3-veto Fiat
3-veto Fiat
Lumitöitä tehdessäni huomasin että 680 Fiattini ei vetänyt vasemmalla etupyörällä. Varmistin asian nostamalla keulan ilmaan etukuormaajalla, ja pyörittämällä rengasta käsin; ei yhteyttä kardaaniin, rengas pyöri vapaasti.
Yritin päästä ymmärrykseen etupään rakenteesta varaosakirjan räjäytyskuvien avulla, mutta epäselväksi jäi mikä on voinut särkyä/irrota.
Onko arvon masinisteilla kokemusta tai hyvää arvausta mikä on vikana?
Yritin päästä ymmärrykseen etupään rakenteesta varaosakirjan räjäytyskuvien avulla, mutta epäselväksi jäi mikä on voinut särkyä/irrota.
Onko arvon masinisteilla kokemusta tai hyvää arvausta mikä on vikana?
-
- Viestit: 1387
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 7:43 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1138
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
- Paikkakunta: kihniö
- Viesti:
Oikeasta renkaasta pyöritettäessä(kun 4-veto ei ole päällä) kardaani pyöri, ja kun veto onpäällä se vetää eli se puoli pelaa niinkuin pitääkin.
Diagnoosi alkaa kallistua vetoakselin suuntaan. Räjäytyskuvassa näyttää että veroakseleita on kaksi; pitempi joka on etusillan sisällä ja joka sisältää murrosnivelen ja lyhyempi tumppi joka näyttää olevan etunavan sisällä. Kumpaa epäilette?. Siihen tumppiin voisi päästä käsiksi purkamalla navan ulkoapäin, vai pääsekö?
Fiatto on mallia 84.
Diagnoosi alkaa kallistua vetoakselin suuntaan. Räjäytyskuvassa näyttää että veroakseleita on kaksi; pitempi joka on etusillan sisällä ja joka sisältää murrosnivelen ja lyhyempi tumppi joka näyttää olevan etunavan sisällä. Kumpaa epäilette?. Siihen tumppiin voisi päästä käsiksi purkamalla navan ulkoapäin, vai pääsekö?
Fiatto on mallia 84.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
- Paikkakunta: kihniö
- Viesti:
Etuakselissa on mitä ilmeisemmin rataslukko. Melko varmasti vetoakseli on katkennut. Yleensä pidempi akseli katkeaa. Ota navan kansi irti ja sieltä ensin akselin päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin päässä oleva ratas irtoaa. Rattaan alla on vielä toinen lukkorengas ota myös se irti. Tässävaiheessa pystyt toteamaan jos lyhyempi akseli on katkennyt mutta senkin vaihtamiseen täytyy irroittaa molemmat olkalaakerit ja tietysti raidetanko sekä ohjaussylinteri. Tämän jälkeen koko napasysteemi irtoaa. Vetoakseli lähtee akseliputkesta kun irroitat akseliputken kyljestä lukitusruuvin joka on lukittu mutterilla.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
- Paikkakunta: Säkylä
- Viesti:
Yleensä katkeaa perästä vasempaan pyörään lähtevä akseli.Katkeama on yleensä poorin juuressa perän sisällä.Lisäksi kannattaa vaihtaa ,vaikka tuleekin lisää hintaa, akselit molemmin puolin.Syy että silloin kun toinen katkeaa on toinenkin jo melkein poikki ,vaikka siinä päällepäin ei näy mitään merkkiä katkeamisesta.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:36 pm
- Paikkakunta: kihniö
- Viesti:
Nyt on Fiatti purettu. Vetoakselin lyhyempi ulompi pätkä oli poikki planettaapyörästön hammasrattaan vierestä. Siitähän sen näköjään pitääkin katketa kun siinä on koko systeemin ohuin kohta lyhyellä matkaa, jolloin mikään ei jousta.
Purku meni suunilleen näin: 1:Pyörä irti.2:Planeettapyörästön kansi irti ja pyörästö pois paikoiltaan. 3:Koko etunapa laakerointeineen irti (10-12 pulttia)4: vetoakselin lukituspultti irti ja akseli ulos etusillasta. Ei paha homma, aikaa meni pesuineen reilu tunti.
Purku meni suunilleen näin: 1:Pyörä irti.2:Planeettapyörästön kansi irti ja pyörästö pois paikoiltaan. 3:Koko etunapa laakerointeineen irti (10-12 pulttia)4: vetoakselin lukituspultti irti ja akseli ulos etusillasta. Ei paha homma, aikaa meni pesuineen reilu tunti.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
- Paikkakunta: Säkylä
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kiviö, Semrush [Bot] ja 42 vierailijaa