Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Olisko arvon masinisteilla vinkkejä, mistä kannattaisi etsiä seuraavilla spekseillä:
- vahvaa kuormaverkkoa - koko olisi kai noin 1.7m x 1.7m ... mahdollisesti joku 1.5m x 0.5m riittäisi myöskin
- käyttökohde olisi : farmariautosta lähtisi takapenkki pois - ja takapenkin tilalle haluaisin vahvan verkon.
- verkon tulisi kestää rajussakin törmäystilanteessa ... kenties 200kg painoisen tavaran energia.
- hinta sais olla kohtuullinen ( en vielä tiedä mitä kohtuullinen voisi olla )

Netistä katsoin, joku tällainen voisi ehkä sopia tarpeeseen https://www.accessorywarehouse.ca/wp-co ... _21979.jpg

Haluaisin ehkä tiheämmän verkon vaan..

Tähän saakka silmiin on kotimarkkinoilta osunut lähinnä jotain koiraverkkoja, tai kevyitä verkkoja, jotka kenties auttaisivat tavaroiden paikallaan pysymistä normaalissa matkustamisessa, mutta arvioini mukaan ne eivät kestäisi painavia tavaroita törmäystilanteessa.

Muitakin ratkaisuja saisi ehdottaa. Mietin jotain vesivanerilevyä poistetun takapenkin tilalle, mutta mutta ... sekin mietityttää jos sattuisi isompi kolari, veikkaisin vesivaneri murtuisi kiinnityspisteistä ja jo siitä yksistään irtoavat kappaleet olisivat vaarallisia edessä matkustaville törmäystilanteessa. Yllättävän haastavalta tuntuu... kun auton takapenkki on sillä tavalla hyvin suunniteltu, että se kestää auton muodon muutoksia ja on testattu erilaisissa tilanteissa... ja takapenkin poiston jälkeen sitä ei olisi..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
juntunen
Viestit: 3288
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Itse laittaisin kuormaliinoilla kunnolla kiinni jos paikallaan haluaisin kolarissa pitää.

Jos jatkuvasti kuskaa tavaraa niin silloin varmaan oikea pakettiauto on turvallisempi.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vinkistä. Minulla ei olisi tarve jatkuvasti kuljettaa tavaraa. Mutta aika usein mukana jotain on. Kuormaliinoilla laittaminen on kyllä hyvä idea... itse sidontapaikkoja tuntuu vaan olevan huonosti... auton alkuperäiset eivät tunnu kovin kestäviltä. Ehkä kestävämpiä voisi tehdä itsekin lisää. Joskus painavamman tavaran ollessa kyydissä, olen laittanut kuormaliinan takaluukun välistä kiertämään auton ulkopuolella vetokoukun.. :lol: .ajatuksella että vetokoukku ei tulisi auton sisälle missään tilanteessa..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tiiä sen enempää, kun verkon vahvuus tuskin ongelma, mut miten sen kiinität autoon että kestää irtoamatta?!
Tietysti kuorma pitää sitoa, ja ennemmin tekis niitä kunnollisia sidontapaikkoja. Penkin ja turvavyöitten kiinitykset kannattaa käyttää hyödyksi noita suunitellessa. :roll:
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kai joku ompelimo, ehkä suutarikin kykenisi kuormaliinasta moisen tekemään. Hinnasta sitten en osaa sanoa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 8:36 pm Tiiä sen enempää, kun verkon vahvuus tuskin ongelma, mut miten sen kiinität autoon että kestää irtoamatta?!
Tietysti kuorma pitää sitoa, ja ennemmin tekis niitä kunnollisia sidontapaikkoja. Penkin ja turvavyöitten kiinitykset kannattaa käyttää hyödyksi noita suunitellessa. :roll:
Musta tuntuu, että tällä homma ratkeaakin aika hyvin. Mulla oli alkuun jotenkin ajatus, että pitäis saada verkko siihen takapenkin tilalle, niin että se verkko ottaisi kopin niistä tavaroista jotka lentelisivät mahdollisessa törmäyksessä. Mutta eihän sen tarvitse, eikä saakaa niin mennä. Tosiaan, tavarat voi sitoa oikeastikin.

Kävin katsomassa autoa ja samalla kun mietin miten ne penkit lähtisivät irti, otinkin ne samointein ulos. Alta paljastui sekä penkin kiinnikkeissä, että turvavöiden kiinnikkeissä tosi hyviä paikkoja, mihin voikin laittaa kätevästi kiinnityspaikat liinoille. Ne penkin kiinnikkeiden paikat kun pitäisi muutenkin peittää, niin heti tuli suunnitelmia miten sinne voisi laittaa sidontaliinoille paikat, ja ne samalla toimisivat lain vaatimina peitteinä penkin kiinnikkeille.

Sitten kun kuorma on sidottu, ei sinne enää tarvitsekaan mitään erityisvahvaa verkkoa. :lol:
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja A-P »

Vinkvink: takapenkin selkänojaa, tai paremminkin sen runkoa, kannattaa käyttää väliseinäkkeenä, jonka takana tavaratilassa oleva sälä pysyy siellä tavaratilassa. Tietty farmariautoissa ei ole 80-luvun Land Cruiserin kaltaista pellistä prässättyä takapenkin selkänojaa, mutta saaha sitä vahvistettua. Kaatuukin kivasti tasaten tavaratilan pitemmän roippeen kuskaamiseksi.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Construction King kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 11:50 pm Tosiaan, tavarat voi sitoa oikeastikin.
Vaan kun ei niitä, varsinkaan kevyempää tavaraa tule aina sidottua.

Itelläkin tuli ihan omakohtaisesti kokeiltua asiakkaan auton selkänojan kestävyyttä kun nuorukainen laski ihan huolella jarruttamatta perään taajamanopeudella. Varsin epämielyttävä kokemus muuten ja auto jossa jälkiasennettu kaasupullo takakontissa, perästä ihan rutussa ja lunariksi.

Kännykkä lensi kädestä takaikkunalle, hanskalokeron kansi palasiksi jne. Ihan mielenkiintoista settiä kappaleiden dynamiikasta.

Kolarivideoissa näkee myös yleensä sen, että eteenpäin törmätessä auton perä nousee yleensä ylös ja farkkuautossa irrallaan oleva tavara voi törmätäkin etupenkkihin hartioiden korkeudella.

Noh, tämmöistä tuli vain tässä mieleen.
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Jiitek kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 8:58 am Vaan kun ei niitä, varsinkaan kevyempää tavaraa tule aina sidottua.
Joo hyvä pointti, kaipaisin kyllä joo jotain joka estäisi tavaroiden liikkumista törmäystilanteessa. Olen kuullut tapauksesta, jossa harmittomalta vaikuttava irrallaan ollut muovinen limupullo olisi koitunut kohtaloksi törmäystilanteessa.

A-P kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 7:47 am Vinkvink: takapenkin selkänojaa, tai paremminkin sen runkoa, kannattaa käyttää väliseinäkkeenä, jonka takana tavaratilassa oleva sälä pysyy siellä tavaratilassa. Tietty farmariautoissa ei ole 80-luvun Land Cruiserin kaltaista pellistä prässättyä takapenkin selkänojaa, mutta saaha sitä vahvistettua. Kaatuukin kivasti tasaten tavaratilan pitemmän roippeen kuskaamiseksi.
Tää olis hieno ajatus. Parashan olisi joku mainitsemasi Land Cruiser -tyyppinen prässätystä pellistä kaatuva seinä, jonka saisi lukittua yläasentoon, jolloin se pelti suojaisi pienien tavaroiden lentämiseltä. Mieluiten varmaankin käyttäisin hyväksi takapenkin selkänojan kiinnikkeet auton korissa ... takapenkki autossa on "kaatuva", ja penkissä on tyypillinen lukkomekanismi - ja auton korissa on U-kirjainmen muotoinen lenkki johon selkänoja lukittuu. Mutta mulla on käsitys, että viranomainen tulkitsee lakia niin, että auton penkin kiinnikkeet olisi peitettävä jollain pysyvillä kiinnikkeillä - hitsaamalla tai katkopultilla tms. Elikkä ne kohdat missä takapenkin selkänoja on kiinni, niiden käyttö pitäisi kaiketi estää?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Construction King kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 11:38 am mulla on käsitys, että viranomainen tulkitsee lakia niin, että auton penkin kiinnikkeet olisi peitettävä jollain pysyvillä kiinnikkeillä - hitsaamalla tai katkopultilla tms. Elikkä ne kohdat missä takapenkin selkänoja on kiinni, niiden käyttö pitäisi kaiketi estää?
Tästä johdantona mulla tuli mieleen sellaista, että jos viranomainen tosiaan vaatii aiemmat kiinnityskohdat peitettäväksi, luova ratkaisu voisi olla irroittaa penkin selkänojaa varten oleva "U" -kieleke auton korista, ja pultata + hitsaamalla hepata kiinni samoihin reikiin vaikkapa 10mm paksu alumiinipala, jonka päälle voisi sitten kiinnittää sen U-kielekkeen. Silloin takapenkkiä ei ainakaan helposti saisi paikoilleen, kun kiinnityskohdat eivät osuisi penkin vastaaviin.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja jkl »

Ei niitä kaikkia kinnikkeitä tarvi deaktivoida.
Tämmöiset U-lenkit voi jättää jos niitä voi käyttää kuorman sidonnassa.
Pultin reiät voi hyödyntää pulttaamalla niihin kuormalenkit . Pienellä hepillä pultinkanta lenkkiin kiinni ettei saa hysyllä auki.

Joskus kun katsastin Transporterin pikkubussia pakuksi, kysyin että tarviiko ne poikittaiset lattiakiskot ,joissa siis penkit pikalukituksella, peittää.
Katsuri kysyi että miksi ,eikö ne ole hyvät kuorman sidonnassa. Olin samaa mieltä. :D
Offgrid
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2023 8:29 am
Viesti:

Re: Vahva kuormaverkko ( takapenkin poisto -> pakettiautoksi ) ?

Viesti Kirjoittaja Offgrid »

No mä poistin vaimon nissan notesta takapenkit ja laitoin tollasen verkon. Ylös riittävän vahvan puun kauhukahvoihin kiinni ja alas kaadetun penkin niskatukiin ja siihen väliin virittelin. Meillä on siis pienen ponin kokoinen koira. Oon alkanut jo vähän ajatuksissa miettiä että hitsailin siihen kiinteän kehyksen ja siihen rälläköin raudoitusverkosta sopivan keskiön. Jokunen poikittaistuki väliin. Näin siitä saa tukevan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari, rautakasa, stoker ja 66 vierailijaa