Elikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.
Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Aisapainoa saa olla se 75kg ja onkohan näissä kevyt kärryissä sama "sakkoraja" kuin yleensä ylikuormissa, että 5% saisi olla kokonaispainon ylitystä niin ei tulisi vielä sakkoja sehän olisi kai 750 kg:sta 37,5kg, joten 10kg+75kg+37,5kg=122,5kg, joten sopivalla lastauksella, oikein kevyellä kärryllä ja hyvällä tuurilla tuohan olisi melkein laillista.. Mutta vakavasti puhuen, joku yksiakselinen jarrullinen kärry olisi tuohon hommaan juuri sopiva, harmi ettei vanhoista asuntovaunun alustoista saa enää tehdä peräkärryjä, sellaisesta sopiva kärry olisi syntynyt suht helpolla ja halvallakin tuohon tarkoitukseen.Aakku kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 9:37 pmElikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.
Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
99,99 prosenttia autojen telikärreistä on kaksiakselisia kumivääntöjousiakselein. Äärimmäisen harvassa on auton peräkärreinä aidot tukkikärrin ja traktorin kärrin tyyppiset keinutelikärrit.jiipee kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 11:03 amTelikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Tupla-akselinen kumijousikärri on mielestäni hyvinkin kätevä työnnellä pihamaalla irtonaisena jopa lastattuna mutta etenkin tyhjänä.
Tekemällä virheistä oppii.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Minulla on se käsitys, että nuo toleranssit koskee vain ylikuormamaksua. Sakot on eri asia, joka on mahdollista saada pienestäkin ylityksestä.SPS1975 kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 11:21 pmAisapainoa saa olla se 75kg ja onkohan näissä kevyt kärryissä sama "sakkoraja" kuin yleensä ylikuormissa, että 5% saisi olla kokonaispainon ylitystä niin ei tulisi vielä sakkoja sehän olisi kai 750 kg:sta 37,5kg, joten 10kg+75kg+37,5kg=122,5kg, joten sopivalla lastauksella, oikein kevyellä kärryllä ja hyvällä tuurilla tuohan olisi melkein laillista.. Mutta vakavasti puhuen, joku yksiakselinen jarrullinen kärry olisi tuohon hommaan juuri sopiva, harmi ettei vanhoista asuntovaunun alustoista saa enää tehdä peräkärryjä, sellaisesta sopiva kärry olisi syntynyt suht helpolla ja halvallakin tuohon tarkoitukseen.Aakku kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 9:37 pmElikä kevyt kärry saisi painaa 10 Kg Avensiksen perässä.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 8:14 pm Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.
Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Mahtaako aisapaino vaikuttaa Avensin vetomassoihin? Koukussa saa olla 500 kg. Mitä merkitystä sillä on Avensiksen vetomassaan, jos kuorma on etupainoinen? Aisapaino lienee suhteessa perävaunun todelliseen massaan.
"Tieliikennelaki toteaa, että perävaunu on kuormattava niin, että aisapaino saa olla korkeintaan 25 kiloa tai neljä prosenttia kytkentämassasta. Suurempi arvoista on määräävä."
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Jos kärryn kanssa joutuu poliisin puntariin, niin kärryn paino punnitaan kärryn pyöriltä silloin kun kärry on vetoautoon kytkettynä,tällöin aisan kannattelema paino ei näy kiloina vaakassa, jos on epäily että aisapainoa on liikaa, niin oletettavasti silloin kärry irrotetaan vetokoukusta ja punnitaan aisapaino.
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ei ne nyt ihan noin harvinaisia ole. Toki väitteessäsi on perää eli myyntimiehen suussa kaksiakselinen monesti muuttuu teliksi perusteetta. Tässä on oikea teli ja Respolla ainakin on telikärry myös.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 13, 2022 12:06 am99,99 prosenttia autojen telikärreistä on kaksiakselisia kumivääntöjousiakselein. Äärimmäisen harvassa on auton peräkärreinä aidot tukkikärrin ja traktorin kärrin tyyppiset keinutelikärrit.jiipee kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 11:03 amTelikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Tupla-akselinen kumijousikärri on mielestäni hyvinkin kätevä työnnellä pihamaalla irtonaisena jopa lastattuna mutta etenkin tyhjänä.
https://www.tori.fi/satakunta/JJ_Traile ... 058904.htm
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Tamperelaisia Aisapoika-peräkärryjä näkyy olevan pikavilkaisulla 9 mallia teliakselistolla ja neljä mallia 2-akselisia (kumivääntö/lehtijousi).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ja Muulilla on, ainakin ennen ollut oikeita telikärryjä.
Itsellänikin sellainen keinuteli-muuli jossa kierrejousi/iskari vaakasuorassa akselien välissä ja keinuu erittäin isolla liikematkalla.
Itsellänikin sellainen keinuteli-muuli jossa kierrejousi/iskari vaakasuorassa akselien välissä ja keinuu erittäin isolla liikematkalla.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 2:05 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Huomioi että veturina on traktori. Autolla dollyn käyttö lienee kielletty myös Ruotsissa.peto kirjoitti: ↑Pe Maalis 22, 2024 3:58 pm On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Oliko tuo yleisellä tiellä? Hiukan arvelutti, jos puomikin saa roikkua hydrauliikan varassa.peto kirjoitti: ↑Pe Maalis 22, 2024 3:58 pm On kyllä tyhmää touhua, että ovat kieltäneet dollyt. Ruotsissa, missä kaikki lähtökohtaisesti paremmin tuntuu kyllä olevan laillista siirellä laitteita kuin laitteita dollyilla. Tässä hyvä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=Fy6_cwfMXnI Mielestäni todella kätevää.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 2:05 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
https://www.youtube.com/watch?v=ZVw37j-5dJw Vetää ne autollakin.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Max 30km/h.peto kirjoitti: ↑Pe Maalis 22, 2024 8:45 pm https://www.youtube.com/watch?v=ZVw37j-5dJw Vetää ne autollakin.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: koltiainen ja 32 vierailijaa