Traktorin ilmastointilaite

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Olli
Viestit: 60
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 5:38 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Traktorin ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja Olli »

Sanokaahan viisaammat mikä nyykkärin ilmastointilaitteessa vialla kun ei toimi? Viime kesänä korjautin ja vaihdatin uudet kylmäaineet ja ei heti pelannut. Vasta kun kompuran päällä olevan säätimen (?) vaihtoi alkoi kompura toimia. No laite toimi jonkin aikaa vaan sitten tehot laski lopulta nollaan. Lopulta se säädinkin meni pimeäksi. Kuulostaa tulevan helteitä ja ois mukavaa jos kohtuuedullisesti löytyisi tuo vika ja sais korjattua.
Mikähän se lopettaa tuon säätimen (tai releen) toiminnan? Ajattelin vain että löytyiskö sen takaa jotain vikaa joka pimentää koko ilmastoinnin.
jjracing
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: hankasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Se "säädin" on paineanturi joka katkaisee virransyötön kompressorille jos kylmä ainetta on liian vähän tai liian paljon järjestelmässä estää myös painetta nousemasta liian korkeaksi ettei paikat halkea. Veikkaisin ,että järjestelmässä on pieni vuoto jonka seurauksena tuo kompressorin päällä oleva kytkin estää kompressorin kytkeytymisen. Uudet kylmäaineet vaan vuotoaineen kanssa sisään ja sitten jonkun ajanpäästä ultravioletti valolla vuotoa etsimään.
Fordson super major -64
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Traktorin ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja taif »

Olli kirjoitti: ...Vasta kun kompuran päällä olevan säätimen (?) vaihtoi alkoi kompura toimia. No laite toimi jonkin aikaa vaan sitten tehot laski lopulta nollaan. Lopulta se säädinkin meni pimeäksi...
Kuten "jjracing" kirjoitti, taitaa olla vuototesterin paikka...

Mutta kiinnostaisi tietää mitä tarkoitat pimeäksi menemisellä? Oletko mitannut jännittettä vai miten olet todennut?

Joskus voi vuotokohta nyykkärissä olla juuri se painekytkin itse. Kylmäaine tulee liittimen juuresta läpi.
Olli
Viestit: 60
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 5:38 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Traktorin ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja Olli »

Mutta kiinnostaisi tietää mitä tarkoitat pimeäksi menemisellä? Oletko mitannut jännittettä vai miten olet todennut?


Yritänpä muistella viime kesää.... (siitä on niin paljon aikaa :? ).
Ilmastointilaite ei enää puhaltanut kylmää vaikka kompura pyöri (eli paineanturi vielä toimi siinä vaiheessa koska kompura pyöri).
Sitten muutama päivä myöhemmin kun ilmastointia yritettiin käyttää lakkasi
kompurakin pyörimästä. Paineanturille tuli virta mutta ei kytkenyt kompuraa ja tästä päättelin että paineanturi meni pimeäksi.

Ilmastointihuollossahan laitetaan uudet kylmäaineet ja väriä joukkoon jonka pitäisi paljastaa vuotokohdat. Missään ei kuitenkaan näy värin paljastamaa vuotoa...???.
Hankalaa on myös se että kun kovasti kaupataan ilmastointihuoltoja niin se sisältää vain nuo perustoimenpiteet (eli kylmäaineet pois ja tiiviyden tarkastus ja uudet aineet sisään) mutta jos tämä ei auta niin sitten loppuu ammattitaito ja ollaan sormi suussa.
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taif »

En täydellisesti tunne NH systeemejä, mutta käsittääkseni kompressorin päällä (putkessa) oleva painekytkin on yhdistetty korkea/matalapainepressostaatti ja hytin katolla on vielä erikseen matalapainepressostaatti. Kompressorin magneettikytkimen kelan ohjausjännitehän kulkee näiden molempien pressostaattien läpi eli jos jompikumpi on "lauennut", kela ei vedä...

Väriainehan näkyy ymmärtääkseni vain erikoisvalolla. Kylmäaineen mukana järjestelmässä kulkee myös aina hiukan öljyä ja vuotokohdan voi jopa paikallistaa öljyisyyden perusteella. Traktorissa tosin paikat ovat aina enemmän tai vähemmän öljyisiä joten parempi luottaa väritestiin. Tai voihan järjestelmän koeponnistaa typellä jolloin vuoto löytyy saippualiuoksen avulla.

En tiedä mikä NH- malli on kyseessä tässä tapauksessa, mutta uusimmissa on jonkinlainen automaatti-ilmastointi jossa on enemmän myös sähkövikamahdollisuuksia (termostaatti, säätöpotentiometri, jne).
jip59
Viestit: 2880
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Sitä saa mitä tilaa... Eli jos on tilattu aika ilmastoinnin huollolle niin se pitää sisällään juuri tuon tyhjennyksen ,vakumoinnin ja täytön.
Jos siinä vaiheessa kun konetta viedään ilmastoinnin huoltoon sanotaankin että joo ei se ole toiminut aikoihin, katsoisitteko sen samalla kuntoon. Ja sitten aikataulut sekaisin kun aika on varattu vain huoltoa varten. Mulle on tullut työpaikalla tuo turhan usein vastaan. Siis tilatessa ei mainita että laite ei toimi.
Se miksi sitä väriaineen vuotoa ei aina löydy johtuu usein siitä että sen jälkeen kun ilmastointi lakkaa toimimasta niin voi mennä pitkäkin aika ennekuin konetta tuodaan korjaukseen. Sateet ovat huuhdelleet väriaineet pois tai parhaassa tapauksessa asiakas on pessyt paikat ettei seppä näkisi konetta kovin likaisena, löydä nyt siitä sitten vuoto.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], J.Halminen, Semrush [Bot] ja 17 vierailijaa