Koneistus
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Koneistus
Kun Masinistien palstalla tuntuu liikkuvan paljon koneistuksesta tietävää väkeä sekä koneistajia niin luon nyt tälle keskustelulle oman topicin. Itse olen vasta ensimmäistä vuotta ammattikouluissa opiskelemassa joten välillä tulee sellainen paikka eteen missä tarvitsisin viisaampien apua koneistus asioissa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
- Viesti:
Koneistus on kivaa
70-luvulla, kun vapauduin intistä, pääsin metalli-alan tehtaaseen töihin. Koulutus oli ylioppilas, ei mitään muuta. Muistan, kun työhönottaja kysyi, että tiedänkö mitä eroa on sorvilla ja jyrsinkoneella, ja enpä osannut siihen juuri mitään spekuloida. Ja eikun koneelle hommiin, ne oli siihen aikaan manuaalikoneita. Joku asettaja neuvoi alkuun. Mutta ei mennyt kauan, kun aloin itse tehdä myös asetukset. Kolmen vuoden ajalta on työtodistuksia, missä lukee sorvaaja, jyrsijä, hioja tms. Sitten teknilliseen, ja sen jälkeen samaan tehtaaseen tuotekehitysosastolle suunnittelijaksi. Sitten poliitikot suuressa viisaudessaan kaatoi sen tehtaan, ja mä jouduin puolustusvoimiin mekaniikkasuunnittelijaksi. Siitä lähtien kaikki onkin ollut pelkkää alamäkeä. Nyt työtön.
Haikeudella muistelen niitä koneistaja-aikoja. Tunsin suurta tyydytystä siitä, että pärjäsin niiden vanhojen koneistajien rinnalla.
Pitäsköhän ostaa tuonne autotallin perälle joku härveli....
70-luvulla, kun vapauduin intistä, pääsin metalli-alan tehtaaseen töihin. Koulutus oli ylioppilas, ei mitään muuta. Muistan, kun työhönottaja kysyi, että tiedänkö mitä eroa on sorvilla ja jyrsinkoneella, ja enpä osannut siihen juuri mitään spekuloida. Ja eikun koneelle hommiin, ne oli siihen aikaan manuaalikoneita. Joku asettaja neuvoi alkuun. Mutta ei mennyt kauan, kun aloin itse tehdä myös asetukset. Kolmen vuoden ajalta on työtodistuksia, missä lukee sorvaaja, jyrsijä, hioja tms. Sitten teknilliseen, ja sen jälkeen samaan tehtaaseen tuotekehitysosastolle suunnittelijaksi. Sitten poliitikot suuressa viisaudessaan kaatoi sen tehtaan, ja mä jouduin puolustusvoimiin mekaniikkasuunnittelijaksi. Siitä lähtien kaikki onkin ollut pelkkää alamäkeä. Nyt työtön.
Haikeudella muistelen niitä koneistaja-aikoja. Tunsin suurta tyydytystä siitä, että pärjäsin niiden vanhojen koneistajien rinnalla.
Pitäsköhän ostaa tuonne autotallin perälle joku härveli....
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Yritetään jelppiä, esitä vain ongelmasi, palstalla tuntuu tietoa olevan.
Itse aloitin ammattikoulussa 1963 ja sen jälkeen on koneistajan vuosia kertymyt ja nyt olen eläkkeellä. Eli koneistajan vuosia päältä 40, joista 17 CNC:llä. Pienin kappale mahtu kynnen alle ja suurin 95 tonnia raahattiin lavetilla asikkaalle.
Omassa verstaassakin on sorvi, että alan vuosia vielä karttuu.
Nuoremmille vinkiksi,,, opettele tekemään itsekkin sorvin, höylän ja jyrsimen teriä, sillä kaikke ei saa teollisesti valmistettuna kaupasta.,, ja se hinta.
Pistäkää ope seinää vasten ja pankaa opettaan.
Itse aloitin ammattikoulussa 1963 ja sen jälkeen on koneistajan vuosia kertymyt ja nyt olen eläkkeellä. Eli koneistajan vuosia päältä 40, joista 17 CNC:llä. Pienin kappale mahtu kynnen alle ja suurin 95 tonnia raahattiin lavetilla asikkaalle.
Omassa verstaassakin on sorvi, että alan vuosia vielä karttuu.
Nuoremmille vinkiksi,,, opettele tekemään itsekkin sorvin, höylän ja jyrsimen teriä, sillä kaikke ei saa teollisesti valmistettuna kaupasta.,, ja se hinta.
Pistäkää ope seinää vasten ja pankaa opettaan.
Rauassa ei oo raha hukassa..
-
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: oulun eteläinen
- Viesti:
Ei ihan aiheeseen, mutta siihen liipaten:
Tarvis löytää tietoa aiheesta työstökoneiden perustaminen ja asentaminen. Olisiko asiantuntijoilla vinkkejä ja vihjeitä asioihin liittyvästä kirjallisuudesta, nettimateriaalista ym. tietolähteistä?
Ilmeisesti ohjeita perustan tekoon, ominaisuuksiin ja itse koneen asennukseen on jonkin verran koneiden mukana toimitettavissa ohjeissa.
Tarvis löytää tietoa aiheesta työstökoneiden perustaminen ja asentaminen. Olisiko asiantuntijoilla vinkkejä ja vihjeitä asioihin liittyvästä kirjallisuudesta, nettimateriaalista ym. tietolähteistä?
Ilmeisesti ohjeita perustan tekoon, ominaisuuksiin ja itse koneen asennukseen on jonkin verran koneiden mukana toimitettavissa ohjeissa.
-
- Viestit: 4191
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
- Paikkakunta: 39750
- Viesti:
Laitoin pari kuvaa kuvaboxiin vuoden takaa,kun työpaikan koneistushalliin tuli uusi jyrsin.Reilu metriä vahva valu tuli alle,terästäkin meni kiitettävästi..
Viimeksi muokannut ultimate welder, Ti Helmi 17, 2009 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 3:37 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna(tuulos)
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
4000:n
Joskus aiemmin oli näillä palstoilla keskustelua aiheesta. Taisi silloin olla yhtä monta mielipidettä kuin miestäkin.
Nää koneiden jalustat ja koneiden kiinnittäminen on aikapaljon tapauskohtainen juttu. Masinistikoneet enimäkseen taitaa seistä betoninpäällä tassujen varassa. Mikä normaalisti isoimmille rohjoille riittääkin.
Näin on meidänkin koneet lattianpäällä tassujen varassa. Sorvi laitettu 3 jalan varaan että pysyis johteet suorana. Jos on työstettävänä joku isompi epätasapainoinen kappele, niin pyörittelee vähän rauhallisemmin. Isompi jyrsin taasen painaa 5 tonnia, niin ei se itsekseen minnekkään karkaa, eikä pienistä vapise.
Tuossa eräällä konepajalla tuli työstökoneen alle monttuun noin 25 auto kuormaa betonia, ja mahdottomasti rautaa sekaan. Ja paljon kiinnityspultteja
Betoniautomies myöhemmin tavatessamme ihmetteli, että mikähän siinä oikein oli tekeillä kun monttuun päiväkausi monella autolla massaa ajettiin.
Nuille väleille kait yleensä nää työstökoneiden alustat asettuu. Paitsi näkyy niitä olevan ihan sepelin päälläkin.
Ohjeita "oikeaan" asennukseen varmaan löytyy.
Joskus aiemmin oli näillä palstoilla keskustelua aiheesta. Taisi silloin olla yhtä monta mielipidettä kuin miestäkin.
Nää koneiden jalustat ja koneiden kiinnittäminen on aikapaljon tapauskohtainen juttu. Masinistikoneet enimäkseen taitaa seistä betoninpäällä tassujen varassa. Mikä normaalisti isoimmille rohjoille riittääkin.
Näin on meidänkin koneet lattianpäällä tassujen varassa. Sorvi laitettu 3 jalan varaan että pysyis johteet suorana. Jos on työstettävänä joku isompi epätasapainoinen kappele, niin pyörittelee vähän rauhallisemmin. Isompi jyrsin taasen painaa 5 tonnia, niin ei se itsekseen minnekkään karkaa, eikä pienistä vapise.
Tuossa eräällä konepajalla tuli työstökoneen alle monttuun noin 25 auto kuormaa betonia, ja mahdottomasti rautaa sekaan. Ja paljon kiinnityspultteja
Betoniautomies myöhemmin tavatessamme ihmetteli, että mikähän siinä oikein oli tekeillä kun monttuun päiväkausi monella autolla massaa ajettiin.
Nuille väleille kait yleensä nää työstökoneiden alustat asettuu. Paitsi näkyy niitä olevan ihan sepelin päälläkin.
Ohjeita "oikeaan" asennukseen varmaan löytyy.
-
- Viestit: 390
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
- Paikkakunta: inkoo
- Viesti:
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Poranterät täytyy itse osata teroittaa ja pistoterän tekeminen on varmaan ainoat terägeometriaan liittyvät harjoitukset. Jyrsinkoneelle tulee tapit valmiina ja muuten käytetään kovametallipaloilla olevia jyrsinpäitä. Höyläystä ei tänä päivänä enää opeteta (harmi) ja konehöylää ei meillä koulussa edes ole (harmi sekin). Juuri tänään oli juttua tuon meidän opettajan kanssa että metallihöylä olisi ihan helvatan kätevä kone sillä erillaiset aventimet joilla saa esim. neliöreikiä ovat aivan järjettömän hintaisia. Jyrsin koneella pystyy nelöreijän tekemään mutta nurkkiin täytyy porata kevennys reijät tai sitten ne täytyy viilata muotoonsa. Keskustelu lähti tälläkertaa siitä kun Majoriin ei tullut tuota veiviä mukana niin täytyisi sellainen 3/4 tuuman neliöreikä saada aikaiseksi. Yhdessäkään sorvissa ei ole lukittavaa karaputkea joten jyrsintä hommiksi menee...Mensseli kirjoitti:Yritetään jelppiä, esitä vain ongelmasi, palstalla tuntuu tietoa olevan.
Itse aloitin ammattikoulussa 1963 ja sen jälkeen on koneistajan vuosia kertymyt ja nyt olen eläkkeellä. Eli koneistajan vuosia päältä 40, joista 17 CNC:llä. Pienin kappale mahtu kynnen alle ja suurin 95 tonnia raahattiin lavetilla asikkaalle.
Omassa verstaassakin on sorvi, että alan vuosia vielä karttuu.
Nuoremmille vinkiksi,,, opettele tekemään itsekkin sorvin, höylän ja jyrsimen teriä, sillä kaikke ei saa teollisesti valmistettuna kaupasta.,, ja se hinta.
Pistäkää ope seinää vasten ja pankaa opettaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Pistohöylä on tosiaan kätevä kone .Sillä voi tehdä hyvin monimutkaisiakin kappaleita, jos kiireen kanssa ei tartte tapella.
Höylä on oikeastaan helppokäyttöisin varsinaisista työstökoneista.Verattuna esim. jyrsinkoneeseen. Ennesvanhaan oppipoika pantiin yleensä ensimmäiseksi pistohöylälle.
Hyvin usein kun tarvitaan neliöreikää 1/2 tai 3/4 tuuman ,niin uhrataan hylsyavain .Siitähän se löytyy ja luja.
Höylä on oikeastaan helppokäyttöisin varsinaisista työstökoneista.Verattuna esim. jyrsinkoneeseen. Ennesvanhaan oppipoika pantiin yleensä ensimmäiseksi pistohöylälle.
Hyvin usein kun tarvitaan neliöreikää 1/2 tai 3/4 tuuman ,niin uhrataan hylsyavain .Siitähän se löytyy ja luja.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Sitäkin tässä tuumailtiin mutta voi olla hakemisissa niin pitkä 3/4 tuumanen neliskantti... Siinä kun tuumailtiin sitä reijän tekemistä niin yksi opettajista ehdotti että tilattaisiin sellainen höyläpää jyrsinkoneeseen...asia jäi sillälailla kesken että tää yks päätti että sellasta ei tilata...Konepajamies kirjoitti:Pistohöylä on tosiaan kätevä kone .Sillä voi tehdä hyvin monimutkaisiakin kappaleita, jos kiireen kanssa ei tartte tapella.
Höylä on oikeastaan helppokäyttöisin varsinaisista työstökoneista.Verattuna esim. jyrsinkoneeseen. Ennesvanhaan oppipoika pantiin yleensä ensimmäiseksi pistohöylälle.
Hyvin usein kun tarvitaan neliöreikää 1/2 tai 3/4 tuuman ,niin uhrataan hylsyavain .Siitähän se löytyy ja luja.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 3:37 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna(tuulos)
- Viesti:
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 552
- Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
- Paikkakunta: padasjoki
- Viesti:
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
- Viesti:
Sorvaat umpiaineesta noin 100 mm pitkän pätkän halkaisija noin 40mm josta jyrsit halkaisijasta puolet pois ja siihen tapilla oikeen levyinen ura ja syvyys tietysti puolet, kun katkaset tangon onkin "avain" melkein tehty.
Sitten vaan sorvaat tiukan holkin johon lyöt puolikkaat.
Tollain minä veivin tein ja ei sitä ainakaan veivaamalla hajalle saa!
Sitten vaan sorvaat tiukan holkin johon lyöt puolikkaat.
Tollain minä veivin tein ja ei sitä ainakaan veivaamalla hajalle saa!
Kyllä koneessa voimaa on, onhan se power major
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
AIVAN!!! Sillä lailla sen saisi tehtyä helposti... hiukan täytyy tuumailla tuota kokoa että siitä tulisi mahdollisimman originelli...enfo kirjoitti:Sorvaat umpiaineesta noin 100 mm pitkän pätkän halkaisija noin 40mm josta jyrsit halkaisijasta puolet pois ja siihen tapilla oikeen levyinen ura ja syvyys tietysti puolet, kun katkaset tangon onkin "avain" melkein tehty.
Sitten vaan sorvaat tiukan holkin johon lyöt puolikkaat.
Tollain minä veivin tein ja ei sitä ainakaan veivaamalla hajalle saa!
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Voi sen tehdä helpomminkin!
Jyrsit sopivan kokoiseen kalikkaan 3/4 tuuman levyisen uran ,joka on huomattavasti syvempi .Tähän avonaiseen sivuun teet 3/4 levyisen ja kalikan ulkohalkaisijaan nähden sopivan täytepalan jonka hitsaat kalikkaan.
Tietysti teet kunnon seevit ennen hitsausta. Aivan juurta myöten. Varot kuitenkin ettei hitsiä lorahda läpi. Kun sorvaat lopuksi ulkopinnan ,niin sulla on holkki jossa on kanttinen reikä.
Jyrsit sopivan kokoiseen kalikkaan 3/4 tuuman levyisen uran ,joka on huomattavasti syvempi .Tähän avonaiseen sivuun teet 3/4 levyisen ja kalikan ulkohalkaisijaan nähden sopivan täytepalan jonka hitsaat kalikkaan.
Tietysti teet kunnon seevit ennen hitsausta. Aivan juurta myöten. Varot kuitenkin ettei hitsiä lorahda läpi. Kun sorvaat lopuksi ulkopinnan ,niin sulla on holkki jossa on kanttinen reikä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu ja 51 vierailijaa