Jammu kirjoitti: ↑Su Maalis 17, 2024 2:31 pm
jotain 60A olen mitannut viallisennruuvin jolle C16A automaatit virtaa, on kyllä nopeammin pudottanut automaatit kuin oman lämpöreleensä
Ihmettelin tuota alhaista lämpösuojan asetusta. Tähti-kolmio kytkennässä taitaakin olla omanlaisensa laskukaava amppeerin suhteen, eikä laitetakkaan moottorin nimellisen mukaan.
Joku viisaampi voisi tuonkin selittää.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Jammu jo kirjoittikin että monesti ylivirtarele on kolmiokontaktorin perässä. Tällöin asetteluksi laitetaan moottorin nimellisvirta jaettuna neliöjuuri 3:lla.
Tälläisessä kykennässä ei käynnistysvirta kulje lämpöreleen kautta ja siten aiheuta (turhaa) toimintaa. 11 kW 400 V oikosulkumoottorin nimellisvirta on noin 22 A (riippuu myös siitä onko vanha moottori joka on leimattu 380 V jännitteelle).
Tuo kompura on pääosin vaihtolämpöisessä tilassa. Käyttö lähinnä puhallushommissa, eli pääosan ajasta makoilee.
Pienemmän ilmantarpeen hommat tehdään vanhalla mäntäkoneella.
Olikiko ideaa iskeä vaikka tuonsorttimen lämmitin vaikka separaattoripytyn kylkeen pitämään kompuran sisukset lämpimämpänä kuin pajan ilma ja näin ehkäistä veden kondensoitumista öljyn sekaan. https://www.hankkija.fi/tarvikkeet-ja-h ... w-2032591/
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Jammu kirjoitti: ↑Ke Maalis 20, 2024 9:55 am
tuskin kannattaa lämmitintä laittaa. Kun kone ei ole käytössä niin ei sinne ilma kummoisesti mene ja kun se käy niin lämpö ajaa vetet poies
Kylmäkäynnistys oli kyllä paljon armollisempi jos öljyt olisi muutaman kymmenen asteen tienoilla eikä 0 tai hallan puolella.
Nuo ruuvit taitaa kiertää n. 6000r/min.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Pakko oli hakea kun halvalla (300) sai uudenkarhean kuivaimen.
Miten tuo kompuran ulostulossa oleva vedenerotin. Kannattaako sitä enää mihinkään väliin laittaa.
Kuivaimen takaseinässä on autom lauhteenpoistoventtiili.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Omassa ruuvissa on kylmäkone-kuivain. Ruuvi työntää ilman ensin säiliöön, mistä se tulee kuivaimelle.
Kuivaimen lähtöön on ollut kytkettynä joku Tecalemit Oy:ltä peräisin oleva vedenerotin+öljytin huoltoyksikkö, mutta sen vedenerottimeen ei ole kertynyt vettä. Ilman kuivainta käytetyn kompressorin kanssa sinne kertyi vettä, mutta ei enää - joutaisi pois.
jiipee kirjoitti: ↑La Huhti 13, 2024 5:33 pm
Omassa ruuvissa on kylmäkone-kuivain. Ruuvi työntää ilman ensin säiliöön, mistä se tulee kuivaimelle.
Kuivaimen lähtöön on ollut kytkettynä joku Tecalemit Oy:ltä peräisin oleva vedenerotin+öljytin huoltoyksikkö, mutta sen vedenerottimeen ei ole kertynyt vettä. Ilman kuivainta käytetyn kompressorin kanssa sinne kertyi vettä, mutta ei enää - joutaisi pois.
Itekin uumoilin ettei jäähdytyskuivaimen jälkeen pitäisi olla irtovettä linjassa.
Kompuran perään tuo tarkoitus laittaa ja lähtö suoraan puhalluspytyn letkulle. Tosin on myös T-haaran kautta kulku säiliöön.
Ruuvia käytän ainoastaan puhalluskäytössä ja olisi eduksi että ilmalla olisi mahdollisimman lyhyt ja mutkaton reitti vastushäviöiden minimoisemiksi.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Jos tuntuu, ettei kuivaimen kyvyt riitä, niin laita säiliö ruuvin ja kuivaimen väliin. Verstaan ruuvilta ilma menee säiliön kautta kuivaimelle ja säiliöön kertyy kondenssia. Sen pois saminen auttaa kuivaimen toimintaa.
jiipee kirjoitti: ↑Su Huhti 14, 2024 9:42 am
Jos tuntuu, ettei kuivaimen kyvyt riitä, niin laita säiliö ruuvin ja kuivaimen väliin. Verstaan ruuvilta ilma menee säiliön kautta kuivaimelle ja säiliöön kertyy kondenssia. Sen pois saminen auttaa kuivaimen toimintaa.
Näyttäisi että kuivain on sopivan kokoinen. Käytin kompuran kuumaksi ja täydellä tuotolla piti kuivaimen lämmöt +3 asteessa, eikä ahdistanut ilman kulkua.
Se kuivan on tollanen. Max läpäisykyvyksi ilmoitetaan 1,66m3/min. Kompuran tuotto 100m3/h, eli taitaa olla ihan sama. https://www.kompressorikauppa.fi/tuote/ ... n-2057027/
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%