Telahärvelit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Telahärvelit

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Onkos täällä yhtään telamaasturin rakentajaa?
Itse olen rakennellut isuzu pickupista ja bankun telastosta härveliä 8)

Kokemuksia olis mukava kuulla muiltakin rakentajilta
-kaikkea jännää-
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Jos et ole vielä käynyt niin kokaseppa googlella sanaa härveli niin pitäs löytyä keskustelupalsta jossa on vähän tietoa.
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Harvelit.com on tuttu, ajattelin että jos täältä löytyis eri rakentelijoita.

Teuvo telahärveli

Kuva
-kaikkea jännää-
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

metalisti kirjoitti:Harvelit.com on tuttu, ajattelin että jos täältä löytyis eri rakentelijoita.

Teuvo telahärveli

Kuva
Etuvetoisen tekniikalla?
Itselläkin on käynyt mielessä tuollaisen rakennus, kun olisi sopiva 1.6d etuveto escortti odottamassa paalausta.
Ja kun se laurilan romukin on aivan sopivan lähellä, nyt kysyisin sitä että miten olet hoitanut vedon niillä vetorattaille, sen kyllä tiedän että veto olisi hyvä olla takana, mutta miten olet liittänyt vetoakselit niihin vetopyöriin.
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Takaveto isuzu pickup, 2,3l diesel. Auton omalle rungolle rakennetuna, vähän piti kyllä vahvistaa että kestää telat kiristää.

Mistä päin Juhnu olet?

Kuva
-kaikkea jännää-
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Pikkuserkut teki telat traktorin takarenkaista. Itsekkin voisi jonkun härvelin rakentaa kun sattuu löytymään 1,7L dieseltekniikka
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

metalisti kirjoitti:Takaveto isuzu pickup, 2,3l diesel. Auton omalle rungolle rakennetuna, vähän piti kyllä vahvistaa että kestää telat kiristää.

Mistä päin Juhnu olet?

Kuva
Voimansiirtoa et ole tainnut muokata, miten kovaa menee tai uskaltaa ajaa kovalla pinnalla/lumessa?

Tuolla kun päästelee niin saattapi olla hymy herkässä :wink:
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Jumbe :shock: .

Miten tuota ohjataan?
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Voimansiirtoa en muokannut rakennusvaiheessa, mutta nyt on toinen vaihelaatikko työn alla ensimmäisen perään. Yhdellä askilla kulkee liian kovaa 1. vaihteellakin: tahtoo kone hyytyä kun jarrulla vedetään toinen tela lukkoon.
Toinen loota tiputtaa vauhtia ja lisää vääntöä kummasti. Saa nähä alkaako vetarit paukkumaan...
Lumessa menee melko kevyesti, mutta kovalla tippuu hampaat suusta :)
50-60 olen kokeillut asfaltilla
-kaikkea jännää-
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Ei ole tuttuja, mutta muutaman kuva olen nähnyt netissä aiemminkin. Kevyen näköinen ja painopistekin alhaalla
-kaikkea jännää-
makeee2
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:37 pm
Paikkakunta: ROI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makeee2 »

siistin näköinen härveli. itse olen pitempään jo miettinyt vastaavan tekoa mutta eipä ole silloin vielä tullut mieleen että sen vois lähes koko auton hyödyntää tuossa. itsellä ei tullu mieleen muuta kuin tekniikka ottaa ja kahdella laatikolla hakea sopivat välitykset.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Eikös automaatti ole noissa vehkeissä suorastaan ehdoton?
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
630 S
Viestit: 334
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 9:30 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 630 S »

Minäkin olen tuota mietiskellyt ja tullut samaan lopputulokseen, että automaatti olisi varmaan hyvä.

Mitäs jos ei laita kahta laatikkoa vaan ottaa etuvetoisen auton koneen ja laatikon. Laatikosta tasauspyörästö jumiin. Sitten laittaa vetovarren paikalta lähtemään kardaanin joka pyörittää takavetoisen auton perää. Takavetoisen auton perä pudottaisi nopeuden kolmannekseen etuvetoauton alkuperäisestä nopeudesta. Voisikohan toimia..?
Vauhti korvaa puuttuvan taidon ja pieni humala puuttuvat välineet!

https://www.youtube.com/channel/UC27pkc ... 9nSSImsdPA
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

630 S

Kyllä ehdottomasi systeemi pelaa. On tällä systeemillä erilaisia mönkijäitä rakennelleet. Täytyy tää perämurikka vaan ottaa vähän riskimmästä autosta että kestää.
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

630 S kirjoitti:Minäkin olen tuota mietiskellyt ja tullut samaan lopputulokseen, että automaatti olisi varmaan hyvä.

Mitäs jos ei laita kahta laatikkoa vaan ottaa etuvetoisen auton koneen ja laatikon. Laatikosta tasauspyörästö jumiin. Sitten laittaa vetovarren paikalta lähtemään kardaanin joka pyörittää takavetoisen auton perää. Takavetoisen auton perä pudottaisi nopeuden kolmannekseen etuvetoauton alkuperäisestä nopeudesta. Voisikohan toimia..?
Tuolla etuvetoisen koneella ja laatikolla lisättynä takavetoisen perällä toteutin ensimmäisen pyörähärvelini, huippunopeutta oli jotain 30...40 km/h.
Automaattiloota vielä pakettiin lisää, niin hyvä tulee.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Miksipä ei toimisi. Joskus olen miettinyt tuolla perusteella nelivetoista mönkijää. Silloin etuvetoisen laatikko toimisi myös keskitasaupyörästönä.

Toinen mahdollisuus olisi laittaa perän tilalle jonkun pitkittäismoottorisen etuvedon laatikko, kuten vaikkapa audi 100. Niiden nelivaihteinen on kuulema luja ja juuri siksi niitä saa osapuilleen ilmaiseksi. Silloin voisi käyttää takavetoisen moottoria ja automaattilaatikkoa, niitä olisi paremmin tarjolla ja ovat minusta lujempiakin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

metalisti kirjoitti:Mistä päin Juhnu olet?
Torniosta, ei taidakkaan riittää tuo minun 1.6d koneeksi:(
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Automaattihan se olis paras, niin jäis kytkin ja vaihteenvaihto pois ja ohjaamisesta hitaalla vauhdilla tulis paljon helpompaa...
Kyllä kai se 1.6 riittää jos pistät riittävän tiheät välitykset ja kone on nimenomaan dieseli
-kaikkea jännää-
Nuhvelentti
Viestit: 421
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:13 am
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentti »

Onkos metalisti töissä TL-tuotannolla???
Traktori on hyvä kun se on punainen!!!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Pataässä, trantor ja 45 vierailijaa