Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.

Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Elikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Aakku kirjoitti: To Touko 12, 2022 9:37 pm
Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.

Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Elikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.
Aisapainoa saa olla se 75kg ja onkohan näissä kevyt kärryissä sama "sakkoraja" kuin yleensä ylikuormissa, että 5% saisi olla kokonaispainon ylitystä niin ei tulisi vielä sakkoja sehän olisi kai 750 kg:sta 37,5kg, joten 10kg+75kg+37,5kg=122,5kg, joten sopivalla lastauksella, oikein kevyellä kärryllä ja hyvällä tuurilla tuohan olisi melkein laillista.. :) Mutta vakavasti puhuen, joku yksiakselinen jarrullinen kärry olisi tuohon hommaan juuri sopiva, harmi ettei vanhoista asuntovaunun alustoista saa enää tehdä peräkärryjä, sellaisesta sopiva kärry olisi syntynyt suht helpolla ja halvallakin tuohon tarkoitukseen.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

jiipee kirjoitti: To Touko 12, 2022 11:03 am
Superdextaaja kirjoitti: To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Telikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.
99,99 prosenttia autojen telikärreistä on kaksiakselisia kumivääntöjousiakselein. Äärimmäisen harvassa on auton peräkärreinä aidot tukkikärrin ja traktorin kärrin tyyppiset keinutelikärrit.
Tupla-akselinen kumijousikärri on mielestäni hyvinkin kätevä työnnellä pihamaalla irtonaisena jopa lastattuna mutta etenkin tyhjänä.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SPS1975 kirjoitti: To Touko 12, 2022 11:21 pm
Aakku kirjoitti: To Touko 12, 2022 9:37 pm
Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.

Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Elikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.
Aisapainoa saa olla se 75kg ja onkohan näissä kevyt kärryissä sama "sakkoraja" kuin yleensä ylikuormissa, että 5% saisi olla kokonaispainon ylitystä niin ei tulisi vielä sakkoja sehän olisi kai 750 kg:sta 37,5kg, joten 10kg+75kg+37,5kg=122,5kg, joten sopivalla lastauksella, oikein kevyellä kärryllä ja hyvällä tuurilla tuohan olisi melkein laillista.. :) Mutta vakavasti puhuen, joku yksiakselinen jarrullinen kärry olisi tuohon hommaan juuri sopiva, harmi ettei vanhoista asuntovaunun alustoista saa enää tehdä peräkärryjä, sellaisesta sopiva kärry olisi syntynyt suht helpolla ja halvallakin tuohon tarkoitukseen.
Minulla on se käsitys, että nuo toleranssit koskee vain ylikuormamaksua. Sakot on eri asia, joka on mahdollista saada pienestäkin ylityksestä.
Mahtaako aisapaino vaikuttaa Avensin vetomassoihin? Koukussa saa olla 500 kg. Mitä merkitystä sillä on Avensiksen vetomassaan, jos kuorma on etupainoinen? Aisapaino lienee suhteessa perävaunun todelliseen massaan.
"Tieliikennelaki toteaa, että perävaunu on kuormattava niin, että aisapaino saa olla korkeintaan 25 kiloa tai neljä prosenttia kytkentämassasta. Suurempi arvoista on määräävä."
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos kärryn kanssa joutuu poliisin puntariin, niin kärryn paino punnitaan kärryn pyöriltä silloin kun kärry on vetoautoon kytkettynä,tällöin aisan kannattelema paino ei näy kiloina vaakassa, jos on epäily että aisapainoa on liikaa, niin oletettavasti silloin kärry irrotetaan vetokoukusta ja punnitaan aisapaino.
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 12:06 am
jiipee kirjoitti: To Touko 12, 2022 11:03 am
Superdextaaja kirjoitti: To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Telikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.
99,99 prosenttia autojen telikärreistä on kaksiakselisia kumivääntöjousiakselein. Äärimmäisen harvassa on auton peräkärreinä aidot tukkikärrin ja traktorin kärrin tyyppiset keinutelikärrit.
Tupla-akselinen kumijousikärri on mielestäni hyvinkin kätevä työnnellä pihamaalla irtonaisena jopa lastattuna mutta etenkin tyhjänä.
Ei ne nyt ihan noin harvinaisia ole. Toki väitteessäsi on perää eli myyntimiehen suussa kaksiakselinen monesti muuttuu teliksi perusteetta. Tässä on oikea teli ja Respolla ainakin on telikärry myös.
https://www.tori.fi/satakunta/JJ_Traile ... 058904.htm
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tamperelaisia Aisapoika-peräkärryjä näkyy olevan pikavilkaisulla 9 mallia teliakselistolla ja neljä mallia 2-akselisia (kumivääntö/lehtijousi).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ja Muulilla on, ainakin ennen ollut oikeita telikärryjä.

Itsellänikin sellainen keinuteli-muuli jossa kierrejousi/iskari vaakasuorassa akselien välissä ja keinuu erittäin isolla liikematkalla.
peto
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 2:05 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja peto »

On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Talumees »

peto kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 3:58 pm On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
Huomioi että veturina on traktori. Autolla dollyn käyttö lienee kielletty myös Ruotsissa.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

peto kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 3:58 pm On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
Oliko tuo yleisellä tiellä? Hiukan arvelutti, jos puomikin saa roikkua hydrauliikan varassa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
peto
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 2:05 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja peto »

Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Talumees »

peto kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 8:45 pm https://www.youtube.com/watch?v=ZVw37j-5dJw Vetää ne autollakin.
Max 30km/h. :mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, zukka ja 43 vierailijaa