Haulikko suosituksia

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Rexta
Viesti:

Re: Haulikko suosituksia

Viesti Kirjoittaja Rexta »

https://metsastajalehti.fi/metsastys/ly ... -teen-nyt/

Kyllä monet vanhemmatkin haulikot ovat teräskelpoisia sellaisenaankin.
Tässä ainakin yksi artikkeli, Pekka Suuronen on myös tehnyt artikkeleja aiheesta.
Masinistin paras ystävä on rakkine
k08888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja k08888 »

Jos ei oo jo lupa haettuna niin harkitte puoliautomaattia. Niissä esim perän säätö helpompaa kuin monissa päällekkäispiippuisissa. B kirjaimella alkavia kannattaa suosia uusissa ja käytetyissä.
Pataässä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Ei siitä haulikosta saa kyselemällä mieluisaa. Ostaa oman ja radalle kiekkorinkiin ampumaan. Ampuu 10x10 sarjan niin alkaa hahmottumaan mitä aseelle tehtävä, jatkaa tai lyhentää perää jotta nousee sovittamatta olalle ja kun tippuu kiekoista n 8/10 alkaa olla valmis riistan etsintään. Kiskotähtäin on itselle mieluisa. Valmetin 412 ja 412S suosittelen kiertämään kaukaa. Olen omistanut molempia ja molemmissa sama ominaisuus. Laukaisee molemmat piiput yhtäaikaa. Aloittelevalla metsästäjällä voi kadota kiinnostus kivulliseen lajiin :D
MOP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Valmeteilla tuo ominaisuus johtuu yleensä likaisesta lukosta. Se on korjattavista. Ja on sitä muillakin merkeillä just tuosta edellä mainitusta syystä.
Mpaseppä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

masina kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 7:00 pm Aloittaja haluaa teräshaulikelpoisen haulikon, jolloin valmetit ynnä muut museovehkeet saa unohtaa.
Vaikka teräspatruunoissa on sellaisiakin, joita voi ampua vanhemmilla aseilla supituksista riippumatta, ei silti sellaista asetta kannata hankkia ainakaan metsästyskäyttöön. Uudet kovempipaineiset yli ja alle 450m/s lähtönopeudella olevat patruunat soveltuvat riistanpyyntiin huomattavasti paremmin.

Käytettyjen markkinat toki kannattaa huomioida. Sieltä voi saada vähän käytetyn, hyvin istuvan laatuaseen, jossa on silti huomattavasti enemmän haulikkoa kuin siinä alle tonnin hintaisessa uudessa. Hintakin tällaisessa käytetyssä on helposti tonnin tietämillä, vaikka uutena olisikin ollut tuplahintainen.
Ei Mpaseppä Beretan 686 mallia ole harkinnut? Vaikka sitten käytettynä.

En ole vielä erityisemmin mitään harkinnut, kyllähän beretta varsinkin jos käytettynä löytyy, on hyvä vaihtoehto.
Mpaseppä
Viesti:

k08888 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 10:10 pm Jos ei oo jo lupa haettuna niin harkitte puoliautomaattia. Niissä esim perän säätö helpompaa kuin monissa päällekkäispiippuisissa. B kirjaimella alkavia kannattaa suosia uusissa ja käytetyissä.

En mä puolariakaan oo pois sulkenut. Oliko niissä joku lisä todistelun tarve? Tyyliin 5v välein harrastuneisuustodistus tai jotain muuta typerää. Vai muistanko väärin? :mrgreen:
masina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masina »

Mpaseppä kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 4:00 am En ole vielä erityisemmin mitään harkinnut, kyllähän beretta varsinkin jos käytettynä löytyy, on hyvä vaihtoehto.
Ihan perus silver pigeon on ainakin itselle hyvän tuntuinen. Jopa parempi kuin kalliimmat mallit.
Perän sopivuus on toki varmistettava.
EKo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EKo »

k08888 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 10:10 pm Jos ei oo jo lupa haettuna niin harkitte puoliautomaattia. Niissä esim perän säätö helpompaa kuin monissa päällekkäispiippuisissa. B kirjaimella alkavia kannattaa suosia uusissa ja käytetyissä.
Miksi perän säätö on helpompaa itselataavassa?
”Ei ole eukkoa näkynyt kolmeen viikkoon juu. Olen tällä hetkellä akaton, mutta luonnollisestihan en kauan. Naisiahan on maailmassa kuin mannaryynejä.”
Matti Nykänen
EKo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EKo »

MOP kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 11:00 pm Valmeteilla tuo ominaisuus johtuu yleensä likaisesta lukosta. Se on korjattavista. Ja on sitä muillakin merkeillä just tuosta edellä mainitusta syystä.
Jep. Jos pitää pyssyn paskaisena, niin ongelmia tulee kaikissa.
Mulla on Valmetti ollut 80-luvun alkupuolelta lähtien. Ammuttu paljon, enkä koskaan ole törmännyt tuplalaukaukseen.
”Ei ole eukkoa näkynyt kolmeen viikkoon juu. Olen tällä hetkellä akaton, mutta luonnollisestihan en kauan. Naisiahan on maailmassa kuin mannaryynejä.”
Matti Nykänen
usko55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Valmet 412 ja 412S -malleissa ei ole kaksoislaukausongelmaa, paitsi stecher-versiossa, mikä ei ollutkaan myynti-tuotantomalli. Yksittäisiä satunnaisia vikoja voi tietenkin olla missä hyvänsä tuotteessa, vika voi johtua myös käyttäjästä. 212 1-liipasinmallissa on kaksoislaukausongelmaa. Siihen tehtiin kolmea erimallista estintappia, mistä viimeisin on paras, ja toimiva kunhan se ei ole täynnä öljyä ja töhkää.
Joo...
Heka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heka »

EKo kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 8:28 am
MOP kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 11:00 pm Valmeteilla tuo ominaisuus johtuu yleensä likaisesta lukosta. Se on korjattavista. Ja on sitä muillakin merkeillä just tuosta edellä mainitusta syystä.
Jep. Jos pitää pyssyn paskaisena, niin ongelmia tulee kaikissa.
Mulla on Valmetti ollut 80-luvun alkupuolelta lähtien. Ammuttu paljon, enkä koskaan ole törmännyt tuplalaukaukseen.
Ja säilytys mielellään piippu alaspäin, ei öljy ja mahdollinen lika valu koneistoon.
Itse tykkään enemmän kahdella liipasimella olevista, ehkä se että niillä lapsesta asti tottunut ampumaan. Oli yksi hanallinenkin rinnakkaispiippuinen :lol:
Yksiliipaisimisissa joskus jäänyt se toinen panos ampumattakin kun ei ole löytynyt sitä toista liipasinta :oops:
Valmet oli mulla 212 joka oli yhdellä liipasimella, tässä ainakin oli niitä kaksoislaukaisuongelmia. Koneiston purin ja putsasin hetkeksi parani mutta lopulta hävitin. On muuten sellanen koneisto etten suosittele purkamaan, oli aikas työläs kasattava.
k08888
Viesti:

EKo kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 8:24 am
Miksi perän säätö on helpompaa itselataavassa?
[/quote]

Perän ja aseen rungon väliin saa paloilla sivuvääryyttä ja kallistusta muutettua ampujan mukaan. Voit tehdä aseesta vaikka vasenkätisen. Harvassa ainakaan halvemmassa päällekkäispiippuisessa onnistuu. Varsinkaan itse tehden.
k08888
Viesti:

Mpaseppä kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 4:02 am

En mä puolariakaan oo pois sulkenut. Oliko niissä joku lisä todistelun tarve? Tyyliin 5v välein harrastuneisuustodistus tai jotain muuta typerää. Vai muistanko väärin? :mrgreen:

On, mutta jos ei joudu valehtelemaan niin ei sitä luvanmyöntäjää jännittää tartte.
EKo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EKo »

k08888 kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 12:12 pm
EKo kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 8:24 am Miksi perän säätö on helpompaa itselataavassa?

Perän ja aseen rungon väliin saa paloilla sivuvääryyttä ja kallistusta muutettua ampujan mukaan. Voit tehdä aseesta vaikka vasenkätisen. Harvassa ainakaan halvemmassa päällekkäispiippuisessa onnistuu. Varsinkaan itse tehden.
Vasenkätisellä itselataava heittää hylsyt suoraan otsaluuhun. No ei välttämättä, mutta ainakin loksuttaa ikävästi naaman edessä.
Matti Nykänen
Mpaseppä
Viesti:

k08888 kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 12:14 pm

On, mutta jos ei joudu valehtelemaan niin ei sitä luvanmyöntäjää jännittää tartte.

En mä sitä jännitäkkään. Turhaa ottaa ylimäärästä byrokratiaa riesoikseen.
Talumees
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Mpaseppä kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 4:02 am En mä puolariakaan oo pois sulkenut. Oliko niissä joku lisä todistelun tarve? Tyyliin 5v välein harrastuneisuustodistus tai jotain muuta typerää. Vai muistanko väärin? :mrgreen:
Olisiko pumppukin sitten vaihtoehto. Ei makasiini rajoituksia eikä ylimääräisiä todisteluita.
Talviaika on normaaliaika, kesäaika ryssän aika! :mrgreen:
Mpaseppä
Viesti:

Kaikki on käytännös vaihtoehtoja :lol:
Heka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heka »

Mpaseppä kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 12:59 pm

Ja sitten jos lupaa ei myönnetä kuin 5v määräaikaiseksi, kuten itselataavissa pistooleissa. Ja tämän kun unohtaa, tuloksena poliisilta ruskea kirjekuori.
Sitten se vakavampi puoli, aseesta tulee kummasti vaarallisempi paperilla kun lupa vanhenee.
Rikosnimikkeenä luvattoman aseen hallussapito, kuulustelut, aseen luovutus valtiolle johon voi myöhemmin hakea kyllä uutta kallista lupaa.
Käräjäoikeuden käsittely joka hieman kalliimpi asianajajan palkkiot ja muut huomioden, tai mahdollinen ennakkopäätöksen perusteella myönnetty tuomio.
Tuloksena vähintään sakkoja.
Tuo kannattaa ottaa huomioon, pistää päivämäärän ylös että muistaa hakea uutta lupaa ennen kuin vanhenee.
Mpaseppä
Viesti:

Heka kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 4:04 pm
Mpaseppä kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 12:59 pm

Ja sitten jos lupaa ei myönnetä kuin 5v määräaikaiseksi, kuten itselataavissa pistooleissa. Ja tämän kun unohtaa, tuloksena poliisilta ruskea kirjekuori.
Sitten se vakavampi puoli, aseesta tulee kummasti vaarallisempi paperilla kun lupa vanhenee.
Rikosnimikkeenä luvattoman aseen hallussapito, kuulustelut, aseen luovutus valtiolle johon voi myöhemmin hakea kyllä uutta kallista lupaa.
Käräjäoikeuden käsittely joka hieman kalliimpi asianajajan palkkiot ja muut huomioden, tai mahdollinen ennakkopäätöksen perusteella myönnetty tuomio.
Tuloksena vähintään sakkoja.
Tuo kannattaa ottaa huomioon, pistää päivämäärän ylös että muistaa hakea uutta lupaa ennen kuin vanhenee.

Lähinnä juuri tuon takia olen enempi harkinnut päällekkäispiippuista. Kyllähän puoliautomaatti ois varmasti peli, mutta tuoko niin paljon lisäarvoa että viittis ylimäärästä byrokratiaa. Tuntuu turhalta rahastukselta nuo määräaikaiset luvat.
SPS1975
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos on ensimmäinen lupa/luvat, niin on viiden vuoden määräaikainen lupa ensin ja jos harrastus jatkuu sen jälkeen/luvan myöntämisen perusteet ovat muutoin voimassa, niin tämän viiden vuoden "koeajan" jälkeen myönnetään toistaiseksi voimassa oleva lupa. Itse ostin pienoiskiväärin ja päällekäispiippuisen haulikon vuosi sitten, niin tämä asia tuli tutuksi.
Vastaa Viestiin