Kemiallinen metalli...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

patskula

Kemiallinen metalli...

Viesti Kirjoittaja patskula »

Ostin ko. ainetta korjatakseni kaivinkoneen hydraulisylinteriin tulleita naarmuja, tai oikeammin aika syvia uria. Onko kukaan yrittänyt korjata ko. aineella vastaavaa ja minkälaiset ovat kokemukset käytännössä? Onnistuuko?
RH 6
Viestit: 458
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Itse kokeilisin Certanium hitsauspuikkoja, ehkä tavallinen haponkestäväkin kävisi. Sillä tavalla on neuvottu tekemään, että puikko vaan uran suuntaisesti kerralla koko uran matkalta kiinni. Ja eikun hitsaamaan. Kokeillut en ole, mutta olen nähnyt sillä tavalla korjattuja männänvarsia. Viilalla liiat pois ja hiomapaperilla loput. Jos haluaa pro-tasoa ja on sorvi käytössä, niin sillä sitten. Ainakin itse vakuutuin näkemästäni. Riippuu tietysti miten paljon on naarmuja, että kannattaako.
434 IH
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 5:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

kemiallinen metalli

Viesti Kirjoittaja 434 IH »

Sillähän luvataan korjattavan lähes mitä vaan.Poikkeus taitaa olla kostea
puu. Kuumuuttakin luvattiin muistaakseni 100 astetta vai oliko se reilusti
jopa yli.Itse korjasin vesikiertolämmittimen (1500w) ja hyvin on kestänyt.
Esitteessä luvattiin jopa moottorin lohkoa pystyvän korjaamaan.
Tietysti paikattavan kohdan tulee olla puhdas ja hiukan karhea.
Aikaa levitykseen ei tainnut olla kuin 10 min kovetteen lisäämisen jälkeen.
Rohkeasti vaan kokeilemaan ,ilmoita kuinka kävi.
aaretti
Viestit: 877
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaretti »

RH 6 kirjoitti:Itse kokeilisin Certanium hitsauspuikkoja, ehkä tavallinen haponkestäväkin kävisi. Sillä tavalla on neuvottu tekemään, että puikko vaan uran suuntaisesti kerralla koko uran matkalta kiinni. Ja eikun hitsaamaan. Kokeillut en ole, mutta olen nähnyt sillä tavalla korjattuja männänvarsia. Viilalla liiat pois ja hiomapaperilla loput. Jos haluaa pro-tasoa ja on sorvi käytössä, niin sillä sitten. Ainakin itse vakuutuin näkemästäni. Riippuu tietysti miten paljon on naarmuja, että kannattaako.
Sylinterinvarren korjaus tapahtuu just näin. Etenkin jos hitsaus onnistuu kerralla, tulee todella hyvä. Leveällä lattaviilalla liiat pois ja pinta tasaiseksi, sorvia ei tarvita.

Viilatessa on hyvä muistaa että ei viilan reunalla naarmuta vartta mutta kun lähtee työntämään niin että viila on koko leveydeltään varressa kiinni ja sitten lähestyy sitä hitsausta esim. alhaalta ylös päin ei ole tätä vaaraa.

Koko toimitukseen menee vain muutamia minuutteja/kolo


Ari
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Voi ostaa ihan uuden lattaviilan joka puree hyvin ja ennen viilausta mirglata viilasta kulmat pyöreiks ja sileiksi niin ei sillä viilan kulmalla tee enempää koloja
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

aaretti kirjoitti:
RH 6 kirjoitti:Itse kokeilisin Certanium hitsauspuikkoja, ehkä tavallinen haponkestäväkin kävisi. Sillä tavalla on neuvottu tekemään, että puikko vaan uran suuntaisesti kerralla koko uran matkalta kiinni. Ja eikun hitsaamaan. Kokeillut en ole, mutta olen nähnyt sillä tavalla korjattuja männänvarsia. Viilalla liiat pois ja hiomapaperilla loput. Jos haluaa pro-tasoa ja on sorvi käytössä, niin sillä sitten. Ainakin itse vakuutuin näkemästäni. Riippuu tietysti miten paljon on naarmuja, että kannattaako.
Sylinterinvarren korjaus tapahtuu just näin. Etenkin jos hitsaus onnistuu kerralla, tulee todella hyvä. Leveällä lattaviilalla liiat pois ja pinta tasaiseksi, sorvia ei tarvita.

Viilatessa on hyvä muistaa että ei viilan reunalla naarmuta vartta mutta kun lähtee työntämään niin että viila on koko leveydeltään varressa kiinni ja sitten lähestyy sitä hitsausta esim. alhaalta ylös päin ei ole tätä vaaraa.

Koko toimitukseen menee vain muutamia minuutteja/kolo
Ari
Sylinteri saa olla kokoajan paikallaan jos ei ole sellaisessa paikassa että pystyy hitsaamaan. Viilauksen jälkeen esim 400 ja 600 hiomapaperilla loppusilaus. " Ja ai ai kun kiiltää"
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
patskula

Re: kemiallinen metalli

Viesti Kirjoittaja patskula »

434 IH kirjoitti: Aikaa levitykseen ei tainnut olla kuin 10 min kovetteen lisäämisen jälkeen.
Rohkeasti vaan kokeilemaan ,ilmoita kuinka kävi.
Ne naarmut ovat noin puoli metriä pitkiä. Kaksi naarmua vierekkäin noin 3 cm:n päässä toisistaan. Niistä tihkuttaa hiukan öljyä.
Aine oli purukumimaista tahnaa, leikkasin patukasta pätkän ja sekoitin ohjeen mukaan muokkaamalla sitä käsissäni niinkauan, että väri oli tasainen.
Pintaosa ja sisäosa on eri värisiä, jotka pitää siis sekoittaa keskenään kovettumisreaktion aikaansaamiseksi.
Sekoitin ja välittömästi lastalla levitin naarmuun. Liian tahnan leikkasin 0,20 kaavarin terällä pois. Toisen naarmun korjaus näytti onnistuvan, mutta toinen ei. aine ehti kovettua ensimmäistä naarmua paikatessa. Aineen kovettumisnopeuteen vaikuttaa lämpö. Käsissä sekoittaessa tahna lämpiää liikaa ja kovettuminen tapahtuu minuuteissa. Pitää keksiä joku muu sekoitustapa. Lämpötilan ollessa +10 astetta pitäisi kovettumisaika olla jo 20 minuuttia ohjeen mukaan...

Saas nähdä, pysyykö..
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

RH 6 kirjoitti:Itse kokeilisin Certanium hitsauspuikkoja, ehkä tavallinen haponkestäväkin kävisi. Sillä tavalla on neuvottu tekemään, että puikko vaan uran suuntaisesti kerralla koko uran matkalta kiinni. Ja eikun hitsaamaan. .
Onnistuuko MIG -hitsauslaitteella? Urat ovat tuskin puolta milliä leveitä, mutta hirmu pitkiä (n. puoli metriä)
Eikö varteen jää metallia aika paljon, jos noin pieniä uria hitsaamalla paikkaa. Tuntuisi viilapelissä aika urakalta tasoittaa ne kaksi pitkää palkoa siitä varren pinnasta?
RH 6
Viestit: 458
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Certaniumilla jää vähiten poistettavaa ja sauma on haponkestävää, joten ei ongelmia ruostumisen kanssa jos varsi jää ulos. En nyt pitäisi kovin pahana rastina saumojen viilaamista, jos ei isoa makkaraa vedä pintaan.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

En ole koskaan korjannut noita kuin tinalla, ajatellutkaan että voisi hitsata mutta miten tigillä ja kirkkaalla langalla?
jip59
Viestit: 2875
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Tinalla minäkin olen nähnyt noita korjatun ja kestävyys on ollut työn määrään nähden huippuluokkaa. Hiukan pelottaa se kemiallisen metallin paikallaan pysyvyys. Sehän on suoraan verrannollinen siihen kuinka puhtaaksi korjattava kohta saadaan.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

jip59 kirjoitti:Tinalla minäkin olen nähnyt noita korjatun ja kestävyys on ollut työn määrään nähden huippuluokkaa. Hiukan pelottaa se kemiallisen metallin paikallaan pysyvyys. Sehän on suoraan verrannollinen siihen kuinka puhtaaksi korjattava kohta saadaan.
Kertokaas hiukan enemmän tinalla korjaamisesta?. Ilmeisesti voi käyttää ihan tavallista tinalankaa, jossa on juoksute? Ilmeisesti lämmitys tapahtuu toholla?
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

jip59 kirjoitti:Tinalla minäkin olen nähnyt noita korjatun ja kestävyys on ollut työn määrään nähden huippuluokkaa. Hiukan pelottaa se kemiallisen metallin paikallaan pysyvyys. Sehän on suoraan verrannollinen siihen kuinka puhtaaksi korjattava kohta saadaan.
Ei liene suurtakaan vaaraa, vaikka kovettunutta kemiallista metallia pääsisi irtoamaan öljyn joukkoon. Kaikki paluuöljy kun menee suodattimien läpi. Eivät ne irronneet kokkareet pääse pumppua vaurioittamaan.
RH 6
Viestit: 458
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

patskula kirjoitti:
jip59 kirjoitti:Tinalla minäkin olen nähnyt noita korjatun ja kestävyys on ollut työn määrään nähden huippuluokkaa. Hiukan pelottaa se kemiallisen metallin paikallaan pysyvyys. Sehän on suoraan verrannollinen siihen kuinka puhtaaksi korjattava kohta saadaan.
Ei liene suurtakaan vaaraa, vaikka kovettunutta kemiallista metallia pääsisi irtoamaan öljyn joukkoon. Kaikki paluuöljy kun menee suodattimien läpi. Eivät ne irronneet kokkareet pääse pumppua vaurioittamaan.
Kaikki öljy menee suodattimien kautta kuljettuaan ensin lohkon läpi. Joskus on kovemmat roskat aiheuttaneet ongelmia venttiilipöytään, kun pala on sopivasti aukon kohdalle ja kara sulkeutuu. Epätodenäköistä, mutta kun kohdalle sattuu niin ei naurata. Kerran työnantajan koneesta olivat vetäneet jumiin menneen karan trukilla pois. Vähän hiontaa ja eikun takaisin. Tiiviys ei vaan ollut aivan yhtä hyvä kuin aiemmin.

Tina voisi olla myös kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.
lennard
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:56 pm
Paikkakunta: oulunlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lennard »

Minä korjasin tinalla kippisylinterin koloja pari vuotta sitten ja hyvin on pysyneet. Yksi reikäkin oli siinä, liekkö valuvikaa vai mitä, mutta sekin on pitänyt tinaamalla.
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

lennard kirjoitti:Minä korjasin tinalla kippisylinterin koloja pari vuotta sitten ja hyvin on pysyneet. Yksi reikäkin oli siinä, liekkö valuvikaa vai mitä, mutta sekin on pitänyt tinaamalla.
Miten puhdistit kolot? Kuulemma suolahapolla saa puhdasta aikaan, mutta sitä ei kai voi ostaa enää apteekeista?
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Joulu 25, 2018 9:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Taitaan olla vaan olla paras kun haponkestävällä puikolla
hitsaa naarmun täyteen ja viilalla ja hiekkapaperilla siistii.
Siinnä on pastat ja lämitykset sun muut ongelmat ohitettu.
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

Leyland 262 mies kirjoitti:Taitaan olla vaan olla paras kun haponkestävällä puikolla
hitsaa naarmun täyteen ja viilalla ja hiekkapaperilla siistii.
Siinnä on pastat ja lämitykset sun muut ongelmat ohitettu.
Sinä sitä vaan jaksat... Että kaksi 50 -senttistä ohuen ohutta naarmua hitsaamalla umpeen...? !!

Kysyin tänään paikalliselta "kyläsepältä" joka on korjannut mitä erinlaisimpia tapauksia, paljon myös hydraulisylintereiden varsiin tulleita koloja. Hän ehdotti heti ensimmäiseksi, että tinaamalla. Suolahappo puhdistaa tosi hyvin. Sanoi myös, että tina jopa kiillottuu käytössä. Kohdan voi jättää aavistuksen verran koholle. Hän ei ollut korjannut koskaan mitenkään muuten kuin tinaamalla ko. vikoja.
Hitsaamisesta hän sanoi, että hitsisauman viereen voi aueta pieni railo, joka jää vuotamaan..
Pitkä hitsisauma on erittäin työläs tasoittaa..
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

..[/quote]Kysyin tänään paikalliselta "kyläsepältä" joka on korjannut mitä erinlaisimpia tapauksia. Hän ehdotti heti ensimmäiseksi, että tinaamalla. Suolahappo puhdistaa tosi hyvin. Sanoi myös, että tina jopa kiillottuu käytössä. Kohdan voi jättää aavistuksen verran koholle.
Hitsaamisesta hän sanoi, että hitsisauman viereen voi aueta pieni railo, joka jää vuotamaan..
Pitkä hitsisauma on erittäin työläs tasoittaa..[/quote]

Koeta tinaamalla, tuollainen pitkä sauma on aika työläs hiottava hitsin jäljeltä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jusi ja 24 vierailijaa