Nyt olis sähkömiehille visainen kysymys..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Nyt olis sähkömiehille visainen kysymys..

Viesti Kirjoittaja KL »

Luulin tietäväni jotain sähkölaitteista mutta nyt en todellakaan ymmärrä.
Taustatietoa:
Hommasin tollasen vanhan hallilämmittimen Thermo Betox-merkkisen jossa on Oilonin poltin ja ja se on voimavirtakäyttönen.
Malli on vissiin Betox 110(kw), tosin siihen on vaihdettu pienempi poltin kuin se alkuperäinen ja nyt siinä Oilonin Junior poltin ja 0,5 gallonan suutin eli teho lienee vaan noin 20 kw. Aattelin että kun poltin on paljon oienempi kuin se alkuperäinen niin siihen voi vaihtaa tuulettimen moottorin jossa on puolta pinemmän kierrokset(1400) kun alkuperäisessä oli 2800 kierrosta mutta teho on kuitenkin sama. Tämä sen vuoksi että se alkuperäinen pohisee ihan älyttömän kovaa ettei omaa ääntään kuule puhumattakaan esim puhelimen ääntä tai radiota. No melutaso putosikin ihan siedettävälle tasolle mutta mutta minuutin parin kuluttua käynnistämisestä lämmittimen moottori(siis puhallin) sammuu ja tuulettimen häiriömerkkivalo syttyy ja samalla automatiikka sammuttaa polttimenkin.
Koneessa on Jumon kolmoistermostaatti. Alkuperäisellä moottorilla ei tälläista ongelmaa ollut. Miten ihmeesä se automatiikka voi "tietää" että moottori ei ole alkuperäinen vai mistä vikaa åitäs lähteä hakemaan. Alkuperäistä 2800 kierroksen moottoria en millään viittis alkaa asentamaan siihen takasin kun se on niin meluinen. Vinkkejä????
Grude
Viestit: 183
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 9:15 am
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grude »

Jossain välissä on varmaan lämpötunnistin joka katkasee nyt kun ilman virtaus on hitaampi ?
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minä en ole sähkömies, mutta heitän täältä asiantuntemattomien osastolta sellaisen epäilyn, että laitteessa olisi joku ylilämpösuoja paikassa, jota liekki lämmittää ja puhallus jäähdyttää ja se laittaa häiriötilan nyt päälle.

Kun vaihdoit puhaltimen moottorin hitaampaan, niin vaihdoitko samalla isompinousuisen potkurin, koska muuten siitä moottorin samantehoisuudesta ei ole hyötyä. Nyt ilmamäärä jää pienemmäksi. Vaikka polttimen tehokin on pienempi, voi ylilämpösuoja olla jossakin kuumassa paikassa, jossa lämpötila nousee korkeaksi vähemmälläkin poltolla ja pienempi jäähdytysilman määrä ei nyt ehkä riitäkään pitämään anturia tarpeeksi viileänä.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

joopa

Viesti Kirjoittaja KL »

Onhan siinä moottorille tunnistin mutta miten se voi mitata ilman virtausta, ei mitenkään mun mielestä. Se termostaatti voi mun käsittääkseni mitata vain lämpötilaa Siinä Betoxissa on semmonen tuuletusasento ja olen yämmärtänyt sen toimivan siinä asennossa niin että sillä voi tuulettaa esim. jotain huoneistoa vaikkei käynnistäkkään sitä lämmitystä polttimella. Mutta se automatiikka pysäyttää sen puhallusasennossakin sen puhaltimen parin minuutin pyörimisen jälkeen vaikkei ei varmastikkaan ole kuuma kun poltin ei ole edes päällä. Eikös sen siinä puhallusasennossa pitäs puhaltaa niin kauan kun mottori sammutetaan vai miten sen pitäs toimia. Eihän sillä puhalluasennolla ole muuten mitään virkaa. Lisää vinkkejä plees.
hanhol
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 11:57 am
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanhol »

Jos puhallin pysähtyy ja poltin käy, vika voi olla lämpötunnistimissä.
Niitä voi (HUOM!) kokeilumielessä ohittaa.
Zetor 3011,4511,7011
Jawa 350 -53
Volvo ec25,
VW kupla 1300
VW Golf
VW T4
VW T5
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

vastataan kysymykseen...

Viesti Kirjoittaja KL »

Nimimerkille hanhol:n kysymystäsi että antaako pumppu tarpeeksi painetta en oikein ymmmärtänyt. Jos Oilonin painetta tarkotat niin siihen ei ole koskettu mutta poltin on huollettu ammattimiehellä ja suutin ja kärjet vaihdettu.
Tuolla samalla polttimella se toimi kyllä kunnes menin ja vaihdoin puhaltimen moottorin Lapoja ei ole vaihdettu eikä muutenkaan säädetty vai kierrokset putosi 1400:aan 2800:sta ja melutaso putosi niinkuin oli tarkotuskin Moottorien teho nyt 1,1 kw ja alkuperäinen oli myös 1,1 kw.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Joo en tunne ko. vehjettä, mutta kyllä oireet tietenkin viittaa jostain suojauksesta. Virtausvahti voi olla hyvinkin sellainen, ettei tarvita poltinta. Lämpölaitoksissa käytetään veden virtausvahteina mm. sellaista systeemiä, että virtausanturia lämmitetään sähköllä ja virtaava vesi jäähdyttää anturia, kun virtaus on poissa anturi lämpiää hälytysrajalle.

Tietenkin olisi hyvä että olisi piirikaaviot nähtävillä. Niistä selviäisi mitä suojauksia systeemiin kuuluu ja paikanpäällä selviäisi mikä suojaus tuon saa aikaiseksi.

Yleensä noille lämpövehkeille on aika tarkat viranomaissäädökset suojausten suhteen.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

vastataas vielä..

Viesti Kirjoittaja KL »

Lainaus: Jos puhallin pysähtyy ja poltin käy, vika voi olla lämpötunnistimissä

Tuon ymmärrän mutta miksi sammuttaaa sen puhaltimen parin minuutin päästä puhallusasennossakin vaikkei poltin ole edes päällä, sitä en jaksa ymmärtää. Eikös sen puhallusasennossa pitäisi puhaltaa maailman tappiin tai ainakin niin kauan kun moottori leikkaa kiiini tai tepseli nykästään seinästä pois :lol: :lol:
hanhol
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 11:57 am
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanhol »

Tarkistaa moottorien kilvistä In. Pienkierroksinen ottaa ehkä enemmän
virta ja laukaisee ylivirtasuojan joka pysäyttää polttimeen.
Zetor 3011,4511,7011
Jawa 350 -53
Volvo ec25,
VW kupla 1300
VW Golf
VW T4
VW T5
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Piirikaaviot...

Viesti Kirjoittaja KL »

Joo piirikaaviotkin olis Jumon kolmostermostaattiin mulla ja samalla koko Betoxin lämmittimeen. Mihin palvelimelle se kuva kannattas lähettää että vois linkittää sitten tänne nähtäville.
Pitääkö piru vie taipua ja vielä kerran kokeilla sillä alkuperäisellä puhallinmoottorilla että onko se siitä virtauksesta kiinni vai sekosko tuo Jumon termostaatti vaan sattumalta lopullisesti. Uusi kolmoistermostaatti muuten maksaa Betoxin huollossa maltaita eli 244 eukkoa.
Sattuuko joku tietämään voisko tuon Jumon termostaatin vaihtaa johonkin halvempaan merkkiin. Eikös toi Jumo ole suomalainen ja siksi niin pirun kallis.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Ylivirtasuoja..

Viesti Kirjoittaja KL »

Pittä tarkistaa se moottorin kilpi.
Muuten missähän päis semmonen ylivirtasuoja vois löytyä olisko sekin siellä Jumon kolmoistermostaatissa?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Nyt olis sähkömiehille visainen kysymys..

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

KL kirjoitti:Luulin tietäväni jotain sähkölaitteista mutta nyt en todellakaan ymmärrä.
Taustatietoa:
Hommasin tollasen vanhan hallilämmittimen Thermo Betox-merkkisen jossa on Oilonin poltin ja ja se on voimavirtakäyttönen.
Malli on vissiin Betox 110(kw), tosin siihen on vaihdettu pienempi poltin kuin se alkuperäinen ja nyt siinä Oilonin Junior poltin ja 0,5 gallonan suutin eli teho lienee vaan noin 20 kw. Aattelin että kun poltin on paljon oienempi kuin se alkuperäinen niin siihen voi vaihtaa tuulettimen moottorin jossa on puolta pinemmän kierrokset(1400) kun alkuperäisessä oli 2800 kierrosta mutta teho on kuitenkin sama. Tämä sen vuoksi että se alkuperäinen pohisee ihan älyttömän kovaa ettei omaa ääntään kuule puhumattakaan esim puhelimen ääntä tai radiota. No melutaso putosikin ihan siedettävälle tasolle mutta mutta minuutin parin kuluttua käynnistämisestä lämmittimen moottori(siis puhallin) sammuu ja
tuulettimen häiriömerkkivalo syttyy ja samalla automatiikka sammuttaa polttimenkin.
Koneessa on Jumon kolmoistermostaatti. Alkuperäisellä moottorilla ei tälläista ongelmaa ollut. Miten ihmeesä se automatiikka voi "tietää" että moottori ei ole alkuperäinen vai mistä vikaa åitäs lähteä hakemaan. Alkuperäistä 2800 kierroksen moottoria en millään viittis alkaa asentamaan siihen takasin kun se on niin meluinen. Vinkkejä????
Laita se alkuperäinen poltin käyttöön ja vaihda siihen pienempi suutin, niin ääni pienenee puoleen ja kone ilmeisesti toimii.

Mites on magneettiventtiilin kanssa? Onko se kunnossa?
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ylivirtasuoja..

Viesti Kirjoittaja tane II »

KL kirjoitti:Pittä tarkistaa se moottorin kilpi.
Muuten missähän päis semmonen ylivirtasuoja vois löytyä olisko sekin siellä Jumon kolmoistermostaatissa?
Tosin kyllä puhaltimen ottama teho puolella nopeudella on niin paljon pienempi, etten oikein tuohon selitykseen usko...
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Konemiehelle vastaus...

Viesti Kirjoittaja KL »

Se melu lähtee puhaltimesta, jumalatoon ropelli laitteen kokoon nähden jossa lapojakin taitaa olla toistakymmentä pyörii 2800 kirrosta minuutissa. Pohina on kyllä melkoinen, vähän arempi pajamies lähtee karkuun kun letti lähtee käyntiin. :lol:
Polttimen ääni on siihen verrattuna kuin hyttysen ininää! :lol:
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Re: Piirikaaviot...

Viesti Kirjoittaja jarsi »

KL kirjoitti:Joo piirikaaviotkin olis Jumon kolmostermostaattiin mulla ja samalla koko Betoxin lämmittimeen. Mihin palvelimelle se kuva kannattas lähettää että vois linkittää sitten tänne nähtäville.
Pitääkö piru vie taipua :twisted: :twisted:
Skannaa se dokumentti koneellesi jpeg muotoon siirrä kuva sitte kuvablogin kaikkien iloksi. :P kyllä kohta puhallin pyörii saat nähdä :!:
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

ja vielä kuvakin...

Viesti Kirjoittaja KL »

Laite on samanalainen kuin tässä linkissä, tuo takana näkyvä moottori vain vaihdettu pienempi kierroksiseen.

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... find_agent
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Tiedättehän sen, että pumppujen ja puhaltimien virrat kasvaa kolmannessa potenssissa kierroslun (taajuuden)noustessa. Tämä varsinkin invertteriohjauksissa kannattaa muistaa. Siksi pumppu- ja puhallinkäyttöön tarkoitettujen invertterien tehdasasetukset ovat tavallisesti max 55Hz.

Nythän ei ollut kyse invertterikäytöstä, eikä kierrosten nostosta, mutta silti kannattaa moottorivirrat tarkistaa/mitata ja verrata asetusarvoihin.
630 S
Viestit: 334
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 9:30 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 630 S »

Vähän hätöisesti tutustuin tähän asiaan, mutta entäs jos kytket sen vanhan moottorin vaan "sähköisesti" kiinni siihen uuden paikalle, eli vaihdat kaapelin uudesta vanhaan väliaikaisesti ja käytät kylmää asentoa. Näin saat pienemmällä vaivalla selville onko homma kiinni moottorista vai jostain anturista.
Vauhti korvaa puuttuvan taidon ja pieni humala puuttuvat välineet!

https://www.youtube.com/channel/UC27pkc ... 9nSSImsdPA
hanhol
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 11:57 am
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanhol »

Jos laite on toiminnut 2800r/min koneella ja kone vaihdetaan 1400r/min
koneeseen vika ei voi missän muualla olla kun että tämä SAMANTEHOINEN
kone otta enemmän virtaa. ESIM 2.2kW ja 2800r/min kone ottaa virta
4,7A ja 2,2kW ja 1400r/min kone 5,2A. Nämä arvot ovat noin arvoja.
Zetor 3011,4511,7011
Jawa 350 -53
Volvo ec25,
VW kupla 1300
VW Golf
VW T4
VW T5
Jahvetti
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 2:28 pm
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jahvetti »

Pyöriihän tuo moottori oikein päin?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kiviö ja 48 vierailijaa