Mysteerinen ääni moottorissa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Mysteerinen ääni moottorissa

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Löytyykö vihjeitä, että mikä ihme voisi aiheuttaa seuraavanlaista ääntä nelipyttyisessä 1,5 litran bensiinimoottorissa jossa nokkakeppi on hihnakäyttöinen:

-äänen taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan, mutta on huomattavan epäsäännöllinen ja kuulostaa kuin rautaputken pätkää vedettäisiin pitkin karkeata betonipintaa, jotenkin onton kuuloinen ääni
-ääni katkeaa välillä aivan kokonaan kaikilla kierroksilla eikä yleensä kuulu tyhjäkäynnillä mutta jo parin sadan kierroksen nosto nostaa äänen kuuluviin
-ääni ei muutu kytkimen asennon mukaan ja kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä
-moottori käyttäytyy muuten normaalisti, lämmöt ovat OK eikä mikään kohta näy ainakaan äkkivilkaisulla löysältä
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Minun autoon vm. 66 Ford Cortiaan tuli juuri tuollaien kierroksista riippuva sivuääni. Tuomio monelta taholta moottori on purettava. Hinaus korjaamoon välttämätön. Kuitenkin otin riskin , ajoin 25 km kirkolle. Korjaamon mestari sattui olemaan valmiiksi jo pihassa kun kaarroin korjaamon pihaan. Ensimmäinen ehdotus korjaajalta oli tuotako pakoputkea tulit korjauttamaan. Kun näkyy olevan poikki. Äänet loppui tähän pakoputken korjaukseen se kun tärisi ja hakkasi kartaani akseliin.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Volkkarin vanha pannu? Apuakselin laakerointi?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Mysteerinen ääni moottorissa

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

pasoleati kirjoitti:Löytyykö vihjeitä, että mikä ihme voisi aiheuttaa seuraavanlaista ääntä nelipyttyisessä 1,5 litran bensiinimoottorissa jossa nokkakeppi on hihnakäyttöinen:

-äänen taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan, mutta on huomattavan epäsäännöllinen ja kuulostaa kuin rautaputken pätkää vedettäisiin pitkin karkeata betonipintaa, jotenkin onton kuuloinen ääni
-ääni katkeaa välillä aivan kokonaan kaikilla kierroksilla eikä yleensä kuulu tyhjäkäynnillä mutta jo parin sadan kierroksen nosto nostaa äänen kuuluviin
-ääni ei muutu kytkimen asennon mukaan ja kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä
-moottori käyttäytyy muuten normaalisti, lämmöt ovat OK eikä mikään kohta näy ainakaan äkkivilkaisulla löysältä
Kun osaisi arvata mikä merkkisestä ja mallisesta moottorista on kyse.
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Onks propelli hihnavetonen?
Meinaan voisko se raapia tuulenohjauspeltiä?
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Onko viskotuuletin ja viskon laakerointi alkaa olla moro?

Vesimpumppu?

Laturin laakeri ihan finaalissa?

Joku lämpösuojapelti rämisee?

Pakosarjan laipasta pultti poikki?
kaitsur
Viestit: 2367
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Ainakin saksalaisvalmisteisessa joka alkaa O:lla ja päättyy L:ään, pakosarjan lämpösuojapelti murruttuaan vanhemmiten käyttäytyy just noin.
Ei kyllä kannata ujostella laittaa kyselyn kohteena olevan kulkupelin tarkempia tietoja jos mielii saada nopean ja tarkan vastauksen ongelmaan, tyyppivikojahan ne yleisimmin ovat mitkä vaivaavat.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
tv43
Viestit: 784
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 11:57 am
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tv43 »

Toinen saksalainen , katalysaattorin suojapelti ?
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Hyundai Pony, 1,5 litrainen ruisku, ajettu päälle 300 tuhatta. Jotenkin tuo pakoputkeen liittyvä teoria voisi pitää paikkaansa koska äänessä on nimenomaan sellainen resonanssin "maku". Laturi on vaihdettu varsin äskettäin.
SamiT
Viestit: 6794
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Vesipumppu? Mulla kuului paku-Volkkarista jolu pienen pieni resonanssiääni ja meinasin että äänenvaimennin vaan rämisee, ja kas vesipumppu paikahti totaalisen kappaleiksi noi 50km ajon jälkeen äänen alkamisesta.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

pasoleati kirjoitti:Hyundai Pony, 1,5 litrainen ruisku, ajettu päälle 300 tuhatta. Jotenkin tuo pakoputkeen liittyvä teoria voisi pitää paikkaansa koska äänessä on nimenomaan sellainen resonanssin "maku". Laturi on vaihdettu varsin äskettäin.
Yhdellä tutulla vuoti pikkuhiljaa tämmösestä laatikon öljyt ulos. Muutaman vuoden rahisi ja sitten se lakkasi rahisemasta :D
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Ei vuoda laatikosta öljyä, ei ainakaan näy tippoja maassa eikä altapäin ole märkä.
jip59
Viestit: 2880
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Poista vikamahdollisuuksia eli irroita ulkopuoliset hihnat ettei yksikään apulaite pyöri. Pyöräytä käyntiin ja kuuntele katosiko ääni, jos katosi niin vikaa voi etsiä sieltä päin. Mutta älä keitä konetta jos vesipumppu pyörii ko. hihnalla.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Ottaakohan pakoputki runkoon kiinni jostain kohtaa? Silloin yleensä kuuluu sellaista jyrinää.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Mysteerinen ääni moottorissa

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

pasoleati kirjoitti:Löytyykö vihjeitä, että mikä ihme voisi aiheuttaa seuraavanlaista ääntä nelipyttyisessä 1,5 litran bensiinimoottorissa jossa nokkakeppi on hihnakäyttöinen:

-äänen taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan, mutta on huomattavan epäsäännöllinen ja kuulostaa kuin rautaputken pätkää vedettäisiin pitkin karkeata betonipintaa, jotenkin onton kuuloinen ääni
-ääni katkeaa välillä aivan kokonaan kaikilla kierroksilla eikä yleensä kuulu tyhjäkäynnillä mutta jo parin sadan kierroksen nosto nostaa äänen kuuluviin
-ääni ei muutu kytkimen asennon mukaan ja kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä
-moottori käyttäytyy muuten normaalisti, lämmöt ovat OK eikä mikään kohta näy ainakaan äkkivilkaisulla löysältä
Oletko selvittänyt ettei äänenvaimentimessa ole irrallista tavaraa sisällä? Potkaise putkea, jos kuuluu kilinää tai rohinaa, niis irtotavaraa on.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 36 vierailijaa