Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Moderators: Jammu, sohvi

Jiitek
Posts: 6187
Joined: Mon Dec 19, 2005 5:14 pm
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Contact:

Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Jiitek »

Tuommonen kiinnostelis. Viissatanen.

Rakennetta yhdellä korjaamolla vähän ihmettelin mutta muuten ei kokemuksia ole.

Vanhoilla ei tienpäälle ole asiaa mutta kärryllähän tuo kauemmaksi kulkisi.

Samalla rahalla toki saa helposti traktoriksi rekisteröityjä ja varsinkin kinkkejä aika uusiakin. Eli hl. 5ke..

Onko kokemuksia?
JiiSPee
Posts: 2334
Joined: Sun May 19, 2013 12:41 am
Location: JKL
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by JiiSPee »

En tiedä miten ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta meillä oli töissä 15v sitten joku vuostuhannen alun malli ja siitä huonoja kokemuksia, oli jatkuvasti remontissa.
Hajosi jatkuvasti etupäästään -etupään voimansiisrto ei kestänyt yhtään jos jäi vähänkin jumiin johonkin ja noita tilanteitahan ei varsinkaan tuollaisella kankeasti kääntyvällä voi mitenkään välttää -no ehkä pellolla ja jäällä, mutta maastossa hyvin kankea ajeltava. Muutenkin mitä ylipäänsä Polleista kokemusta ja kuullut niin en ikinä itselleni hankkisi.
User avatar
Rh-
Posts: 1863
Joined: Sun Jan 05, 2020 6:44 pm
Location: Siilinjärvi
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Rh- »

Kerran tullut kokeiltua, vaatii joko ohjausjarrut tai telinkeventimen.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Jiitek
Posts: 6187
Joined: Mon Dec 19, 2005 5:14 pm
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Jiitek »

Pari viisseitenkymppiä käy tässä korjaamolla vakituiseen ja toista joka on oikeasti töissä,on saanut jonkin verran sepittääkin. Telasarja lisäksi vielä.

Kuuspyöräistä näkyy olevan vajaavetoisenakin, jotta siinä ei ainakaan etupään voimansiirrot pauku.

Ja kyllähän se tieliikenteessä pitää pystyä omin voimin kulkemaan, eli näyttäis hintataso sitten nousevan useammalla tonnilla.
Erotuksella saa jo käytetyn kinkin.
gaz
Posts: 437
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:32 pm
Location: jämsänkoski
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by gaz »

Ehdottomasti vaatii telin keventimen muuten ei käänny, hyvä jos kaartaa, varsinkin lumessa.
Ma-si
Posts: 64
Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Ma-si »

Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.

Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Mika 82
Posts: 8192
Joined: Sun Nov 09, 2014 5:39 pm
Location: Karuna
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Mika 82 »

Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.

Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Mulla oli joku vuosituhannen alun 700 polaris. Se teki sellaista, että jos leikki takavedolla (siis nappi 2x4 asennossa), meni kylkimyyryä, niin yhtäkkiä löi etuvedon päälle täydessä laukassa. Tuli pieniä vaaratilanteitakin ja ei varmasti terveellistä voimansiirrolle. Asiaa tutkittuani, on kuulemma ihan ominaisuus, ei vika.
Typerä ominaisuus.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ma-si
Posts: 64
Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Ma-si »

En vanhemmista Polleista tiedä, mutta tuoreemmissa ( ainakin 2017- ) neliveto ei mene itsekseen päälle 2x4 asennossa. 4x4 asennossa etuveto kytkeytyy päälle ja pois pyöräkohtaisesti mahdollisen luistoeron perusteella.
Mika 82
Posts: 8192
Joined: Sun Nov 09, 2014 5:39 pm
Location: Karuna
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Mika 82 »

Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 11:57 am En vanhemmista Polleista tiedä, mutta tuoreemmissa ( ainakin 2017- ) neliveto ei mene itsekseen päälle 2x4 asennossa. 4x4 asennossa etuveto kytkeytyy päälle ja pois pyöräkohtaisesti mahdollisen luistoeron perusteella.
No tuo nyt kuulostaa paljon fiksummalta toiminnalta. Kehitys kehittyy ja hyvä niin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
matmus
Posts: 271
Joined: Thu Apr 10, 2014 8:31 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by matmus »

Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.

Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Sportsman 550 hajotti etuperänsä lumisella jäällä loivassa ylämäessä niin että takapää luisti ja etuosan liike seisahtui. Kuului muutama rapsahdus ja pinioniakselin laippa irtaantui. Hammaspyörät ja rullahäkki palasina, tässä semmoinen mielenkiinoinen juttu, että veto oli varmasti takavedolla ja nelivedolle vaihtaminen ei ole liikkeen aikana mahdollista peukalokaasusta johtuen. Syy siis mysteeri, pari vaihtoehtoa tullut mieleen, joko katkaisija pätkii ja kytkee vetoa itsestään tai rullahäkki ( muovia) oli jo valmiiksi rikki ja se napsahti jumittaen vedon päälle suuren nopeuseron johdosta.

Muuten Polaris saanut ilman tätäkin huonon vaikutelman, alkuperäiset varaosat hinnottelun perusteella tehty kullasta. Myös jenkkituotteena laitos on ihmeellinen sekamelska milli- ja tuumamitoitusta. Ruuvit osaksi tuumaisia ja osaksi millisiä. Laakerit ja tiivisteet millimitoituksella.
Ma-si
Posts: 64
Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Ma-si »

Ei aavistustakaan vanhoista Polariksista, tuoreimmat 550:t taitavat olla tulleen valmistuslinjalta 12 vuotta sitten.

Oma ja hyvin positiivinen kokemus on tuoreemmasta 570 Sportsmanista, jolla tuntuu olevan samanlainen tilanne kuin Toyota Corollalla, maailman eniten ostettu, mutta netissä tunteita herättävä.

Varaosahinnoista en tiedä, vain huolto-osaa on tarvinnut, mutta kieltämättä merkkihuollot olisivat käsittämättömän kalliita samoin kuin esim CFORCE-mönkkäreihin, 400 - 500 € öljynvaihtohuollosta. Onko halpoja olemassa nykyään, epäilen. Tuumakokoja ei ole vielä vastaan tullut, ehkä niitäkin jossain on, vai kuuluuko historiaan?
jagr
Posts: 1430
Joined: Sat Dec 17, 2005 2:40 pm
Location: Kuusamo
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by jagr »

Ainakin SP 500:ssa kuusiokannat on tuumaisia
--JaGr
Ford 4610
Tumppi 865
Posts: 9121
Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
Location: E-karjala
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Tumppi 865 »

Ei kokemusta 6x malleista.
Muuten pollen etuvetosysteemejä eo oo tarvinu pajottaa, ja ehkä johtuu käytöstä?! Ilmeisesti usein hajoamisiin on ollu syynä takavedolla reipas sudittelu, jolloin saattaa vetässä rullakytkimen veto asentoo, ja sillon tulee helposti remontin korjuuta!? :roll:

Uudemmat 570 taitaa öljyroput mm mitoilla, että ainakin sen puolee on helpotusta verrattuna vanhempiin ainakin 500 malleihin, jossa kaikki kuusiokolot ja kuusiokantapultit on tuumamitoilla!? :roll:
User avatar
ETS
Posts: 823
Joined: Wed Mar 06, 2013 3:39 pm
Location: L-virta
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by ETS »

Ma-si wrote: Sat Mar 01, 2025 9:19 am Ei aavistustakaan vanhoista Polariksista, tuoreimmat 550:t taitavat olla tulleen valmistuslinjalta 12 vuotta sitten.

Oma ja hyvin positiivinen kokemus on tuoreemmasta 570 Sportsmanista, jolla tuntuu olevan samanlainen tilanne kuin Toyota Corollalla, maailman eniten ostettu, mutta netissä tunteita herättävä.

Varaosahinnoista en tiedä, vain huolto-osaa on tarvinnut, mutta kieltämättä merkkihuollot olisivat käsittämättömän kalliita samoin kuin esim CFORCE-mönkkäreihin, 400 - 500 € öljynvaihtohuollosta. Onko halpoja olemassa nykyään, epäilen. Tuumakokoja ei ole vielä vastaan tullut, ehkä niitäkin jossain on, vai kuuluuko historiaan?
Aika hinnakas tuollainen huolto, omaan kohta vuoden vanhaan 570 Sportsmaniin eka huolto oli 230€ jossa 2h töitä yht. 120€ ja osat+öljyt 110€. Edellisessä vm -17 vastaavassa ei muita vikoja kuin alkuun joku mystinen sähkövika, joka korjaantui takuuna muutaman yrityksen jälkeen ja ite sain toisen etuvetarin ulomman nivelen murusiksi kun auratessa kääntyi aura alle kun tökkäs turhan kovassa vauhdissa.
korsteeni
Posts: 3796
Joined: Wed Mar 01, 2017 2:09 am
Location: E-P
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by korsteeni »

😵‍💫 Ei jumankauta! Kaikkineen noin 2L öljyjä ja vartti proppujen aukomiseen & kiinnilaittoon ja loppu pelkkään silmämääräistä ihmettelyä öljyjen valuessa….saahan sitä maksaa kukin mistä haluaa, mutta…..
tolppa
Posts: 45
Joined: Sun Mar 18, 2007 6:02 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by tolppa »

Omaani -19 Sportsmaniin tehnyt huollot itte. Aikanaan tuli variaattorihuolto teetettyä liikkeessä mutta eivät oikein olleet sitäkään kunnolla tehneet niin tarvi sekin sitten opetella itse. 100h välein moottori- perä- ja vaihteistoöljyt oon vaihtanut joka taitaa manuaalinkin vaihtosuositus olla.

Etuperään sit öljy oikeaa ja vaihdot ajallaan, on tuo hiukan tarkka siitä. helpoin täyttää ruiskulla niin saa oikean määrän ilman aikaavievää täyttövaluttelua.
Noissahan tuo etuperä on heikohko hiukan edelleenkin huonon pinionin laakeroinnin takia (välyksen huomaa kun kardaanin eturistikkoa nostelee rengasraudalla), itsellekin tein lisälaakerointilaipan CNC-koneella niin pitäisi pysyä timminä nyt ja muutamille tutuille oon niitä tehnyt ja laitellut kanssa. Taisin siitä joskus kuvankin laittaa. Noihin vanhempiinkiin jossa häkin kestävyys ongelmana, saa niihinkin vahvempaa osaa hyvin ja kannattaakin etuperä vahvistaa ennen kuin se särkyy, sit on myöhäistä sitä sitä enää korjailla kun tuho tulee.
Ma-si
Posts: 64
Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Ma-si »

ETS wrote: Sat Mar 01, 2025 9:54 pm Aika hinnakas tuollainen huolto, omaan kohta vuoden vanhaan 570 Sportsmaniin eka huolto oli 230€ jossa 2h töitä yht. 120€ ja osat+öljyt 110€.
En ole itse liikkeessä huollattanut, mutta mukana tulleiden huoltokuittien mukaan takuuajan huollot ovat varsin arvokkaita. Tutkailin pitkään mönkkärimarkkinoita ja takuuaikaisten merkkihuoltojen hinnat tuntuivat olevan lähes kaikilla merkeillä melkoisia. Kahden tai kolmen vuoden takuun aikana 800-1500 euroa ainakin Uudellamalla ja käytännössä pelkkiä öljynvaihtohuoltoja. 8500 euron uusi kiinalainen on takuuajan jälkeen kymppitonnin laite.

Takuunaikaisilla huolloilla ryöstäminen on yksi nykyajan tapa konekaupassa, eikä edelliset summat poikkea yleisestä linjasta mitenkään. Erään tutun pikkuskodan huollot maksoivat kahdelta vuodelta ja 15 0000 kilometriltä 1200€. :shock:
Ma-si
Posts: 64
Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Ma-si »

tolppa wrote: Sun Mar 02, 2025 8:00 am
Noissahan tuo etuperä on heikohko hiukan edelleenkin huonon pinionin laakeroinnin takia (välyksen huomaa kun kardaanin eturistikkoa nostelee rengasraudalla), itsellekin tein lisälaakerointilaipan CNC-koneella niin pitäisi pysyä timminä nyt ja muutamille tutuille oon niitä tehnyt ja laitellut kanssa. Taisin siitä joskus kuvankin laittaa.
Näyttää kuvat poistuneet sivustolta. Olisiko mahdollista, että laittaisit ne uudelleen näkyviin?
matmus
Posts: 271
Joined: Thu Apr 10, 2014 8:31 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by matmus »

matmus wrote: Fri Feb 28, 2025 8:35 pm
Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.

Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Sportsman 550 hajotti etuperänsä lumisella jäällä loivassa ylämäessä niin että takapää luisti ja etuosan liike seisahtui. Kuului muutama rapsahdus ja pinioniakselin laippa irtaantui. Hammaspyörät ja rullahäkki palasina, tässä semmoinen mielenkiinoinen juttu, että veto oli varmasti takavedolla ja nelivedolle vaihtaminen ei ole liikkeen aikana mahdollista peukalokaasusta johtuen. Syy siis mysteeri, pari vaihtoehtoa tullut mieleen, joko katkaisija pätkii ja kytkee vetoa itsestään tai rullahäkki ( muovia) oli jo valmiiksi rikki ja se napsahti jumittaen vedon päälle suuren nopeuseron johdosta.

Muuten Polaris saanut ilman tätäkin huonon vaikutelman, alkuperäiset varaosat hinnottelun perusteella tehty kullasta. Myös jenkkituotteena laitos on ihmeellinen sekamelska milli- ja tuumamitoitusta. Ruuvit osaksi tuumaisia ja osaksi millisiä. Laakerit ja tiivisteet millimitoituksella.
Varaosat saapuivat viimein Trumplandiasta, onkohan ominaisuus kun sähkön kytkee nelivedon kytkemiseksi niin tasauspyörästön pyörittäminen muuttuu jäykemmäksi? Hammasvälys säädetty ohjeen mukaan ja ilman vedon kytkemistä pyörii kohtuullisen herkästi. Perä siis vielä pöydällä irtaallaan.
Kardaani
Posts: 2802
Joined: Tue Sep 21, 2010 7:21 pm
Contact:

Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?

Post by Kardaani »

Eiköhän se ole ominaisuus, kun etuperän sisällä kaikki osat pyörivät nelivedon ollessa kytkettynä vs ei kytkettynä jolloin tasauspyörästö on avoin?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 55 guests