Webaston sisäkytkentä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Terve!

Pitäisi kytkeä vanhemappan bensa-autoon Webaston sisäpuhallus. Autona manuaallisella lämppärillä oleva Bmw 320i. Mihinkäs väliin näissä tuo ohjaus kannattaa kytkeä? Tuleeko puhaltimelle menevään plus johtoon? Onkos näissä säätöö niin, että puhaltimen etuvastus on miinuspuolella nopeuden säätimen kanssa? Etuvastus on puhallinmoottorin yhteydessä moottoritilan puolella..
Kytkentäkaaviota en ole onnistunut löytämään netin syövereistä.
khp
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
Paikkakunta: punkalaidun
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja khp »

Tietämättä vuosi ja korimallia vaikea sanoa mutta bmw on käyttänyt sitä säätövastusta plus puolella eli se virta pitäis saada sinne nopeus kytkimelle menevään johtoon.
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Juu, anteeksi jäi auton tiedot laittamatta!!
BMW E46 320i M52 moottorilla ja vuosimallia -99, eli prefacelift!

t Mika T
khp
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
Paikkakunta: punkalaidun
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja khp »

Yhden ohjeen löysin, vois mennä kytkemällä ohjainpanelin taakse yhteen johtoon virta.
https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/sekala ... 18.pmd.pdf
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Perskeles!!

Kiitos aivan ziljoonasti!!
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

No niin...ei menny noin kivuttomasti. Löysin netistä BMW:N retrofit lömmittimen (TT C?) asennusohjeet. Niiden mukaan pitäisi tosiaan kytkeä noin. Jostain systä autossani on oheeseen verratuna esim. täysin eriväriset johdot.
Hieman tutkiskelin systeemiä. Näyttäisi olevan jotakuinkin niin, että autolta tulee puhaltimen katkaisijalle koko ajan jatkuva 12V jännite sulakkeelta. Kun sytytysvirta on päällä niin kytkettäessä puhallin päälle kuuluu vaimea releen naksahdus ja puhallin lähtee päälle. Kun sytytysvirta ei ole päällä niin naksahdusta ei kuulu. Ja lämmityslaitteen katkaisijalle tulee tosiaan koko ajan 12V jännite yleismittarilla mitattuna.

Onko nyt niin, että jos tuon releen saisi puukotettua Webaston ohjauksella päälle niin puhallinmoottori alkaisi pyöriä vaikka auton virrattomassa tilassa ja avaimet piirongin päällä?
Kardaani
Viestit: 2644
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Siltähän tuo kuullostaisi että rele on puhaltimen kytkimen jälkeen. Tiedä sitten miten on toteutettu. Tuosta kytkentäkuvasta en ainakaan tajua logiikkaa. Sähkökuvat on kyllä tuttuja, mutta en tajua, miksi tuosta pitäisi erottaa tuo yksi lanka "hier trennen" eli "erota tästä" ? Ennen erotusta virta menee ilmastoinnin ohjauspaneelille joko lähtöpisteestä 15 tai 30, riippuen releen asennosta. Eli aina menee virtaa, kunne toinen reitti katkaistaan. En ymmärrä.
khp
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
Paikkakunta: punkalaidun
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja khp »

auttaisko tää: https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/sekalaisia/print.pdf
ei kyllä sovi tuohon että olis jatkuva 12v, en tiedä kuinka monella eri kytkennällä bemari tämän tehnyt-
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Niin..eniten ihmetytti että BMW:N asennusohjeiden ja johtokaavioiden väritkään eivät olleet lähelleenkään samoja, ainoa sama on käytännössä jännitepuolen kelta/vihreä 2,5mm johdin. Ja ruskeat on maajohtoja kun katsoo johtonippuja mitkä menevät runkoon. Muuten tuntuu, että värit on vedetty "hatusta". Tuossa kaaviossa on kyseessä automaatti-imastoinnin säätöpaneeli tai sitten modernimpi manuaalipaneeli. Mulla on vielä vanhemi missä on vaijerit kiinni säätöjä varten. Tuonhon paneelin oli kytkentäohje siten että nopeussäätimen pinniin 4 menevä kelta/vihreä katkaistaan ja siihen väliin Webaston puhallinpiuhat (musta ja punainen). Tätä en jotenkin nyt tajua kun siihen johtoon tulee muutenkin jatkuva 12v.. Rele vaan pitäs saada heräämään henkiin. Voiskohan sitä relettä kokeilla herätellä 12v jännitteellä ja kattoo miten käy? Webastolta tulee suoraan 12V heräte (valko/vihreä johto)..
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

khp kirjoitti: Ti Helmi 11, 2025 6:50 pm auttaisko tää: https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/sekalaisia/print.pdf
ei kyllä sovi tuohon että olis jatkuva 12v, en tiedä kuinka monella eri kytkennällä bemari tämän tehnyt-
Niin, sen kun tietäisi...
khp
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
Paikkakunta: punkalaidun
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja khp »

Löytyykö tuo sulake f28 jostain? minä koittaisin siitä, sulake irti ja lähtevälle puolelle akusta irtosulakkeen läpi virta.
Nuo kaikki kuvat on periaatteessa samat, kun 28:ssa on virta lämmityslaite herää toimimaan. Jos toimii sitten vaan miettimään mihin väliin sitä johtoa webaston rele laitetaan. Tuon releen napaan 4 pitäisi mennä se kelta vihree johto 28 sulakkeelta.
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
Pataässä
Viestit: 2588
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Kardaani kirjoitti: Ti Helmi 11, 2025 6:43 pm Siltähän tuo kuullostaisi että rele on puhaltimen kytkimen jälkeen. Tiedä sitten miten on toteutettu. Tuosta kytkentäkuvasta en ainakaan tajua logiikkaa. Sähkökuvat on kyllä tuttuja, mutta en tajua, miksi tuosta pitäisi erottaa tuo yksi lanka "hier trennen" eli "erota tästä" ? Ennen erotusta virta menee ilmastoinnin ohjauspaneelille joko lähtöpisteestä 15 tai 30, riippuen releen asennosta. Eli aina menee virtaa, kunne toinen reitti katkaistaan. En ymmärrä.
Kuva on automaatti ilmastoinnilla ja puhalluksella varustellusta.
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

MikaT kirjoitti: Ti Helmi 11, 2025 7:07 pm
khp kirjoitti: Ti Helmi 11, 2025 6:50 pm auttaisko tää: https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/sekalaisia/print.pdf
ei kyllä sovi tuohon että olis jatkuva 12v, en tiedä kuinka monella eri kytkennällä bemari tämän tehnyt-
Niin, sen kun tietäisi...
Ainakin kahdesti saman E46 mallin sisällä. Sulake 37 50A on vaihtanut toimintoa seuraavasti.
03.1998-09.1998 Heating blower relay
09.1998-09-1999 Blower switch (with IHS), Blower output stage (with IHKA=autom ilmastointi)
as of 09.1999 Electric fan--minun auto menee tähän väliin
Sulake 28 5A Heating blower relay + ilmastoinnin kompuraa, takalasin lämmitintä jne...
Pataässä
Viestit: 2588
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Puhallin nopeuden katkaisija on releen takana, Ok. Webaston kytket katkaisijan syöttöjohtoon ja valitset säätimellä puhallin nopeuden ja ajastat kellolla aloitusajan. Missä kohtaa on kytkentä ongelma manuaali puuskuttimessa?
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Tohon puhaltimen katkaisijan syöttö johtoon se käskettiin yhden ohjeen mukaan laittaa. Tosin en ymmärrä kun siihen johtoon tulee 12v vaikka virrat ei ole päällä. Pitäs saada lämppärin rele sanomaan että nax niin lähtis puhallin päälle?

Pitänee yrittää saada jostain Webaston asennusohje kyseiseen autoon..josko sillä selviäisi..periaatteesta en hevillä veisi ammattilaisen käsiin.. 😄
Kardaani
Viestit: 2644
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Sepä se. Luulen ettei nuo annetut kytkentäkuvat sovellu sinun autoosi, mikäli sulla tulee koko ajan +12V puhaltimen kytkimelle. Noissa kuvissa, ylhäällä lähtöpiste "15" on ymmärtääkseni virtalukon ohjaama. Eli tuossa kytkentäkuvan autossa kun virrat kääntää päälle virtalukosta, pisteestä 15 tulee virta releen R20 kelalle, joka yhdistää releen kärjen, jolloin syöttöpisteestä "30" pääsee virta kulkemaan puhaltimen kytkimelle O61. Ja jos sinulla se virta tulee koko ajan kytkimelle, ei autosi voi olla tuon kytkennän mukainen.

Joku tuossa mättää kun sisäpuhaltimesihan pitäisi pyöriä kokoajan aina jos virta tulee kytkimelle ja jatkaa siitä esivastusten kautta puhaltimelle. Eikai bemari käytä miinusohjauksia kuten japseissa on, jolloin plussa tulee koko ajan, mutta miinusta pätkittäisiin releellä?
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Niin, jotain huhua olen jostain lukenut että saattaa olla ns väärinpäin,eli miinusta pätkitään. Tuossahan muuten kävi hassusti muutama vuosi sitten kun jäi flekti huutamaan vaikka auto oli ns virraton..
khp
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
Paikkakunta: punkalaidun
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja khp »

On aika erikoinen vehje, kaikki kuvat mitä minulla on bmw:stä on vain kaksi vaihtoehtoa joko se B-liitin kakkosnasta (sama kun F28 sulake) tai tämä mekaaninen kytkin https://www.ebay.com/itm/353221423940
Siinä nasta yksi on tuleva johto releeltä.
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

No samaa ihmetellyt.. olisiko kytkentäkaavioissa näkyvillä johtojen värejä mitä katkaisijalle tulee? Mutta jatkuva 12v tuohon keltvihreään säätimen nasta 4 menevään johtoon kuitenkin tulee virtalukon asennosta riippumatta.
MikaT
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Webaston sisäkytkentä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

khp kirjoitti: To Helmi 13, 2025 10:09 am On aika erikoinen vehje, kaikki kuvat mitä minulla on bmw:stä on vain kaksi vaihtoehtoa joko se B-liitin kakkosnasta (sama kun F28 sulake) tai tämä mekaaninen kytkin https://www.ebay.com/itm/353221423940
Siinä nasta yksi on tuleva johto releeltä.
Puhaltimen kytkimen nasta 1 on paksu vihreä, 2 sininen, 3 vihreä/ruskea, 4 vihreä keltainen ja 7 ohuempi 1,5mm musta johdin..
Tapahtuukohan näissä vanhoissa autoissa jotain kun ne on hetken ilman virtoja. Menevätkö unille tms..voiskohan vaikuttaa...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Hsippe ja 34 vierailijaa