Sähkömoottorin kytkentä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hazuu
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 12:06 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Hazuu »

429 kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 10:33 am Itse ettisin jostain vaikka käytetyn taajuusmuuttajan, siitä voisi olla sorvissa muutakin iloa. Suoraan 11 kW moottori... ei hyvä idea, turha polttaa sulakkeita ja välkytellä naapureiden valoja.
Mitä muuten sanoo siirtoyhtiön pikkupräntti? Esim carunan alueella ei pumppaamoihin saa laittaa enää edes 4kw moottoria ilman taajuusmuuttajaa tai pehmokäynnistintä. Moottorin käynnistysvirta ei saa ylittää liitymän pääsulakekokoa.
Hazuu
______________________________________
2.8t Unkauf kumitelakaivuri
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Meinasin juuri kirjoitetella samaa kuin Hanzuu tuossa edellisessä viestissä. Tosin muistin, että suorakäynnistyksen raja olisi ollut 5kW. Tietysti noissa voi olla verkkoyhtiökohtaisia eroja. Tiedä sitten, kuin tarkkaan noita kyttäävät.
Ja jos on pitkän linjan päässä, niin saa aikaan sen, että muut vehkeet voi olla alijännitteellä. Hyvässä lykyssä vain valot vilkkuu, mutta kaikki elektroniikka ei siitä tykkää. No, tietää ainakin naapurit, koska aletaan hommiin valojen himmetessä :lol:
MF 4245 -98
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja 429 »

Totta, voi olla kiellettyäkin suorakäynnistää tuota moottoria, kyllä se sen verran rajusti jo virtaa raapasee. Ihmiset valittaa herkästi sähköyhtiöön jos alkaa valot vilkkua.
axe
Viestit: 84
Liittynyt: Su Heinä 02, 2017 4:23 pm
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja axe »

-Masa- kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 6:15 pm Meinasin juuri kirjoitetella samaa kuin Hanzuu tuossa edellisessä viestissä. Tosin muistin, että suorakäynnistyksen raja olisi ollut 5kW. Tietysti noissa voi olla verkkoyhtiökohtaisia eroja. Tiedä sitten, kuin tarkkaan noita kyttäävät.
Ja jos on pitkän linjan päässä, niin saa aikaan sen, että muut vehkeet voi olla alijännitteellä. Hyvässä lykyssä vain valot vilkkuu, mutta kaikki elektroniikka ei siitä tykkää. No, tietää ainakin naapurit, koska aletaan hommiin valojen himmetessä :lol:
30 vuotta satunnaisen säännöllisesti käyttänyt sirkkeliä suorakäynnisteisenä 3v töpseliin kytkettynä tosin .Moottori 5,5kw moottori,Carunan verkko.Missä vaiheessa pitää laittaa kaffipannu tulille ja pullat mikroon ja odotella Carunan ukkoja tarkistuskäynnille ? :roll:
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Yleisohje oli täällä päin, että yli 3 kW moottorin käynnistysvirtaa tulisi rajoittaa. Eli käyttää tähti-kolmiokäynnistintä, pehmoa tai muuta tapaa alentaa käynnistysvirtaa. Sehän tosiaan riippuu käyttöpaikasta, miten ison moottorin käynnistys aiheuttaa haittaa verkolle. Lähellä tarpeeksi isoa muuntamoa on verkon oikosulkuteho suuri ja verkko sietää suuremman käynnistysvirran. En tiedä valvotaanko pienjänniteverkon jännitteen laatua aktiivisesti vai vain satunnaisesti tai asiakkaiden ilmoitusten perusteella.
Hazuu
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 12:06 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Hazuu »

axe kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 9:08 pm
-Masa- kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 6:15 pm Meinasin juuri kirjoitetella samaa kuin Hanzuu tuossa edellisessä viestissä. Tosin muistin, että suorakäynnistyksen raja olisi ollut 5kW. Tietysti noissa voi olla verkkoyhtiökohtaisia eroja. Tiedä sitten, kuin tarkkaan noita kyttäävät.
Ja jos on pitkän linjan päässä, niin saa aikaan sen, että muut vehkeet voi olla alijännitteellä. Hyvässä lykyssä vain valot vilkkuu, mutta kaikki elektroniikka ei siitä tykkää. No, tietää ainakin naapurit, koska aletaan hommiin valojen himmetessä :lol:
30 vuotta satunnaisen säännöllisesti käyttänyt sirkkeliä suorakäynnisteisenä 3v töpseliin kytkettynä tosin .Moottori 5,5kw moottori,Carunan verkko.Missä vaiheessa pitää laittaa kaffipannu tulille ja pullat mikroon ja odotella Carunan ukkoja tarkistuskäynnille ? :roll:
Ei varmaan hätää :D
Hazuu
______________________________________
2.8t Unkauf kumitelakaivuri
enar
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 7:35 pm
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja enar »

Itelle tuli kaupoissa ruuvikompressori, jota pyörittää 22 kW sähkömoottori. Minkä kokoset sulakkeet ja muut vermeet se vaatii?
mauri
Viestit: 6696
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja mauri »

22 kW, 400 V, 1500 kierr moottorin nimellisvirta on 42 A.
ABB:n taulukko ehdottaa 63 A sulakkeita suoraan käynnistettäessä.
Olisiko siinä koneistossa käynnistysvirran rajoitusta?
Paalari
Viestit: 2032
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Eiköhän noissa kaikissa isoissa kompuroissa ole käynnistämiseen tähtikolmio tai pehmo joissain uudemmissa/paremmissa voi olla jopa taajuusmuuttaja.
Kattoo vaikka ekaksi kuinka monta johdinta menee sähkökeskukselta moottorille.
Eikös se ollut niin että jos 6kpl+KV niin silloin tähtikolmiokäynnistin.

Sitten kun koittaa kompuraa hereille täytyy katsoa että pyörii oikeaan suuntaan.
Todennäköisesti hajoaa melko pian väärinpäin pyöriessään.
Uudemmissa ja viisaimissä voi olla vaihejärjestysvahti, eikä edes suostu vikasuuntaan lähtemään.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
fiatvalmetnatikka
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 4:54 pm
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja fiatvalmetnatikka »

Itse olen harjoitellut parin sorvinkanssa vaihtanut pienemmät moottorit toinen 14kw vaihdoin 5,5kw ja toinen kaksnopeus 15kw/24kw vaihdoin 11kw. Kummallakin sorvattu monia työpäiviä. Molemmissa on sähkömoottori hihnoilla ja pakankäynnistys mekaanisella kytkimellä. Ainut haitta kummassakin.Vauhti tarvii voimaa. painavilla kappaleilla kovimmat kierrokset pitää unohtaa moottori alkaa haluta paljon amppeereita. Minulla on 3x25 liittymä 11kw pyörittänyt tähteen kokoajan ja noin 20m 2.5neliön roikka välissä. Ei oo sulakkeet palanut. Sorvissa vaikuttaa aika paljon pakankoko kokonaistehon tarpeeseen koska useasti kuitenkin sorvaillaan noin 50mm kappaleita. Ja halutaan mitatauseasti. Jos on 200 millin halkaisijan pakka kiihdyttäessä 1000 kierrokseen min se Ei tarvii voimaa käytännössä yhtään verrattuna 500 millin halkaisijan pakkaan.
mauri
Viestit: 6696
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Paalari kirjoitti: La Maalis 30, 2024 7:43 am Kattoo vaikka ekaksi kuinka monta johdinta menee sähkökeskukselta moottorille.
Eikös se ollut niin että jos 6kpl+KV niin silloin tähtikolmiokäynnistin.
Mikäli moottorin liitäntäkoteloon menee kaksi virtakaapelia niin silloin tähti-kolmiokäynnistys on mahdollisesti olemassa. Joskus on voitu käyttää kahta rinnankytkettyä kaapelia (haluttu käyttää pienempipoikkipintaista kaapelia) vaikka moottori on kytketty kolmioon (tai tähteen). Varmemmin todellisen kytkennän näkee esimerkiksi avaamalla moottorin liitäntäkotelo, jos liitäntänapoja yhdistävät kytkentäliuskat puuttuvat niin silloin käytössä on tähti-kolmiokäynnistys. Ohjauskeskuksessa on myös oltava ko moottorille kolme kontaktoria.
Paalari
Viestit: 2032
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Paalari »

mauri kirjoitti: La Maalis 30, 2024 12:01 pm
Paalari kirjoitti: La Maalis 30, 2024 7:43 am Kattoo vaikka ekaksi kuinka monta johdinta menee sähkökeskukselta moottorille.
Eikös se ollut niin että jos 6kpl+KV niin silloin tähtikolmiokäynnistin.
Mikäli moottorin liitäntäkoteloon menee kaksi virtakaapelia niin silloin tähti-kolmiokäynnistys on mahdollisesti olemassa. Joskus on voitu käyttää kahta rinnankytkettyä kaapelia (haluttu käyttää pienempipoikkipintaista kaapelia) vaikka moottori on kytketty kolmioon (tai tähteen). Varmemmin todellisen kytkennän näkee esimerkiksi avaamalla moottorin liitäntäkotelo, jos liitäntänapoja yhdistävät kytkentäliuskat puuttuvat niin silloin käytössä on tähti-kolmiokäynnistys. Ohjauskeskuksessa on myös oltava ko moottorille kolme kontaktoria.
Miten tuossa tähtikolmiokytkennässä.
Silloin kun moottori jo pyörii kolmiossa niin meneekö moottorille kaikkien kuuden vaihejohtimen kautta ruokaa.
Tuota oman kompuran (11kw) moottorille menevää 7x2,5m2 kaapelia ihmettelin.
Vaikuttaisi varsin kempulilta jos kolmiossa menisi vaan kolmen letkun kautta tavaraa.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
mauri
Viestit: 6696
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin kytkentä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Paalari kirjoitti: La Maalis 30, 2024 3:13 pm Miten tuossa tähtikolmiokytkennässä.
Silloin kun moottori jo pyörii kolmiossa niin meneekö moottorille kaikkien kuuden vaihejohtimen kautta ruokaa.
Tuota oman kompuran (11kw) moottorille menevää 7x2,5m2 kaapelia ihmettelin.
Vaikuttaisi varsin kempulilta jos kolmiossa menisi vaan kolmen letkun kautta tavaraa.
Kyllä ne kaikki kuusi johdinta jotka menee moottorin liitäntänapohin ovat virrallisia. Kolmiokytkennässä johdinvirta on moottorin ottovirta jaettuna neliöjuuri 3:lla (1,73). Tästä syystä raskaasti käynnistyvissä moottorikäytöissä, joissa ylivirtarele on monesti asennettu kolmiokontaktorille, se asetellaan arvoon In/1,73.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa