major kone ja rem
-
- Posts: 8119
- Joined: Wed Mar 22, 2006 1:09 pm
- Location: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Contact:
Re: powermajor kone ja rem
Power Major oli markkinoilla -58 - 60. Majorissa oli mittarit ratin alla. Mutta miten on sitten taitekohdassa ollut?
-
- Posts: 5361
- Joined: Wed Aug 05, 2020 1:40 pm
- Location: Lohja
- Contact:
Re: powermajor kone ja rem
Niin tuo hamsterin vuosimalli oli ilmeisesti tarkistettu moottorinumeron perusteella. Minulla on 11/1957 Major ja siinä on mittarit alapuolella. Onko hamsterin Majorin konepellissä Power Major merkit? Voiko tuossa olla moottori vaihtunut?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: powermajor kone ja rem
Tätäpä ei pääse enää varmistamaan renkaat oli 38 sekä 18 edessä.
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: powermajor kone ja rem
No niin öljyt saatu koneeseen sekä venttiilit säädetty.kaikkia piti avata. Solenoidssa oli huono kierre ja eipä se kestänytkään. Laturikin on jo saatu kiinni sekä ratti oli nahnikkaassa ja joutui ottamaan konevoimalla pois että sai tankin työnalle. samalla luonnollisesti tultiin täyttäneeksi ohjausvaihde sekä rasvattua yläpään nippa. sekä stekattua instrumenttipaneelin kytkennät ja toiminnot
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: powermajor kone ja rem
Ihmetyttää johtojen värit koska kaavoista ei satu värit mitenkään samaan.
Samoin kysytäänpä että onko väliä jos laatikkoon ja perään laittaa baihdeloota öljyä jossa on se märkäjarru lisäaine eli onko sille mitään estettä kun sattua olleen pytty sitä tuossa. Koe sahauksessa moottorin öljynpaine nousee n 2.5 tuntumaan eli niitäkin on.
Samoin kysytäänpä että onko väliä jos laatikkoon ja perään laittaa baihdeloota öljyä jossa on se märkäjarru lisäaine eli onko sille mitään estettä kun sattua olleen pytty sitä tuossa. Koe sahauksessa moottorin öljynpaine nousee n 2.5 tuntumaan eli niitäkin on.
-
- Posts: 9121
- Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
- Location: E-karjala
- Contact:
Re: major kone ja rem
Nykyset peräöljyt käy majorin lootaan ja perään, ettei niistä jarruominaisuuksista ole huolta!? Vaihteisto kyllä tykkää vähän jäykemmästä vaihteistoöljystä, mut kaikki toimii kunhan ei kuiviltee ajele!? 

-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
Emännän tiivistettä kun aloin kanteen vaihtamaan niin ihmetytti kun sylinterin otin pois että kirkasta vettä purskahti esiin.toki oli ruostemönjääkin.mutta kymkän neliskanttitangon kun otin pois niin puolellaan on uloimpina rautaneliskanttipuslat ja keskeltä tuli pronssi pusla joka halki pituussuunnassa. Se keskikohta siellä on isompi halkaisija kuin uloimmat poraukset mihin ne rauta neliö reikäset puslat tulee.mikähän virka pronssipuslalla on heilua siellä keskellä.pitääkö se vaan etäisyydet kohdillaan uloimpiin? Kummassakin päästä puuttui ne rasvatiivarit.
Edittiä.
Nyt kun kaadoin v loot jölytniin perästä 2 PV kuluttua on vasemmassa kortnerissa tulossa öljyä laatikon puolelta. Siinähän on kolme erillistä ikäänkuin loosia pohjalla niin vas alhaalla on jo hieman näkyvissä eli tulee peräöljyn pinta nousemaan
Edittiä.
Nyt kun kaadoin v loot jölytniin perästä 2 PV kuluttua on vasemmassa kortnerissa tulossa öljyä laatikon puolelta. Siinähän on kolme erillistä ikäänkuin loosia pohjalla niin vas alhaalla on jo hieman näkyvissä eli tulee peräöljyn pinta nousemaan
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem

Ainoat kierteet mitkä jätin putsaamatta pöydällä kostautui heti.koska jouduin antamaan hieman lekaa neliskanttiakselia ulos ottaessa korkkasin kierre sitten kun yritin pulttia perään.no onneksi 1/2-20 g tappi löytyi sekunnissa niin kierteen putsaus paikanpäällä onnistui 1/4 vääntiöllä ja 9 mm hylsyn modifioimalla työhön.
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
Tiputtaa perän öljyä laskin pois ja olin huomaavinani että kansi olisi halki. En huomannut kun kasasin pestyjä osia pöydällä
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
jeps kansi on hitsattu certanium puikolla onnistuneesti kasaan ja jölyt perään.
seuraava ongelma näyttää olevan se että koe starttauksessa ruikki 2 ja 3 putkista muttei 1 ja 4
kansi auki niin elementit näyttäs liikkuvan kaikki muut paitsi 1
ei auta naputtelu tuurnalla,pysyy vaan paikallaa,kirkas on mutta ihmeen jumissa
oliko nyt niin että pumppua ei parane itse alkaa purkamaan vai voiko jotenkin sitä purkaa ja saada jopa samaan asentoon takaisinkin?
se poikkitanko on varmaan ensin saatava purettua mutta onnistuuko kasaus?
seuraava ongelma näyttää olevan se että koe starttauksessa ruikki 2 ja 3 putkista muttei 1 ja 4
kansi auki niin elementit näyttäs liikkuvan kaikki muut paitsi 1
ei auta naputtelu tuurnalla,pysyy vaan paikallaa,kirkas on mutta ihmeen jumissa
oliko nyt niin että pumppua ei parane itse alkaa purkamaan vai voiko jotenkin sitä purkaa ja saada jopa samaan asentoon takaisinkin?
se poikkitanko on varmaan ensin saatava purettua mutta onnistuuko kasaus?
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
Viikon liottelun ja kopustelun jälkeen elementit liikkuu mutta startatessa tupruttelee vain harmaata.
Voiko startti pyörittää laiskasti ettei sytytä?
Luin täältä että kun 4 SYL vaihtaa niin katsoo siinä kohtaa 23 ennakkoa niin pitäisi viivat olla pumpussa kohdillaan.
Eipä ollut vaan jouduin kääntämään ylöspäin sitä murilkaa että viivat stemmas mutta eipä sytytä.
Missä meni vikaan?
Voiko startti pyörittää laiskasti ettei sytytä?
Luin täältä että kun 4 SYL vaihtaa niin katsoo siinä kohtaa 23 ennakkoa niin pitäisi viivat olla pumpussa kohdillaan.
Eipä ollut vaan jouduin kääntämään ylöspäin sitä murilkaa että viivat stemmas mutta eipä sytytä.
Missä meni vikaan?
-
- Posts: 2741
- Joined: Mon Oct 11, 2021 9:28 pm
- Contact:
Re: major kone ja rem
Savu on hyvä merkki, siellä on elämää. Venttiilivälykset.Ilmaus. hehkutus vaikka imusarjan lämmitys kosanilla.
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
Aha voiskohan kuumailmapuhaltimella tarjota lämmintä henkäystä samalla
Hehkuahan majorissa ei ole
Hehkuahan majorissa ei ole

-
- Posts: 9121
- Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
- Location: E-karjala
- Contact:
Re: major kone ja rem
Kuumailmapuhallin toimii myös tuossa alkusyttymisessä.
-
- Posts: 3200
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:38 pm
- Location: keskisuomi
- Contact:
Re: major kone ja rem
Sillä hän se lähti käymään mutta naulaa ja kaasua pitää olla alkustartilla.
Kun nelonen vaihtoi niin katsoin vauhtipyörästä ja pistin sen siitä 23 astetta
ja käänsin pumpun viivat kohdilleen
Oliko ok?
Nyt vissiin myöhäisellä vai mitä mieltä asiantuntijat
karkeaa on käynti, meisseli korvalla kuultuna 2 ja 3 on stabiilit mutta 1 ääntää enempi sekä 4 suutin erilainen kuin 2 ja 3
suuttimet aikoinaan säädetty mittarilla johonkin ohjearvoon 2017 vuonna
Kun nelonen vaihtoi niin katsoin vauhtipyörästä ja pistin sen siitä 23 astetta
ja käänsin pumpun viivat kohdilleen
Oliko ok?
Nyt vissiin myöhäisellä vai mitä mieltä asiantuntijat
karkeaa on käynti, meisseli korvalla kuultuna 2 ja 3 on stabiilit mutta 1 ääntää enempi sekä 4 suutin erilainen kuin 2 ja 3
suuttimet aikoinaan säädetty mittarilla johonkin ohjearvoon 2017 vuonna
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 56 guests