Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
-
- Posts: 6187
- Joined: Mon Dec 19, 2005 5:14 pm
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
- Contact:
Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Tuommonen kiinnostelis. Viissatanen.
Rakennetta yhdellä korjaamolla vähän ihmettelin mutta muuten ei kokemuksia ole.
Vanhoilla ei tienpäälle ole asiaa mutta kärryllähän tuo kauemmaksi kulkisi.
Samalla rahalla toki saa helposti traktoriksi rekisteröityjä ja varsinkin kinkkejä aika uusiakin. Eli hl. 5ke..
Onko kokemuksia?
Rakennetta yhdellä korjaamolla vähän ihmettelin mutta muuten ei kokemuksia ole.
Vanhoilla ei tienpäälle ole asiaa mutta kärryllähän tuo kauemmaksi kulkisi.
Samalla rahalla toki saa helposti traktoriksi rekisteröityjä ja varsinkin kinkkejä aika uusiakin. Eli hl. 5ke..
Onko kokemuksia?
-
- Posts: 2334
- Joined: Sun May 19, 2013 12:41 am
- Location: JKL
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
En tiedä miten ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta meillä oli töissä 15v sitten joku vuostuhannen alun malli ja siitä huonoja kokemuksia, oli jatkuvasti remontissa.
Hajosi jatkuvasti etupäästään -etupään voimansiisrto ei kestänyt yhtään jos jäi vähänkin jumiin johonkin ja noita tilanteitahan ei varsinkaan tuollaisella kankeasti kääntyvällä voi mitenkään välttää -no ehkä pellolla ja jäällä, mutta maastossa hyvin kankea ajeltava. Muutenkin mitä ylipäänsä Polleista kokemusta ja kuullut niin en ikinä itselleni hankkisi.
Hajosi jatkuvasti etupäästään -etupään voimansiisrto ei kestänyt yhtään jos jäi vähänkin jumiin johonkin ja noita tilanteitahan ei varsinkaan tuollaisella kankeasti kääntyvällä voi mitenkään välttää -no ehkä pellolla ja jäällä, mutta maastossa hyvin kankea ajeltava. Muutenkin mitä ylipäänsä Polleista kokemusta ja kuullut niin en ikinä itselleni hankkisi.
- Rh-
- Posts: 1863
- Joined: Sun Jan 05, 2020 6:44 pm
- Location: Siilinjärvi
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Kerran tullut kokeiltua, vaatii joko ohjausjarrut tai telinkeventimen.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Posts: 6187
- Joined: Mon Dec 19, 2005 5:14 pm
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Pari viisseitenkymppiä käy tässä korjaamolla vakituiseen ja toista joka on oikeasti töissä,on saanut jonkin verran sepittääkin. Telasarja lisäksi vielä.
Kuuspyöräistä näkyy olevan vajaavetoisenakin, jotta siinä ei ainakaan etupään voimansiirrot pauku.
Ja kyllähän se tieliikenteessä pitää pystyä omin voimin kulkemaan, eli näyttäis hintataso sitten nousevan useammalla tonnilla.
Erotuksella saa jo käytetyn kinkin.
Kuuspyöräistä näkyy olevan vajaavetoisenakin, jotta siinä ei ainakaan etupään voimansiirrot pauku.
Ja kyllähän se tieliikenteessä pitää pystyä omin voimin kulkemaan, eli näyttäis hintataso sitten nousevan useammalla tonnilla.
Erotuksella saa jo käytetyn kinkin.
-
- Posts: 437
- Joined: Thu Jun 05, 2008 2:32 pm
- Location: jämsänkoski
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Ehdottomasti vaatii telin keventimen muuten ei käänny, hyvä jos kaartaa, varsinkin lumessa.
-
- Posts: 64
- Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.
Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
-
- Posts: 8192
- Joined: Sun Nov 09, 2014 5:39 pm
- Location: Karuna
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Mulla oli joku vuosituhannen alun 700 polaris. Se teki sellaista, että jos leikki takavedolla (siis nappi 2x4 asennossa), meni kylkimyyryä, niin yhtäkkiä löi etuvedon päälle täydessä laukassa. Tuli pieniä vaaratilanteitakin ja ei varmasti terveellistä voimansiirrolle. Asiaa tutkittuani, on kuulemma ihan ominaisuus, ei vika.Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.
Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Typerä ominaisuus.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Posts: 64
- Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
En vanhemmista Polleista tiedä, mutta tuoreemmissa ( ainakin 2017- ) neliveto ei mene itsekseen päälle 2x4 asennossa. 4x4 asennossa etuveto kytkeytyy päälle ja pois pyöräkohtaisesti mahdollisen luistoeron perusteella.
-
- Posts: 8192
- Joined: Sun Nov 09, 2014 5:39 pm
- Location: Karuna
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
No tuo nyt kuulostaa paljon fiksummalta toiminnalta. Kehitys kehittyy ja hyvä niin.Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 11:57 am En vanhemmista Polleista tiedä, mutta tuoreemmissa ( ainakin 2017- ) neliveto ei mene itsekseen päälle 2x4 asennossa. 4x4 asennossa etuveto kytkeytyy päälle ja pois pyöräkohtaisesti mahdollisen luistoeron perusteella.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Posts: 271
- Joined: Thu Apr 10, 2014 8:31 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Sportsman 550 hajotti etuperänsä lumisella jäällä loivassa ylämäessä niin että takapää luisti ja etuosan liike seisahtui. Kuului muutama rapsahdus ja pinioniakselin laippa irtaantui. Hammaspyörät ja rullahäkki palasina, tässä semmoinen mielenkiinoinen juttu, että veto oli varmasti takavedolla ja nelivedolle vaihtaminen ei ole liikkeen aikana mahdollista peukalokaasusta johtuen. Syy siis mysteeri, pari vaihtoehtoa tullut mieleen, joko katkaisija pätkii ja kytkee vetoa itsestään tai rullahäkki ( muovia) oli jo valmiiksi rikki ja se napsahti jumittaen vedon päälle suuren nopeuseron johdosta.Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.
Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Muuten Polaris saanut ilman tätäkin huonon vaikutelman, alkuperäiset varaosat hinnottelun perusteella tehty kullasta. Myös jenkkituotteena laitos on ihmeellinen sekamelska milli- ja tuumamitoitusta. Ruuvit osaksi tuumaisia ja osaksi millisiä. Laakerit ja tiivisteet millimitoituksella.
-
- Posts: 64
- Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Ei aavistustakaan vanhoista Polariksista, tuoreimmat 550:t taitavat olla tulleen valmistuslinjalta 12 vuotta sitten.
Oma ja hyvin positiivinen kokemus on tuoreemmasta 570 Sportsmanista, jolla tuntuu olevan samanlainen tilanne kuin Toyota Corollalla, maailman eniten ostettu, mutta netissä tunteita herättävä.
Varaosahinnoista en tiedä, vain huolto-osaa on tarvinnut, mutta kieltämättä merkkihuollot olisivat käsittämättömän kalliita samoin kuin esim CFORCE-mönkkäreihin, 400 - 500 € öljynvaihtohuollosta. Onko halpoja olemassa nykyään, epäilen. Tuumakokoja ei ole vielä vastaan tullut, ehkä niitäkin jossain on, vai kuuluuko historiaan?
Oma ja hyvin positiivinen kokemus on tuoreemmasta 570 Sportsmanista, jolla tuntuu olevan samanlainen tilanne kuin Toyota Corollalla, maailman eniten ostettu, mutta netissä tunteita herättävä.
Varaosahinnoista en tiedä, vain huolto-osaa on tarvinnut, mutta kieltämättä merkkihuollot olisivat käsittämättömän kalliita samoin kuin esim CFORCE-mönkkäreihin, 400 - 500 € öljynvaihtohuollosta. Onko halpoja olemassa nykyään, epäilen. Tuumakokoja ei ole vielä vastaan tullut, ehkä niitäkin jossain on, vai kuuluuko historiaan?
-
- Posts: 1430
- Joined: Sat Dec 17, 2005 2:40 pm
- Location: Kuusamo
- Contact:
-
- Posts: 9121
- Joined: Sun Oct 30, 2011 7:09 pm
- Location: E-karjala
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Ei kokemusta 6x malleista.
Muuten pollen etuvetosysteemejä eo oo tarvinu pajottaa, ja ehkä johtuu käytöstä?! Ilmeisesti usein hajoamisiin on ollu syynä takavedolla reipas sudittelu, jolloin saattaa vetässä rullakytkimen veto asentoo, ja sillon tulee helposti remontin korjuuta!?
Uudemmat 570 taitaa öljyroput mm mitoilla, että ainakin sen puolee on helpotusta verrattuna vanhempiin ainakin 500 malleihin, jossa kaikki kuusiokolot ja kuusiokantapultit on tuumamitoilla!?
Muuten pollen etuvetosysteemejä eo oo tarvinu pajottaa, ja ehkä johtuu käytöstä?! Ilmeisesti usein hajoamisiin on ollu syynä takavedolla reipas sudittelu, jolloin saattaa vetässä rullakytkimen veto asentoo, ja sillon tulee helposti remontin korjuuta!?

Uudemmat 570 taitaa öljyroput mm mitoilla, että ainakin sen puolee on helpotusta verrattuna vanhempiin ainakin 500 malleihin, jossa kaikki kuusiokolot ja kuusiokantapultit on tuumamitoilla!?

- ETS
- Posts: 823
- Joined: Wed Mar 06, 2013 3:39 pm
- Location: L-virta
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Aika hinnakas tuollainen huolto, omaan kohta vuoden vanhaan 570 Sportsmaniin eka huolto oli 230€ jossa 2h töitä yht. 120€ ja osat+öljyt 110€. Edellisessä vm -17 vastaavassa ei muita vikoja kuin alkuun joku mystinen sähkövika, joka korjaantui takuuna muutaman yrityksen jälkeen ja ite sain toisen etuvetarin ulomman nivelen murusiksi kun auratessa kääntyi aura alle kun tökkäs turhan kovassa vauhdissa.Ma-si wrote: Sat Mar 01, 2025 9:19 am Ei aavistustakaan vanhoista Polariksista, tuoreimmat 550:t taitavat olla tulleen valmistuslinjalta 12 vuotta sitten.
Oma ja hyvin positiivinen kokemus on tuoreemmasta 570 Sportsmanista, jolla tuntuu olevan samanlainen tilanne kuin Toyota Corollalla, maailman eniten ostettu, mutta netissä tunteita herättävä.
Varaosahinnoista en tiedä, vain huolto-osaa on tarvinnut, mutta kieltämättä merkkihuollot olisivat käsittämättömän kalliita samoin kuin esim CFORCE-mönkkäreihin, 400 - 500 € öljynvaihtohuollosta. Onko halpoja olemassa nykyään, epäilen. Tuumakokoja ei ole vielä vastaan tullut, ehkä niitäkin jossain on, vai kuuluuko historiaan?
-
- Posts: 3796
- Joined: Wed Mar 01, 2017 2:09 am
- Location: E-P
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
-
- Posts: 45
- Joined: Sun Mar 18, 2007 6:02 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Omaani -19 Sportsmaniin tehnyt huollot itte. Aikanaan tuli variaattorihuolto teetettyä liikkeessä mutta eivät oikein olleet sitäkään kunnolla tehneet niin tarvi sekin sitten opetella itse. 100h välein moottori- perä- ja vaihteistoöljyt oon vaihtanut joka taitaa manuaalinkin vaihtosuositus olla.
Etuperään sit öljy oikeaa ja vaihdot ajallaan, on tuo hiukan tarkka siitä. helpoin täyttää ruiskulla niin saa oikean määrän ilman aikaavievää täyttövaluttelua.
Noissahan tuo etuperä on heikohko hiukan edelleenkin huonon pinionin laakeroinnin takia (välyksen huomaa kun kardaanin eturistikkoa nostelee rengasraudalla), itsellekin tein lisälaakerointilaipan CNC-koneella niin pitäisi pysyä timminä nyt ja muutamille tutuille oon niitä tehnyt ja laitellut kanssa. Taisin siitä joskus kuvankin laittaa. Noihin vanhempiinkiin jossa häkin kestävyys ongelmana, saa niihinkin vahvempaa osaa hyvin ja kannattaakin etuperä vahvistaa ennen kuin se särkyy, sit on myöhäistä sitä sitä enää korjailla kun tuho tulee.
Etuperään sit öljy oikeaa ja vaihdot ajallaan, on tuo hiukan tarkka siitä. helpoin täyttää ruiskulla niin saa oikean määrän ilman aikaavievää täyttövaluttelua.
Noissahan tuo etuperä on heikohko hiukan edelleenkin huonon pinionin laakeroinnin takia (välyksen huomaa kun kardaanin eturistikkoa nostelee rengasraudalla), itsellekin tein lisälaakerointilaipan CNC-koneella niin pitäisi pysyä timminä nyt ja muutamille tutuille oon niitä tehnyt ja laitellut kanssa. Taisin siitä joskus kuvankin laittaa. Noihin vanhempiinkiin jossa häkin kestävyys ongelmana, saa niihinkin vahvempaa osaa hyvin ja kannattaakin etuperä vahvistaa ennen kuin se särkyy, sit on myöhäistä sitä sitä enää korjailla kun tuho tulee.
-
- Posts: 64
- Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
En ole itse liikkeessä huollattanut, mutta mukana tulleiden huoltokuittien mukaan takuuajan huollot ovat varsin arvokkaita. Tutkailin pitkään mönkkärimarkkinoita ja takuuaikaisten merkkihuoltojen hinnat tuntuivat olevan lähes kaikilla merkeillä melkoisia. Kahden tai kolmen vuoden takuun aikana 800-1500 euroa ainakin Uudellamalla ja käytännössä pelkkiä öljynvaihtohuoltoja. 8500 euron uusi kiinalainen on takuuajan jälkeen kymppitonnin laite.ETS wrote: Sat Mar 01, 2025 9:54 pm Aika hinnakas tuollainen huolto, omaan kohta vuoden vanhaan 570 Sportsmaniin eka huolto oli 230€ jossa 2h töitä yht. 120€ ja osat+öljyt 110€.
Takuunaikaisilla huolloilla ryöstäminen on yksi nykyajan tapa konekaupassa, eikä edelliset summat poikkea yleisestä linjasta mitenkään. Erään tutun pikkuskodan huollot maksoivat kahdelta vuodelta ja 15 0000 kilometriltä 1200€.

-
- Posts: 64
- Joined: Tue Sep 19, 2023 3:35 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Näyttää kuvat poistuneet sivustolta. Olisiko mahdollista, että laittaisit ne uudelleen näkyviin?tolppa wrote: Sun Mar 02, 2025 8:00 am
Noissahan tuo etuperä on heikohko hiukan edelleenkin huonon pinionin laakeroinnin takia (välyksen huomaa kun kardaanin eturistikkoa nostelee rengasraudalla), itsellekin tein lisälaakerointilaipan CNC-koneella niin pitäisi pysyä timminä nyt ja muutamille tutuille oon niitä tehnyt ja laitellut kanssa. Taisin siitä joskus kuvankin laittaa.
-
- Posts: 271
- Joined: Thu Apr 10, 2014 8:31 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Varaosat saapuivat viimein Trumplandiasta, onkohan ominaisuus kun sähkön kytkee nelivedon kytkemiseksi niin tasauspyörästön pyörittäminen muuttuu jäykemmäksi? Hammasvälys säädetty ohjeen mukaan ja ilman vedon kytkemistä pyörii kohtuullisen herkästi. Perä siis vielä pöydällä irtaallaan.matmus wrote: Fri Feb 28, 2025 8:35 pmSportsman 550 hajotti etuperänsä lumisella jäällä loivassa ylämäessä niin että takapää luisti ja etuosan liike seisahtui. Kuului muutama rapsahdus ja pinioniakselin laippa irtaantui. Hammaspyörät ja rullahäkki palasina, tässä semmoinen mielenkiinoinen juttu, että veto oli varmasti takavedolla ja nelivedolle vaihtaminen ei ole liikkeen aikana mahdollista peukalokaasusta johtuen. Syy siis mysteeri, pari vaihtoehtoa tullut mieleen, joko katkaisija pätkii ja kytkee vetoa itsestään tai rullahäkki ( muovia) oli jo valmiiksi rikki ja se napsahti jumittaen vedon päälle suuren nopeuseron johdosta.Ma-si wrote: Fri Feb 28, 2025 9:47 am Oli mainittu Pollen etuperäongelmat 15 vuotta sitten. Ilmeisesti kyse oli uudenlaisen ( täysautomaattinen ) etuperän lastentaudeista. En tarkemmin tiedä muutettiinko rakennetta miten, mutta lopputuloksena lienee maailman eniten ( Sportsman 570 ) myyty mönkkäri. Eräänä mahdollisena ongelmana on pidetty tilannetta, jossa ajetaan takavedolla ja suditustilanteessa kytketään nappikäytöllä automaattinen neliveto päälle vauhdissa. Tuo on sittemmin kielletty käyttöohjeissa, ilmeisesti alkuaikoina kieltoa ei ollut.
Automaattinen neliveto on aivan yliveto Polariksessa. Esimerkiksi auraus- ja maastokäytössä neliveto voi olla koko ajan automaatilla, eikä sen kytkeytymistä huomaa mitenkään, meno vain jatkuu koko ajan liukkaudesta huolimatta, eikä käännöksissä tunnu minkäänlaista kankeutta.
Muuten Polaris saanut ilman tätäkin huonon vaikutelman, alkuperäiset varaosat hinnottelun perusteella tehty kullasta. Myös jenkkituotteena laitos on ihmeellinen sekamelska milli- ja tuumamitoitusta. Ruuvit osaksi tuumaisia ja osaksi millisiä. Laakerit ja tiivisteet millimitoituksella.
-
- Posts: 2802
- Joined: Tue Sep 21, 2010 7:21 pm
- Contact:
Re: Kokemuksia Polaris 6x6 BigBoss?
Eiköhän se ole ominaisuus, kun etuperän sisällä kaikki osat pyörivät nelivedon ollessa kytkettynä vs ei kytkettynä jolloin tasauspyörästö on avoin?
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 55 guests