Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Moderators: Jammu, sohvi

Post Reply
deutzooni
Posts: 4
Joined: Sun Apr 13, 2025 7:10 am
Contact:

Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by deutzooni »

Uusi täällä mutta 25v D40 1963 ja D4006 1970 detuzin kanssa säätämistä
Uusimpana D40 yläkerran täysremppa:
- Syöttöpumppu peruskorjattu Akaan Dieselillä (kiitokset vielä loistavasta työstä)
- Suuttimet uusittu, tosin yksi takelteli ja jouduttiin vielä avaamaan ja hiomaan (kuulemma kiinalaista laatua)
- Sylinterit, männät, renkaat https://shop.delegro.nl/DEL-Traktor-Sch ... -3815.html
- Kansista (alkuperäinen, venttiiliremppaa tehty 20v sitten) yhden pako-ohjuri oli irti ja syönyt kannen. Hommattu uusi https://www.miw-zeven.de (ei ollut halpa mutta se on kuin uusi, ei halkeamia esikammion aukosta kuin monesti näissä)
- Kaksi muuta kantta kevyemmin, istukkapinnat ja kuumennutta jousta uusiksi
- Tinalangalla männän laen ja kannen etäisyys ja shimmilevyjä putken juureen sen mukaan
- Ajoitus rivipumpun liittimestä nestepintaa tarkkailemalla ja digityöntömitalla kannen reijästä männän asentoa mittaamalla (ajoitus hivenen aikaisessa verrattuna ennen remppaa, mutta pitäisi olla oikein mitattuna männän etäisyys ykk:sta)
- Ja ne tulpat kansissa on kunnolla kiinni :-)

Ja nyt on tehoa: laitoin sisäänajotuntien jälkeen puuhakkurin perään ja imee 20cm koivurankaa mukisematta :o
Mutta se ongelma on, että pukkaa koko ajan sinistä savua ja roiskuttaa öljyä jopa pakosarjan tiivisteestä ulkopuolelle. Hakkurikäytössä savu häviää kun palaa heti pois, mutta ajossa jää komea savupatsas jälkeen.
Öljyä Ei tule siitä sylinteristä jossa on saksata hoimmattu kansi, mutta ne kaksi kevyemmin kunnostettua on ihan märät ulkoa ja sisältä
Kysymys: voiko tosiaan ventiilin ohjuri olla niin väljä, että sen kautta imeytyy noin paljon öljyä väärälle puolelle???
390
Posts: 557
Joined: Mon Dec 14, 2015 9:47 pm
Location: Kanta-häme
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by 390 »

kyllä voi. onko tuossa vielä venttiilikumeja? jos ei niin ne voi sovittaa jostain mutta vaatii vähän tietoa mitoituksista. ja täytyy löytää kansipaja joka viitsii sovitustyön tehdä. lisäksi uudet holkit ja venttiilit
deutzooni
Posts: 4
Joined: Sun Apr 13, 2025 7:10 am
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by deutzooni »

Ei ole kumeja. Kesti pari vuotta tämä projekti niin tarkistin uudestaan että saksan kansia olikin kaksi. Eli deutzin tyyliin vauhtipyörästä laskien 1. pytty kevyesti kunnostettu vanhoilla venttiileilöä, 2. ja 3. saksan kansilla. Kysyin vielä niiltä nyt jälkeenpäin ja sanoivat että ne vastaa uusia, kaikki uutta paitsi runko.
1. ja 2. polttaa öljyä, 3. ei havaittavasti.
Renkaat oli männissä valmiiksi niin en tehnyt muuta kuin pyörittelin raot oikeisiin kohtiin. Ja putket näytti ihan kelvollisilta
Konehan oli uudesta omalla papalla enkä lapsuudesta muista lainkaan sinistä katkua
Alkaa ideat loppumaan mikä tuossa nyt voi olla :(
User avatar
Rh-
Posts: 1865
Joined: Sun Jan 05, 2020 6:44 pm
Location: Siilinjärvi
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by Rh- »

Tutkippa ohivuodot, yleensä puhaltimesta etempänä olevat pytyt käy kuumempina.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
k-pyörä
Posts: 1687
Joined: Wed Feb 21, 2007 7:32 pm
Location: rauma
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by k-pyörä »

Minä oon sitämieltä et venttiilinvarsista savutus ei johu. Dieselissä imutahtia kun ei kuristeta, ei imuvaikutustakaan ole, ainakaan merkittävästi.
Pataässä
Posts: 2741
Joined: Mon Oct 11, 2021 9:28 pm
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by Pataässä »

Savutus loppuu kun kone saavuttaa "Työlämmöt". Tuo kone sisältää ilmajäähtyisen metkut kuten kuuluukin.
2713E
Posts: 548
Joined: Thu Aug 24, 2023 6:58 pm
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by 2713E »

Muutaman kymmenen vuoden kokemuksella sama kone puimurikäytössä, ei savuttele kylmänäkään. Suurin päästö siinä tulee melusaasteesta.
Jotain muuta häikkää täytyy olla.
deutzooni
Posts: 4
Joined: Sun Apr 13, 2025 7:10 am
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by deutzooni »

Ei se edes ennen remppaa kuluttanut noin paljoa öljyä, nyt menee 1-2 litraa tankillisella :shock: tähän ei öljyjä tarvitse vaihtaa enää koskaan :lol: Öljynä Delvac 10w30 ja nyt halvinta ikh:n farmiöljyä eikä näytä olevan vaikutusta savutukseen. Syy remppaan oli se, kun kesken lumihommien syöttöpumpusta alkoi kuulua terävä kilinä ja kone hyytyi siihen. Tuli sitten syöttöpuolen lisäksi käytyä koko yläkerta läpi. Jos vika ei ole kansissa niin ei kai siihen jää muuta kuin renkaat? En kyllä ihmettelisi jos uudet osat on peräisin pakistanilaisesta maalattiaisesta hitek pajasta, mutta silti.Jossain oli juttua ruiskuennakon vaikutuksesta savutukseen, mutta ei kai se siinäkään moottoriöljyä savuta vaan palamatonta löpöä?
Nyt on vähän paha hetki avata uudestaan ja kahden vaiheilla kun konetta tarvitaan ihan oikeissa töissä puuhakkurin edessä ja se toimii tosi hyvin siinä. Eikä savuta kun työ on käynnissä eikä hyydy niin tehoa siinä kyllä on
Mazaman
Posts: 969
Joined: Sun Jul 29, 2018 9:04 pm
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by Mazaman »

10w30 delvac ei pysynyt 5.9l cumminsissakaan, luultiin että kummistus alkaa loppua kohden olemaan mutta eri öljyt laitettiin (ambra) niin alkoi öljy pysymään koneessa.
Kylmänä sinisen savuttaminen voi viitata myös vuotavaan suuttimeen, ensin käy hyvin ja sitten myöhemmin alkaa käynti nykiä ja sen jälkeen nakutus/kalkatus.
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Kardaani
Posts: 2809
Joined: Tue Sep 21, 2010 7:21 pm
Contact:

Re: Deutz D40 savutus konerempan jälkeen

Post by Kardaani »

Onko se Ambrakin 10w-30 ja onko myös synteettinen öljy?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: AriOja, Google [Bot] and 49 guests