Kesärengasta hiekkatielle.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Paalari
Viestit: 2026
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Just puljasin nuo alle pick-uppiin. Ajettu 2-3 kesää ja pintaa vielä n. 9mm.
Noilla ajaa vielä mutkaista tietä näkymättömiin.
Kuva
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Superdextaaja
Viestit: 12977
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kyllä noilla Paalarin kumeilla pystyy ajamaan talvellakin. Ymmärrän kyllä, jos haluaa nastat varmistamaan pidon kaikissa olosuhteissa ja pintavaihtoehdoilla mutta vähänkään painavammilla nelivetoisilla pärjää noillakin varmasti.
Karkeampi palakuviointi ja isompi koko näissä All terrain renkaissa taitaa muuten edistää renkaan kulumattomuutta verrattuna tavanomaisiin. Sähköautojenkin omistajat tuskailevat nykyään kovasti rengaskulutuksen takia niin toimisiko niissäkin tuollainen AT rengas.. Ei kyllä mahdu kovin isot pyörän koteloissa yleensä olemaan, kun vannekoot on lähellä kärrin pyörä mittoja ja kumi on ohut lituska kuin vannas kärrinpyörällä tosiaan. Vannekokoja voisi kokeilla pienentää tuumalla ja parilla monessa mallissa ja pistää paksumpi ja ehkä jopa AT kumi kiekolle ilman, että itse kehämitta pienenisi. Avittaisiko sähköautoille mitään? On nuo tehtaiden valitsemat renkaat niin rata-ajoon ja ihan lasipinnan tasaiselle asfaltille suunnitellut, että harvoin meillä sen kuntoista pintaa on yleensä missään, mille nuo on tehty eikä ainakaan niitä nopeuksia pysty ajamaan missään, mitä noiden on suunniteltu kulkevan ihan normaalina matkanopeutena eli jossain 170 kmh hujakoilla. Tykillä itikkaa on meidän teille nuo monesti.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Rh-
Viestit: 1054
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Tässä katsellut näitä renkaita:
LASSA COMPETUS A/T
COOPER DISCOVERER ATT
Toyo Tires Open Country A/T+
NANKANG CONQUEROR A/T-5+

Eli vähän hillitympää a/t rengasta.

Asiaa sivuten, Tucson hörppi Tampereen reissulla korokelaidoilla oleva Tekno Trailerin telikärri jäljessä talvirenkailla 7.4/100km tankkauksista mitattuna, reilu 800km. Edellinen pidempi reissu kärrin kanssa oli Kalajoelta traktorin ohjaamon haku, yksi akselinen Kärppä jossa kanssa nastat, kulutukseksi tuli 6.6l/100km. Työmatka/nurkka ajossa 10-11l/100km.

Yöllä ajelin kotia päin 10-20km/h yli rajoitusten, rajoitusten mukaan varmaan olisi tuohon kuuden pintaan mennyt.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Lurkus
Viestit: 1016
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 11:02 am Kyllä noilla Paalarin kumeilla pystyy ajamaan talvellakin. Ymmärrän kyllä, jos haluaa nastat varmistamaan pidon kaikissa olosuhteissa ja pintavaihtoehdoilla mutta vähänkään painavammilla nelivetoisilla pärjää noillakin varmasti.
Karkeampi palakuviointi ja isompi koko näissä All terrain renkaissa taitaa muuten edistää renkaan kulumattomuutta verrattuna tavanomaisiin. Sähköautojenkin omistajat tuskailevat nykyään kovasti rengaskulutuksen takia niin toimisiko niissäkin tuollainen AT rengas.. Ei kyllä mahdu kovin isot pyörän koteloissa yleensä olemaan, kun vannekoot on lähellä kärrin pyörä mittoja ja kumi on ohut lituska kuin vannas kärrinpyörällä tosiaan. Vannekokoja voisi kokeilla pienentää tuumalla ja parilla monessa mallissa ja pistää paksumpi ja ehkä jopa AT kumi kiekolle ilman, että itse kehämitta pienenisi. Avittaisiko sähköautoille mitään? On nuo tehtaiden valitsemat renkaat niin rata-ajoon ja ihan lasipinnan tasaiselle asfaltille suunnitellut, että harvoin meillä sen kuntoista pintaa on yleensä missään, mille nuo on tehty eikä ainakaan niitä nopeuksia pysty ajamaan missään, mitä noiden on suunniteltu kulkevan ihan normaalina matkanopeutena eli jossain 170 kmh hujakoilla. Tykillä itikkaa on meidän teille nuo monesti.
Vai at kumia sähköautoon? Noin 70e kpl on normaalit hyvät kesärenkaat ja ne on asfaltille tehty. Eiköhän se ole sähköautoilijoille tykillä itikkaa hommaa jos alkaa at kumeilla suhaamaan. Ristus mitä juttuja. Ihan ok asfaltit meillä on ajella normaaleilla kesärenkailla...
SPS1975
Viestit: 2241
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 11:02 am Kyllä noilla Paalarin kumeilla pystyy ajamaan talvellakin. Ymmärrän kyllä, jos haluaa nastat varmistamaan pidon kaikissa olosuhteissa ja pintavaihtoehdoilla mutta vähänkään painavammilla nelivetoisilla pärjää noillakin varmasti.
Karkeampi palakuviointi ja isompi koko näissä All terrain renkaissa taitaa muuten edistää renkaan kulumattomuutta verrattuna tavanomaisiin. Sähköautojenkin omistajat tuskailevat nykyään kovasti rengaskulutuksen takia niin toimisiko niissäkin tuollainen AT rengas.. Ei kyllä mahdu kovin isot pyörän koteloissa yleensä olemaan, kun vannekoot on lähellä kärrin pyörä mittoja ja kumi on ohut lituska kuin vannas kärrinpyörällä tosiaan. Vannekokoja voisi kokeilla pienentää tuumalla ja parilla monessa mallissa ja pistää paksumpi ja ehkä jopa AT kumi kiekolle ilman, että itse kehämitta pienenisi. Avittaisiko sähköautoille mitään? On nuo tehtaiden valitsemat renkaat niin rata-ajoon ja ihan lasipinnan tasaiselle asfaltille suunnitellut, että harvoin meillä sen kuntoista pintaa on yleensä missään, mille nuo on tehty eikä ainakaan niitä nopeuksia pysty ajamaan missään, mitä noiden on suunniteltu kulkevan ihan normaalina matkanopeutena eli jossain 170 kmh hujakoilla. Tykillä itikkaa on meidän teille nuo monesti.
Paino se tuo autuutta Superdextaajan autoihin, se saattaa auttaa liikkeelle pääsyyn, mutta olisi järkevää ottaa huomioon sekin, että paino lisää jarrutuksissa kitkan tarvetta kun mitä painavampi auto on, niin sitä enemmän sillä on liike-energiaa ja se kasvattaa jarrutusmatkaa. Jos perusperiaatteena on vain se, että pääsee liikkeelle ja ettei pysähtymisellä ja kääntymisellä ole niin väliä, niin mikäs siinä sitten, suvikumia alle vaan tammikuussa..Tuota pari tuumaa pienempien vanteiden alle laittamista kannattaisi kokeilla johonkin nykyautoon ennen kuin kirjoittaa aiheesta vakavana vaihtoehtona, taitaa olla harvassa kuin kanalla hampaat sellaiset autot joiden jarrut mahtuisivat kaksi tuumaa halkaisijaltaan alkuperäistä pienempiin vanteisiin vähänkään nykyaikaisemmissa automalleissa. Miten ihmeessä ukko Savosta kuvittelee tietävänsä renkaiden sopivimmat koot ja toimivuuden paremmin kuin autojen- ja renkaiden valmistajat? En tiedä, mutta veikkaan psykoosia...
Mököttäjä
Viestit: 1171
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Rh- kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 11:30 am Tässä katsellut näitä renkaita:
LASSA COMPETUS A/T
COOPER DISCOVERER ATT
Toyo Tires Open Country A/T+
NANKANG CONQUEROR A/T-5+

Eli vähän hillitympää a/t rengasta.

Asiaa sivuten, Tucson hörppi Tampereen reissulla korokelaidoilla oleva Tekno Trailerin telikärri jäljessä talvirenkailla 7.4/100km tankkauksista mitattuna, reilu 800km. Edellinen pidempi reissu kärrin kanssa oli Kalajoelta traktorin ohjaamon haku, yksi akselinen Kärppä jossa kanssa nastat, kulutukseksi tuli 6.6l/100km. Työmatka/nurkka ajossa 10-11l/100km.

Yöllä ajelin kotia päin 10-20km/h yli rajoitusten, rajoitusten mukaan varmaan olisi tuohon kuuden pintaan mennyt.
Aika pienellä tuntuu menevän, siihen ei kyllä yhtään auta ainakaan BFG Allterrainit, niissä kun pitää pehmeämpiä paineita, niin autolla jano kasvaa. Kaksi kertaa minulla on kyseiset kumit ollut. Ovathan ne metsäteillä hyvät ja näytävän näköiset, mutta talvirenkaina suhteellisen heikko esitys ja aikamoiset jurnuttajat varsinkin moottoritiellä. Itsellä on niin paljon ajoa maanteillä ja sivupoluillakin tarvitsen lähinnä maavaraa, että ostin viimeksi Nokian Rotiiva HT:t ja olen ollut ihan tyytyväinen. A/T verrattuna kulkevat kevyesti ja tiellä menee kuin normaali kesärengas, toki kuvio on aika vaatimaton. https://nettivanne.fi/81645-nokian-roti ... -225-75-16 Noita on aika huonosti saatavilla tällä, joko kysyntä on kovaa tai sitten jäivät paistomuotit Venäjän puolelle.
Mutteriuuno
Viestit: 2776
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Mököttäjä kirjoitti: Ti Huhti 02, 2024 3:25 pm Aika pienellä tuntuu menevän, siihen ei kyllä yhtään auta ainakaan BFG Allterrainit, niissä kun pitää pehmeämpiä paineita, niin autolla jano kasvaa. Kaksi kertaa minulla on kyseiset kumit ollut. Ovathan ne metsäteillä hyvät ja näytävän näköiset, mutta talvirenkaina suhteellisen heikko esitys ja aikamoiset jurnuttajat varsinkin moottoritiellä.
Mulla oli myös XJ-Cherokeessa ja samaa mieltä, tyypillinen monikäyttötuote eli ei hyvä missään. Sähköautoon varsinkin olisi kelvoton korkeasta vierintävastuksesta johtuen. Mutta onneksi ei taida olla sopivia kokojakaan olemassa.
Superdextaaja
Viestit: 12977
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kesärengasta hiekkatielle.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Minusta nuo Good Year Wranglerit AT/SA (all terrain/season around) on olleet hyvä kompromissi katu/all season ja jonkun BF:n totaalisen maastorenkaan väliltä ja oikeastaan hyvinkin hiljaiset asfaltilla. En tiedä ihan uusien äänimaailmasta, kun nuo on olleet jo vähän kuluneet jo muutaman vuoden mutta pintaa on vielä talvirenkaan virallisen hyväksymisen verran ja kuluneinakin ovat toimineet talvellakin erittäin hyvin.
Varmaan ostan samanlaiset seuraaviksi ympärivuotisiksi renkaiksi. Tuskin uusissa ominaisuudet nykyisestä huononevat mutta hyvä muistuttaa edelleen, että nuo myydään nykyään kesärenkaaksi luokiteltuina, että talvikäyttö on täysin jokaisen omalla vastuulla.
Itsellä on kolme muutakin nastarenkain varustettua autoa talvikäyttöä varten mutta nelivedolla vetelen raskasta kärriä satunnaisesti talvellakin kelien salliessa noilla Wranglereilla.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, htc_81, Paalari, SPS1975 ja 42 vierailijaa