Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Heinä 08, 2006 4:54 pm
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
Oliskohan kellään tievosa 5000:sen olka-akselin puslien ja laakerin mittoja? Tiedän että osia saa mutta joku suuressa viisaudessaan tehhy joskus puslat vesijohtoputkesta . Kuten arvata voikin edellä manitusta johtuen olka-akselit kalvannu sijansa soikeeksi. kaikki apu tarpeen.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Heinä 08, 2006 4:54 pm
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 11:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Se pystysuuntainen klappi tulee kun sieltä olka-akseliputken alapäästä (siitä leveämmästä tötteröstä sisältä) on painelaakeri (vierintälaakeri) murskautunut rikki. Silloin se nousee se olka-akseli yli sentin verran ylös tulee rako kanssa siihen yläosaan.
Painelaakeri maksaa jonkun euron kannattaa käyttää rullalaakeriversiota, vanhanmalliset oli kuulalaakeria (ainakin pois otetut)
Vaikein homma on taltata ne vanhan laakerin kuorijämät sieltä pesästä pois. Kääntövarsi pesineen muuten on naputeltava ensin ylös akselin päästä, se keinutuolikiila estää olka-akselin lyämisen alaspäin. Eli tunkki akselin alle, pyörä pois, pallonivel irti, kiristyspultti auki, naputtele iso ruuvari siihen kiristyspultin rakoon kampeemaan ulospäin, naputtele kääntövarsi ylös, napsase tuurnalla keinutuolikiila pois, sitten rasvatiiviste pois, sitten putoo olka-akseli alas.
Ulompi akseliputki kannattaa ottaa irti, jotta saa painelaakerin jämät helpommin pois , uusi laakeri paikalleen olka-akselille alimmaiseksi "TOP" merkintä ylöspäin, olka-akseli pujotetaan paikalleen akseliputkeen, akseli putkeensa, puuklossi olka-akselin alle ja lasket hiukan painoa päälle, rasvatiiviste, keinutuolikiila, kääntövarsi pau pau alas kiinni, kiristys ja pallonivel ja kovaa ajoa.
Kun se paketti on oikein, ei akselin pää tule kuin 3-5 mm yläpuolelle kääntövarren tasalta. Eikä ole rakoa.
Ne olka-akselin puslat ne kannattaa viedä koneistamoon akselinnysineen päivineen ja ajavat ne vanhat sieltä pois, sitten hitsataan lisäainetta olka-akseliin ja sorvataan oikeaan läpimittaan (kulumajäljethän paljastaa, paljonko on kulunut (tosin uusi maksaa noin alle 150 euroa Marjakankaalla) , sitten tee tai osta uudet puslat ja rässäät ne sisään ja teet sen remontin sitten vuosiksi etiäppäin.
-SS-
Painelaakeri maksaa jonkun euron kannattaa käyttää rullalaakeriversiota, vanhanmalliset oli kuulalaakeria (ainakin pois otetut)
Vaikein homma on taltata ne vanhan laakerin kuorijämät sieltä pesästä pois. Kääntövarsi pesineen muuten on naputeltava ensin ylös akselin päästä, se keinutuolikiila estää olka-akselin lyämisen alaspäin. Eli tunkki akselin alle, pyörä pois, pallonivel irti, kiristyspultti auki, naputtele iso ruuvari siihen kiristyspultin rakoon kampeemaan ulospäin, naputtele kääntövarsi ylös, napsase tuurnalla keinutuolikiila pois, sitten rasvatiiviste pois, sitten putoo olka-akseli alas.
Ulompi akseliputki kannattaa ottaa irti, jotta saa painelaakerin jämät helpommin pois , uusi laakeri paikalleen olka-akselille alimmaiseksi "TOP" merkintä ylöspäin, olka-akseli pujotetaan paikalleen akseliputkeen, akseli putkeensa, puuklossi olka-akselin alle ja lasket hiukan painoa päälle, rasvatiiviste, keinutuolikiila, kääntövarsi pau pau alas kiinni, kiristys ja pallonivel ja kovaa ajoa.
Kun se paketti on oikein, ei akselin pää tule kuin 3-5 mm yläpuolelle kääntövarren tasalta. Eikä ole rakoa.
Ne olka-akselin puslat ne kannattaa viedä koneistamoon akselinnysineen päivineen ja ajavat ne vanhat sieltä pois, sitten hitsataan lisäainetta olka-akseliin ja sorvataan oikeaan läpimittaan (kulumajäljethän paljastaa, paljonko on kulunut (tosin uusi maksaa noin alle 150 euroa Marjakankaalla) , sitten tee tai osta uudet puslat ja rässäät ne sisään ja teet sen remontin sitten vuosiksi etiäppäin.
-SS-
-
- Viestit: 408
- Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 10:38 pm
- Paikkakunta: Dagsmark
- Viesti:
Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
Vanhaan viestiin kysymys, 5000 pitäs vaihtaa etutolppien puslat, niin minkäs vuoksi uusia puslia pitää sisäreikää avartaa? Mikseivät ole mitoissa?
Ford 4000 ja 5000....
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
Saadaan välyksettömäksi ja pyöreäksi. Pusla muuttaa muotoaan aina vähän kun prässätään paikalleen ja ohjauksessa ei klappi ole hyväksi.
Toisinsanoen paritetaan akseli ja pusla toisiinsa sopiviksi.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 6523
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
ite 4000 noita vaihtanu niin ikinä ole tarvinnu niitä hioa. toki voinu olla olka akseleissakin jo kulumaa, näkeehän se jos olkaakseli menee paikoilleen ja kääntyy laidasta laitaan kevyesti, niin ei tarvi mitään tehdä. viimeks tuli uus koko olkaakseli niin ei silläkään tarvinu ku painaa uudet helat paikoilleen ja akseli paikoilleen.. ihan cnh liikkeestä tuli, et ns orginaali osia
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
Nuo ohuita "pelti" heloja ei ole tarvinnut rotsata, yleensä mennyt heittämällä paikalleen.
Taas majurissa on sellaiset paksummat pronssihelat, lähes joka kerta sovitettava olka-akselia paikalleen.
Taas majurissa on sellaiset paksummat pronssihelat, lähes joka kerta sovitettava olka-akselia paikalleen.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja
Sorvasin olka-akselit pyöreäksi niin alkoi sopia uusien helojen kanssa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 48 vierailijaa