major kone ja rem

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Moderators: Jammu, sohvi

MOP
Posts: 8119
Joined: Wed Mar 22, 2006 1:09 pm
Location: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Contact:

Re: powermajor kone ja rem

Post by MOP »

Power Major oli markkinoilla -58 - 60. Majorissa oli mittarit ratin alla. Mutta miten on sitten taitekohdassa ollut?
jarikos
Posts: 5361
Joined: Wed Aug 05, 2020 1:40 pm
Location: Lohja
Contact:

Re: powermajor kone ja rem

Post by jarikos »

Niin tuo hamsterin vuosimalli oli ilmeisesti tarkistettu moottorinumeron perusteella. Minulla on 11/1957 Major ja siinä on mittarit alapuolella. Onko hamsterin Majorin konepellissä Power Major merkit? Voiko tuossa olla moottori vaihtunut?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: powermajor kone ja rem

Post by hamsteri »

Tätäpä ei pääse enää varmistamaan renkaat oli 38 sekä 18 edessä.
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: powermajor kone ja rem

Post by hamsteri »

No niin öljyt saatu koneeseen sekä venttiilit säädetty.kaikkia piti avata. Solenoidssa oli huono kierre ja eipä se kestänytkään. Laturikin on jo saatu kiinni sekä ratti oli nahnikkaassa ja joutui ottamaan konevoimalla pois että sai tankin työnalle. samalla luonnollisesti tultiin täyttäneeksi ohjausvaihde sekä rasvattua yläpään nippa. sekä stekattua instrumenttipaneelin kytkennät ja toiminnot
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: powermajor kone ja rem

Post by hamsteri »

Ihmetyttää johtojen värit koska kaavoista ei satu värit mitenkään samaan.
Samoin kysytäänpä että onko väliä jos laatikkoon ja perään laittaa baihdeloota öljyä jossa on se märkäjarru lisäaine eli onko sille mitään estettä kun sattua olleen pytty sitä tuossa. Koe sahauksessa moottorin öljynpaine nousee n 2.5 tuntumaan eli niitäkin on.
Tumppi 865
Posts: 9121
Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
Location: E-karjala
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by Tumppi 865 »

Nykyset peräöljyt käy majorin lootaan ja perään, ettei niistä jarruominaisuuksista ole huolta!? Vaihteisto kyllä tykkää vähän jäykemmästä vaihteistoöljystä, mut kaikki toimii kunhan ei kuiviltee ajele!? :wink:
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

Emännän tiivistettä kun aloin kanteen vaihtamaan niin ihmetytti kun sylinterin otin pois että kirkasta vettä purskahti esiin.toki oli ruostemönjääkin.mutta kymkän neliskanttitangon kun otin pois niin puolellaan on uloimpina rautaneliskanttipuslat ja keskeltä tuli pronssi pusla joka halki pituussuunnassa. Se keskikohta siellä on isompi halkaisija kuin uloimmat poraukset mihin ne rauta neliö reikäset puslat tulee.mikähän virka pronssipuslalla on heilua siellä keskellä.pitääkö se vaan etäisyydet kohdillaan uloimpiin? Kummassakin päästä puuttui ne rasvatiivarit.
Edittiä.
Nyt kun kaadoin v loot jölytniin perästä 2 PV kuluttua on vasemmassa kortnerissa tulossa öljyä laatikon puolelta. Siinähän on kolme erillistä ikäänkuin loosia pohjalla niin vas alhaalla on jo hieman näkyvissä eli tulee peräöljyn pinta nousemaan
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

:idea: jölyn määrä ei ollut lisääntynyt perään joten kaadoin peräänkin öljyt ja kansi kiinni.
Ainoat kierteet mitkä jätin putsaamatta pöydällä kostautui heti.koska jouduin antamaan hieman lekaa neliskanttiakselia ulos ottaessa korkkasin kierre sitten kun yritin pulttia perään.no onneksi 1/2-20 g tappi löytyi sekunnissa niin kierteen putsaus paikanpäällä onnistui 1/4 vääntiöllä ja 9 mm hylsyn modifioimalla työhön.
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

Tiputtaa perän öljyä laskin pois ja olin huomaavinani että kansi olisi halki. En huomannut kun kasasin pestyjä osia pöydällä
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

jeps kansi on hitsattu certanium puikolla onnistuneesti kasaan ja jölyt perään.
seuraava ongelma näyttää olevan se että koe starttauksessa ruikki 2 ja 3 putkista muttei 1 ja 4
kansi auki niin elementit näyttäs liikkuvan kaikki muut paitsi 1
ei auta naputtelu tuurnalla,pysyy vaan paikallaa,kirkas on mutta ihmeen jumissa
oliko nyt niin että pumppua ei parane itse alkaa purkamaan vai voiko jotenkin sitä purkaa ja saada jopa samaan asentoon takaisinkin?
se poikkitanko on varmaan ensin saatava purettua mutta onnistuuko kasaus?
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

Viikon liottelun ja kopustelun jälkeen elementit liikkuu mutta startatessa tupruttelee vain harmaata.
Voiko startti pyörittää laiskasti ettei sytytä?
Luin täältä että kun 4 SYL vaihtaa niin katsoo siinä kohtaa 23 ennakkoa niin pitäisi viivat olla pumpussa kohdillaan.
Eipä ollut vaan jouduin kääntämään ylöspäin sitä murilkaa että viivat stemmas mutta eipä sytytä.
Missä meni vikaan?
Pataässä
Posts: 2741
Joined: Mon Oct 11, 2021 9:28 pm
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by Pataässä »

Savu on hyvä merkki, siellä on elämää. Venttiilivälykset.Ilmaus. hehkutus vaikka imusarjan lämmitys kosanilla.
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

Aha voiskohan kuumailmapuhaltimella tarjota lämmintä henkäystä samalla
Hehkuahan majorissa ei ole :!:
Tumppi 865
Posts: 9121
Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
Location: E-karjala
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by Tumppi 865 »

Kuumailmapuhallin toimii myös tuossa alkusyttymisessä.
hamsteri
Posts: 3200
Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
Location: keskisuomi
Contact:

Re: major kone ja rem

Post by hamsteri »

Sillä hän se lähti käymään mutta naulaa ja kaasua pitää olla alkustartilla.
Kun nelonen vaihtoi niin katsoin vauhtipyörästä ja pistin sen siitä 23 astetta
ja käänsin pumpun viivat kohdilleen
Oliko ok?
Nyt vissiin myöhäisellä vai mitä mieltä asiantuntijat
karkeaa on käynti, meisseli korvalla kuultuna 2 ja 3 on stabiilit mutta 1 ääntää enempi sekä 4 suutin erilainen kuin 2 ja 3
suuttimet aikoinaan säädetty mittarilla johonkin ohjearvoon 2017 vuonna
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 56 guests