Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Katselin noita varaosasivustoja ja ainakin kolmea eri mäntää on tarjolla. Osa ilmeisesti yhteensopivia myös A3.152, A4.203 moottoreihin. Osa vaihtelee ilmeisesti moottorinumeron mukaan. Ja osa on ilmeisesti kromipinnoiteluille sylintereille?

Mitat vaihtelee seuraavasti:
Männän kokonaiskorkeus 109,43 /109,37 /109,24

Puristuskorkeus 61,74 / 61,77 / 61,57

Ajatus rakentaa moottori siten että puristussuhde maksimoidaan..

En löytänyt mistään nokka-akselin arvoja enkä venttiilin nousua. Juuri nyt en pääse niitä mittaamaan, onko kellään lukemat tallessa?

Ja tässäkin ajatus yritttää parantaa..
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
korpirampa
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Oliko tässä millainen ajatus taustalla? Ihan mielenkiinnosta, en osaa asiassa kyllä kummemmin auttaa. Olikos männän pään muodoissa eroa, entä kannen palotilassa?
rölli
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja rölli »

Haetaanko tässä maksimaalista tehoa, ihan perus osilla vai mitä tässä haetaan?
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No ei tässä vaiheessa maksimaalista tehoa, vaan tehon lisäystä ehkä 30-40%. Ja mekaanisesti virittämällä, ei turboa.
Palotilat männissä on silmin katsoen saman malliset kaikissa tarvikeosissa ja kannessahan tuossa ei ole ollenkaan.
Katseltiin yhden pitkän linja viritysvelhon kanssa tuota moottoria ja kovin on karkeatekoinen verrattuna nykytekniikkaan. Mutta jos ajatellaaan että 3,3 litran moottori ja vain 59 hv, niin lisää saa tietyillä tempuilla varmasti. Toki kestävyys putoaa sitten alle 10 000 tunnin, mutta se ei tässä huoleta. Tuo kone on työnsä tehnyt ja nyt on huvin vuoro. Projekti on pitkäaikainen ja tehdään kun ehditään periaatteella. Toki turbottamalla projekti nopeutuisi ja helpottuisi kovin.

Kyselen noista männistä siksi että ihmettelen noita mittaeroja ja en keksi muuta syytä kuin yhteensopivuus valmisputkiin verrattuna koneistamalla tehtävään sovitukseen.

Jos jollakin olisi mahdollisuus luovuttaa esim. kansi jonka ei tarvitse olla fyysisesti ehjä, samaten nokka-akseli, alkuperäinen mitattavissa oleva sylinteriputki ja mäntä niin auttaisi hommaa eteen päin. Itselläni ei ole romuosia tuohon yhtään ja esim. kansi pitää ajaa laikalla halki jotta näkee kanavien potentiaalin ja mahdollisuudet muokata.

Se mitä olen pohtinut paljonko tuosta voi nostaa puristussuhdetta hallitusti. Joidenkin lähteiden mukaan vakio ilmoitetaan 1:17,4 ja 1:18,5 väliin, lähteestä riippuen.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=00l9MQqrXl4

Tuossa videolla on viritetty vähän enemmän.
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
Ferkku
Viestit: 5385
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Vaparikoneeseen lisätehon saaminen onnistuu, mutta mitäpä muutama lisäkaakki ja savupilvi paljoa hyödyttää. Nokkaa muuttamalla saa toki tehoa mutta kone muuttuu ylävireiseksi, joten käytännön töissä voi lopputulos mennä vain huonommaksi. Turbo on ainoa järkevä konsti. Vääntö on se mitä traktori tarvitsee.
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No eräässä vapaastihengittävässä pienellä parantelulla moottoriteho saatiin nousemaan 72 hevosvoimasta 90 asti. Eli tuo muutama lisäkaakki oli 25%
Ja tässä ei tehty mitään mekaanisia muutoksia esim. nokka-akseliin. Ja nokka-akselin muutos on tehtävä hallitusti ja melkeimpä viimeisenä. Moni tekee sen ekana ja sitten harmitellaan kun vääntö ja tehot ovat liian kovilla kierroksilla.
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
jarikos
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Olikos tuo kansi suorasuihku vai sivukammiolla? Kanavia kannattaa ainakin muokkailla ja ilmansaantia parannella. Silloin voi syöttöjäkin lisätä maltillisesti. Kanavissa voi jo pelkkä valujälkien siistiminenkin antaa tulosta. Puristussuhdetta saa helpoiten lisättyä kantta laskemalla mutta kannattaa tarkasti selvitellä, ettei ota liikaa kannesta pois.

Iltalukemiseksi kannattaa ottaa A.Graham Bellin Four-Stroke Performance Tuning.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Bellin kirja kuuluu kirjastoon. Suorasuihku on ja jostain syystä juuri tuosta koneesta on vähän korjaamokirjallisuutta jossa mentäisiin asioihin riittävän syvälle.

Kyselen tuota romukantta siksi että ehjää ei viitsi laikalla paloitella tutkimustarkoitukseen.. Samaten pari käytettyä mäntää olisi tarpeen..
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
8400
Viestit: 10242
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Vetäviä kierroksia pitäisi saada lisää että edes teoriassa saisi mainittavaa tehonlisäystä. En usko että puristussuhteella tai nokka-akseleilla on tälläisessä sodanaikaisessa dieselmoottorissa juurikaan merkitystä.
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Tuo kierrosten alhaisuus on juuri se dieselin ongelma. Mutta tutkaillaan.
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
korpirampa
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Mielenkiintoinen ajatus ja harrastus.

Paljonko tuosta saa lisätehoja ihan vain syöttöä lisäämällä? Eikö diesel pala aina ylimääräisen hapen kanssa? Jos vain suuttimista saa sen 25% enemmän polttoainetta palotapahtumaan, niin eikö teholisäys voisi olla melkolailla vastaava- toki nokea alkaa jossain kohtaa tulemaan- osa jää palamatta?

Ja jotta happea saisi lisää, niin imu- ja pakosarjaako olisi mahdollista modifioida myös, vähän tuohon tapaan mitä simuloivat tuossa: https://youtu.be/yx0eacyqr-Y?feature=shared
1Anna
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 01, 2024 2:32 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja 1Anna »

Kun palotila on männissä, niin ei kait kannen höylääminen mitään vaikuta puristussuhteeseen?
Luulin että ainoa konsti puristussuhteen nostoon on pienempi palotila männissä (jos kampiakseliin ei puututa).
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Tuossa voisi olla eräs ajatus mäntien aihioksi.. Mutta pitää vähän tutkailla ennen kuin laittaa paikalleen..
https://www.autodoc.parts/nural/8285503
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
Epe1975
Viestit: 177
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ti Helmi 04, 2025 10:47 pm Tuossa voisi olla eräs ajatus mäntien aihioksi.. Mutta pitää vähän tutkailla ennen kuin laittaa paikalleen..
https://www.autodoc.parts/nural/8285503
Kuvan perusteella tuossa linkin männässä on tasainen männän laki. Suoraruiskussa (AD4.203) männässä on kuoppa eli palotila männässä. Virittämisestä en mitään ymmärrä, mutta onko tuollakin linkin männällä siis toimimisen mahdollisuuksia?

Minulla saattaa olla jokunen joutilas mäntä. Ainakin yksi leikannut ja saattaa olla jouten jopa kaikki männät leikanneesta moottorista. Samoin kromisia sylinteriputkia. Pitäisi tehdä ratkaisuja ihan piakkoin. Keskustelen vielä moottorikoneistamossa homman laajuudesta.
Siinä oli kahta erilaisella rengastuksella olevaa mäntää. Toinen rengastus on sellainen, että eipä sellaista rengassarjaa enää edes tarjota. Kolmessa männässä renkaatkin ovat ehjät, joskin katkosrako on välillä 0,4 - 0,75 mm eli eivät uuden mitoissa. Kromiputken renkailla siis männät.

Käsittääkseni mäntä on kromi- ja valuputkelle sama, männänrenkaissa on se ero. Lisäksi renkaita on "tavallisia" ja Duaflex-renkaita. Jos oikein ymmärsin, Duaflexissa neljäs rengas (ylhäältä katsottuna) on varsin erikoinen. En ajatellut omaani Duaflexeja laittaa.

Tässä voikin olla sopiva paikka kysyä, vaikuttaako käytännössä mihinkään mitään, kun omassani korjattavassa moottorissa nähdäkseni sekä kansi että lohko vaatisivat tasohionnan?
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
kalvaana
Viestit: 7490
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ti Helmi 04, 2025 10:47 pm Tuossa voisi olla eräs ajatus mäntien aihioksi.. Mutta pitää vähän tutkailla ennen kuin laittaa paikalleen..
https://www.autodoc.parts/nural/8285503
Etukammiokoneen männältä näyttää.Miten paksu lienee männän laki? Siihen kuiteski pitäs koneistaa jonkinmoista poteroa
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tumppi 865
Viestit: 8989
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Epäilen myös ettei tuosta docin männästä tule kalua suoraruiskuun, ja ihan kokeiluun hintakin kova!?
Kuis syvä vakiomännässä on palotila?
Epe1975
Viestit: 177
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Kuten ketjussa viewtopic.php?p=1566735#p1566735 kerroin, niin omani osat menivät tänään koneistamoon. Koneistajan toiveesta myös vanhat putket ja männät viettävät siellä aikaa, jos niitä tarvitsee ihmetellä.

Jos saan osat joskus takaisin, niin enköhän sitten voine luopua vanhoista kromiputkista ja männistä. Jos tuolloin vielä tarvetta on. Aika-arviohan oli sen pari viikkoa, mutta käytännössä?
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
Jalmari Kolu
Viestit: 1372
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Pari mäntää ja yksi putki olisi hyvä homma. Ja jostain vielä jos vaikka haljennut kansi.

90 euron mäntä ei ole vielä aihioksi kallis. Onhan niitä 400 euron mäntiäkin ja jos sellaisen mittatilaustyönä niin ostaa pitää minimissään 4, vaikka olisi tarve vain yhdelle.
Internet. Ja tyhmästäkin tulee asiantuntija.
Epe1975
Viestit: 177
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 7:25 pm Pari mäntää ja yksi putki olisi hyvä homma. Ja jostain vielä jos vaikka haljennut kansi.

90 euron mäntä ei ole vielä aihioksi kallis. Onhan niitä 400 euron mäntiäkin ja jos sellaisen mittatilaustyönä niin ostaa pitää minimissään 4, vaikka olisi tarve vain yhdelle.
Mikäli ei muualta putkia ja mäntiä ilmesty, niin kunhan saan osat takaisin koneistamosta, katsotaan sitten tilannetta.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
stls
Viestit: 1094
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Perkins AD4.203 männät, nokka akseli jne.. Virittelyä.

Viesti Kirjoittaja stls »

Tällaisen vanhan Perkinsin männissä on korkeuseroa, koska perinteisesti niihin on jätetty koneistusvaraa. Männät sovitetaan lohkon korkeuteen koneistamalla laesta tavaraa pois. Lohkon tasopinta jos koneistetaan niin tuo männän korkeuden tsekkaus joka tapauksessa. Löytyy kyllä Perkinsin kirjoista tuohon ohje. On niissä mäntien palotilan muodoissakin eroja.
Kuten mainittu, kromiputki ei tarvinne eri mäntiä, erilaiset männän renkaat kyllä.

Jos moottoritekniikka ajatellaan niin en lähtisi männän ja kannen väliä pienentämään. Se n. millin rako ei anna kauheasti pelivaraa, kuormittuu vain kampikoneisto ja venttiilit pyyhkivät männän lakea. Ajattelisin puristusten ja puristussuhteen vaikuttavan lähinnä käynnistyvyyteen. Tärkeä juttu toki sekin.
Vanha moottori, mitä tehonlisäykseen tulee niin varmaankin jo perus koneremontti tuo heppoja takaisin. Männät, putket, venttiilit, suuttimet ym. kuntoon. Polttoaineestahan se energia sinne tulee, kyllä tosiaan tällaisessä vakioon säädetyssä dieselissä on ilmaylimäärä. Sitten kun polttoainemäärää lisätään niin tehon lisäystä tapahtuu, kunnes ilma loppuu ja lähinnä savutus lisääntyy.
Jos verrataan vuosikymmeniä vanhaa moottoria vähän uudempiin, niin männänrenkaiden määrässä on tullut kehitystä ja viisi tai neljäkin männänrengasta on liikaa ja kolme riittää. Jos vai mahdollista niin pudottamalla männänrenkaiden määrää tulee heti muutama heppa lisää.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa