Desta trukki tietoa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Moderators: Jammu, sohvi

Post Reply
saminurminen89
Posts: 69
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:45 pm
Contact:

Desta trukki tietoa

Post by saminurminen89 »

Morjesta kaikille. Löytyisikö joltain ohjekirjaa tai ihan tietoa ko. Trukin laatikkoöljyistä? Mitä laatua kuuluis ja mitenkä paljon? Kaikki muukin tieto kyseisestä värkistä olis tervettullutta.
Minkä zetorin verukkeella saisi moottoriin osia yms?
Kuvan pistän hetimmiten kun pääsen pelipaikalle.
Sen verran alkutietoa että 4 pyttynen motti siellä on (tarvitsisi hiukan huolenpitoa kun tuppaa kuljettaja tukehtumaan sinisen savun määrään)
Saako kyseiseen merkkiin yleensäkkään jostain päin suomea varaosia?
Jos tähän loppuun sanoisi värkistä jotain hyvääkin niin tasauspyörästön lukko toimii ja menee trukiksi pahoista paikoista ja poiskin yleensä. 8)
Autojen, koneiden, kuorma-autojen ym korjaukset, hiekkapuhallukset, maalaukset, hitsaustyöt, huoltoauto 24H. Salo ja lähialueet 0445602593
Konehuolto S. Nurminen
4wdman
Posts: 550
Joined: Thu Jan 21, 2010 8:44 am
Location: Lahti
Contact:

Post by 4wdman »

Löytyskö tuolta mitään hyödyllistä? http://specs.lectura.de/en#!/category/9 ... rer/982894
kuokkamies
Posts: 379
Joined: Mon Feb 27, 2006 8:25 pm
Location: pohojammaa
Contact:

Post by kuokkamies »

Joskus parikymmentävuotta sitten oon tuollaista huoltanu, silloin sai kaikki moottorin suodattimet ym. Sakulta TRV eli nykyään HCP Finland.
Ursus 914 DLT -91
Enercon E30 -01
Grasshopper 226V -11
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Kopypeistaan viimeisen viestin Zetin lämppäriketjusta tähän Destasta olevaan ketjuun jos joskus tulee jotain mitä pitää pistää muillekin tiedoksi:

------------

"Yksityiskohdat (Desta) moottorin ulkonäössä stemmaa ZETOR Z 6901 kanssa. Siihen löytyisi osat moottoriin kivuttomasti.
https://www.kmotorshop.com/en/article-l ... rrency=EUR
ZETOR Z 6901
250 EUR alvilla yläpää + liuskat ja tiviste. Alle 500 jää kaikkineen.

Pitää koittaa selvittää saako moottorin tyypin jotenkin selvitetyksi. Ei ole vielä osunut silmiin kuin valuosissa olevia merkintöjä. Länsikoneissa on ollut yleensä lohkon valmistenumero."

--------------------
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Eli on menossa vanhan Desta trukin pelastusoperaatio. Sen edellytyksenä on saada se käyttökuntoon käyttöpelliksi satunnaiseen tarpeeseen jotta se maksaa sillä elatuksensa eläkepäivinään. Olin ensin pistämässä japsidieseliä välilevyllä, mutta menisi veteraanikoneesta museoarvo 100%.

Jos keksin miten saan tänne kuvat ja muut tiedostot, pistän jakoon siitä myöten kun niitä kertyy.. Eilen löytyi Z moottorien kierretaulukko.

Pitäisi josain löytää mittoja ja arvoja. Minulla on vanhoja maatalouskoulun koneopin kirjoja joissa yleisempien merkkien speksejä ja saattaa löytyä jotain, kunhan saa toimeksi.

Mäntiä näkyy olevan 3-uraisia ja 5 uraisia. Männäntappeja on ainakin 20 millisinä. Yksi yleinen männänhalkaisija on 102 mm.

----------------
Enpä tiedä. Aika kiikun kaakun on että pistää Hiacen moottorin tuohon. Ei tarvitse sen jälkeen kikkailla mitään.
User avatar
ihmehitsari
Posts: 19627
Joined: Tue Dec 26, 2006 8:56 pm
Location: Ylä-Kainuu
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by ihmehitsari »

Niin, on aluksi ratkaistava, käyttökunnostaako tuunaamalla vai korjaako alkuperäisen.

Vatulointi sen suhteen, mikä osa käy ja mikä ei käy, ei edistä asiaa ja vähenee huomattavasti, kun purkaa koneen ja katsoo mitä on sisällä. Näin tein juuri äsken itse Kymcon kanssa. Samalla näkee vähän sitäkin, mitä on tarpeen hommata.
Kuten jo aiemmin tuotu esille, Zetorin moottoreihin, vanhempiinkin, saa osia melko kattavasti ja suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä HC Peterseniin, mikäli alkuperäisen kunnostaminen käy omaan ajatteluun
säästellen sippiin
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Vesiletkut vuorostaan riivitty Destan moottorista irti ja uusia odotellessa muuta puuhaa.

Aloin raivata verstasta kun tulee talvi, että pääsee lämpimässä tekemään. Sama juttu kylmän hallin puolella. On kertynyt rojua.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Tässä trukissa ei ole moottorissa kiinni kuin vesiletkut, polttoaineletkut ja muutama johto + kaasuvipu ja hytti on mallia poisnostettava. Eli kun syylarin ottaa pois, pitäisi olla tilaa ottaa moottori yläkautta. Ainakin jos vesipumpun vielä ottaa pois. Sitten on pituussuunnassa jo luokkaa30 senttiä tilaa,

Oli 2 vaihtoehtoa. Valmetin lentokonetehtaan vanhempi jenkkikopio tai Desta. Sattui Desta hakumatkan päähän ensin ja epäilytti aika paljon se Valmetin 30-luvun lättäpää Otto-moottori. Yksi kohtuukuntoinen olisi ollut ihan lähellä mutta oli Tori.fi.ssä eikä suostunut vastaamaan sähköpostilla viestiini, joten joku muu sai siitä riesan.

Tori.fi en suostu käyttämään. Ei toimi pc.llä jolla käytän verkkopalveluja. Nettikone mm. on kertaluokkaa toimivampi. Itse myyn sen kautta.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Trukin pyörät

On ilmakumipyörät, polven korkuiset. Edssä paripyörät.

Etupyörissä vaikuttaa olevan halkaistavalla vanteella ja 6 pultin kiinnitys napaan. Ne saanee ilman hengenlähtöä irti.

Takapäässä on vanteen keskiössä samalla kehällä 12 pulttia. Joka toisessa kierrettä näkyvissä vajaa sentti, joka toinen mutterin tasalla. mahtaako olla halkaistava.

Onko trukkien rengastöissä tapana ottaa venttiilin sielu pois ennen irroittamista, ettei satu lapsusta? Jotain tuollaista itse suunnittelin strategiaksi.
Juho M-P
Posts: 4459
Joined: Mon May 20, 2019 11:42 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Juho M-P »

Ota sielu pois. Vaikka halkaistava vanne on hiukan turvallisempi mitä lukkovanne, on neki vaarallisia. Ne vanteen pultit kun tapaavat ruostua poikki. Ja ku otat pyöränmutterit auki, paine katkasee ruosteiset vannepultit. Töissä kävi kerran näin, ja kahesti ois tapahtunu, jos ei olis otettu ilmaa pois
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Kiitos tiedosta. Tärkeä yksityiskohta tuo. Etenkin kun niin kovia paineita käytetään.

Jos uusii pultit, onko 8.8 pultit halkaistavissa OK?

Jossain vaiheessa puran pyörät ja puhallan ja maalaan ja samalla sitten jarrut katson, yms. On hyvä rengasfirma lähellä jota olen vaivannut ja siellä on aika kokenutta porukkaa. Saan apuja helposti jos tökkii.

Kiinni ruostuneista vanteista kuullut että harjoittelija oli ottanut pultit auki ja kun ei saanut halki, alkoi pistää painetta. Salon Kumikorjamon entinen omistaja sitä selitti. Oli ollut kova kajaus mutta ei sattunut henkilövahinkoa. Mikä oli 100% tuurissa.

Käsitykseni on, että pistetään pultit löysään jonkin verran ja sitten painetta kunnes irtoavat. Joskin tuosta saamastani ohjeesta voi päätellä, että sekin on riskihomma jos pultit kovin syöpyneet tai vaikka vedetty murtorajalle kerran liikaa.
hamsteri
Posts: 3199
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by hamsteri »

1995 tein viimeksi sellaseen huoltoa ja purin vielä jarrutkin ja laitoin zetorin jarrukumit sinne koneseen ihan hain piakallisesta puljusta huolto osat
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

hamsteri wrote: Wed Nov 22, 2023 10:08 pm 1995 tein viimeksi sellaseen huoltoa ja purin vielä jarrutkin ja laitoin zetorin jarrukumit sinne koneseen ihan hain piakallisesta puljusta huolto osat
Kiitos kiitos ja kiitos. Tämä oli taas tieto joka pistetään kirjaten ylös.
------------------

Tästä trukkimerkistä ei ole löytynyt tietoa ja trukissakaan ei ole mitään merkintöjä tai kilpiä. En edes tiedä onko se 25 vai 35 sarjaa. Isohan tuo on, eli hyvinkin 35-sarjaa.

Painot on ihan kantikkaat ilman mitään pyöristyksiä. Viittaa siihen että olisi aika vanha. Yritän päästä mahdollisimman lähelle sitä millainen se olisi voinut olla uutena.

Tänään koekäynnistin uusilla polttoainepuolen osilla ja isolla lohkolämmittimellä. Parin sekunnin startista lähti käyntiin. Vaatii kaasua jotta käynnistyy. Pitää tehdä moottoriin huoltokorjausta aikanaan, mutta nyt on todistettu, että tarvittaessa saa käyntiin aina ja tekniikka toimii muutenkin. Loppu on ikusuusprojektia.

1500W kiertovesipumpulla oleva letkulämmitin nosti nollakelistä moottorin kuumaksi 1,5h ja öljypohjaankin johtui lämpöä.

Voi olla että tulee kallis harrastus, mutta nyt on tuntu, että tästä tulee osa harrastekoneketjua harrasteyrittäjälle joka eläkkeellä. Eli ei ole niin nuuka vaikka vähän maksaisikin. Se on yhä arvoitus, osaako joku voimansiirtolinjaa tarvittaessa korjata ja saako osia jostain, Ja miten se edes toimii. Ja mitä öljyä sinne kuuluu laittaa.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Tässä on paljon samaa näköä, paitsi että omaan on vaihettu masto jostain länsikoneesta.

https://www.konkurssihuutokauppa.fi/net ... jahinnalla

Speksit:

https://www.lectura-specs.com/en/model/ ... tx-1042305
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Koitin konekansasta ja täältä haulla löytää DIESELSUUTINTYÖKALUISTA jotain, mutta nollatulos.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Desta alkaa olla viittä vaille työkunnossa. Siirtopumppu uusi vuotaa, mutta se on hankittu jo uusi. 12V siirtopumpuista Suomessa todellinen uupelo. Niin kuin vähän kaikesta vähänkin spesiaalimmasta työkalusta ja tarvikeosasta. Sisäänostajien ja kauppojen pyörittäjien sukupolvena on nyt kännynräplääjäuusavuttomat. Se siinä on.

Tunkki piti tilata viimein matala versio, kun trukin alle ei sovi mikään muu ja takapäässä joutuu hallitunkki liian koville. Voi stefa pettää. Muistelen että siinä ollut joku purkkapaikka 30 vuotta. Tukosta joskus ostin edukkaan hallitunkin.

Eli ketjut on vielä poissa paikoiltaan kun tunkkia puuttuu.

Motopal pumppu tehdasuusi alvilla 600, suuttimet uudet 40, jäähdytin lähtee kesällä syylarikorjaamoon kunnostettavaksi, uusi laturi löyty hyllystä ja remmisiivan sai vanhasta. Ropelissa ei ole kuin 2 siipeä joten pitää kehittää sille jostain pari.

2 tonnia palanut tähän mennessä projektiin. Ei halpaa mutta on siinä 7 tonnia rautaakin.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Destassa on se vajaa nelilitrainen Zetorin nelonen joka 60-luvulta nykypäivään jossain tuotannosa. Tehdas on toiminnassa kertoi se suomalainen setoriosien tuoja. Muista nyt sen tyyppiä. Hain seetirenkaan viistettä ja on jotain viitettä, että voisi olla setkassa 45 astetta. Yrittänyt kattella kansiremonttiin liittyvää kalustoa noin yleensä, eli venttiilihiomakone ja seetin jyrsimet. Tai oikeammin valmistajaa-edustajaa jolta saisi tarpeen mukaan 1 kerrallaan niitä ja muita palikoita kun mitat on kaivettu esille moottorista.

Siinä Setor-Ursus seetirenkaassa jonka näin varaosapussissa oli haastava muotoilu jyrsimistä ajatellen kun oli kantti viisteen alapäässä. Vaatii jonkin erikoistyökalun. En usko että wanhoissa se on niin.

Ei nyt suoraan liity Destaan, mutta mutkan kautta kyllä. eli tieto sekin jos saaselville venttiilien speksit, aihioiden mitat, kulmat, tavaran toimittajat, yms.

Ei tunnu kovin monella olevan Destaa. Oletin kuitenkin että ihmisillä olisi vanhoja nelos-setoreita/ursukkeja ja ties mitä vastaavia merkkejä.

Samaa konseptiahan on tehty n. 60 vuotta niin, että osat sopii pitkälti ristiin











.
Konemest.
Posts: 63
Joined: Sun Mar 06, 2022 12:01 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Konemest. »

Muistan kun 80-luvun alussa mietin pitkään ja hartaasti tuota moottoria uppoumarunkoiseen veneeseen. Tehdasuutena oli jossain liikkeessä niitä tarjouksessa älyttömän halvalla.
Viinahuuru
Posts: 14
Joined: Fri Jun 21, 2024 1:34 pm
Contact:

Re: Desta trukki tietoa

Post by Viinahuuru »

Kaikki ajamani Zetorin moottorilla varustetut traktorit ovat olleet vääntäviä pienilläkin kierroksilla. Luulisin moottorien soveltuvan muihinkin koneisiin kuin traktoreihin. Kokemuksia odotellessa, isossa osassa ajamistani trukeista on ollut alunperin henkilöautosta peräisin oleva ottomoottori, ja niillä on pärjätty..
Onko Desta-trukissa muuten tasauspyörästön lukko? se puuttuu (sähkö/katumaasturimallinenkin) joistakin 2020-jälkeen valmistetuistakin trukeista.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 65 guests