Super Majorin nostolaite

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
yypee
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 9:05 am
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Super Majorin nostolaite

Viesti Kirjoittaja yypee »

Kone on -61 Super Major. Nostolaite valuu alas kun painaa kytkimen tai sammuttaa koneen. Vaihdoin sylinteriin uuden tiivisteen ja "pikkukanteen" ja sen venttiileihin O-renkaat. Vika ei korjaantunut. Kun vetää ulkopuolisille syntereille nupin ulos laskeminen pysähtyy. Mistähän pitää seuraavaksi etsiä vikaa. Pitäähän kone kuntoon saada.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Siellä on sellainen pieni takaiskuventtiili joka voi aiheuttaa tällaiset oireet. Se on siinä isossa nostolaitteen kannessa juuri pikkukannen alapuolella, osoittaa eteenpäin. Vanhempi malli oli terässeetillä, uudempi Delrin muovia. Vanhan kiristysmomentti oli 45 ft/lb, uuden ainoasraan 25-30 lb/ft. Jos sen vetää kovaa kiinni voi tulla ongelmia nostolaitteen kanssa. Ei pysy ylhäällä. Juuri se että ulkoiselle vaihtaminen pitää ylhäällä viittaa tähän. Männän tiiviste oli kai jo vaihdettu.

Toivottavasti löytyy osia. Kannattaa selvittäää saatavuus ennen kuin purkaa. Seetiä vaikea saada ehjänä ulos. Täydellisenä pakettina vaihtokelpoiset.
yypee
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 9:05 am
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Kiitos tiedosta

Viesti Kirjoittaja yypee »

Manuel kirjoitti:Siellä on sellainen pieni takaiskuventtiili joka voi aiheuttaa tällaiset oireet. Se on siinä isossa nostolaitteen kannessa juuri pikkukannen alapuolella, osoittaa eteenpäin. Vanhempi malli oli terässeetillä, uudempi Delrin muovia. Vanhan kiristysmomentti oli 45 ft/lb, uuden ainoasraan 25-30 lb/ft. Jos sen vetää kovaa kiinni voi tulla ongelmia nostolaitteen kanssa. Ei pysy ylhäällä. Juuri se että ulkoiselle vaihtaminen pitää ylhäällä viittaa tähän. Männän tiiviste oli kai jo vaihdettu.

Toivottavasti löytyy osia. Kannattaa selvittäää saatavuus ennen kuin purkaa. Seetiä vaikea saada ehjänä ulos. Täydellisenä pakettina vaihtokelpoiset.
'
Kiitos tiedosta, kokeilen auttaako asiaan.
yypee
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 9:05 am
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Takaiskuventtiili

Viesti Kirjoittaja yypee »

Luisti on tosiaan tiukassa. Ei varmasti saa ehjänä pois jos saa ollenkaan. Pitäiskö sen kuitenkin liikkua öljynpaineella? Tuo ei kyllä varmaan liiku! Olenhan samassa venttiilissä. Eka on kiinnitysruuvi sitten jonkilainen "mäntä" jossa O-rengas, jousi, tappi jousen sisään, kuula ja sitten luisti jossa myös O-rengas.
yypee
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 9:05 am
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Super Majorin nostolaite

Viesti Kirjoittaja yypee »

Manuel kirjoitti:Siellä on sellainen pieni takaiskuventtiili joka voi aiheuttaa tällaiset oireet. Se on siinä isossa nostolaitteen kannessa juuri pikkukannen alapuolella, osoittaa eteenpäin. Vanhempi malli oli terässeetillä, uudempi Delrin muovia. Vanhan kiristysmomentti oli 45 ft/lb, uuden ainoasraan 25-30 lb/ft. Jos sen vetää kovaa kiinni voi tulla ongelmia nostolaitteen kanssa. Ei pysy ylhäällä. Juuri se että ulkoiselle vaihtaminen pitää ylhäällä viittaa tähän. Männän tiiviste oli kai jo vaihdettu.

Toivottavasti löytyy osia. Kannattaa selvittäää saatavuus ennen kuin purkaa. Seetiä vaikea saada ehjänä ulos. Täydellisenä pakettina vaihtokelpoiset.
Tietääkö kukaan mistä saisin hommattua yllä "Manuelin" kuvaaman venttilipaketin. IKH:lta eikä LH-Osalta ei löydy.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tuo "check valve" saattaisi löytyä jostakin vanhasta varastosta missä on ollut alkuperäisiä osia. Agritekiltä Kauniaisista voisi kysyä toimittaako tehdas vielä. Ainakaan varastosta ei löytynyt.

Agriline'ltä Englannista saa monenlaista osaa. Sieltäkin voi kokeilla. Myös Oscar's tractor page forumilta voisi kysellä.

Viimeinen vaihtoehto on teettää kuluneet osat. Metallinen on muistaakseni karkaistu. Sinänsä venttiili on yksinkertainen. Se on pelkkä takaiskuventtiili. Kun nostolaitteen ohjausventtiili (suppilo päässä) antaa käskyn kevennysvettiilille sulkea öljyn pääsy suodattimen ja järjestelmäpaineventtiilin ( 2 kp) kautta takaisin öljytilaan menee öljy juuri tämän venttiilin kautta nostosylinteriin. Jos se vuotaa niin nostolaite tulee vähitellen alas. Jos ulkoisen nuppi vedetään ulos ei öljy enää pääse tähän venttiiliin saakka.
PetriN
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 7:36 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Juuri tuon venttiilin rikoin äsken. Se oli jo tullut pitkän matkan ja sitten meni poikki. Jälkeenpäin huomasin ohjeista, että "extremely difficult to remove". Onko siihen olemassa mittaa, mihin syvyyteen sitten uusi seeti asetetaan? Ilmeisesti se menee jollain alkup. numeroidulla työkalulla oikeaan paikkaan, mutta jos ihan muulla tavalla asettaa. Eihän sen pidä enää liikkua siellä, vai miten se nyt oli?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Siinä seetissä pitäisi olla kierre. Onko siinä loppuosassa vielä kierrettä ja saitko sen ulos?

Onko siinä muovi (Delrin) vai terässeeti? Jos siinä on terässeeti pitäisi koko seeti saada ulos. Se pohjaa sinne sikäli syvyyden ei ole väliä, mutta kokonaispituuden on väliä, sillä se päätytulppa kiristää käsittääkseni koko systeemin. Jos sen kiristää liian tiukkaan tulee ongelmia. Muoviseetissä pitäisi olla eri kierre ja aika helppo saada ulos, jos se malli on kyseessä. Silloin ei tarvitse koko seetiä vetää ulos.

Muoviseetimalli on erittäin arka särkymään kiristettäessä liikaa. Kuulan syvyys ei siis ole yhtä tarkkaa kuin kokonaispituus.

Se erikoistyökalu tarttuu seetin kierteeseen ja toinen osa tulpan kierteeseen ja sillä se seeti painetaan paikoilleen. Muoviseetissähän on vain pieni muovinen tiivistävä seeti erimallisen terässeetin rungon päässä joka painetaan lopuksi paikoilleen.
PetriN
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 7:36 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Seetin loppuosassa ei ole kierrettä. Sain sen ulos pienen ulosvetotangon ja painon avulla. Pieni, mutta kestävä aluslevy ja M5 mutteri öljykanavasta ujutettuna tangon päähän.

Seeti on pelkkää terästä, eli se kuvailemasi vanhempi malli.

Olinko ymmärtänyt oikein, eli ainoat käytössä liikkuvat osat ovat kuula, kuulan ohjuritappi ja jousi?
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Omat kokemukseni nytkyttävästä superin nostolaitteesta. Nostosylinterin murikan alapuolella on kahdella AV 1/2" ruuvilla kiinnitetty prikka kahdella hiirenkololla. se painaa ohjausventtiileiden holkkeja murikan sisään. Nämä holkit oli jostain paineiskusta pyrkineet ulospäin murikasta ja taivuttaneet hiirenkolo prikkaa. Vasaroin prikan suoraksi ja holkit murikan pinnan tasalle ja kiristin holkit prikalla pinnan tasoon. Murikan takapuolella avoimen sylinterin puolella samat toimenpiteet ja nytkytys loppui. Olettekohan mahtaneet purkaa pääsylinterin päässä olevaa paineenrajoitusventtiiliä? Itse en muista useiden superin hydrauliikkaremppojen aikana koskaan sieltä löytäneeni mitään kuulia, tosin paineenrajoitusventtiiliä en ole purkanut, lisännyt kyllä sinne jousen perään prikkoja.
PetriN
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 7:36 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Ai sillä oikomisella olisi ollut hyvää vaikutusta? Minäkin suoristin ne levyt. Olivat taipuneet ulospäin. En vaan vielä voinut koeajaa, kun se pahuksen seeti siinä Check valve:ssa hajosi.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Muistin väärin nostosylinterin alapuolisten venttiiliholkkien kiinnitysprikkojen muodon. Sylinterin ympipäässä prikassa on holkinpätkä jouselle, takapäässä on prikka kahdella hiirenkololla. Pääasia on etta mutikan sisällä olevat venttiilien holkit ovat tarpeeksi syvällä, holkkien päät sylinterimutikan pinnan tasossa. Jos paineenrajoitusventtiili vaurioitui sen voisi hätätilassa korvata jollain hydrauliikkaliikkeen paineenrajoitusventtiilillä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

PetriN kirjoitti:Seetin loppuosassa ei ole kierrettä. Sain sen ulos pienen ulosvetotangon ja painon avulla. Pieni, mutta kestävä aluslevy ja M5 mutteri öljykanavasta ujutettuna tangon päähän.

Seeti on pelkkää terästä, eli se kuvailemasi vanhempi malli.

Olinko ymmärtänyt oikein, eli ainoat käytössä liikkuvat osat ovat kuula, kuulan ohjuritappi ja jousi?
Ei siellä muuta liikkuvaa ole. En kai tainnut kertoa miten se toimii. Kun tämä ohjausventtiili (jonka päässä on se suppilo) on takimmaisessa asennossa (minne jousi sen työntää) päästää se öljyn nostosylinteristä perään ja nostolaite tulee alas, kun se on keskiasennossa pysyy nostolaite siinä asennossa, ei nouse eikä laske. Kun venttili painetaan pohjaan saakka menee ohjauspaine (jota pitää suodattimen perässä oleva venttiili) n. 2 kiloa kevennysventtiilin taakse ja kevennysventtiili sulkee pumpulta tulevan öljyn pääsyn takaisin peräöljyjen joukkoon. Tässä vaiheessa ainoa reitti öljylle on tämä takaiskuventtiili. Takaiskuventtiilin jälkeen ainut mahdollisuus öljylle on mennä nostosylinteriin tai paineen noustessa yli175 kp/cm2 karata paineenrajoitusventtiilin kautta perään. Kun nostolaite on noussut haluttuun korkeuteen pakittaa ohjausventtiili sisäisten vivustojen liikkeiden vuoksi niin että päästää paineen pois kevennysventtiilin takaa jolloin öljyt taas virtaavat 2 kilon vastapaineella perään.

Sen takaiskuventtiilin tehtävä on päästää öljy nostosylinteriin, mutta ei sitä kautta enää takaisin. Jos se (tai joku muu paikka) vuotaa moottorin käydessä nykäisee nostolaite hetken kuluttua ylöspäin samaan korkeuteen. Jos moottori ei käy (pumppu pyöri) alkaa nostolaite hiljaa valumaan alaspäin. Useimmiten syyllinen on nostosylinterin tiiviste tai ko. takaiskuventtiili joka päästää öljyt takaisin öljytilaan suodattimen läpi. Öljyt voivat karata myös sylinterissä olevan varoventtiilin kautta jos se on viallinen (190-195 kp/cm2) Jos nostolaite ei laske tasaisesti alas vaan pysähtyy johonkin asentoon vuotaa ohjausventtiilin kautta. Joskus voivat O-renkaat nostosylinterin ja kannen välilläkin vuotaa.

Korjaus: Paineenrajoitusventtiili on siis jo ennen takaiskuventtiiliä, sitä kautta ei öljyt pääse enää vuotamaan jos nostolaite valuu alas.
Viimeksi muokannut Manuel, Ke Loka 01, 2008 10:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PetriN
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 7:36 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriN »

Kiitos tarkasta toimintaselostuksesta.
Päivärinta
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 8:22 am
Paikkakunta: Ikkala
Viesti:

Super majorin nostolaite

Viesti Kirjoittaja Päivärinta »

Teeman variaatiota: koska Superin nostolaite nosti mutta ei pysynyt ylhäällä, avasin ison ja pikkukannen, irroitin sylinterin, uusin o-renkaat, männän tiivisteet ja viritin vivuston korjaamokäsikirjan mukaan. Saman tien vaihdoin hydraulipumpun stefan ja tiivisteet, puhdistin imusiivilän ja uusin hydraulisuodattimen. Kannen saumakohtaan vielä tulo- ja paluuputkiin uudet o-renkaat.

Tulos: nostolaite toimii kuin unelma, nousee ja laskee ja jää paikoilleen sille korkeudelle, mihin nostovivun jättää. Pulmana vaan on, että nostolaite ei nosta minkäänlaista painoa, ei edes aisalla seisovaa vaimoa. Enne remonttia siis kohtalaisen takalanan hetkessä (ja saman tien laski alas, kun kahvasta irrotti). Edessä lienee siis uusi sukellus vehkeen periin.

Mutta tämä on kyllä loistopalsta, käsittäkseni tästäkin asiasta on jo olemassa osviittaa. Tumpelompikin voi tuntea itsensä konemieheksi, kun Manuelin ja muiden gurujen opein ryhtyy puuhaan
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Yritin miettiä Päivärinnan hommaa ja totean heti että niin moneen asiaan on puututtu että melkoista arvaustaitoa vaatii. Pari kysymystä voin ainakin esittää, kun nostolaite on saavuttanut halutun asennon, niin kestääkö silloin vaimoa vai tuleeko alas? Jos kestää, niin tuleeko aavistuksen alaspäin ja pysähtyy silloin kun vaimon paino tulee nostovarsille ja moottori ei käy?

Paljonko painetta on silloin järjestelmässä kun sen pitäisi nousta mutta ei jaksa? Kumpi Super tämä on (ilman laskunopeuden säätöä vai sen kanssa) ja onko siinä lyhyt vai pitkä paineensäätöventtiili? (Pitkä tulee n. 5 cm ulos)

Ainakaan prikkoja ei saa asentaa nyt paineensäätöventtiiliin.
Päivärinta
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 8:22 am
Paikkakunta: Ikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Päivärinta »

Kun nostolaite on ylhäällä ja kone sammutettuna, nostolaite kestää vaimon ja myös oman painoni (~80 kg). Kone käynnissä ei ole tullut testattua, vaimoa on jostain syystä silloin vaikea saada houkuteltua lähietäisyydelle... Nostolaite on kuitenkin pysynyt yläasennossa jo pari viikkoa ylhäällä eikä ole siitä liikahtanut, vaikka traktorilla on rytyytelty välillä metsässäkin.

Paineesta en tiedä, ei ole vehkeitä tämän mittaamiseen (vielä?).

Super on mallia -63 live pto, sarjanumero on alla. Nostolaitteeseen liittyy on kolme vipua, pääkahva kehällä, vetovarsitunnustelun ylös-alas-pikkuvipu kannen vasemmalla puolella ja pikkukannen säätöruuvi, jossa myös pääkahvakehälle vaikuttava vipumekanismi.

Jos tarkoitat sitä suppilopäistä venttiliä hydraulisylinterin kyljessä, muistaakseni se liikkuu juuri tuommoisen 5 cm edestakaisin.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

No kertoohan tuo jotakin, eli sen että sylinterin tiiviste, takaiskuventtiili ja varoventtiili ei noilla kuormilla vielä vuoda. Vika todennäköisesti ei ole niissä.

Jonnekin muualle ne paineet jo ennen sitä karkaavat tai ei yleensäkään kehity. Mahdollisia kohtia, pumppu, sen runko voi olla halki jos paineensäätöventtiiliä on peukaloitu ja kokeiltu ulkoisella. Nousuputken O-rengas on voinut kantta laitettaessa luiskahtaa tai vaurioitua. Paineensäätöventtiilissä voi olla jotakin sinne kuulumatonta. Siinä on lyhyt paineensäätöventtiili venttiili, joka pudottaa paineet auettuaan n. 20 kiloon. Sillä paineella pitää kyllä häijymmänkin emännän vielä nousta. Pikkukannesta saattaa puuttua osia tai koottu väärin, siis tiedän että sen voi koota väärin mutta en sitä mitä siitä seuraa. Siellä on nostonopeuden säätö ja se on eräs epäilyn kohde, eikä aivan pienin. Aika suuri vuoto siellä on ellei kierroksillakaan nosta. Kevennysventtiilin tulppakin on saattanut irrota (pesuliuottimella ja vedellä rasvattomaksi ja Locktitella kiinni) tai O-renkaita pettänyt. (Kevennysventtiilistä kannattaa poistaa se O-rengas)

Paineenmittauksesta saisi jotakin vihjeitä. Mittaus tapahtuu isossa kannessa olevasta tulpasta oikealla sivulla. Mittaus niin että kierteeseen kytketään mittari siten että öljy virtaa letkun kautta ilman vastapainetta avatun täyttötulpan aukkoon. Mittarin takana hana jota voi asteettain sulkea kunnes paineensäätöventtiili aukeaa. Jos paine ylittää 175 kp/cm2 ei pidä jatkaa pitemmälle hanan sulkemista ennenkuin syy siihen miksi paineensäätöventtiili ei aukea selvitetty. Mittaus siis niin että ulkoinen hydrauliikka kytketty. Tällä hanakikalla estetään pumpun rungon halkeaminen jos paineensäätöventtiili ei sattuisikaan toimimaan. Sitähän ei välttämättä normaalissa käytössä huomaa. Jos nostolaite tulee muutaman sentin alaspäin kun sitä kuormitetaan kertoo se siitä että ohjausventtiilili ei toimi oikein. Huomaa paremmin silloin kun kone ei käy. (Automattikan vipu siis eteenpäin, Pystyasennossa tulee liian paljon muita tekijöitä peliin)

Sekin voisi auttaa jos kerrot tarkkaan mihin on remontissa puututtu.

Tässä on Superin vanhempi nostolaite.
PetriN
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 7:36 pm
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriN »

hei, Manuel, oli puhetta siitä takaiskuventtiilin seetistä. onko se muoviseeti kokonaan muovia, vaiko onko muovi istutettu teräksiseen runkoon? Minkälaista muovia on se Delrin. Onko sitä kenties saatavana vaikka tankona kaupasta, jos sorvaisi siitä kokonaisuudessaan seetiosan? Aloitin tuossa sorvaamaan uutta seetiä mistälieruostumattomastaakseliteräksestä, se on jo melkein valmis, mutta sitten tuli mieleen, että miksei kokonaan muovista. Kestäisiköhän edes jonkin aikaa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Siinä on vain tiistysosa muovia. Ainetta kutsutaan nimellä Delrin. Siitä pitemmästä paksusta osasta osasta on nyt n. 40% muovia ja se teräsosa on enää n. 60% alkuperäisestä paksumman kohdan pituudesta. Kokonaisuutena samanmittainen. Päätyttulppa kiristää koko systeemin tiiviiksi. Momentti 25-30 ft/lbs.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 23 vierailijaa