Meidän autoissa ei ole ihan jokavuotinen ongelma, mutta on niitä useampia vastaan tullut. Useinhan vuotaa hitaasti ja itse huomaa tai varoitusvalo syttyy, joten on aikaa hoitaa asia. Ainoastaan kerran on niin iso reikä tullut, että ajossa hyytyi ilman, että ehti tehdä mitään. Kerran oli venesatamassa tyhjä rengas vastassa. Edelliskesänä ihmettelin Keskisen parkkipaikalla auton pitämää pihinää kunnes äkkäsi naulan eturenkaassa, olisi ollut vararengaskin matkassa, mutta hain kaupasta paikkasarjan ja korjasin lennosta.Ferkku kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2024 8:07 pmNo johan on. Mulla on menny niin monta rengasta puhki, ettei taida sormet riittää jos alkais laskemaan. Ei kaikkia edes muista. Enkä edes aja läheskään noin paljoa/vuosi.-Masa- kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2024 4:46 pmTiedä sitten onko renkaat parantuneet vai naulat tiellä vähentyneet. En ole 30 vuoteen vaihtanut rengasta tienpäällä, vuosittainen ajomäärä jotain 20tkm. Yksi rengasrikko tuli juur pari kuukautta sitten, renkaassa M5 pultti pystyssä. Mutta tuokin vuosi vaan hitaasti, eli en vaihtanut tien päällä kummia.
Mutta alkuperäiseen: Pikkupakussani on talvella aina pistolapio. Ja juuri siksi, että lumilapio ei auta jos jää pohjasta kovaan polanteeseen kiinni. Toki lumilapiokin, jos koen sille tarvetta. Toppavaatteet ja kengät, kuormaliinoja, puukko, tulitikut ja taskulamppu. Vesurikin yleensä
Autoilijan selviytymistarvikkeet?
-
- Viestit: 1264
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
-
- Viestit: 3572
- Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Ähtäri-pipo ja nahkahanskat sekä pitkät kalsarit talvella, kesällä shortsit, sandaalit ja teeppari. Hyvähän se olisi varautua mutta kun on maailmanloppua ennustettu aika monta kertaa ja joka kerta on jättänyt tulematta niin alkaa usko horjua. Lisäksi nykyisillä omilla vararavintovarastoilla elää pari vuorokautta helposti. Ai niin, vesipullon otan kotoa lähtiessä ja etemmäks mennessä termariin kaffia sekä jonkun voisätkän. Huoleton on hevosetoin poika.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: La Marras 04, 2023 6:37 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Hassua, kun on erilainen varapyörä. 2005 mallisessa avensiksessani on normaali vararengas. Tutun 2006 mallisessa onkin jo ohut rinkula. Heitti sen veke ja osti normaalin renkaan..
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
-
- Viestit: 1647
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Niin harvoin tarvitaan, etten pidä sitä mitenkään hassuna. 2005-mallisen Pösö Expert'in varapyörä näyttää käyttämättömältä. Vanne on ruostunut melko huonokuntoiseksi suolakylvyssä.
Captur'in 125/70R16 kokoinen varapyörä vie aika paljon vähemmän tilaa kuin normi 205/60R16 tai 205/55R17 rengas.
(klik)
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Yhden kerran reilun 40v aikana on käynyt niin että paikka ainepullo ja pumppu ei ole riittänyt -kylkeen tuli sormenmentävä reikä, kun osuin irronneeseen reunakiveen kaupan parkkipaikalla kääntyessä.
-tai eikun joo peräkärryn kanssahan kävi syksyllä niin että pinta räjähti irti, mutta taisivat olla ikivanhat ja valmiiksi vähän huonossa kunnossa ettei sellaisia auton alla koskaan ole.
-
- Viestit: 2434
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Subarun ohjekirja sanoo että minikokoista varapyörää saa käyttää vain taka-akselilla. Jos tulee etupäähän rengasrikko niin joutuu vaihtamaan 2 rengasta. Sitä en tiedä mitä neliveto tuosta tykkää kun tuo varapyörä on pari senttiä halkaisijaltaan pienempi mitä normaalirengas.mauri kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2024 7:43 pmOmistamassani autossa oli väliaikaisen varapyörän käyttö vetävällä akselilla ohjekirjassa kielletty. Johtuu varmaan ylimääräisestä rasituksesta tasauspyörästölle. Lisähaittoina on tietysti ajo-ominaisuuksien huonontuminen (oli ko pyörä millä akselilla tahansa), rajoitettu ajonopeus ja suositus käyttää mahdollisimman lyhyen matkan.
Tässäkin oli vain paikkapullo mukana, mutta autoa on myyty muualla maailmassa vararenkaan kanssa. Renkaalle on paikka ja jopa kierteet pultille jolla vararengas kiinnitetään. Hommasin edellisen korimallin vararenkaan ja ovokosta renkaan keskelle tulevan styroksin johon tunkki laitetaan, nyt on siis kuten tehtaalta lähtenyt vaikka ei tällaisena suomessa myytykään.
Helvatan helvata humppaahan sen piti olla
-
- Viestit: 2999
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Kaksi rengasrikkoa, vuodesta 1982 lähtien n. 17 000 km/v. Ensimmäinen 1990, jenkkifarmarin takarenkaassa katkennut 10mm:n kiintoavain. Toinen pari vuotta sitten pakun takarenkaassa, en tiedä mikä, mutta ajoin tyhjänä renkaan ihan pa...ksi. Olihan siinä rengaspainevahti, mutta en välittänyt valon syttymisestä, kun yksi rengas tihkui sen verran että kerran kuukaudessa piti lisätä ilmaa. Mutta olikin toinen rengas kokonaan tyhjentynyt. Yhtään en huomannut auton käytöksessä hitaalla nopeudella ennen kuin liikennevaloissa kanssa-autoilija viittoili.
Mitään selviytymisvarusteita en ole koskaan kuljettanut mukana.
Mitään selviytymisvarusteita en ole koskaan kuljettanut mukana.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: La Loka 05, 2024 12:50 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Työkalua ja tarviketta on "sopivasti", siihen malliin ettei joka kerta tarvitse miettiä että onko sitä ja tätä mukana jos tarvii.
Yhden varusteen mitä en keskustelussa nähnyt niin heijastinliivien lisäksi myös heijastin työtakki (vai onko se kaikilla aina päällä...) Paljon mukavampi napata takki takapenkiltä kun nousee autosta takin päälle kuin ruveta tuulessa askartelemaan heijastinliiviä. Takki on toki kesäaikaan sademalli ja talviaikaan toppamalli.
Yhden varusteen mitä en keskustelussa nähnyt niin heijastinliivien lisäksi myös heijastin työtakki (vai onko se kaikilla aina päällä...) Paljon mukavampi napata takki takapenkiltä kun nousee autosta takin päälle kuin ruveta tuulessa askartelemaan heijastinliiviä. Takki on toki kesäaikaan sademalli ja talviaikaan toppamalli.
-
- Viestit: 6730
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
-
- Viestit: 5038
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Sama täällä. Sen verran on kättä pidempää, että käännettävä ruuvari latta/phillips on takaluukussa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2024 9:34 pm Mitään selviytymisvarusteita en ole koskaan kuljettanut mukana.
”Ei ole eukkoa näkynyt kolmeen viikkoon juu. Olen tällä hetkellä akaton, mutta luonnollisestihan en kauan. Naisiahan on maailmassa kuin mannaryynejä.”
Matti Nykänen
Matti Nykänen
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: La Marras 04, 2023 6:37 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Yleisesti ottaen nelivedoissa etupään pitää vetää hieman nopeammin kuin takapään, jotta etuperä ei jarruta. Tämän takia nelivetoa ostaessa kannattaa tarkastaa renkaiden kunto normaalia tarkemmin. Esimerkiksi jos kierrättää auton renkaita takaa eteen, niin kulutuspinnoissa ei saisi mielellään olla yli 2mm eroa ja parempi kuntoiset renkaat pitäisi nelivetoisessa asentaa eteen.Juice kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2024 8:59 pmSubarun ohjekirja sanoo että minikokoista varapyörää saa käyttää vain taka-akselilla. Jos tulee etupäähän rengasrikko niin joutuu vaihtamaan 2 rengasta. Sitä en tiedä mitä neliveto tuosta tykkää kun tuo varapyörä on pari senttiä halkaisijaltaan pienempi mitä normaalirengas.mauri kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2024 7:43 pmOmistamassani autossa oli väliaikaisen varapyörän käyttö vetävällä akselilla ohjekirjassa kielletty. Johtuu varmaan ylimääräisestä rasituksesta tasauspyörästölle. Lisähaittoina on tietysti ajo-ominaisuuksien huonontuminen (oli ko pyörä millä akselilla tahansa), rajoitettu ajonopeus ja suositus käyttää mahdollisimman lyhyen matkan.
Tässäkin oli vain paikkapullo mukana, mutta autoa on myyty muualla maailmassa vararenkaan kanssa. Renkaalle on paikka ja jopa kierteet pultille jolla vararengas kiinnitetään. Hommasin edellisen korimallin vararenkaan ja ovokosta renkaan keskelle tulevan styroksin johon tunkki laitetaan, nyt on siis kuten tehtaalta lähtenyt vaikka ei tällaisena suomessa myytykään.
-
- Viestit: 2999
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Kyllä autoissa vetää molemmat päät samaan tahtiin, mutta lähes kaikissa on etu-ja taka-akseleiden välillä jonkinlainen visko tms. laite mikä sallii ja tasaa pienet erot. Ja niissä missä ei ole, niin ei ajeta pitävällä alustalla jatkuvasti nelivedolla.Massikkamiess kirjoitti: ↑Su Joulu 08, 2024 2:41 pm Yleisesti ottaen nelivedoissa etupään pitää vetää hieman nopeammin kuin takapään, jotta etuperä ei jarruta. Tämän takia nelivetoa ostaessa kannattaa tarkastaa renkaiden kunto normaalia tarkemmin. Esimerkiksi jos kierrättää auton renkaita takaa eteen, niin kulutuspinnoissa ei saisi mielellään olla yli 2mm eroa ja parempi kuntoiset renkaat pitäisi nelivetoisessa asentaa eteen.
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: La Marras 04, 2023 6:37 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Kyllä kyllä, mutta etuperä hajoaa helpommin jos takapäässä on suuremmat renkaat. Lisäksi kääntyvyys heikkenee. Eli etupään pitää saada ainaa vetää, jotta hammasvälys ei ”hakkaa” sitä ennen aikojaan pilalle. Takaperä ovat aina suurempia ja vahvempia, eivätkä ne ole kääntyviä.
Traktoreissa suositellaan noin 2% nopeampaa pyörimistä eturenkaille, sillä eturenkaat ovat traktoreissa yleensä pienemmät, niin ne myöskin kuluvat nopeammin.
Traktoreissa suositellaan noin 2% nopeampaa pyörimistä eturenkaille, sillä eturenkaat ovat traktoreissa yleensä pienemmät, niin ne myöskin kuluvat nopeammin.
-
- Viestit: 2999
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Voimansiirtojärjestelmä jakaa vetovoiman akseleiden kesken niin että molemmat vetävät. Valtaosa nykyisistä nelivedoista on perusrakenteeltaan etuvetoisia ja etupään voimansiirto on järeämpi.Massikkamiess kirjoitti: ↑Su Joulu 08, 2024 3:33 pm Kyllä kyllä, mutta etuperä hajoaa helpommin jos takapäässä on suuremmat renkaat. Lisäksi kääntyvyys heikkenee. Eli etupään pitää saada ainaa vetää, jotta hammasvälys ei ”hakkaa” sitä ennen aikojaan pilalle. Takaperä ovat aina suurempia ja vahvempia, eivätkä ne ole kääntyviä.
-
- Viestit: 456
- Liittynyt: La Marras 04, 2023 6:37 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Joka tapauksessa esimerkiksi tämä subarun vararenkaan käytön suositus johtuu tästä. Ja työni puolesta satun tämän asian tietämään erittäin hyvin. Tarkoitan siis sitä, että jos joku menee vaihtamaan auton valmistajan alkuperäistä rengaskokoa, niin silloin etupäähän EI SAA vaihtaa pienempää rengastusta suhteessa taka-akseliin. Eli pitää mitata renkaiden ympärysmitat ja varmentaa se, että etu ja takapään pyörimisnopeudet ovat samat kuin alkuperäisillä renkailla. Jos aivan samaa ei voida toteuttaa, niin etupää saa vetää sen 1-2% enemmän kuin alunperin. Toisinpäin tätä vetosuhdetta ei pidä mennä vaihtamaan.
-
- Viestit: 1343
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Tarkka jos haluaa olla niin pitäisi muistaa myös kattoa ne rengaspaineet. Renkaan säde pitäisi olla navasta maahan sama kaikilla pyörillä jos haluaa että nopeus olisi samaMassikkamiess kirjoitti: ↑Su Joulu 08, 2024 4:31 pm Joka tapauksessa esimerkiksi tämä subarun vararenkaan käytön suositus johtuu tästä. Ja työni puolesta satun tämän asian tietämään erittäin hyvin. Tarkoitan siis sitä, että jos joku menee vaihtamaan auton valmistajan alkuperäistä rengaskokoa, niin silloin etupäähän EI SAA vaihtaa pienempää rengastusta suhteessa taka-akseliin. Eli pitää mitata renkaiden ympärysmitat ja varmentaa se, että etu ja takapään pyörimisnopeudet ovat samat kuin alkuperäisillä renkailla. Jos aivan samaa ei voida toteuttaa, niin etupää saa vetää sen 1-2% enemmän kuin alunperin. Toisinpäin tätä vetosuhdetta ei pidä mennä vaihtamaan.
-
- Viestit: 7473
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
STRO käyttää termiä dynaaminen vierintäkehä, se kertoo todellisen kuljetun matkan kun rengas pyörii yhden kierroksen.
-
- Viestit: 1343
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Autoilijan selviytymistarvikkeet?
Juu tiedän. Mun mielestä stro normisto kertoo kuormittamattomat mitat. Auto ei siis etene vierintäkehän mittaa, ja todellisuudessa renkaan ylä ja alaosat liikkuvat eri nopeutta. Yleensä, sitä enemmän on eroa, mitä vähemmän renkaassa on painetta, koska se r dynaaminen eroaa aina vaan enemmän renkaan yläosaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Lurkus, Pataässä ja 30 vierailijaa