan koneesta tai sen osista. Pidän asian mielessä.
PS. tarve olisi ainakin yhdelle 565:n riittävän vahvalle vanteelle ja muutamalle telakengälle liittimineen.
TKH kyseli venttiiilipöytää. Minun koneen alkuperäinen nelivipuventtiilipöytä on ehkä parhaiten toimiva osa koneessa. Kone on vielä työkunnossa runsaine hitsauksineen. Jos tilanne muuttuu olen valmis luopumaan koneesta tai sen osista. Pidän asian mielessä.
PS. tarve olisi ainakin yhdelle 565:n riittävän vahvalle vanteelle ja muutamalle telakengälle liittimineen.
Ursus 385 -81, Valmet 361 -63 ja Valmet 565 + UM 2T -68.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:23 am
- Paikkakunta: kirkkonummi
- Viesti:
Eli sisuskalut sopi siis sisään?? Oliko se ohut tiiviste sopiva sinne etupäähän?Jos paineet nousi mutta silti "romahtaa" äkkiseltään täytyy sen varon lorauttaa paineet tankkilinjaan. Varoako ei pysty purkamaan?Kai siinä sentään säätöruuvi päässä on?Kokeile piruuttaan säätää varoa löysälle ja siitä sitten kiristämään kunnes pystyy puomia liikuttelemaan normaalisti. Meinaan jos pumppu antaa soppaa niin paljon että rojauttaa varon auki, eikä jousi jaksa palauttaa sitä, mene ja tiedä..
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
Juu, hyvin sopi sisuskalut ja tiivisteet Varon pystyy kyllä purkamaan, mutta olen noudattanut korjausoppaan suosituksia enkä siten ole aivan palasiksi purkanut toki jos säätöruuvin kierrokset laskis niin vois käyttää sen ja jousen poissa?
Säätöruuviin tässä mallissa pääsee käsiksi vasta lukkorenkaan + sihdin poiston jälkeen eli ajonaikana tuota ei onnistu säädellä.
Kävi itselläkin tuo jousen temppuilu mielessä eli taidan kokeilla sitä ja tarkistaa samalla, että oisko vielä venttiilipöydässä piilossa yksi O-rengas tuolle paineenrajoitusventtiilille.
Säätöruuviin tässä mallissa pääsee käsiksi vasta lukkorenkaan + sihdin poiston jälkeen eli ajonaikana tuota ei onnistu säädellä.
Kävi itselläkin tuo jousen temppuilu mielessä eli taidan kokeilla sitä ja tarkistaa samalla, että oisko vielä venttiilipöydässä piilossa yksi O-rengas tuolle paineenrajoitusventtiilille.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
- Paikkakunta: Ii
- Viesti:
O-renkaat on ehjät, mutta venttiilin kartiossa todella pieni pykälä.. voisko tuo niin paljoa vaikuttaa? Pelottaa, että kiinansorvilla tulee vaan enempi tuhoa jos tuota alkaa tasoitteleen?
mietin jos purkais tuon kartion aivan palasiksi, pesis ja kasais uusilla O-renkailla. Tuntuu, että venttiili ei palaudu heti vaan jää hetkeksi auki-asentoon jolloin voima katoaa.
ja tässä vielä kuva paineenrajoitusventtiilin rungosta:
mietin jos purkais tuon kartion aivan palasiksi, pesis ja kasais uusilla O-renkailla. Tuntuu, että venttiili ei palaudu heti vaan jää hetkeksi auki-asentoon jolloin voima katoaa.
ja tässä vielä kuva paineenrajoitusventtiilin rungosta:
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
- Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
- Viesti:
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
- Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
- Viesti:
päävaroventtiili
eipä se vanhan venttiilin purkaminen ja putsaus paljoa auta kun pää on hakkaantunu ja kulunut hanki uusi vettiili niin sillä vika korjaantuu kerralla
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
No katoitko sen imusihdin?
Entä imuputken? Ettei varmasti ole tukossa, vaikka letkun sisäpinnasta irronneen kumisuikaleen takia. Menee korjattu pumppu äkkiä pilalle.
Voihan se varokin takerrella, mutta jos siinä on pahasti kulumaa, lämmittää se öljyjä jokatapauksessa, kun öljy kirnuaa välistä paineessa. Jos se on tuossa mallissa helposti uusittava, niin uusi ihmeessä, kun remonttia olet alkanut tekemään. Silloin ainakin pääset sen turhasta öljyn lämmittämisestä, sekä varmistut ettei vika ainakaan ole siinä.
Entä imuputken? Ettei varmasti ole tukossa, vaikka letkun sisäpinnasta irronneen kumisuikaleen takia. Menee korjattu pumppu äkkiä pilalle.
Voihan se varokin takerrella, mutta jos siinä on pahasti kulumaa, lämmittää se öljyjä jokatapauksessa, kun öljy kirnuaa välistä paineessa. Jos se on tuossa mallissa helposti uusittava, niin uusi ihmeessä, kun remonttia olet alkanut tekemään. Silloin ainakin pääset sen turhasta öljyn lämmittämisestä, sekä varmistut ettei vika ainakaan ole siinä.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
- Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
- Viesti:
Re: Voimaton ukko mestari
Mitenkäs, oletko katsonut paluupuolen suodatinta?kekkeruusi kirjoitti:U
Painemittari näyttää vain 70baria kun 1500rpm koneessa.
o4o-5371525
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jussi77, Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa