HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 8:22 pm
- Viesti:
HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI
kuinka harvinaisia ovat suomalaiset maahöyrykoneet eli lokomobiilit
onko kyseisistä laitteista olemassa valmistus määriä tiedossa tai ylipäätänsä kirjallisuutta?
missä päin suomea on alan harrastajia /taitajia ,jokioisten suunnassa ainakin mutta onko muualla
kuinkahan paljon suomessa kyseisiä masinoita on jäljellä
onko kyseisistä laitteista olemassa valmistus määriä tiedossa tai ylipäätänsä kirjallisuutta?
missä päin suomea on alan harrastajia /taitajia ,jokioisten suunnassa ainakin mutta onko muualla
kuinkahan paljon suomessa kyseisiä masinoita on jäljellä
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI
Juha-pekka Eeva löytyy Lempäälästä.Alhon veljekset Vesilahdesta.12345678 kirjoitti:kuinka harvinaisia ovat suomalaiset maahöyrykoneet eli lokomobiilit
onko kyseisistä laitteista olemassa valmistus määriä tiedossa tai ylipäätänsä kirjallisuutta?
missä päin suomea on alan harrastajia /taitajia ,jokioisten suunnassa ainakin mutta onko muualla
kuinkahan paljon suomessa kyseisiä masinoita on jäljellä :D
-
- Viestit: 1116
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
- Paikkakunta: E-P maa
- Viesti:
Aihiokuntoisia löytyy ehkä muutama kymmenen kotimaista. Käyntikuntoisia ja/tai katsastettuja ehkä kymmenkunta. Tilastotietoa näistä on (ainakin minun tutuistani ) varmaankin parhaiten Lehmusen Timolla. Höyrykonekirjallisuutta on Suomeksi painettuna varsin paljon. Ellei omassa kirjastossa ole, niin kaukolainaamalla kyllä löytyy.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Suomen Höyrykoneyhdistys on tässä hyvä yhteys-yhteisö
http://www.steamengine.fi
Juha-Pekka Viitanen, Jokioisilta on myös hyvä tietäjä.
http://www.steamengine.fi
Juha-Pekka Viitanen, Jokioisilta on myös hyvä tietäjä.
Viimeksi muokannut JiiHoo, Pe Elo 22, 2008 11:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 508
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Meillä Hollolassa olis mielenkiintoinen työmaa höyrykoneelle. Kunta omistaa Pyhäniemen kartanon riihen, jossa on valtavankokoinen saksalainen puimakone tykötarpeineen ja mylly. Riihessä on valta-akseli, jonka välityksellä koneita on käytetty ja voimakone on ollut höyrykone. Kaikki muu on tallella, paitsi voimakone. Ei ole se riihi ihan pienemmästä päästä rakennus, punatiiltä puoliksi ja korkeuttakin varmaan parikymmentä metriä. Siinä olis hyvä maataloushistoriallinen projekti.
JR
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Siitä pitäisi saada valokuvia!!JR kirjoitti:Meillä Hollolassa olis mielenkiintoinen työmaa höyrykoneelle. Kunta omistaa Pyhäniemen kartanon riihen, jossa on valtavankokoinen saksalainen puimakone tykötarpeineen ja mylly. Riihessä on valta-akseli, jonka välityksellä koneita on käytetty ja voimakone on ollut höyrykone. Kaikki muu on tallella, paitsi voimakone. Ei ole se riihi ihan pienemmästä päästä rakennus, punatiiltä puoliksi ja korkeuttakin varmaan parikymmentä metriä. Siinä olis hyvä maataloushistoriallinen projekti.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 508
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Koitin katsoa, löytyykö netissä kuvia, mutta ei ollut. Riihtä isännöi kotiseutuyhdistys, jolla on riihessä museotavaran varasto. Olen koittanut puhua riihen erikoislaatuisuudesta, mutta ei sitä kaikki täysin ymmärrä. Proagrian koneagrologi kävi katsastamassa puimakoneen ja piti sitä hyvin kiinnostavana ja alkoi suunnitella koneen entisöimistä jonkun porukan kanssa. En tiedä, saako konetta helposti pois riihen sisältä.
Voinhan joskus ottaa kuvia kulkeissani. Pitäis vain opetella laittamaan kuvia kuvia palstalle.
Voinhan joskus ottaa kuvia kulkeissani. Pitäis vain opetella laittamaan kuvia kuvia palstalle.
JR
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
-
- Viestit: 508
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
- Viesti:
Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Et kyllä mahda tehdä siitä kalansavustus uunia?? Lokomobiileja ei oo yhtään liikaa suomessa!!!waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Käyttökuntoon se pitäis laittaa!
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
'waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.
ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
On myynnissä. Hr1 1009.TepaR kirjoitti:Sanos JiiHoo tai joku muu kuin näistä olette perillä että näinkö unta vai tuliko eilen jossain tv-uutisissa juttua Ukko-Pekka veturista että olisi myynnissä?
Omistaja oli joku britti ja hintapyyntö oli 600 t€...
Englantilainen mieshenkilö on jo yli 70v ja tavaraa pitäisi saada pois..
Osta siitä ittelles
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Myynnissä näyttäisi olevan, kerrankin kuin satuin itse uutisia katsomaan näkyi jotain katsomisen arvoistaTepaR kirjoitti:Sanos JiiHoo tai joku muu kuin näistä olette perillä että näinkö unta vai tuliko eilen jossain tv-uutisissa juttua Ukko-Pekka veturista että olisi myynnissä?
Omistaja oli joku britti ja hintapyyntö oli 600 t€...
Sellainen 4€/kg, varmaan ihan ok hinta kunnossa olevasta höyryveturista.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
- Viesti:
Sama lieriö on, ja ihan niinkun melkein sulattomiehen kourasta vein.tapsa 86 kirjoitti:'waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.
ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
En hukkaa tietämättömiin sitä, sillä arvostan kovasti aikalaisten kättentöitä. Minulla on kutke että sylinteri saattas löytyä, kun on aavistus sen aikasemmasta kodista. Eppäilen se olleen erään kartanon omistuksessa jossa äitivainaa oli sisäkkönä ennen sotia.
Miten muuten tiiät tuon pöntön?.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
No sanotaan nyt vaikka että "pikkulinnut lauloi", en viitsi paljastaa kyseisen henkilön nimeä. Puhuimme kattilasta syksymmällä. Romuun se olisi sitten kai mennyt tai taisi se alunperin ollakkin menossa romurille. Käväisi tuo vähän itselläkin mietintä myssyn alla, mutta sen sijainti ja suurehko paino olisivat olleet siirronkin kannalta liian iso menoerä opiskelijan tuloilla.waterlooboy kirjoitti:Sama lieriö on, ja ihan niinkun melkein sulattomiehen kourasta vein.tapsa 86 kirjoitti:'waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.
ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
En hukkaa tietämättömiin sitä, sillä arvostan kovasti aikalaisten kättentöitä. Minulla on kutke että sylinteri saattas löytyä, kun on aavistus sen aikasemmasta kodista. Eppäilen se olleen erään kartanon omistuksessa jossa äitivainaa oli sisäkkönä ennen sotia.
Miten muuten tiiät tuon pöntön?.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
- Viesti:
Tietoon tullut eräässä saaressa olevat höyrykoneen osat. Sielä on kampirauta ja vauhtiyörä+muuta joita havainnon tehnyt ei ollut tunnistanut.
Menen käymään siellä keväämällä jäätietä myöten ja kerään kulttuuri esineet talteen.
Tiedosssani on myös laivahöyrykone.Kone on unohdettu metsään. Omistajasta ei täyttä varmuutta.
Pohdin että tarvitseeko harrastaja jotkin paineastialuvat ja täytyisikö tuolaiset pöntöt tarkastuttaa jollakin jos niitä haluaisia käyttää. Tietenkin yksi mahdolisuus olisi käyttää höyrykonetta paineilmakompressorilla.
Valmistin aikoinaan kaksi pienoiskoossa olevaa yksisylinteristä pystykonetta.
Koneen oli suunnitellut veljeni insinööriopistossa jonkin oikeankoneen mallilla.
Toinen koneista on silloisella opettajallani ja toinen Espoossa veljellä. Konetta koe käytimme juuri paineilmalla.
Menen käymään siellä keväämällä jäätietä myöten ja kerään kulttuuri esineet talteen.
Tiedosssani on myös laivahöyrykone.Kone on unohdettu metsään. Omistajasta ei täyttä varmuutta.
Pohdin että tarvitseeko harrastaja jotkin paineastialuvat ja täytyisikö tuolaiset pöntöt tarkastuttaa jollakin jos niitä haluaisia käyttää. Tietenkin yksi mahdolisuus olisi käyttää höyrykonetta paineilmakompressorilla.
Valmistin aikoinaan kaksi pienoiskoossa olevaa yksisylinteristä pystykonetta.
Koneen oli suunnitellut veljeni insinööriopistossa jonkin oikeankoneen mallilla.
Toinen koneista on silloisella opettajallani ja toinen Espoossa veljellä. Konetta koe käytimme juuri paineilmalla.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juho M-P, jussi_oulu ja 34 vierailijaa