Akku mikä paras?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

rämä kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 1:41 pm Mikä on paras tapa säilöä akkua ? Riittääkö lataus silloin tällöin, vai kannattaako purkaa ennen latausta ja jos puretaan, kuinka paljon ?
Kyllä sitä akkua kannattaa ennen latausta hivenen purkaakin, ainakin silloin tällöin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 4:45 pm Ilmeisesti minun uusi Exide Top Pro iso akku traktorissa kypsähti juuri tuollaiseen muutaman kuukauden seisomiseen eli keväästä alkutalveen, kun tänä talvena ei starttimoottori inahtanutkaan enää yli 15 asteen pakkasissa pyörittämään kunnolla letkulämppärillä esilämmitettyä 5600:sen moottoria. Kyllä akulla pitää pystyä kylmääkin konetta pyörittämään vielä 25 asteen pakkasessa tai akku on minun mielestäni sökö.
Exideissä on tarinoiden mukaan ollut paljon vikoja eli ei välttämättä tuossa sinun tapauksessa seisotus ole ainakaan ainoa syy, jos kerran on uusi akku.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

jarikos kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 7:16 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 4:45 pm Ilmeisesti minun uusi Exide Top Pro iso akku traktorissa kypsähti juuri tuollaiseen muutaman kuukauden seisomiseen eli keväästä alkutalveen, kun tänä talvena ei starttimoottori inahtanutkaan enää yli 15 asteen pakkasissa pyörittämään kunnolla letkulämppärillä esilämmitettyä 5600:sen moottoria. Kyllä akulla pitää pystyä kylmääkin konetta pyörittämään vielä 25 asteen pakkasessa tai akku on minun mielestäni sökö.
Exideissä on tarinoiden mukaan ollut paljon vikoja eli ei välttämättä tuossa sinun tapauksessa seisotus ole ainakaan ainoa syy, jos kerran on uusi akku.
Exide on nykyään ihan kuraa.Yks koneita huoltava verstas sano, ettei enää suostu laittamaan niitä mihinkään vehkeeseen, ku ollu niin paljo takuumurheita
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

jiipee kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 8:05 am Motonettiin, Puuiloon, Tokmanniin tai muuhun vastaavaan (ei varsinaisesti akkukauppaan) kun lähtee akkua ostamaan, kannattaa ottaa yleismittari mukaan. Tuollaisissa kaupoissa akut seisovat joskus vuosikausia lataamattomina ja ovat sulfatoituneet pilalle usein jo ennen kassalle pääsyä. Jos sieltä on akku ostettava, niin ottaa samanlaisista sen, jonka napajännite on korkein.

Suuntaa antavia arvoja lepojännitteestä 12 V akulle: http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf, siitä kohta "lepojännitealue".
Naapurin pappa justiinsa vaihdatti akkua toisella naapurilla ja haki uuden akkukaupasta. no eipä siinä uudessä ollutkaan puhtia pyörittää kun satuin paikalle ihmettelemään. mittasin jännitteen ja tuumasin, että vajaa on mun mielestä. pappa siinä, että jaa kun se myyjä vielä mittasi jotakin ja piti olla. kas kummaa kun seuraavana aamuna ladattuna pyörittikin iloisesti.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Exide ei tosiaan ole paras mutta lähes vuoden säilytys lataamatta on liikaa. Laatuakkujenkaan esim. Rolls paikallisakut ohjeissa tuota ei sallita, olisko 4kk mikä maksimi jos oikein muistan
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Koko ajan nuo akkujen kestävyys on mennyt heikompaan suuntaan. Varmasti oman osansa tekee se, kun sähkölaitteet ovat kulkuneuvoissa lisääntyneet ja laturi saa jauhaa koko ajan virtaa. Myös voi olla vaikutusta mikäli niiden valmistamisessa on tapahtunut jotain ympäristövaatimus juttuja, en kyllä ole moista kuullut, mutta kun alkaa olemaan kaikki maailman asiat jonkun kontrollin alla, niin olisiko tämäkin akkujen valmistaminen. Nyt vielä kun aasian maat ovat noita akkuja enenevässä määrin tekemään, niin laatu heitot siellä on mahdollisia. Toisaalta omat kokemukset joistakin akuista ja niiden kestävyyksistä 10 - 20 vuoden takaa, ei taida antaa vahvistusta sille että saman valmistajan akku olisi yhtä kestävä. Onneksi ne ei vielä ainakaan ole autojen kuluissa siellä suurimmasta päästä, että jos sen takuu ajan toimii, niin silloin se on jo hintansa "haukannut".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ajomies kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 9:14 pm Koko ajan nuo akkujen kestävyys on mennyt heikompaan suuntaan. Varmasti oman osansa tekee se, kun sähkölaitteet ovat kulkuneuvoissa lisääntyneet ja laturi saa jauhaa koko ajan virtaa. Myös voi olla vaikutusta mikäli niiden valmistamisessa on tapahtunut jotain ympäristövaatimus juttuja, en kyllä ole moista kuullut, mutta kun alkaa olemaan kaikki maailman asiat jonkun kontrollin alla, niin olisiko tämäkin akkujen valmistaminen. Nyt vielä kun aasian maat ovat noita akkuja enenevässä määrin tekemään, niin laatu heitot siellä on mahdollisia. Toisaalta omat kokemukset joistakin akuista ja niiden kestävyyksistä 10 - 20 vuoden takaa, ei taida antaa vahvistusta sille että saman valmistajan akku olisi yhtä kestävä. Onneksi ne ei vielä ainakaan ole autojen kuluissa siellä suurimmasta päästä, että jos sen takuu ajan toimii, niin silloin se on jo hintansa "haukannut".
Onko jatkuvaa virtaa vievät laitteet ole lisääntyneet? Itselle tulee mieleen ainoastaan polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja sen vaatimat kulutukset, mitkä rasittaa akkua erityisesti.
Sanoisin, että liian lyhyt käyntiaika pakkasella aiheuttaa ongelmia jos akku ei ehdi latautua. Sittenkin onko syynä laturin tehonpuute vai akun vastaanottokyky. Kyllä se jotenkin pitäisi kertoa ja käyttäjän ymmärtää, että jossain tilanteissa sähkönkulutus saattaa olla suurempi kuin tuotetun ja varastoidun energian määrä. Itse ajattelen niin, että ei ole kovin kustannustehokasta tehdä sellaisia autoja, että kaikissa tilanteissa varausta olisi tarpeeksi.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulla on nyt 10 akkua käytössä autoissa, traktorissa ja moottoripyörissä. Seisonnassa olevista ajoneuvoista lataan akut kerran kuussa. Kohtuullisen hyvin ne tuntuvat kestävän. Vanhimmat tosin on vasta 9 vuotta ollut käytössä. Pidän nykyakkua hyvänä, jos se kestää noin 7 vuotta. 10 vuotta on hyvä tavoiteikä. Myin viime kesänä alkuperäisellä akulla Stop & Start dieselin, jossa oli Webasto kovassa käytössä ja parjattu älylatauskin. Hyvin pelasi akku 12 vuotiaanakin vielä.
Nykyisestä pakusta oli akku sökö jo, kun auton ostin. Vaihdoin sen akun 3 vuoden käytön jälkeen. Olisikohan edelliseltä omistajalta unohtunut akun huolto.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Autojen käynnistysakkujen käyttöikä on tosiaan alentunut sinä aikana kun niiden kanssa ollut tekemisissä (yli 50 vuotta). Mutta on niiden hintakin laskenut ainakin kun vertaa polttoaineen hintaan. Nykyään tavallinen henkilöauton akku on halpa bulkkituote jonka ostaa siinä kuin tankillisen bensaa - halvemmallakin. Samalla on kylmäkäynnistysvirta kasvanut suhteessa ampeeritunteihin vaikka saman Ah määrän omaavan akun paino on laskenut. Tämä johtuu siitä että aktiivista pinta-alaa on kasvatettu, silti lyijyä on vähemmän. Valmistustekniikka on kehittynyt, mm levyrunkoja ei enää valeta vaan ristikko stanssataan ohuesta lyijyseospellistä. Samalla materiaalivalinnoilla on saatu veden kulutusta pienennettyä joten voidaan mainostaa huoltovapaina koska (lyhentyneen) eliniän aikana tarvitse vettä lisätä.
Tavallinen autoilija ei akusta paljon välitä, eikä valmistajakaan, pääasia on että erilaisilla kikkailuilla (start-stop, lataus vain moottorijarrutuksessa jne) saadaan teoreettisesti alennettua polttoaineen kulutuslukua.
Ei nykyisin autolehdetkään akkuja paljon testaile koska tuote on niin halpa ja paljon helpompaa on laskea mukitelineiden määrää ja audiojärjestelmän kaiuttimia, ne ovat myös monille ostajille tärkeämpiä asioita kuin joku tylsä akku.
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Onhan se väärin haukkua akkua vaikka sen lyhyt käyttöikä on käyttäjän vika. Verrokkikäyttäjänä vaikka oma vaimo. Kaiken pitää toimia kuten hän niitä käyttää. Auton akkua ei todellakaan tartte erikseen latailla 5 km yhdensuuntaisella päiväajolla. Kuivausrummun suodattimien ja lämmönvaihtimien putsaamisväliksi riittää se "on putsattu joskus" -väli ym ym. joo kyllä ehdotin merkkaamaan listaan kodinhoitohuoneen kaapin ovessa, mutta se oli liikaa vaadittu.

Tiedä sitten voisiko akun purkamista ja lataamista jotenkin mitata ja rajoittaa vaikka kulutusta sen mukaan. lisänä tietty se itsepurkautuminen mutta eikös se lepojännitteen mittaus kuitenkin kertoisi jotakin jos auton ajotietokone sitä jotenkin vahtisi.
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Omiin ajoneuvoihin olen kantanut akkukaupasta TAB akkuja. Vanhimmat on kolmevuotiaisia, pyöräkirmaajiin ja kuorma autoihin, haitta ajoneuvotkin saavat TAB akun kun tarvitsevat.
Mikä mysteeri on akkujen oikea käyttö?
Rymistelen leivänteko välineellellä noin 3.5t km viikko, 50 viikkoa vuodessa, pariviikkoa makailen Pattayalla. Auto käy noin 13h/vrk kun ei käy niin webasto, jääkaappi ja invertteri nappaa 1.5 kW. Akut 2x230 Ah, kestävät 1-3 vuotta, eikait tuo pariviikkoa akkuja tapa?
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Pataässä kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 11:27 pm Omiin ajoneuvoihin olen kantanut akkukaupasta TAB akkuja. Vanhimmat on kolmevuotiaisia, pyöräkirmaajiin ja kuorma autoihin, haitta ajoneuvotkin saavat TAB akun kun tarvitsevat.
Mikä mysteeri on akkujen oikea käyttö?
Rymistelen leivänteko välineellellä noin 3.5t km viikko, 50 viikkoa vuodessa, pariviikkoa makailen Pattayalla. Auto käy noin 13h/vrk kun ei käy niin webasto, jääkaappi ja invertteri nappaa 1.5 kW. Akut 2x230 Ah, kestävät 1-3 vuotta, eikait tuo pariviikkoa akkuja tapa?
Akun tyypistä riippuen se liiaksi purkaminen saattaa tappaa aika nopsaankin. Käsittääkseni tavallisen käynnistysakun syväpurkauksen sieto on melko vähäinen. siis tietyn varauksen alle purkaminen vahingoittaa akkua ja sietokyky mitataan kymmenissä kerroissa. itse kun akun melko lyhyttä kestoikää funtsailin niin eberin tunnin käyttö purki sitä aika paljon ja lyhyellä ajolla se ei kerennyt latautua eli vajeni vähitellen. yhdessä talvessa tulee helposti kymmeniä purkuja turhan syvään. kukapa noista osaa sanoa. agm käsittääkseni sietää paremmin syväpurkua ja sellainen palvelee sähköperämoottorin akkuna kahden auton käynnistysakkupalvelun jälkeen. ja molemmissa autoissa oli se eberi myöskin.
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pataässä kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 11:27 pm Rymistelen leivänteko välineellellä noin 3.5t km viikko, 50 viikkoa vuodessa, pariviikkoa makailen Pattayalla. Auto käy noin 13h/vrk kun ei käy niin webasto, jääkaappi ja invertteri nappaa 1.5 kW. Akut 2x230 Ah, kestävät 1-3 vuotta, eikait tuo pariviikkoa akkuja tapa?
11:n tunnin ajan akkujen jatkuvana kuormana ei voi olla 1,5 kW tehoiset laitteet, koska se tarkoittaisi lähes 700 Ah kulutusta per vuorokausi, ja akuston kapasiteetti on vain 230 Ah (24 V). Se 1,5 kW lienee hetkellinen huipputeho?

Jotta akuston purkautumista 11:n tunnin lepoaikana voisi arvioida, niin tarvittaisiin tieto todellisesta kulutuksesta. Syklistä käyttö joka tapauksessa on, eli 13 tuntia ladataan ja 11 tuntia puretaan, joka päivä. Sellaisessa käytössä normaali käynnistysakku ei ole "omalla tontillaan", eli ei kestä kuten kestäisi starttiakkuna ilman noita lepoajan purkamisia. 1-3 vuoden kestoikä ei vaikuta ihmeelisen alhaiselta.

Jos ne lisäkuormat on päällä sen kaksi viikkoa, niin lähteekö auto enää käyntiin Pattayan loman jälkeen lataamatta ensin akkuja?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja konty »

Banner on omien kokemusten perusteella hyvä akku
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

konty kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:35 am Banner on omien kokemusten perusteella hyvä akku
Itsellä olut muutamia Bannereita ja hyviä kokemuksia auto- ja kaivinkonekäytässä.
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Akun kestoon vaikuttaa moni asia, lyhyet ajomatkat kovilla pakkasilla on varmasti yksi eniten akun kestoon vaikuttava tekijä. Latauksen toiminta varmasti sitten se toinen vaikuttava asia. Mutta on varmasti ihan yksilöllisiä akut kuten melkein kaikki tekniset vempaimet, samasta valmistuserästä olevista voi olla isojakin eroja. Eniten jurppii akun hyytyminen kerrasta, ilman mitään varoituksia. Selvä oireilu käynnistettäessä on parempi kun silloin on mahdollisuus reagoida ja selvittää syytä. Mutta kun akku simahtaa keskellä ei mitään, varoittamatta, niin se saattaa aiheuttaa jopa vaara tilanteen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
k-pyörä
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Ja moottooreissa on eroja. Joku tärähtää hipasusta tulille, toista pitää vähä sahata. Ensinmainitussa ei huomaa mitään enne kun tulee joku häiriö, ja joutuu sahaamaan. No, ei annakkaan sahata, ensin akkukauppaan sitte selvitys jatkuu.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

valtsu864 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:48 am
konty kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:35 am Banner on omien kokemusten perusteella hyvä akku
Itsellä olut muutamia Bannereita ja hyviä kokemuksia auto- ja kaivinkonekäytässä.
Bannerista on minullakin hyviä kokemuksia, mutta kun sitä ei myydä enää oikein missään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

jiipee kirjoitti: La Maalis 23, 2024 5:42 am
Pataässä kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 11:27 pm Rymistelen leivänteko välineellellä noin 3.5t km viikko, 50 viikkoa vuodessa, pariviikkoa makailen Pattayalla. Auto käy noin 13h/vrk kun ei käy niin webasto, jääkaappi ja invertteri nappaa 1.5 kW. Akut 2x230 Ah, kestävät 1-3 vuotta, eikait tuo pariviikkoa akkuja tapa?
11:n tunnin ajan akkujen jatkuvana kuormana ei voi olla 1,5 kW tehoiset laitteet, koska se tarkoittaisi lähes 700 Ah kulutusta per vuorokausi, ja akuston kapasiteetti on vain 230 Ah (24 V). Se 1,5 kW lienee hetkellinen huipputeho?

Jotta akuston purkautumista 11:n tunnin lepoaikana voisi arvioida, niin tarvittaisiin tieto todellisesta kulutuksesta. Syklistä käyttö joka tapauksessa on, eli 13 tuntia ladataan ja 11 tuntia puretaan, joka päivä. Sellaisessa käytössä normaali käynnistysakku ei ole "omalla tontillaan", eli ei kestä kuten kestäisi starttiakkuna ilman noita lepoajan purkamisia. 1-3 vuoden kestoikä ei vaikuta ihmeelisen alhaiselta.

Jos ne lisäkuormat on päällä sen kaksi viikkoa, niin lähteekö auto enää käyntiin Pattayan loman jälkeen lataamatta ensin akkuja?
Huippukulutus 1.5 kW normi 0.9kW. Lähtee loman ja viikkolevon jälkeen käyntiin. Jääkaappi tyhjennetään ja pääkytkin avataan.
JiiSPee
Viestit: 1924
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Akku mikä paras?

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Aakku kirjoitti: La Maalis 23, 2024 1:03 pm Bannerista on minullakin hyviä kokemuksia, mutta kun sitä ei myydä enää oikein missään.
Joo Bannerit ainakin olleet erittäin hyviä -aivan viime vuosilta tosin ei kokemusta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lynyrd Skynyrd ja 28 vierailijaa