Rauta&Petrooli 2025

Asiaan liittyvistä tapahtumista voi tiedottaa ja kysellä täällä

Moderators: Jammu, sohvi

Post Reply
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Seuraavasta Rauta&Petroolista pääsee nauttimaan Hämeenlinnan Kantolan tapahtumapuistossa, kauniissa kesäsäässä (toivotaan) 7-8.6 2025 Lisää tietoja tihkuu, ja saa kysyä kaikkea mieleen juolahtavaa tässäkin ketjussa. Tervetuloa
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
jiipee
Posts: 12008
Joined: Sun Jan 01, 2006 5:01 pm
Location: Kanta-Häme
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by jiipee »

Onko tapahtumaan suunniteltu jotakin teema-aihetta?
"Kolomosen tarjoan koneeseen, rattaat hauskasti rohisee..." - Sleepy Sleepers
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Ei oo vielä mun korviin kuulunu. Varmasti jotain kehitteillä :)
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Tapahtumassa on kaksi teemaa. Ensimmäinen on saman merkkiset autot ja traktorit. Ajatuksena esitellä vierekkäin saman merkkiset koneet. Toinen teema on traktorien ja työkoneiden turvallisuuden kehitys.
Teemoihin tulee vielä tarkennuksia
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Konttari
Posts: 77
Joined: Tue Dec 31, 2024 8:11 pm
Location: Nurmijärvi
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by Konttari »

Kävelyetäisyydellä on useita MA-PE lounasravintoloita, itse ainakin kävisin syömässä jos alle 15€ olisi tarjolla kunnollinen lounas, ehkä kannattaisi kysyä viikonloppuaukiolon mahdollisuutta tapahtumakävijöille.
( Lounasaikaan hämeenlinnassa liikkuessani käyn aina Myllytuvassa enkä kertaakaan ole pettynyt :D )
User avatar
JuhaL
Posts: 10
Joined: Fri Apr 08, 2022 2:29 pm
Location: Pattijoki
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by JuhaL »

Masinistit.com etusivulla tapahtumapäivät oikein , mutta vuosi väärin (2024)
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Hups, kiitos 🙈
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Nähtävänä on myös Harmaan Fergun nopea kasaus :shock:
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
sohvi
Posts: 4658
Joined: Sun Feb 10, 2008 3:19 pm
Location: vihti
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by sohvi »

Ensi viikonloppuna Hämeenlinnassa kaikelle kansalle pörinää ja hämmästyttäviä koneita. Tervetuloa. Lisätietoja

https://www.masinistit.com/rauta-ja-petrooli/
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
MOP
Posts: 8197
Joined: Wed Mar 22, 2006 1:09 pm
Location: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by MOP »

Sääkin näyttäisi ihan kohtuulliselle:
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/h%C3%A4meenlinna

Eilen tuli käytyä. Ja sää oli tosiaan ihan kohtuullinen. Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja nähtävää oli. Ja varsinkin se, että pakkipaikalta ei ollut pitkä matka portille. Kiitos järjestäjille.
tapaniv
Posts: 1199
Joined: Sat Jan 21, 2017 8:20 pm
Location: Nurmijärvi
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by tapaniv »

Tuntuu, että Rauta ja Petroli hiipuu vuosi vuodelta pienemmäksi ja vaatimattomaksi näyttelyksi. Samaa tavaraa vuodesta vuoteen, pikkuvalmetin erilaisia muunnoksia ja yleisiä traktorimalleja on näytillä. Kuitenkin harrastelehdissä on juttuja erikoisista ja hienoista koneyksilöistä, näitä olisi kiva nähdä ihan livenä. Esimerkiksi tämän foorumin kautta voisi järjestää kyselyn millaisia koneita harrastajilla olisi tarjolla, niistä sitten raati valitsisi sopivaa kalustoa ja pohdittaisiin sopivia kuljetuksia koneille.
vanha
Posts: 1416
Joined: Tue Dec 20, 2005 9:48 pm
Location: Hämeenlinna
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by vanha »

ihan kiva tapahtuma, sääkin suosi.
yksi asia .minkä voisi tehdä on sen kuuluttajan opastaminen. äijä huutaa suoraa huutoa siihen mikkiin voisi puhua normaali äänellä kun kerran kaiuttimet hoitaa homman.
-Tämmöstä se on meitin tavallisten ihmisten...
A-P
Posts: 849
Joined: Fri Jul 18, 2014 10:45 pm
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by A-P »

Ennakkolipunmyynnissä tarvitaan sukuselvitys että onnistuu, ja sunnuntain päivämääräkin oli väärä.
En siis ostanut ennakkolippuja, ja portilta niiden osto onnistuu miellyttävästi ihmisten kanssa asioiden.

Tykkäsin enemmän Riihimäen tiiviistä puistoalueesta. Siellä näytti olevan vkonloppuna jokin koiratapahtuma menossa.

IMT-Massikka oli kyllä kiva nahdä pitkästä aikaa. En tiennyt niitä tuodun. Balkkanilla niitä tuli nähtyä ja ostinpa sieltä paikallisvalmisteisen polttoainepumpun lasisine sakkakuppeineen hyllyyn.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 3 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
jip59
Posts: 2982
Joined: Mon Aug 21, 2006 11:18 pm
Location: Tervajoki Pohojammaalla
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by jip59 »

A-P wrote: Mon Jun 09, 2025 7:55 am

IMT-Massikka oli kyllä kiva nahdä pitkästä aikaa. En tiennyt niitä tuodun.
Santoo Parkanosta noita aikoinaan toi.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
User avatar
rattori
Posts: 12057
Joined: Sun Dec 18, 2005 12:11 pm
Location: Ylä-Savo
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by rattori »

IMT:n vienti oli varsin laajaa länsimaihinkin. Eri maissa siihen asennettiin erilaisia turvaohjaamoita. Suomessa IMT 533/539 on tullut tutuksi lähinnä uutiskuvista, joissa jugoslavialaiset kuljettivat IMT:n peräkauhalla tai perävaunulla evakkoon perhettään ja omaisuuttaan. IMT:n vienti oli keskeytyksissä vuodesta 1993 vuoteen 1998. Sen jälkeen esiteltiin perinteisesti muotoillun rinnalle kulmikkailla pelleillä varustettu 539 P. Se on saatavana myös synkronoidulla 12+4 -vaihteistolla varustettuna, hydrostaattisella ohjauksella sekä nelivetomallina.

https://www.koneviesti.fi/konedata/trak ... mt-533-539
------------
tractors
User avatar
rattori
Posts: 12057
Joined: Sun Dec 18, 2005 12:11 pm
Location: Ylä-Savo
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by rattori »

Mutta tiesittekö että>

Marshall osti Leylandin traktorituotannon vuonna 1981 ja tuotemerkki muuttui Marshalliksi vuoden 1982 lopussa. Samaan aikaan tuonti Suomeen päättyi. Marshalleista oli myös XL-versiot, joissa oli ryömintävaihteet (15+5) ja hieman pidempi akseliväli. Mallistoa laajensi 92-hevosvoimainen 904 vuoden 1984 lopussa. Pienen 302:n korvasi kulmikas 132 vuonna 1986. Se oli periaatteessa Marshallin pelleillä ja Duncan-ohjaamolla varustettu IMT 539. Siinä oli IMT:n valmistama 35-hevosvoimainen Perkins-moottori.

Ja Nuffield

Image
------------
tractors
PaavoV
Posts: 134
Joined: Thu Apr 25, 2013 1:29 pm
Location: Kanta-Häme
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by PaavoV »

tapaniv wrote: Sun Jun 08, 2025 9:59 am Tuntuu, että Rauta ja Petroli hiipuu vuosi vuodelta pienemmäksi ja vaatimattomaksi näyttelyksi. Samaa tavaraa vuodesta vuoteen, pikkuvalmetin erilaisia muunnoksia ja yleisiä traktorimalleja on näytillä. Kuitenkin harrastelehdissä on juttuja erikoisista ja hienoista koneyksilöistä, näitä olisi kiva nähdä ihan livenä. Esimerkiksi tämän foorumin kautta voisi järjestää kyselyn millaisia koneita harrastajilla olisi tarjolla, niistä sitten raati valitsisi sopivaa kalustoa ja pohdittaisiin sopivia kuljetuksia koneille.
Ehkä on paikallaan ottaa kantaa asioihin myös järjestäjän näkövinkkelistä. Mitä konetarjontaan tulee, niin RP on niitä harvoja tapahtumia, missä näytillä olevat koneet vaihtuu vuosittain 70-80 %. Pikku-Valmetteja järjestäjä ei ole hankkinut näytille kuin Valmet teemavuosina, vaan ne ovat merkkikerhon omalle osastolleen tuomia maskottikoneita. Yleensä emme puutu siihen, mitä koneita kerhot tuovat osastoilleen. Näyttelykoneiden hankinnassa on pakko huomioida kustannukset, kun kuljetukset ovat tapahtuman suurin menoerä. Tiedämme hyvin, että erikoisia ja hienoja yksilöitä on, mutta yksittäisen koneen hankkiminen kauempaa maksaa, siksi haetaan vain mieluummin täysiä kuormia kohtuullisen matkan päästä. Pitkään eripuolilla Suomea järjestettäviä tapahtumia seuranneena olen huomannut myös eroja koneen omistajien suhtautumisessa koneiden tuomiseen tapahtumaan. Esim. Pohjois-Pohjanmaalla, kun lähestyy tapahtumaa edeltävänä päivänä tapahtumapaikkakuntaa näkee tiellä sinne matkalla olevia traktoreita. Täällä etelässä niitä näkee todella vähän. Jos haluaa koneen tapahtumaan on se haettava autolla etäisyydeltä, joka traktorilla ajamalla veisi vaivaiset 0,5 tuntia. Kaiken kaikkiaan koneiden hankintaan liittyy sellainen määrä muuttujia, että en edes halua niitä tässä alkaa yksilöimään.
Tapahtumapaikasta ja sen matkan varrella tapahtuneesta muuttumisesta saamme myös silloin tällöin palautetta. Milloin joku haikailee Hyvinkään perään, toinen taas Riihimäen. Tosiasia kuitenkin on, että paikanvaihdokset ovat syntyneet pienen pakon edessä ja perusteellisen harkinnan tuloksena. Kun tehdään tapahtuma alle kahdessa viikossa toisen maalle on jokainen liike mietittävä tarkkaan ja edettävä talous edellä. Tilanne on aivan toinen kuin mitä se olisi omalla tontilla toimiessa. Hyvät ja rakentavat ideat ovat tervetulleita! Rohkeasti vain mukaan tekemään parempaa tapahtumaa!
Dextamies
Posts: 211
Joined: Wed Apr 25, 2007 5:01 am
Location: pirkanmaa
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by Dextamies »

Terve
Kuulun itse siihen porukkaan joka pahoittaa pienen joukon mielen tapahtumissa muunnelluilla Valmeteilla. Arvostan kuitenkin heitä jotka tekevät hirmuisen työn entisöidäkseen vanhan koneen rahojaan säästämättä. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että nämä "erikoiset" versiot kiinnostaa myös katsojia. Esimerkiksi Valmet 20 V8 moottorilla. Sen kun laittaa käymään, niin väkeä virtaa paikalle ihmettelemään. Tämä yksilö josta V8 Valmetin tein oli huonosti pidetty kone. Moottori oli pahasti jäätynyt halki ja ruoste oli päässyt pilaamaan osia. Joten kone oli joutilas "raiskattavaksi". Traktorista kuitenkin lähti entisöijille moottorin osia ja sivuniittokone. Toimme poikani kanssa tapahtumaan 4 kpl traktoreita omalla kustannuksella 80 km matkan.
Kaksi traktoria lavalla poikani ajoi Valmetilla tuon matkan jo neljättä kertaa. Itse kuskaan auton perässä yhtä traktoria. Olen huomannut tapahtumia kierrellessä että jos kohdalle sattuu sellainen kone mikä ei kiinnosta ei sen vierelle kannata pysähtyä mieltänsä pahoittamaan.
PaavoV
Posts: 134
Joined: Thu Apr 25, 2013 1:29 pm
Location: Kanta-Häme
Contact:

Re: Rauta&Petrooli 2025

Post by PaavoV »

Dextamies wrote: Sun Jun 22, 2025 7:38 am Terve
Kuulun itse siihen porukkaan joka pahoittaa pienen joukon mielen tapahtumissa muunnelluilla Valmeteilla. Arvostan kuitenkin heitä jotka tekevät hirmuisen työn entisöidäkseen vanhan koneen rahojaan säästämättä. Olen kuitenkin pistänyt merkille, että nämä "erikoiset" versiot kiinnostaa myös katsojia. Esimerkiksi Valmet 20 V8 moottorilla. Sen kun laittaa käymään, niin väkeä virtaa paikalle ihmettelemään. Tämä yksilö josta V8 Valmetin tein oli huonosti pidetty kone. Moottori oli pahasti jäätynyt halki ja ruoste oli päässyt pilaamaan osia. Joten kone oli joutilas "raiskattavaksi". Traktorista kuitenkin lähti entisöijille moottorin osia ja sivuniittokone. Toimme poikani kanssa tapahtumaan 4 kpl traktoreita omalla kustannuksella 80 km matkan.
Kaksi traktoria lavalla poikani ajoi Valmetilla tuon matkan jo neljättä kertaa. Itse kuskaan auton perässä yhtä traktoria. Olen huomannut tapahtumia kierrellessä että jos kohdalle sattuu sellainen kone mikä ei kiinnosta ei sen vierelle kannata pysähtyä mieltänsä pahoittamaan.
Mitä enemmän samoin ajattelevia kuin Dextamies sitä vähemmän päänsärkyä järjestäjälle. :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests