Ferguson TE-F-20 projekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

No nyt on tilattu stefat, kytkinlevy ja silmälaakeri.
Painelaakeria en vaihda kun se on oikeasti kunnossa.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Siinäpä uudet hilut..

Kuva

Stefan vaihtoa

Kuva

Kuva

Silmälaakeri uusittu kans..

Kuva

Nyt pitäs löytää aika vielä sen kytkinakselin stefan vaihtoon ja sen jälkeen puolikkaat yhteen.
Siinäpä sitä on moneksi illaksi puuhaa taas..
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja A-P »

Hienosti dokumentoitua remonttia on kiva seurata.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

A-P kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 8:06 pm Hienosti dokumentoitua remonttia on kiva seurata.
Kiitos, mukava kuulla että joku jaksaa näitä seurata :)
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Räntäsadetta oli viikonloppuna, niin jouti tätäkin rassaamaan.

Kytkinakselin stefan vaihto seuraavana:

Poljin irti ja sitten tuo käpälä ja jouset pois akselista.
Sen jälkeen neljä pulttia auki ja akseli lähtee putkineen.

Kuva

Kuva

Kuva

Uusi stefa ja tiiviste paikalleen

Kuva

Vanhat voi olla jopa alkuperäiset? tai ainakaan ei ihan viime vuosikymmenellä vaihdettu :lol:

Kun akseli oli irti, niin käytin sitä apuna kytkimen kasaamisessa.
Tarkastin myös että kaikki käpälät on samalla etäisyydellä/korkeudella, kiristämisen jälkeen.

Kuva

Kuva

Sitten akseli paikalleen

Kuva

Laitoin tiivisteen suoristumaan ja varmaan tuo pitää liimata tuohon ennen kasaamista.

Kuva

Pesun jälkeen painelaakeri tuntui kuivalta, mutta muuten se on kunnossa.
Kokeilin sitten sellaista elvytystä että laitoin kattilaan vaseliinia ja öljyä ja kuumensin puuron juoksevaksi.
Sitten laakeri sinne uimaan ja annoin jäähtyä.
Nythän se tuntuu olevan ihan ok, joten katsotaan miten kestää :wink:

Kuva

Noiden lohkon pulttien koko/kierre selvisi myös.
Tilasin tällaiset pultit, mutta huomasin vasta kotona, että molemmissa lohkoissa on kierre :oops:
No eihän nämä käy kun pitää olla kokokierre.. Marjakankaalta tulossa sopivat..

Kuva
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mitenkäs nuo pultit voisivat kiristää kytkinkopan ja lohkon toisiaan vasten, jos kummassakin kappaleessa on reijissä kierteet? Minun mielestäni eivät mitenkään. Oletan, että noissa on alunperin ollut kokokierteiset pultit ja kun kappaleet ovat hieman päässeet elämään, niin alunperin kierteettömään reikään on pultti painanut kierrettä, noiden osaksi kierteettömien pulttien tyvi on lienee hieman paksumpi kuin kierteinen osa ja eivät siksi mene noista reitistä suosiolla läpi tyveä myöten.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Totta.. tuotapa en tullut miettineeksi.
No kuitenkin tuo kokokierteellä oleva pultti menee kyllä läpi, toisin kuin tuo osakierteellä.
Se tyvi on tosiaan hieman paksumpi.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Kyllä siihen kytkinkopan ja perän väliin kuuluu osakierteelliset ruuvit, sellaiset jotka eivät mene kierteellisen vastapuolen puolelle. Ohjaavat tapitkin pitäisi olla joissakin reijissä.
Minulla alkaa kesällä vastaavaan bensa-petrooli-koneeseen (TED20 vm 56) ryömintälaatikon asennus (mallia Kurpan konepaja).
Dokumentointisi on huippuhyvää, valokuvat mm. uusista ruuveista.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Onkohan tämä sitten jonkun oma viritelmä, eli on uudet kierteet väännetty?
Kävin vielä äsken tarkistamassa, ja molemmilla puolilla on ihan kunnon kierteet, eli tekemällä ne on tehty.

Kuva
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sitähän ei aina tiedä mitä vuoskymmenien aikana on koneelle tehty, niin voi olla jenkoja korjailtu omantakasella tyylillä!? :?

Tuosta jenkaongelmasta pääsee, kun suhauttaa isommalla poralla moottorinpuolen jengatut rejät sileäksi. :roll:
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minun TEF:ssä oli osakieteelliset pultit ja kierre vain toisessa laipassa
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja trahata »

Itellä jo neljäs " TEFFI menossa" harrraste mielessä niin tämä kertomus ja kuvat erittäin mielenkiintoista luettavaa ,tätä vaan lisää ja KIITOS
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Polttopuun teko vie nyt kaiken vapaa-ajan ja päivätöitäkin on runsaasti.
Katsotaan jos viikonloppuna ehtisi edistää tätä.

Noita pultteja tutkin vielä ja kun raaputtelin maalit/mönjät kannasta irti paljastui tekstiä.

Kuva

1/2 JYLHÄ 5.5

nuo UNC 1/2" x 2" pultit menee kierteelle, mutta ahdistaa.
Muutaman sentin menee alkuun hyvin, joten kun kokeilin niin luulin että sama kierre.
Nämä oli myös mallikappaleena mukana kun tilasin uusia pultteja.

Tarkemmin katsoen kierteen nousu on eri :lol:

Sitten vielä se että jos pajassa alkaa olla kaikennäköistä työkalua, niin poranterä tilanne on surkea ja se olisi seuraava sijoituskohde.
Eli ei ole millä porata noita reikiä toisesta lohkosta.

Tulin siihen johtopäätökseen, että edellinen seppä on kierteyttänyt nuo kun lohkot olleet vastakkain.
Pultit on vain 1-1,5cm liian pitkät ja siellä oli hurjasti prikkoja.

Seuraava toimenpide on lyhentää nuo "alkuperäiset" JYLHÄ pultit oikeaan mittaan ja ruuvaan niillä kiinni kuten oli tullessaankin.
Hieman niistä on kierre syöpynyt osasta, mutta testatessa meni kierteelle ja lyhetämisen jälkeen jää ehjää kierrettä vaadittava määrä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], valtsu864 ja 35 vierailijaa