Mariner 4hp

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Pieni projekti. 4t Marinerin puristukset 3 bar sain pulttipyssyllä pyörittämällä. Mitähän pitäisi löytyä. Näkyvää vikaa ei ollut.
Rippe
Viestit: 457
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Vika on siinä pulttipyssyssä.

Hakkaavat ja pysähtelevä pyöritys ei tuota oikeaa mittaustulosta. Voi olla vauhtipyörä tiukassa pyssyllä pyörityksen jälkeen?
tuplamutteri
Viestit: 427
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Kannattaisi ihan vetonarulla pyörittää. Jos on kunnon pulttipyssy niin sillä saa rikki vauhtipyörän mutterin kierteet.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juuei pulttipyssyllä konetta saa pyörittää, eikä se edes pyöri puristusten yli että sais lukemia, tai saatika konetta käyntii!
Isompi porakone olis parempi, jos koneella yleensäkkää pitää pyörittää!?

Olikohan aikanaa joku jyrsin, missä risa kone, ja käynnistys yrityksissä käynnistin hajos. Kun koneella ei enää muutenkaa valosaa tulevaisuutta, niin pulttipyssyllä koneelle vauhtia, niin näki että puristuksen kohalla vauhti aina hyyty, ja kohta oli kampiakselin pää muttereinee irtipoikki. :mrgreen:
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Ookkei. Vähän taustaa. Viime kesänä käyntiin lähtö heikkeni kerta kerralta. Kunnes ei käynnistynyt enään. Epäilin omistajan käyttämää 95 bensaa. Narusta sain reilu 3bar ja öljyn kanssa 4bar puristuksia.
20 v ikää mutta Fiksaa.fi sivulta näyttäisi saavan osia.
Renkaiden päittäys välys oli 0.35mm luokka
Liikku hyvin mutta öljyrengas tahmoo.
5245 Zetor
Viestit: 156
Liittynyt: La Touko 28, 2022 9:17 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja 5245 Zetor »

Sunjyr kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 11:11 am. Epäilin omistajan käyttämää 95 bensaa.
Minä olen ymärtänyt jota 98 pitäs tämmösissä pien mootorissa käyttää.
Itse olen näin tehnyt...onko tuo 95 syntiä viisaamat osaa sanoo
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Venttiilit ja välykset oli ok?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Nyt kun löysin koneeseen teknisiä tietoja niin voi ollakin liikaa vent välystä.
Alas vaihtaa stefoja ja pesee paikkoja kun ollut hiukan huonolla öljyn vaihdollakin.
Koetetaan näillä päästä.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Sunjyr kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 4:59 pm Nyt kun löysin koneeseen teknisiä tietoja niin voi ollakin liikaa vent välystä.
Alas vaihtaa stefoja ja pesee paikkoja kun ollut hiukan huonolla öljyn vaihdollakin.
Koetetaan näillä päästä.
Liian iso venttiilinvälys ei heikennä puristuksia, mutta jos välystä ei ole lainkaan ja vielä venttiili ns. kantaa eli jää vähän raolleen silloinkin kuuluisi sulkeutua, niin tämä ilmiö heikentää puristuspainetta.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onkohan näissä puolipuristinta kuten muissa oie koneissa? Eli käynnistäessä venttiili kantaa hetken kunnes keskipakovoima voittaa ja puolipuristin deaktivoituu.

Edit: Googlen mukaan puolipuristin löytyy eli siksi et saa puristuspainetta.
Pyöritä 230V porakoneella moottoria, sillä saa niin paljon kierroksia että puolipuristin sulkeutuu, silloin saat mitattua oikean puristuspaineen.

Mutta 99% varmuudella vika on likaisessa kaasuttimessa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Ei ole mitään hilppeitä jotka viittaisi puolipuristimeen.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ainakin fiksaan kuvissa näkyy puolipuristin härpäkkeet neljäheppasessa!?

Juu, ja se kaasari todennäkösin vikapaikka, jos sitä ei ole aiemmin rassattu!? :roll:
5245 Zetor
Viestit: 156
Liittynyt: La Touko 28, 2022 9:17 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja 5245 Zetor »

Oma kokemus aikoinaan veneJonnson perätuuparilla oli koko avovesikauden helvetinmoisen horsma pajukko leppäpuskan keskellä.
Kaikki pelas alkuun muutaman vuoden ok sitten ehkä rupesi olemaan pieniä käynti vaikeuksia ja käyttökin vähä väheni.
Jossain vaiheessa tuli kaasutin aukaistua kaasuttimen pohja missä uimuri niin oli aivan täynnä pikeentynyttä keltaista siitepölyä.
Mitenkä se on onko noissa perätuupareissa yleensä ilmansuodatinta....
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei oo yleensä ilmansuodatinta. Kai ne olettaa et vesistössä pölyää minimaalisesti
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Sunjyr
Viestit: 140
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 8:44 pm
Viesti:

Re: Mariner 4hp

Viesti Kirjoittaja Sunjyr »

Perskuta rullaa. Olihan siellä kevennys. :oops: Osat liikkui ja päivän pähkäilyn jälkeen ymmärsin kui toimiikin. :shock:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Lurkus, sebeteus ja 65 vierailijaa