Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

hukka761
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 4:54 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja hukka761 »

Oliskohan kellään tievosa 5000:sen olka-akselin puslien ja laakerin mittoja? Tiedän että osia saa mutta joku suuressa viisaudessaan :evil: tehhy joskus puslat vesijohtoputkesta :shock: . Kuten arvata voikin edellä manitusta johtuen olka-akselit kalvannu sijansa soikeeksi. kaikki apu tarpeen.
hukka761
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 4:54 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hukka761 »

Eikö kukaan tiedä mittoja puslille ja laakerille
F5000
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 11:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja F5000 »

En osaa auttaa, mutta miten pian minun pitäisi korjata omani? Toisella puolen on lähemmäs sentti pystysuuntaista klappia, joko on kiire korjata. Etukuormain on...
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Se pystysuuntainen klappi tulee kun sieltä olka-akseliputken alapäästä (siitä leveämmästä tötteröstä sisältä) on painelaakeri (vierintälaakeri) murskautunut rikki. Silloin se nousee se olka-akseli yli sentin verran ylös tulee rako kanssa siihen yläosaan.

Painelaakeri maksaa jonkun euron kannattaa käyttää rullalaakeriversiota, vanhanmalliset oli kuulalaakeria (ainakin pois otetut)

Vaikein homma on taltata ne vanhan laakerin kuorijämät sieltä pesästä pois. Kääntövarsi pesineen muuten on naputeltava ensin ylös akselin päästä, se keinutuolikiila estää olka-akselin lyämisen alaspäin. Eli tunkki akselin alle, pyörä pois, pallonivel irti, kiristyspultti auki, naputtele iso ruuvari siihen kiristyspultin rakoon kampeemaan ulospäin, naputtele kääntövarsi ylös, napsase tuurnalla keinutuolikiila pois, sitten rasvatiiviste pois, sitten putoo olka-akseli alas.

Ulompi akseliputki kannattaa ottaa irti, jotta saa painelaakerin jämät helpommin pois , uusi laakeri paikalleen olka-akselille alimmaiseksi "TOP" merkintä ylöspäin, olka-akseli pujotetaan paikalleen akseliputkeen, akseli putkeensa, puuklossi olka-akselin alle ja lasket hiukan painoa päälle, rasvatiiviste, keinutuolikiila, kääntövarsi pau pau alas kiinni, kiristys ja pallonivel ja kovaa ajoa.

Kun se paketti on oikein, ei akselin pää tule kuin 3-5 mm yläpuolelle kääntövarren tasalta. Eikä ole rakoa.

Ne olka-akselin puslat ne kannattaa viedä koneistamoon akselinnysineen päivineen ja ajavat ne vanhat sieltä pois, sitten hitsataan lisäainetta olka-akseliin ja sorvataan oikeaan läpimittaan (kulumajäljethän paljastaa, paljonko on kulunut (tosin uusi maksaa noin alle 150 euroa Marjakankaalla) , sitten tee tai osta uudet puslat ja rässäät ne sisään ja teet sen remontin sitten vuosiksi etiäppäin.

-SS-
4000-69
Viestit: 408
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 10:38 pm
Paikkakunta: Dagsmark
Viesti:

Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja 4000-69 »

Vanhaan viestiin kysymys, 5000 pitäs vaihtaa etutolppien puslat, niin minkäs vuoksi uusia puslia pitää sisäreikää avartaa? Mikseivät ole mitoissa?
Ford 4000 ja 5000....
tono
Viestit: 2147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja tono »

4000-69 kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 12:56 pm Vanhaan viestiin kysymys, 5000 pitäs vaihtaa etutolppien puslat, niin minkäs vuoksi uusia puslia pitää sisäreikää avartaa? Mikseivät ole mitoissa?
Saadaan välyksettömäksi ja pyöreäksi. Pusla muuttaa muotoaan aina vähän kun prässätään paikalleen ja ohjauksessa ei klappi ole hyväksi.

Toisinsanoen paritetaan akseli ja pusla toisiinsa sopiviksi.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

4000-69 kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 12:56 pm Vanhaan viestiin kysymys, 5000 pitäs vaihtaa etutolppien puslat, niin minkäs vuoksi uusia puslia pitää sisäreikää avartaa? Mikseivät ole mitoissa?
ite 4000 noita vaihtanu niin ikinä ole tarvinnu niitä hioa. toki voinu olla olka akseleissakin jo kulumaa, näkeehän se jos olkaakseli menee paikoilleen ja kääntyy laidasta laitaan kevyesti, niin ei tarvi mitään tehdä. viimeks tuli uus koko olkaakseli niin ei silläkään tarvinu ku painaa uudet helat paikoilleen ja akseli paikoilleen.. ihan cnh liikkeestä tuli, et ns orginaali osia
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja mike »

Nuo ohuita "pelti" heloja ei ole tarvinnut rotsata, yleensä mennyt heittämällä paikalleen.
Taas majurissa on sellaiset paksummat pronssihelat, lähes joka kerta sovitettava olka-akselia paikalleen.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ford 5000 olka-akselin puslien mittoja

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

mike kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 7:32 pm Nuo ohuita "pelti" heloja ei ole tarvinnut rotsata, yleensä mennyt heittämällä paikalleen.
Taas majurissa on sellaiset paksummat pronssihelat, lähes joka kerta sovitettava olka-akselia paikalleen.
Sorvasin olka-akselit pyöreäksi niin alkoi sopia uusien helojen kanssa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], turilas ja 63 vierailijaa