MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: To Elo 01, 2024 4:06 pm
- Viesti:
MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Moro taas kaikille ja hyvää itsenäisyyden jatkoa
Nyt olisi taas ongelma... MB w211(2008) ja taka ilmaiskarit.
Auto seisonut 3 kuukautta ja nyt kun otin ajoon niin tasonsäätö on jumissa.
Autoon vaihdettu 2022 uudet Arnodtin iskarit mutta nyt ei nouse eikä laske vaikka kompura käy... takaluukusta kuuluu 5 sekunnin välein naksuntaa.
Sain vinkin että takaiskarin venttiili on iskarin sisällä eikä siihen pääse käsiksi ja ainoa vaihtoehto olisi ostaa uusi n. 400€:n iskari.
Olisiko kellään vahvistusta asiaan tai korjausehdotusta jos sellaista olisi?
ja toinen vielä tärkeämpi kysymys... Olisiko kenenkään nurkissa myytävänä ehjää sopivaa iskaria jos vanhaa ei saa korjattua???
AriM
Nyt olisi taas ongelma... MB w211(2008) ja taka ilmaiskarit.
Auto seisonut 3 kuukautta ja nyt kun otin ajoon niin tasonsäätö on jumissa.
Autoon vaihdettu 2022 uudet Arnodtin iskarit mutta nyt ei nouse eikä laske vaikka kompura käy... takaluukusta kuuluu 5 sekunnin välein naksuntaa.
Sain vinkin että takaiskarin venttiili on iskarin sisällä eikä siihen pääse käsiksi ja ainoa vaihtoehto olisi ostaa uusi n. 400€:n iskari.
Olisiko kellään vahvistusta asiaan tai korjausehdotusta jos sellaista olisi?
ja toinen vielä tärkeämpi kysymys... Olisiko kenenkään nurkissa myytävänä ehjää sopivaa iskaria jos vanhaa ei saa korjattua???
AriM
-
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Saako sisälle sulamaan,voi olla vain kondessi vettä jakotukissa mikä säätelee ilmaa pusseille.
-
- Viestit: 708
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Tarkoitat varmaan ilmajousia? Tekniikka riippuu siitä onko etupää myös ilmajousilla vai vain pelkästään takapää? Farmarissa on aina takapää ilmajousilla.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
ja on erittäin tärkeä muistaa vaihtaa kompuraan kuivaimen ryynit säännöllisesti. jotttei järjestelmään pääse kosteutta.
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
-
- Viestit: 10195
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Eikö se kuivain kuitenkin toimi niinkuin oikeakin eli aivastaa sen kertyneen kosteuden pois?
-
- Viestit: 7477
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Raskaan kaluston paineilmajärjestelmän ilmankuivain toimii eri periaatteella.
Näissä kevyemmissä ilmajousituksen paineilma kuivataan silikageeli rakeilla. Rakeet imevät järjestelmään menevästä ilmasta kosteuden ja niiden väri muuttuu kostuessaan. Kostuneet rakeet voi kuivata lämmöllä ja käyttää uudelleen, tai vaihtaa uusiin.
-
- Viestit: 10195
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Silloinhan järjestelmä ei saa vuotaa juuri ollenkaan, eihän tuollaiset ryynit voi kovin paljoa kosteutta imeä?mauri kirjoitti: ↑Ma Joulu 09, 2024 12:09 pmRaskaan kaluston paineilmajärjestelmän ilmankuivain toimii eri periaatteella.
Näissä kevyemmissä ilmajousituksen paineilma kuivataan silikageeli rakeilla. Rakeet imevät järjestelmään menevästä ilmasta kosteuden ja niiden väri muuttuu kostuessaan. Kostuneet rakeet voi kuivata lämmöllä ja käyttää uudelleen, tai vaihtaa uusiin.
-
- Viestit: 7477
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Ei se ehjänä vuodakaan. Käytössä palkeiden täyttöön tarvittava ilmamäärä on varsin pieni, palkeiden tilavuus ja käyttöpaine (testipaine 14 bar) ei ole kovin suuri, eikä niitä jatkuvasti tyhjennetä ja täytetä. Myöskin esimerkiksi kuutiometrissä normaali-ilmanpaineista ilmaa oleva vesimäärä on rajallinen, riippuu lämpötilasta ja ilman suhteellisesta kosteudesta. Mitä kylmempi ilma sen vähemmän siinä on kosteutta vaikka suhteellinen kosteus olisi 100 %.
30 C asteessa noin 30 g/m3 kun RH = 100 %
5 C asteessa noin 7 g/m3
Siksi ilmankuivain kannattaa tarkistaa (vaihtaa/kuivata) syksyisin, tällöin saa talven pakkasia varten varmemmin kuivaa ilmaa systeemiin.
30 C asteessa noin 30 g/m3 kun RH = 100 %
5 C asteessa noin 7 g/m3
Siksi ilmankuivain kannattaa tarkistaa (vaihtaa/kuivata) syksyisin, tällöin saa talven pakkasia varten varmemmin kuivaa ilmaa systeemiin.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: To Elo 01, 2024 4:06 pm
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Moro, hyvää tietoa...
Olen joka toinen vuosi kuivannut rakeet uunissa eikä ongelmia ole ollut. Nyt ilmajousi takana (tasonsäätö) on jumissa eikä auta vaikka on ollut lämpimässä tallissa 2 vrk. Tasonsäädön rele naksuu 10 sekunnin välein, perä ei nouse eikä laske mutta pysyy ryhdissä eli ei vuoda. Taitaa olla keinot vähissä... jos se venttiili ilmajousen sisällä on jumissa niinkuin tietäjät on viestitelleet.
Olen joka toinen vuosi kuivannut rakeet uunissa eikä ongelmia ole ollut. Nyt ilmajousi takana (tasonsäätö) on jumissa eikä auta vaikka on ollut lämpimässä tallissa 2 vrk. Tasonsäädön rele naksuu 10 sekunnin välein, perä ei nouse eikä laske mutta pysyy ryhdissä eli ei vuoda. Taitaa olla keinot vähissä... jos se venttiili ilmajousen sisällä on jumissa niinkuin tietäjät on viestitelleet.
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Siellähän on tuolle tasonsäädölle mekaaninen käyttövipu. Oletko tarkistanut sen toimivuuden?
Itselläni 2004 vuotinen W211 malli jossa tuo vivusto ei toiminut kunnolla. Autoon tosin uusittiin viime keväänä molemmat takapussit ja toinen etupussi. Vivuston kunto havaittiin remontin yhteydessä enkä ole varma mitä se aiheutti koskapa pusseissa oli vuodot ja vaihtokunnossa joka tapauksessa. Etupussi suorastaan räjähti joten remppa oli pakko tehdä heti. Takapussit vaihdettiin samalla. Nehän on ostohinnaltaan halvat verrattuna etupussiin. Taakse kannattaa vaihtaa kyllä molemmat pussit vaikka toinen olisikin ehyt jos on tiedossa että ovat saman ikäiset. On sen verran iso homma kun pitää irrottaa koko "takakelkka" autosta.
Itselläni 2004 vuotinen W211 malli jossa tuo vivusto ei toiminut kunnolla. Autoon tosin uusittiin viime keväänä molemmat takapussit ja toinen etupussi. Vivuston kunto havaittiin remontin yhteydessä enkä ole varma mitä se aiheutti koskapa pusseissa oli vuodot ja vaihtokunnossa joka tapauksessa. Etupussi suorastaan räjähti joten remppa oli pakko tehdä heti. Takapussit vaihdettiin samalla. Nehän on ostohinnaltaan halvat verrattuna etupussiin. Taakse kannattaa vaihtaa kyllä molemmat pussit vaikka toinen olisikin ehyt jos on tiedossa että ovat saman ikäiset. On sen verran iso homma kun pitää irrottaa koko "takakelkka" autosta.
Ferguson 35 -57
Massey Ferguson 35 -62
Massey Ferguson 35 -62
-
- Viestit: 3767
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Paikkakunta: E-P
- Viesti:
Re: MB W211 taka ilmaiskarit Arnold
Itse kyllä aivan aluksi kokeilisin tunkata takapäätä vähän (nimenomaan vähän, ettei vedetä säätöä toiseen ääripäähän!) ylös ja auto käyntiin….hetki odottelua ja seuraamista tuleeko eloa peräpäähän ennen kuin tekisin mitään muita toimenpiteitä. Nimim. mersun ilma-alustan kanssa elänyt
-
- Viestit: 10195
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], htc_81, k-pyörä ja 42 vierailijaa