Rauta&Petrooli 2025
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Rauta&Petrooli 2025
Seuraavasta Rauta&Petroolista pääsee nauttimaan Hämeenlinnan Kantolan tapahtumapuistossa, kauniissa kesäsäässä (toivotaan) 7-8.6 2025 Lisää tietoja tihkuu, ja saa kysyä kaikkea mieleen juolahtavaa tässäkin ketjussa. Tervetuloa
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 12008
- Joined: Sun Jan 01, 2006 5:01 pm
- Location: Kanta-Häme
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Onko tapahtumaan suunniteltu jotakin teema-aihetta?
"Kolomosen tarjoan koneeseen, rattaat hauskasti rohisee..." - Sleepy Sleepers
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Ei oo vielä mun korviin kuulunu. Varmasti jotain kehitteillä 

www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Tapahtumassa on kaksi teemaa. Ensimmäinen on saman merkkiset autot ja traktorit. Ajatuksena esitellä vierekkäin saman merkkiset koneet. Toinen teema on traktorien ja työkoneiden turvallisuuden kehitys.
Teemoihin tulee vielä tarkennuksia
Teemoihin tulee vielä tarkennuksia
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 77
- Joined: Tue Dec 31, 2024 8:11 pm
- Location: Nurmijärvi
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Kävelyetäisyydellä on useita MA-PE lounasravintoloita, itse ainakin kävisin syömässä jos alle 15€ olisi tarjolla kunnollinen lounas, ehkä kannattaisi kysyä viikonloppuaukiolon mahdollisuutta tapahtumakävijöille.
( Lounasaikaan hämeenlinnassa liikkuessani käyn aina Myllytuvassa enkä kertaakaan ole pettynyt
)
( Lounasaikaan hämeenlinnassa liikkuessani käyn aina Myllytuvassa enkä kertaakaan ole pettynyt

- JuhaL
- Posts: 10
- Joined: Fri Apr 08, 2022 2:29 pm
- Location: Pattijoki
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Masinistit.com etusivulla tapahtumapäivät oikein , mutta vuosi väärin (2024)
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Hups, kiitos 
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Nähtävänä on myös Harmaan Fergun nopea kasaus 

www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 4658
- Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
- Location: vihti
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Ensi viikonloppuna Hämeenlinnassa kaikelle kansalle pörinää ja hämmästyttäviä koneita. Tervetuloa. Lisätietoja
https://www.masinistit.com/rauta-ja-petrooli/
https://www.masinistit.com/rauta-ja-petrooli/
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
-
- Posts: 8197
- Joined: Wed Mar 22, 2006 1:09 pm
- Location: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Sääkin näyttäisi ihan kohtuulliselle:
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/h%C3%A4meenlinna
Eilen tuli käytyä. Ja sää oli tosiaan ihan kohtuullinen. Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja nähtävää oli. Ja varsinkin se, että pakkipaikalta ei ollut pitkä matka portille. Kiitos järjestäjille.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/h%C3%A4meenlinna
Eilen tuli käytyä. Ja sää oli tosiaan ihan kohtuullinen. Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja nähtävää oli. Ja varsinkin se, että pakkipaikalta ei ollut pitkä matka portille. Kiitos järjestäjille.
-
- Posts: 1199
- Joined: Sat Jan 21, 2017 8:20 pm
- Location: Nurmijärvi
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Tuntuu, että Rauta ja Petroli hiipuu vuosi vuodelta pienemmäksi ja vaatimattomaksi näyttelyksi. Samaa tavaraa vuodesta vuoteen, pikkuvalmetin erilaisia muunnoksia ja yleisiä traktorimalleja on näytillä. Kuitenkin harrastelehdissä on juttuja erikoisista ja hienoista koneyksilöistä, näitä olisi kiva nähdä ihan livenä. Esimerkiksi tämän foorumin kautta voisi järjestää kyselyn millaisia koneita harrastajilla olisi tarjolla, niistä sitten raati valitsisi sopivaa kalustoa ja pohdittaisiin sopivia kuljetuksia koneille.
-
- Posts: 1416
- Joined: Tue Dec 20, 2005 9:48 pm
- Location: Hämeenlinna
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
ihan kiva tapahtuma, sääkin suosi.
yksi asia .minkä voisi tehdä on sen kuuluttajan opastaminen. äijä huutaa suoraa huutoa siihen mikkiin voisi puhua normaali äänellä kun kerran kaiuttimet hoitaa homman.
yksi asia .minkä voisi tehdä on sen kuuluttajan opastaminen. äijä huutaa suoraa huutoa siihen mikkiin voisi puhua normaali äänellä kun kerran kaiuttimet hoitaa homman.
-Tämmöstä se on meitin tavallisten ihmisten...
-
- Posts: 849
- Joined: Fri Jul 18, 2014 10:45 pm
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Ennakkolipunmyynnissä tarvitaan sukuselvitys että onnistuu, ja sunnuntain päivämääräkin oli väärä.
En siis ostanut ennakkolippuja, ja portilta niiden osto onnistuu miellyttävästi ihmisten kanssa asioiden.
Tykkäsin enemmän Riihimäen tiiviistä puistoalueesta. Siellä näytti olevan vkonloppuna jokin koiratapahtuma menossa.
IMT-Massikka oli kyllä kiva nahdä pitkästä aikaa. En tiennyt niitä tuodun. Balkkanilla niitä tuli nähtyä ja ostinpa sieltä paikallisvalmisteisen polttoainepumpun lasisine sakkakuppeineen hyllyyn.
En siis ostanut ennakkolippuja, ja portilta niiden osto onnistuu miellyttävästi ihmisten kanssa asioiden.
Tykkäsin enemmän Riihimäen tiiviistä puistoalueesta. Siellä näytti olevan vkonloppuna jokin koiratapahtuma menossa.
IMT-Massikka oli kyllä kiva nahdä pitkästä aikaa. En tiennyt niitä tuodun. Balkkanilla niitä tuli nähtyä ja ostinpa sieltä paikallisvalmisteisen polttoainepumpun lasisine sakkakuppeineen hyllyyn.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 3 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Posts: 2982
- Joined: Mon Aug 21, 2006 11:18 pm
- Location: Tervajoki Pohojammaalla
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Santoo Parkanosta noita aikoinaan toi.A-P wrote: Mon Jun 09, 2025 7:55 am
IMT-Massikka oli kyllä kiva nahdä pitkästä aikaa. En tiennyt niitä tuodun.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- rattori
- Posts: 12057
- Joined: Sun Dec 18, 2005 12:11 pm
- Location: Ylä-Savo
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
IMT:n vienti oli varsin laajaa länsimaihinkin. Eri maissa siihen asennettiin erilaisia turvaohjaamoita. Suomessa IMT 533/539 on tullut tutuksi lähinnä uutiskuvista, joissa jugoslavialaiset kuljettivat IMT:n peräkauhalla tai perävaunulla evakkoon perhettään ja omaisuuttaan. IMT:n vienti oli keskeytyksissä vuodesta 1993 vuoteen 1998. Sen jälkeen esiteltiin perinteisesti muotoillun rinnalle kulmikkailla pelleillä varustettu 539 P. Se on saatavana myös synkronoidulla 12+4 -vaihteistolla varustettuna, hydrostaattisella ohjauksella sekä nelivetomallina.
https://www.koneviesti.fi/konedata/trak ... mt-533-539
https://www.koneviesti.fi/konedata/trak ... mt-533-539
------------
tractors
tractors
- rattori
- Posts: 12057
- Joined: Sun Dec 18, 2005 12:11 pm
- Location: Ylä-Savo
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Mutta tiesittekö että>
Marshall osti Leylandin traktorituotannon vuonna 1981 ja tuotemerkki muuttui Marshalliksi vuoden 1982 lopussa. Samaan aikaan tuonti Suomeen päättyi. Marshalleista oli myös XL-versiot, joissa oli ryömintävaihteet (15+5) ja hieman pidempi akseliväli. Mallistoa laajensi 92-hevosvoimainen 904 vuoden 1984 lopussa. Pienen 302:n korvasi kulmikas 132 vuonna 1986. Se oli periaatteessa Marshallin pelleillä ja Duncan-ohjaamolla varustettu IMT 539. Siinä oli IMT:n valmistama 35-hevosvoimainen Perkins-moottori.
Ja Nuffield

Marshall osti Leylandin traktorituotannon vuonna 1981 ja tuotemerkki muuttui Marshalliksi vuoden 1982 lopussa. Samaan aikaan tuonti Suomeen päättyi. Marshalleista oli myös XL-versiot, joissa oli ryömintävaihteet (15+5) ja hieman pidempi akseliväli. Mallistoa laajensi 92-hevosvoimainen 904 vuoden 1984 lopussa. Pienen 302:n korvasi kulmikas 132 vuonna 1986. Se oli periaatteessa Marshallin pelleillä ja Duncan-ohjaamolla varustettu IMT 539. Siinä oli IMT:n valmistama 35-hevosvoimainen Perkins-moottori.
Ja Nuffield

------------
tractors
tractors
-
- Posts: 134
- Joined: Thu Apr 25, 2013 1:29 pm
- Location: Kanta-Häme
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Ehkä on paikallaan ottaa kantaa asioihin myös järjestäjän näkövinkkelistä. Mitä konetarjontaan tulee, niin RP on niitä harvoja tapahtumia, missä näytillä olevat koneet vaihtuu vuosittain 70-80 %. Pikku-Valmetteja järjestäjä ei ole hankkinut näytille kuin Valmet teemavuosina, vaan ne ovat merkkikerhon omalle osastolleen tuomia maskottikoneita. Yleensä emme puutu siihen, mitä koneita kerhot tuovat osastoilleen. Näyttelykoneiden hankinnassa on pakko huomioida kustannukset, kun kuljetukset ovat tapahtuman suurin menoerä. Tiedämme hyvin, että erikoisia ja hienoja yksilöitä on, mutta yksittäisen koneen hankkiminen kauempaa maksaa, siksi haetaan vain mieluummin täysiä kuormia kohtuullisen matkan päästä. Pitkään eripuolilla Suomea järjestettäviä tapahtumia seuranneena olen huomannut myös eroja koneen omistajien suhtautumisessa koneiden tuomiseen tapahtumaan. Esim. Pohjois-Pohjanmaalla, kun lähestyy tapahtumaa edeltävänä päivänä tapahtumapaikkakuntaa näkee tiellä sinne matkalla olevia traktoreita. Täällä etelässä niitä näkee todella vähän. Jos haluaa koneen tapahtumaan on se haettava autolla etäisyydeltä, joka traktorilla ajamalla veisi vaivaiset 0,5 tuntia. Kaiken kaikkiaan koneiden hankintaan liittyy sellainen määrä muuttujia, että en edes halua niitä tässä alkaa yksilöimään.tapaniv wrote: Sun Jun 08, 2025 9:59 am Tuntuu, että Rauta ja Petroli hiipuu vuosi vuodelta pienemmäksi ja vaatimattomaksi näyttelyksi. Samaa tavaraa vuodesta vuoteen, pikkuvalmetin erilaisia muunnoksia ja yleisiä traktorimalleja on näytillä. Kuitenkin harrastelehdissä on juttuja erikoisista ja hienoista koneyksilöistä, näitä olisi kiva nähdä ihan livenä. Esimerkiksi tämän foorumin kautta voisi järjestää kyselyn millaisia koneita harrastajilla olisi tarjolla, niistä sitten raati valitsisi sopivaa kalustoa ja pohdittaisiin sopivia kuljetuksia koneille.
Tapahtumapaikasta ja sen matkan varrella tapahtuneesta muuttumisesta saamme myös silloin tällöin palautetta. Milloin joku haikailee Hyvinkään perään, toinen taas Riihimäen. Tosiasia kuitenkin on, että paikanvaihdokset ovat syntyneet pienen pakon edessä ja perusteellisen harkinnan tuloksena. Kun tehdään tapahtuma alle kahdessa viikossa toisen maalle on jokainen liike mietittävä tarkkaan ja edettävä talous edellä. Tilanne on aivan toinen kuin mitä se olisi omalla tontilla toimiessa. Hyvät ja rakentavat ideat ovat tervetulleita! Rohkeasti vain mukaan tekemään parempaa tapahtumaa!
-
- Posts: 211
- Joined: Wed Apr 25, 2007 5:01 am
- Location: pirkanmaa
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Terve
Kuulun itse siihen porukkaan joka pahoittaa pienen joukon mielen tapahtumissa muunnelluilla Valmeteilla. Arvostan kuitenkin heitä jotka tekevät hirmuisen työn entisöidäkseen vanhan koneen rahojaan säästämättä. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että nämä "erikoiset" versiot kiinnostaa myös katsojia. Esimerkiksi Valmet 20 V8 moottorilla. Sen kun laittaa käymään, niin väkeä virtaa paikalle ihmettelemään. Tämä yksilö josta V8 Valmetin tein oli huonosti pidetty kone. Moottori oli pahasti jäätynyt halki ja ruoste oli päässyt pilaamaan osia. Joten kone oli joutilas "raiskattavaksi". Traktorista kuitenkin lähti entisöijille moottorin osia ja sivuniittokone. Toimme poikani kanssa tapahtumaan 4 kpl traktoreita omalla kustannuksella 80 km matkan.
Kaksi traktoria lavalla poikani ajoi Valmetilla tuon matkan jo neljättä kertaa. Itse kuskaan auton perässä yhtä traktoria. Olen huomannut tapahtumia kierrellessä että jos kohdalle sattuu sellainen kone mikä ei kiinnosta ei sen vierelle kannata pysähtyä mieltänsä pahoittamaan.
Kuulun itse siihen porukkaan joka pahoittaa pienen joukon mielen tapahtumissa muunnelluilla Valmeteilla. Arvostan kuitenkin heitä jotka tekevät hirmuisen työn entisöidäkseen vanhan koneen rahojaan säästämättä. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että nämä "erikoiset" versiot kiinnostaa myös katsojia. Esimerkiksi Valmet 20 V8 moottorilla. Sen kun laittaa käymään, niin väkeä virtaa paikalle ihmettelemään. Tämä yksilö josta V8 Valmetin tein oli huonosti pidetty kone. Moottori oli pahasti jäätynyt halki ja ruoste oli päässyt pilaamaan osia. Joten kone oli joutilas "raiskattavaksi". Traktorista kuitenkin lähti entisöijille moottorin osia ja sivuniittokone. Toimme poikani kanssa tapahtumaan 4 kpl traktoreita omalla kustannuksella 80 km matkan.
Kaksi traktoria lavalla poikani ajoi Valmetilla tuon matkan jo neljättä kertaa. Itse kuskaan auton perässä yhtä traktoria. Olen huomannut tapahtumia kierrellessä että jos kohdalle sattuu sellainen kone mikä ei kiinnosta ei sen vierelle kannata pysähtyä mieltänsä pahoittamaan.
-
- Posts: 134
- Joined: Thu Apr 25, 2013 1:29 pm
- Location: Kanta-Häme
- Contact:
Re: Rauta&Petrooli 2025
Mitä enemmän samoin ajattelevia kuin Dextamies sitä vähemmän päänsärkyä järjestäjälle.Dextamies wrote: Sun Jun 22, 2025 7:38 am Terve
Kuulun itse siihen porukkaan joka pahoittaa pienen joukon mielen tapahtumissa muunnelluilla Valmeteilla. Arvostan kuitenkin heitä jotka tekevät hirmuisen työn entisöidäkseen vanhan koneen rahojaan säästämättä. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että nämä "erikoiset" versiot kiinnostaa myös katsojia. Esimerkiksi Valmet 20 V8 moottorilla. Sen kun laittaa käymään, niin väkeä virtaa paikalle ihmettelemään. Tämä yksilö josta V8 Valmetin tein oli huonosti pidetty kone. Moottori oli pahasti jäätynyt halki ja ruoste oli päässyt pilaamaan osia. Joten kone oli joutilas "raiskattavaksi". Traktorista kuitenkin lähti entisöijille moottorin osia ja sivuniittokone. Toimme poikani kanssa tapahtumaan 4 kpl traktoreita omalla kustannuksella 80 km matkan.
Kaksi traktoria lavalla poikani ajoi Valmetilla tuon matkan jo neljättä kertaa. Itse kuskaan auton perässä yhtä traktoria. Olen huomannut tapahtumia kierrellessä että jos kohdalle sattuu sellainen kone mikä ei kiinnosta ei sen vierelle kannata pysähtyä mieltänsä pahoittamaan.

Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests