Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
-Masa- kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 7:05 pm
EDIT: Siinä hieman insinööripornoa Tuo VMI:n valmistama Maxx TBM renkaan rakennuskone on kyllä hieno. Mutta tuo video on kyllä paljon nopeutettu https://youtu.be/eEKkgf4-WdQ?t=191
Näyttää siellä satakuntalaisen firman vehkeitäkin liikkuvan....
Mistäs tämänkin renkaan tiedot tavallinen käyttäjä voisi tietää?
"Traficom: Älä aja näillä talvirenkailla
Viraston valvonnassa löytyi nastarenkaita, joita ei saa myydä eikä käyttää." "Vaadittava hyväksyntä puuttuu kolmelta nastarenkaalta."
Kuluttajalle on myyty renkaat, jotka mitä ilmeisemmin ovat aivan ok, mutta kun se hyväksyntä puuttuu.
"Ajoneuvon käyttäjä voi saada poliisilta sakon tai ajoneuvon katsastus hylätään, jos ajoneuvossa on hyväksymätön nastarengas, Loponen sanoo tiedotteessa."
Ei mene mun oikeustajuuni tuo sakottaminen. Markkinoilla on monia poisvedettäviä tuotteita. Käyttäjällekö ne sakot pitäisi määrätä, joka ei ole kuullutkaan ohjeistuksesta. Mullakin on poisvedettävät led kausivalot olleet jo vuosia käytössä. Saankohan kohta sakot?
Onpa surkea ja hyödytön uutinen. Missään ei kerrota mikä se hyväksyntä on joka puuttuu tai mistä sen tietää.
Tähän mennessä ja tästä eteenpäinkin kuluttajan ei tietääkseni ole tarvinnut tietää talvirenkaasta muutakuin että siinä on 3PMSF merkintä joka tuli vanhan M+S tilalle.
Tietysti renkaan pitää olla oikean kokoinen, kantavuus riittää, olla tarpeeksi kulutuspintaa jne. mutta ne ovat eri asia.
Ja mistä se katsastushenkilö tai sakottava poliisi tietää että alla on laittomat renkaat, jos se laittomuus ei mistään selviä?
Kardaani kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 12:05 pm
Ja mistä se katsastushenkilö tai sakottava poliisi tietää että alla on laittomat renkaat, jos se laittomuus ei mistään selviä?
Valvonnassa havaitut hyväksymättömät renkaat:
Viranomaisille on varmaan työnsä puolesta nuo tiedot kerrottu. Tavallinen kuluttaja ei voi tietää, ellei sattumoisin siitä lue.
Luin juu tuon ja ymmärsin. Mutta paljonko tuommoisia "laittomia" renkaita on myynnissä esim tuolla linkkisi nettikaupassa? Ja se on vain yksi kauppa. Trafilla ei varmaankaan ole resursseja ratsata jokaista suomeen myytävää rengasta.
Jos ei sitä laittomuutta voi kuluttaja mitenkään todeta, ei se rengas voi olla laitonkaan. Yritin tuossa kaivaa mitä merkintöjä minimissään renkaissa pitää olla, että se on hyväksytty tieliikenteeseen, mutta ei oikein löydy kattavaa listaa.
Pidän tuota trafin lausuntoa höpöjuttuna, kunnes toisin todistetaan.
Eli uusissa renkaissa pitää asennusvaiheeseen asti olla tyyppihyväksyntätarra, joka kertoo että rengas on hyväksytty.
Ilmeisesti tyyppihyväksyntää ei voi mistään tarkastaa sen jälkeen kun tarra on irrotettu tai kulunut pois. Eli mistään ei kuluttaja voi laitonta rengasta tunnistaa asennuksen jälkeen.
Maasturiin pitäisi etsiä "vuoristosymbolin" omaavaat renkaat ensi talveksi.
1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu.
Kardaani kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 12:27 pm
Luin juu tuon ja ymmärsin. Mutta paljonko tuommoisia "laittomia" renkaita on myynnissä esim tuolla linkkisi nettikaupassa? Ja se on vain yksi kauppa. Trafilla ei varmaankaan ole resursseja ratsata jokaista suomeen myytävää rengasta.
Jos ei sitä laittomuutta voi kuluttaja mitenkään todeta, ei se rengas voi olla laitonkaan. Yritin tuossa kaivaa mitä merkintöjä minimissään renkaissa pitää olla, että se on hyväksytty tieliikenteeseen, mutta ei oikein löydy kattavaa listaa.
Pidän tuota trafin lausuntoa höpöjuttuna, kunnes toisin todistetaan.
Tämä on hiukan hankalaa, kun tuo tyyppihyväksyntä on Suomen oman lainsäädännön sanelema juttu. Joissain maissa noita renkaita kaiketi saa käyttää laillisesti. Varmaan Suomessakin, kunhan se hyväksymistodistus vain olisi tehtynä.
Ulkolaiset myyvät näitä renkaita täysin laillisesti, eivätkä ole kiinnostuneita Suomen kansallisista säädöksistä.
Sakkoa näyttäisi kuluttaja saavan 70 € edestä. Tulisikohan renkaat laillisiksi, jos nastat nyppii pois ja ajaisi sitten renkaat loppuun? Kysehän on nastojen "kulutustestistä". https://www.autoliitto.fi/uutiset/moott ... arenkaita/
Pikkuvalmet kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 12:41 pm
Maasturiin pitäisi etsiä "vuoristosymbolin" omaavaat renkaat ensi talveksi.
1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu.
Vuoret, lumihiutale tai POR-merkintä, kun maasturista oli kyse.
kkuula kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 1:49 pm
Kuulin että tuossa hyväksyntävaatimuksessa tulisi olemaan jokin siirtymäaika? Pitääkö paikkansa vai meneekö heti uusiksi?
Olihan siinä laissa, vai asetuksessa, siirtymäaika, joka päättyi periaatteessa 2023 loppuun mutta renkaiden osalta tämän talvikauden loppuun.
Tuli voimaan jo 2020.
Jaahas, huhtikuun 1.4 alkaen saa ajaa kesärenkailla, mutta eipäs saakaan.
"Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun saakka." "Poliisi voi kuitenkin sakottaa, jos rengasvalinta on johtanut liikennesääntöjen rikkomiseen."
"Jos käyttää, tulee olla erittäin varovainen ja ajo kelin mukaista. Jos kesärenkaiden takia ajaa ojaan, auton perään tai jää jumiin, on toiminut tieliikenne- tai ajoneuvolain vastaisesti. 5 sakkoa jo määrätty."
Tulikohan nuo ojaanajoon, tai peräänajoon liittyvät sakot sitten renkaista? Saattaahan sitä saada sakot peräänajosta, vaikka olisi talvirenkaatkin. Jos jäät jumiin kesärenkailla, niin saa sakot. Talvirenkaillako ei saa?
Tuohan on ollu jo useamman vuoden, että renkaat kelin mukaan ja talvirengaspakko poistui. Eli jos tammikuussa on keli sellainen että kesärenkailla voi ajaa, niin silloin voi ajaa. Jos kesäkuussa tulee lunta ja ajat sen takia kesärenkailla ojaan, on ollut väärät renkaat alla, oma syy.
Luettelemasi vahingot täyttävät ainakin liikenteen vaarantamisen pykälät. Kaippa ne vääränlaisesta rengastuksestakin sakottaa, ei kokemusta. Ja vakuutusyhtiö pesee kätensä kun ajeli väärän kelin renkailla talvikelissä.
Aakku kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 5:01 pm
Jaahas, huhtikuun 1.4 alkaen saa ajaa kesärenkailla, mutta eipäs saakaan.
Tietenkin saa ajaa, jos on sellaiset kesärenkaat, joilla pystyy hallitsemaan autonsa. Kokemukseni mukaan kesärenkaissa on suuria eroja siinä suhteessa. Mutta miksi tehdä moisesta ongelmaa, meillä vaihdetaan kesärenkaat alle sitten, kun on kesäkelit.
Kardaani kirjoitti: ↑Ke Huhti 03, 2024 5:25 pm
Tuohan on ollu jo useamman vuoden, että renkaat kelin mukaan ja talvirengaspakko poistui. Eli jos tammikuussa on keli sellainen että kesärenkailla voi ajaa, niin silloin voi ajaa. Jos kesäkuussa tulee lunta ja ajat sen takia kesärenkailla ojaan, on ollut väärät renkaat alla, oma syy.
Luettelemasi vahingot täyttävät ainakin liikenteen vaarantamisen pykälät. Kaippa ne vääränlaisesta rengastuksestakin sakottaa, ei kokemusta. Ja vakuutusyhtiö pesee kätensä kun ajeli väärän kelin renkailla talvikelissä.
Lähinnä otsikko oli hyvin tyypillinen lööppi otsikko."Poliisi sakotti kesärenkailla ajaneita".
Kesärenkailla ajo huhtikuussa kun nyt vain ei ole sakotuksen peruste. Se on sakotuksen peruste, jos törttöilee liikenteessä, oli sitten minkälaiset renkaat hyvänsä.