Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Moderators: Jammu, sohvi

Post Reply
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Tumppi 865 wrote: Tue Jun 03, 2025 8:29 pm
Sama virsi jatkuu. SAE 30 kertoo vain öljyn viskositeetin kuumana.
Virsi on sama kun dextan moottori on suuniteltu 20W-20 öljylle! :lol:
Jotkuhan tykkää laittaa kylmänäjäykkää öljyä moottoriin kun se kuulemma pysyy siellä paremmin. Kai se nyt mikä vain moottoriöljy kylmänä niin jäykkää on, ettei se itsekseen sieltä ulos tule.
Mauri Tähkä
Posts: 410
Joined: Sun Aug 05, 2018 2:22 pm
Location: New Yorkin hillajängät
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Mauri Tähkä »

juntunen wrote: Tue Jun 03, 2025 7:27 pm
Mauri Tähkä wrote: Tue Jun 03, 2025 5:24 pm
juntunen wrote: Tue Jun 03, 2025 12:29 pm
Mauri Tähkä wrote: Sat Jun 10, 2023 1:28 pm Olemma käyttänhee Fordin 5W-30 öljyä, ko jääpii ylitte auton öljynvaihoista. Ja Honda manuaalin mukkaan ihan sopihvaa öljyä pitäis tuolle putputtimelle olla..
Superdextaaja wrote: Tue Jun 03, 2025 11:35 am Ketju luettua, niin tuo nyt vain on väljäksi ajettu kones, ei muuta. En tajua, miksi pitää käyttää muuta öljyä, kuin mille kone on tehty ja oikea öljykin näille varta vasten sävelletty ja saa joka paikasta, eli SAE 30 pien bensiinimoottori öljy.
Sama virsi jatkuu, joten jatkan omaa jankkaamistani myös. SAE 30 kertoo vain öljyn viskositeetin kuumana. Esim. 5W-30 öljyllä on sama viskositeetti kuumana. Aloituksessa oli puhetta, että käytetty Fordin öljyä. Ainakin jollain Fordin öljyllä oli API SJ luokitus joka ei ole kovin uusi. Hyvin epätodennäköistä että käytetty öljy olisi aiheuttanut kulumista, kyllä kuluminen, jos sellaista on, johtuu vuotavasta ilmansuodattimesta tai muusta vastaavasta minkä vuoksi moottorin sisälle pääsee hiovia hiukkasia.
No kai tuo sitten on saattanut johtua jo tuosta aiemmin kertomastani, eli öljyn tason on 7 vuoden ajan luettu mittatikku sisään kierrettynä, kun Hondissa se luetaankin kiertämättä. Kiertämällä öljynpinnantaso jää jonkun sentin alemmas. Sehän voi esimerkiksi aiheuttaa lämpöä vaikkapa niihin venttiilintiivisteisiin?

Öljyä siellä kuitenkin on ollut niin, että sitä on riittänyt joka paikkaan. Siksipä mietityttääkin, onko muutaman sentin pinnan aleneminen kuitenkaan voinut aiheuttaa moottorivauriota. Nimittäin, tässäkin tilanteessa öljynpinnantaso on yltänyt nippa nappa tikun asteikon minimirajoille, jos tikku onkin jätetty kiertämättä. Kokeeksi testasin, mitä tikku näytti oikeaoppisesti luettuna, jos öljy täytettiin siten, että se ylsi tikun maksimiin, kun tikku oli kierretty sisään.
Paljonko siihen koneeseen on tullut yhteensä käyttötunteja tuona aikana?
Onko siinä öljypumppu?
Ei näissä ole öljypumppuja. Käyttötuntiarvio on selkeästi alle 1000. Jotain 400-700 h.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Roiskevoitelu ei tokikaan toimi vajaalla öljymäärällä niin hyvin kuin oikealla öljymäärällä.

Mielenkiinnolla odotamme mitä moottorin sisältä löytyy kun se avataan.
transit
Posts: 1252
Joined: Fri Aug 30, 2019 8:52 pm
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by transit »

Vai vetäistäänkö hihasta vielä viimeinen ässä , ennen moottorin purkua?
Nimittäin Rvs käsittely. :D
Superdextaaja
Posts: 13393
Joined: Mon Oct 25, 2010 9:12 am
Location: Kuopio
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Superdextaaja »

juntunen wrote: Tue Jun 03, 2025 12:29 pm
Mauri Tähkä wrote: Sat Jun 10, 2023 1:28 pm Olemma käyttänhee Fordin 5W-30 öljyä, ko jääpii ylitte auton öljynvaihoista. Ja Honda manuaalin mukkaan ihan sopihvaa öljyä pitäis tuolle putputtimelle olla..
Superdextaaja wrote: Tue Jun 03, 2025 11:35 am Ketju luettua, niin tuo nyt vain on väljäksi ajettu kones, ei muuta. En tajua, miksi pitää käyttää muuta öljyä, kuin mille kone on tehty ja oikea öljykin näille varta vasten sävelletty ja saa joka paikasta, eli SAE 30 pien bensiinimoottori öljy.
Sama virsi jatkuu, joten jatkan omaa jankkaamistani myös. SAE 30 kertoo vain öljyn viskositeetin kuumana. Esim. 5W-30 öljyllä on sama viskositeetti kuumana. Aloituksessa oli puhetta, että käytetty Fordin öljyä. Ainakin jollain Fordin öljyllä oli API SJ luokitus joka ei ole kovin uusi. Hyvin epätodennäköistä että käytetty öljy olisi aiheuttanut kulumista, kyllä kuluminen, jos sellaista on, johtuu vuotavasta ilmansuodattimesta tai muusta vastaavasta minkä vuoksi moottorin sisälle pääsee hiovia hiukkasia.
Puhutaan kahdenlaisesta kokonaan eri moottorityypistä viritysasteiltaan, kierrosluvuiltaan, voitelujärjestelmineen ja pakokaasujen tuotoltaan työssä, ohivuodoiltaan, öljyn suodatukseltaan, käyntilämpötiloiltaan ja monelta muulta tekijältään. 5-30 ei käyttäydy pienkoneessa välttämättä ollenkaan SAE30 öljyn tavoin.
Tekemällä virheistä oppii.
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Superdextaaja wrote: Wed Jun 04, 2025 4:10 pm Puhutaan kahdenlaisesta kokonaan eri moottorityypistä viritysasteiltaan, kierrosluvuiltaan, voitelujärjestelmineen ja pakokaasujen tuotoltaan työssä, ohivuodoiltaan, öljyn suodatukseltaan, käyntilämpötiloiltaan ja monelta muulta tekijältään. 5-30 ei käyttäydy pienkoneessa välttämättä ollenkaan SAE30 öljyn tavoin.
Paljon tekstiä, vähän asiaa, kerroppa miksi eivät samaa viskositeettiarvoa olevat öljyt toimi samalla tavalla.
komuri
Posts: 230
Joined: Mon Oct 21, 2013 9:26 pm
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by komuri »

Onko tällä koneella leikattu rinteitä/luiskia? Vois selittää liian alhaisen öljymäärän kanssa asiaa, eli moottori kulunut väljäksi puutteellisella voitelulla.
En kanssa jaksa oikein tuota öljyä syyttää kun on siinä ford-öljyssä on kuitenkin SN luokitus, niin ei pitäisi olla ongelma siinä. Kyllähän Hondan "omatkin" öljyt on esim. 5W30 synteettisiä mitä näihin myydään. Mullakin tuolla hyllyssä sellainen puteli mikä tuli vesipumpun mukana muistaakseni.
Mulla on Hondan trimmeri ammattikäytössä ollut jo vuosia ja olen siinä käyttänyt joidenkin mielestä täysin väärää öljyä, eli 15w40 Diesel moottoriöljyä :lol:, käyttö välilla kovaa kuumissa olosuhteissa ja pitkässä heinässä mutta niin vaan ei syö öljyä tai kärytä :wink:

Eipä siinä oikotietä onneen ole näissä asioissa, eli jos kerran leikkuri muuten hyvä ja mieluinen, nii eikö se alkuperäinen moottori nyt kuitenkin kannattaisi kunnostaa?? Jos ei itse pysty, niin kait sielläkin päin sellaisia seppiä löytyy jotka sen kuntoon saa kohtullisilla kuluilla!
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
kalvaana
Posts: 7554
Joined: Fri Mar 03, 2006 11:15 am
Location: Lounainen Suomi
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by kalvaana »

[/quote]

Ei näissä ole öljypumppuja. Käyttötuntiarvio on selkeästi alle 1000. Jotain 400-700 h.
[/quote]

Eiköhän nää moottorit ole suunniteltu muutaman sadan käyttötunnin eliniälle, että loppu se vaan on.
Männänrenkaat ei mene näissä ikinä jumiin, kun moottori käy aina kuumana.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Ilmajäähdytetty roiskevoideltu moottori varmasti kärsii paljon herkemmin vajaasta öljymäärästä kuin nestejäähdytetty kiertovoitelulla oleva.
-Antsa-
Posts: 311
Joined: Sat Jan 07, 2012 2:30 pm
Location: Lahti
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by -Antsa- »

kalvaana wrote: Thu Jun 05, 2025 10:55 am
Ei näissä ole öljypumppuja. Käyttötuntiarvio on selkeästi alle 1000. Jotain 400-700 h.
[/quote]

Eiköhän nää moottorit ole suunniteltu muutaman sadan käyttötunnin eliniälle, että loppu se vaan on.
Männänrenkaat ei mene näissä ikinä jumiin, kun moottori käy aina kuumana.
[/quote]

Mulla on Klipossa Honda gcv135. Käyttötunteja on arviolta 250h ja kone on kuin uusi. Ei käryä tai havaittavaa öljynkulutusta. Öljyt vaihdoin aluksi parin tunnin välein kolmisen kertaa ja sen jälkeen vähintään kerran vuodessa riippuen käytöstä. Öljynä Biltema 10w-30 tai briggs & stratton SAE30. Kerran olen säätänyt venttiilin välykset.

Nämä on halvalla tehtyä kertakäyttökoneita, mutta kyllä ne kestää, kun niitä huoltaa. Ei ehkä tuhansia tunteja, mutta enemmän kuin vain muutama sata tuntia. Ilmansuodatinelementti kannattaa tiivistää vaikka rasvalla koteloon, ettei vedä pölyä suodattimen ohi. Öljyksi mitä valmistaja suosittelee. Viskositeetin lisäksi myös Api-luokitus on olennainen. Öljynvaihto ja öljytason tarkastus usein.

E: Bilteman 10w-30, jota itse joskus käytin, ei näköjään täytä Hondan suosittelemaa Api-luokitusta. Ei siis sitä Hondaan, paskaa öljyä.
Dude76
Posts: 946
Joined: Tue Dec 25, 2007 12:02 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Dude76 »

Hondan gc/gcv moottoreiden oletetusta käyttöiästä vs. gx/gxv on netissä paljon keskustelua ja pohdintaa rakenteellisista eroista ym.

Lähtökohtaisesti moottori on tehty kuluttajakäyttöön ja edullisesti, eli ei kuulalaakeroitua kampiakselia eikä valurautasylinteriä. Honda vaan osaa tehdä koneet ja taitaa suunnittelun.

Olen ehkä joskus laittanutkin, mutta erilaiset pihakoneet ja polttomoottoritoimiset laitteet ovat Usassa todennäköisesti lämpimämmästä ilmastosta johtuen paljon Suomea isompi asia ja mielipiteitä ja harrastuneisuutta piisaa.

Monet asentavat tuntimittarit ja oikeista öljyistä käytävä keskustelu käy yhtä vilkkaana kuin täälläkin. Tuota Hondan mallisarjaa pidetään yleisesti luotettavana koneena ja pyörii huollettuna helposti tuhannen tuntia tai puolitoista.

Uusissa GX-sarjan pienemmissä moottoreissa on samoja ratkaisuja, esim. nylonista tehty nokka-akseli ja hihnaveto. Aggregaateissa pyörii tuhansia ja tuhansia tunteja ilman ongelmia, kun kierrosnopeudet ovat suhteellisen pieniä ja löysät venttiilinjouset, niin eivät rasita nokkaa.
Superdextaaja
Posts: 13393
Joined: Mon Oct 25, 2010 9:12 am
Location: Kuopio
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Superdextaaja »

Honda GCV190 -moottorilla varustettu ruohonleikkuri, mutta nytten siinon parin viime kesän aikana alkanu viheliäinen homma ko päähään mennee. Eikä tässole kysseessä ees viina, vaan ko son vain moottori, joka polttaa öljyä. Se se vain se haju mennee päähän. Sole kiva mennä sisälle ihan huppelissa. Mikähän ihme siinä nyt on?

Olemma käyttänhee Fordin 5W-30 öljyä, ko jääpii ylitte auton öljynvaihoista.
Ilmajäähdytteinen ruohonleikkuutyössä tietyiltä kohdiltaan erittäin kuumana käyvä pienkone tarvitsee sitä varten valmistetun SAE30 öljyn eikä nestejäähdytteisen modernin hienomekaniikkaisen auton moottorin öljyä. 5w-30 sopii korkeintaan johonkin aggrekaattiin, joka käy mahdollisimman pienellä kulutuksella ja siten myös viileämpänä, vaikka olisikin ilmajäähdytteinen. Ruohonleikkureita varten myydään ihan omaa öljyänsä ihan joka paikassa eikä yksiasteisuus tee siitä missään nimessä huonompaa kuin moniasteiset vaan päinvastoin. Sietää paljon paremmin äärimmäistäkin kuumuutta tuollainen osittainen mineraaliöly kuin vastaavassa lämpötilassa ylikuumana aivan litkuksi muuttuva 5w-30 auton moottorin öljy. Kriittisin paikka ilmajäähdyteisessä ruohonleikkurissa kuumuudelle on männän renkaat, joita öljyn kuuluisi voidella, puhdistaa ja tiivistääkin.
Tekemällä virheistä oppii.
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Superdextaaja wrote: Mon Jun 09, 2025 7:24 am Ilmajäähdytteinen ruohonleikkuutyössä tietyiltä kohdiltaan erittäin kuumana käyvä pienkone tarvitsee sitä varten valmistetun SAE30 öljyn eikä nestejäähdytteisen modernin hienomekaniikkaisen auton moottorin öljyä. 5w-30 sopii korkeintaan johonkin aggrekaattiin, joka käy mahdollisimman pienellä kulutuksella ja siten myös viileämpänä, vaikka olisikin ilmajäähdytteinen. Ruohonleikkureita varten myydään ihan omaa öljyänsä ihan joka paikassa eikä yksiasteisuus tee siitä missään nimessä huonompaa kuin moniasteiset vaan päinvastoin. Sietää paljon paremmin äärimmäistäkin kuumuutta tuollainen osittainen mineraaliöly kuin vastaavassa lämpötilassa ylikuumana aivan litkuksi muuttuva 5w-30 auton moottorin öljy. Kriittisin paikka ilmajäähdyteisessä ruohonleikkurissa kuumuudelle on männän renkaat, joita öljyn kuuluisi voidella, puhdistaa ja tiivistääkin.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa oman ymmärryksensä lisäämiseksi mitä se 30 noissa öljyissä tarkoittaa ja eroaako määrittely mitenkään yksiaste- ja moniasteöljyllä. Se miten asioiden olettaa olevan ei välttämättä ole se miten ne oikeasti ovat.

Ja mikä voi yllättää joitakin, niin moderneillakin luokituksilla löytyy yksiasteöljyjä, esim: https://www.kicklubricants.com/automoti ... 30-api-sl/
Mutta noita ei välttämättä kannata Suomessa ainakaan talvella käyttää jos aikoo kylmässä moottorin käynnistää.

Jos kuumana paksumpaa öljyä tarvitsee niin sitten pitää laittaa vaikkapa 5W-40 tai vielä isommalla jälkimmäisellä numerolla olevaa.

Sellaiset õljyt, joita suositellaan käytettävän turboahtimellisissa moottoreissa, kestävät myös kuumuutta yleensä hyvin, moni niistä on juurikin synteettisistä perusöljyistä valmistettuja.
Superdextaaja
Posts: 13393
Joined: Mon Oct 25, 2010 9:12 am
Location: Kuopio
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Superdextaaja »

Nyt on kyseessä bensakäyttöinen nelitahtinen ilmajäähdytteinen ruohonleikkuri ja sille on kaupassa ihan oma täsmätarkoitettu SAE30 ruohonleikkuriöljy ostettavissa mm. esim. Biltemassa. Se on melkoisella varmuudella tuottajiensa puolesta myös säädetty eri lisäainein ja omine öljylaatusekoituksineen juuri siihen työhön ja koneen lämpötapahtumiin, mitä pienen ilmajäähdytteisen moottorin syövereissä itse ruohonleikkuutyössä yleensä kesälämpötilaolosuhteissa tapahtuu. Ruohonleikkurissa on kaikkein varminta käyttää juuri tuollaista täsmätuotettua öljyä eikä silloin pelkkä SAE30 luokitus ole se määräävin. Hondallahan on omakin 10-30 öljynsä juuri topikin moottorille mutta sama mottihan on käytössä myös generaattoreissa ja vesipumpuissa ja sopii noihin toki hyvin eli tasaista vähäkulutuksista käyttöä usein myös kylmemmissä olosuhteissa.

Jos laittaa esim. dieselmoottorille tarkoitettua SAE30 tai 10-30 tms, on öljyssä ihan muut dieselin noen käsittelemislisäaineet mukana, jotka on bensakonekäytössä taas vahingollisia moottorille muuttaen voiteluöljyn kiihtyvään tahtiin paksummaksi. Autojen öljynsä suodattaville vesijäähdytteisille nelitehtisille ecujen säätämille bensamoottoreille tuotetut öljyt on taas ihan omilla lisäaineilla ja öljylaatusekoituksilla höystettyjä.

Erityisesti bensamoottoreihin ei pidä laittaa dieselmoottoriöljyä eikä ilmajäähdytteiseen ylikuumissa lämpötiloissa lähes vesijuoksevaksi muuttuvia öljylaatuja, joita mm. 5w30 auton moottoriöljy on.
Tekemällä virheistä oppii.
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Kuten todettu jo aikaisemmin ilman pitkää selostusta voi vain todeta, että kannattaa laittaa koneen vaatimusten mukaista öljyä, se on yleensä vähintään jokin API sX luokitus ja käyttölämpötilan viskositeetti, monesti SAE 30, joka on sama myös 5W-30 ja 10W-30 öljyssä.
Jos API suosituksesta haluaa poiketa, kannattaa varmistaa että se on riittävän taaksepäin yhteensopiva suositellun luokituksen kanssa.
juntunen
Posts: 5095
Joined: Tue Dec 16, 2014 12:45 am
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by juntunen »

Superdextaaja wrote: Tue Jun 10, 2025 1:29 pm Erityisesti bensamoottoreihin ei pidä laittaa dieselmoottoriöljyä eikä ilmajäähdytteiseen ylikuumissa lämpötiloissa lähes vesijuoksevaksi muuttuvia öljylaatuja, joita mm. 5w30 auton moottoriöljy on.
Laitappas lämpötila-viskositeettikäyrät jostain SAE 30 ja 5W-30 öljyistä niin ihmetellään yhdessä miten se viskositeetti muuttuu lämpötilan mukaan.

Yksiasteöljyillä on tyypillisesti pienehkö viskositeetti-indeksi, luokkaa alle 100 eli niiden viskositeetti muuttuu enemmän lämpötilan muuttuessa kuin moniasteöljyillä, joilla indeksi on reilusti 100 yläpuolella. Tokikaan muutos ei ole lineaarinen isolla lämpötila-alueella. Mutta kuitenkin kun lämpötilaa nostetaan normaalin käyttölämpötilan yli niin yksiasteöljy menee lirummaksi kuin moniasteöljy.

Ihan mielenkiinnosta hiukan googlasin niin löytyi aika hyvä esimerkki: https://www.widman.biz/English/Tables/gr-motores.html

Tuolta kun avaa kuvan: "Between 80°C and 180°C

This is the area of work in the engine (including the turbo that operates close to 180ºC). While the ideal viscosity varies between motors, in general we want a viscosity between 9 and 16 cSt to protect the parts."

Tuo käyrä havainollistaa tuota yksiasteöljyn isompaa viskositeettimuutosta hyvin. Vaikka SAE 40 yksiasteöljyn viskositeetti on 100 asteessa vielä samoissa arvoissa kuin 10W-40 niin 180 asteessa SAE 40 öljy on jo lähes yhtä lirua kuin 5W-30. SAE 30 olisi tuossa lämpötilassa jo lirumpaa kuin 5W-30.

Tuossa on toinenkin mielenkiintoinen asia, 20W-50 öljy on notkeampaa 180 asteessa kuin 15W-40. Ero ei ole suuri, mutta jos joku ajattelee että 20W-50 on vaikkapa ilmajäähdytettyyn moottoriin parempi kuin 15W-40 niin se ei välttämättä ole niin koska öljyjen viskositeetti-indeksit ovat erilaiset ja tuo kylmemmässä notkeampi öljy pysyy kuumemmassa kuitenkin paksumpana.

Jos joku väittää että yksiasteöljy pysyy normaalin käyttölämpötilan yläpuolella paksumpana kuin vastaava moniasteöljy niin tarjoaa siitä sitten mittaustuloksia eikä vain omia mielipiteitään. Tämä kun ei ole uskonasia vaikka jotkut jostain syystä niin luulevat.

Voisi jopa sanoa, että moniasteöljy on ilmajäähdytettyyn bensamoottoriin turvallisempi vaihtoehto kuin yksiasteöljy, koska moniasteöljyn viskositeetti ei muutu tosikuumassakaan niin paljon kuin yksiasteöljyllä. En ymmärrä miksi joku ajattelee juuri nurinpäin vaikka tämä asia on aika itsestään selvä.
Last edited by juntunen on Tue Jun 10, 2025 3:49 pm, edited 7 times in total.
transit
Posts: 1252
Joined: Fri Aug 30, 2019 8:52 pm
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by transit »

Tähän vaan sivuhuomautuksena , tuo Fordin 5w30 käy bensamallien lisäksi dieseleihin.
Tai ainakin omaan mondeooni pyydetään juuri tuota käyttämään.
Ja samoin oli aiemmissa bensa malleissa pyydetty tuota samaa öljyä.
Puhun nyt tästä öljystä:
https://www.puuilo.fi/ford-motorcraft-a ... 2YQAvD_BwE
Tumppi 865
Posts: 9182
Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
Location: E-karjala
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Tumppi 865 »

Mitähän öljyä supermiehen pensakoneisissa autoissa on?! Ettei vaan olis diesel luokitukset siinä öljyssä, ja sitähän ei missää tapauksessa pensakoneesee saa laittaa, kun kone räjähtää heti ensikäynnistyksellä!? :roll: :wink:
Pataässä
Posts: 2896
Joined: Mon Oct 11, 2021 9:28 pm
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by Pataässä »

Kuumuuttahan nyky bensa/dieselöljyt kestää pirunhyvin kun turbo moottoreissa on mäntien jäähdytys öljysuihkulla. Itsellä ollut Murraussa aina rally formulat. Koska puhaltimen kopassa teksti 11hp formula :lol: Koko inkkarimoottori on väärennys. Pudottivat 12 hp moottorin tehoja huippukierroksia melun vuoksi ja tuotos 11hp. Tangossa olevaa jousta siirtää, on taas 12hp. Rally formula on huonointa öljyä mitä kaupoista saa jos autolla oikeasti ajetaan.
masina
Posts: 1472
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:42 pm
Contact:

Re: Honda polttaa öljyä - Endoskooppivideo lisätty!!!

Post by masina »

Perustele miksi näin. En ole muualta kuullut väitettä että mobilin ykkönen olisi huono öljy. Jos ei ole väärennetty versio, niitä kun kyseisestä öljystä on tiettävästi liikkeellä.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests