International 844XL hydrauliikka?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu kyllä ranskalainen tai joku on tehnyt ne XL-ohjaamon sähköt melkoisen tiiviisti sinne ohjauspylvään laatikkoon. Mitenkähän se aukeaa, pitääkö ratti/ohjausventtiili/akseli ottaa pois ja käsikaasu. Onko johdoissa varaa kallistaa taakse päin. Ei sieltä ikkunan välistä mitään pääse tekemään. On tuossa käyttöohjekirjassa sähkökaavio, joka on melko mahdoton luettavaksi, sulakkeiden vaikutusta pitää seurata lakanasta toiseen, ne viivat ovat niin ohuita, niin kiinni tosissaan, ja osaksi heikosti näkyviä, että pitää mennä ison suurennuslasin kanssa eteen päin. Numerot ja kirjaimet ovat käsin kirjoitetut osaksi. Tyyliä vasen ja oikea etuvalo on erikseen. Irrottelin noita joskus ja kokeilin, mikä sammuu, mutta pitää vielä tehdä lista tännekin, jahka otan ruutupaperia mukaan. Minä en ainakaan löytänyt selvää luetteloa ohjekirjasta, varaosaluettelosta tai tarraa koneesta, miten ne sulakkeet menee. Uudet 845 mallit näkyvät olevan lattasulakkeilla. Tässä on vielä Bosch tyyppiset (keraami/muovi) sulakkeet, Vanhat Fordin rasiassa olevat olivat jotakin savikeraamia, olen säästänyt niitä, koska motonetissä ym. myytävät muoviset lytistyvät lämmitessään ja niiden pää ei ole riittävän terävä pitääkseen sen metallikupin kuosissa. Eli otan uusista sulakkeista sen liuskan talteen ja käärin sen vanhaan sulakerunkoon. Väri ei tietenkään pidä paikkaansa, koska vain valkoisia on jemmassa.

Havaitsin talvitauolta käyttöön ottaessa, että jarruvalot ovat pimeänä (sulake 15 nähtävästi, mutta näyttää ehjältä), käsijarrun merkkivalo on pimeänä (toimi aamupäivän). Öljynpaineen merkkivalo ei syty virta päällä, toimiihan se samalla tavalla kuin Fordissa, eli maadoittuu kierteeseen. Vilkun merkkivalosta toimii vain oikeanpuolimmaisin, vaikka perävaunuvalot on kytkettynä. (Pitäisi kuulemma kaikkien kolmen vilahtaa ensimmäisellä vilkutuksella) Ainoat merkkivalot, mitä olen nähnyt tuossa toimivan, ovat lataus, kaukovalo, yksi vilkkumerkkivalo ja aluksi toiminut käsijarru. Hehkun ei kai pitäisikään toimia, eikä tasauspyörästönlukon merkkivaloa tietääkseni ole.

Jarrupolkimen kytkin on nappi siellä polkimen toppariraudassa. Liittimet ainakin saa irti, eli kun kytkee yhteen, pitäisi syttyä, Sitten vaan kytkintä ostamaan. Se käsijarrun merkkivalon nappi näyttäisi olevan käsijarruvaijerin alussa siinä kahvan raudassa.

Jos merkkivalot ovat simahtaneet, niin taitaa olla aika ihmettelyä sen mittariston/merkkivalokiekon johtonipun kanssa, kun vähän liikuttaa, niin ritinä kuuluu. Eli eristeet ovat aivan kovettuneet. Kojelauta on sisältä yhtä johtopaalia.

Jotenkin tuo monen toiminnon sammuminen yhtaikaa viittaisi johonkin niistä lukuisista pistokkeista, joilla siihen kojetauluun on tuotu johtomyttyä täyteen.

Kylvöihin asti toivottavasti jokin ajovalolamppu palaa, jotta pääsee edes työmaalle. Vaikka hytissä ei tietäisi mitään moottorin toiminnasta, kepillä tankista koettelee pintaa, höyrystä näkee jos keittää ja tikusta katsoo, että on öljyä. Työläs tuommoinen sähkötoimintoja täynnään oleva on, puhaltimen moottorin panta on löystynyt ja päästää moottorin liukumaan vasemmalle, ropellit alkavat pärisemään muovikoteloon. PItänee alkaa purkaa sitä lämmityslaitteen käyttöpaneeliakin, ylhäältä se ei taida purkautua. Liikkeestä ostetut ohjaamon suodattimet eivät kyllä tiivisty yhtään mihinkään. Lämmityslaite ja katon sisus umpiseen pölykasana. MIllaiset tiivistenauhat siellä on mahtanut olla, Mitään liimajälkiä ainakaan ei näy missään. Siihen kun paikkaansa pystyyn sen työntää, siellähän on johtoja ja muuta välissä, jää sormenmentäviä rakoja kyllä. Oikein sieppaa, kun on alettu tekemään, niin sitten jäänyt keskentekoiseksi. Miksiköhän niissä suodattimissa on semmoiset tapit kyljissä. Eivät ne ainakaan mitään ohjaa, mutta takertuvat joka johtoon ja nurkkaan siellä katossa. Suodattimen reunan kumitiiviste on turha, ei vastaa ainakaan tuon XL-ohjaamon koteloon millään tavalla, koska kummallakaan puolella ei ole suoria pintoja tai aukkoa, jota vasten se suodatin voisi vastata.

Kuva

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Sulla taitaa olla ensimmäisiä Suomeen tuotuja XL ohjaamo, jossa on posliinisulake, myöhemmin rasia
on vaihdettu kaksi kertaa, ensin lasisulake, viimeksi H sulake.
Ratti ja käsikaasukahva pois, joka lähtee ylöspäin nykäisemällä, vielä mittarinkaapeli ja pysäytinnuppi.
Kotelo nousee rattiakselin yli pois.
Yksi vikakohde on rintapellissä oleva liitinrivi, liittimet hapettuu.
Ohjaamon suodin kuuluu olla tiiviste ulospäin, tapeille on ohjaimet.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kuulostaa toimivalta tuo ohjauspulpetin ohje. Mittarivaijerit ja sammutusvaijeri näyttävät aika tiukoilta myös. Puuttuukohan tuosta katosta jotain, koska siellä ulkoilmaritilän puolella ei ole mitään kehystä, johon se suodatin voisi vastata. Niille, jotka eivät ole nähneet kyseistä viritystä, siinä katossa on alhaalta ruuvattu muovilevy, jossa on tavallaan jousipidin sille suodattimelle, suodatin on kyljellään sen levyn päällä, ja muoviruuveilla kiristetään se suodatin katon suuntaan ylös päin. Suodattimen pitäisi siis olla kyljellään pystyssä. Silloin kun se suodatin sopii siihen levyn hahloon, ei se mene ylös millään ilveellä, ne haittatapit (siis ohjaintapit) tarttuvat johonkin. Mitään ohjaintappien kuljetusuraa ei pysty sieltä roinakolosta löytämään. Tuntuu siltä, että se suodattimen kolo muutenkin on johtonippua täynnä.

Kenno ja puhallin oli puolen sentin tomussa, ja suodattimessa ei juuri muuta kuin samaa pintatomua. Eli ilma kulkee iloisesti ohi suodattimen. Pitää puhdistaa huolellisesti se paikka, josko sinne on pudonnut kiinnittämättömiä.letkuja, kiertoläppää ja johtonippuja. Saattaisi idea paljastua.

-SS-
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Sen verran noista hytin suodattimista, että Mercedes W140 S500 moottorin ilmansuodattimet on samat, mutta ne kylkien pienet nastat puuttuu. Sillä vaan, että ne mersun ilmansuodattimet maksaa murto-osan siitä mitä pyydetään noista casen suodattimista.

Toki en ole itsekkään vielä muistanut mallailla noita mersun filttereitä 845 caseen, vaikka mersusta on vanhoja suodattimia tallissa….että miten ne sinne istuisi ilman niitä puuttuvia nastoja :oops:
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ymmärtäisin ne nastat, jos siinä kolossa olisi semmoinen viisto ohjausura, joka kallistaisi ja puristaisi suodattimen tukevasti vastakehykseen kiinni. Samalla tavalla kuin IV - koneissa on semmoinen lista, joka vaakasuuntaan liikuttamalla joko löysää suodatinkehyksen puristuksen tai kiristää sen aukkoonsa kumia vasten. Joissakin koneissa on taas aivan ala-arvoiset tiivistykset, jolloin pitää taiteilla erilaisia lisätiivistyksiä suodatinpaketin mukana tulevista liimatiivistepätkistä. Näitäkin jotkut asentajat eivät huomaa tarkistaa, kaksi vierekkäistä suodatinta kiskolla eivät tiivisty kunnolla, ellei niiden väliin laita kumitiivistettä puskuun. Joissakin koneissa on joka suodatinkehykselle oma tiivistepinta, että ne kumitiivistepaketit saavat jäädä kokonaan käyttämättä.

Tämä on sen verran vanha traktori jo, ettei ole mahdollisuutta enää viedä merkkikorjaamoon sisäilmansuodattimia vaihdattamaan, vanhaisäntä lienee SOK huollossa tuon käyttänyt lähes loppuun asti. Ohjekirjassa on vaikka mitä mainintoja huoltokohteista, jotka on ehdottomasti käsketty merkkihuollon monopoliksi.

Monia harmittaa vanhan Fordin Hara-ohjaamon lämmityskennon ja puhaltimen kotelon haitta näkyvyydelle. Mutta kun pitää vaihtaa puhallin, kenno tai puhdistaa ne läpikotaisin, vieressä maassa seisten ulkoa kippo irti, letkut lenkille suoralla letkukaralla, sisältä muutama ruuvi auki, niin paketti kennoineen on rivissä pöydällä. Ja kesäaikaan töiden teko normaalisti on mahdollista, vaikka lämppäriä esim. kennotetaan uudelleen, tai odotetaan uutta ropellin moottoria; ei repsota katosta mitään irtoroinaa, saatikka sitten purettu ohjauspulpetti nostettu verstaan pöydälle, niin kuin Leukussa tulee tehtyä, jos lämppärille pitää päästä.

Kuva

Edit: Juu nyt tajusin , miten suodattimen voi saada kunnolla kiinni. Kuvassa on XL-kabiinin katto, joka on alkanut vuotaa. Nuo kolot on peitetty semmoisella kannella, jossa sivussa on ritilä. Sieltä sisältä muka pitäisi saada se suodatin tiivistymään tuohon viistoon asentoon ? No toimiva keino on ottaa tuo ritiläkansi auki ja liimata IV-liikkeestä saatavaa iV-suodatinvillalevyä siihen neliskanttisen aukon peitteeksi, ulkopuolelta. Monin verroin parempi kuin suunnilleen aukon edessä irtonaisena oleva paperisuodatin.

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

https://www.ebay.com/itm/291971550640
Suodattimen molemminpuolin on tuollaiset levyt, tapit menee noihin koukkuihin.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

roopenpoika kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:22 pm https://www.ebay.com/itm/291971550640
Suodattimen molemminpuolin on tuollaiset levyt, tapit menee noihin koukkuihin.
Suodin on kiertoilmaläpän jälkeen, jolloin se suodattaa ulkoa ja sisältä tulevan ilman.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

roopenpoika kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:22 pm https://www.ebay.com/itm/291971550640
Suodattimen molemminpuolin on tuollaiset levyt, tapit menee noihin koukkuihin.
Kuvasinhan jo tuota tarvetta ohjurille, ovat varmaan murskaantuneet kaikki tuollaiset osat jo joskus ammoin. Tuo katon rakenne kutsuu tekemään ulkoritilän tilalle laatikon, jossa suodattimen tuloaukko on alas päin, niin pölyt karisevat pois kun oven lyö kiinni.

Onkohan noita neljä erilaista sitten ? Ainakin eri varaosanumeroita näkyy.

Kiertoilmaa en oikein voi kuvitella tarvittavan missään tilanteessa. Talvella hytti on muutenkin höyrykaappi, kesällä lämmintä on muutenkin. Ne sisäkaton käsiruuviluukkujen ritilät voi muovittaa huomaamattomasti tukkoon.

Joka tapauksessa, tuollaisenaan ei voi hytti toimia, kun on työmies auttamassa. Yhden ainokaisen äestyskierroksen aikana mittaristosta ei näe enää lukea, niin paksusti pölyä on. Kuski pitikin sitten niitä kaappari-ikkunoita auki, niin pystyi hengittämään.

Onko tuossa Valtrassa tuo lisäke ohjaamon katon reunassa suodatinkotelo ?

Kuva

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu kävin Casen hytissä saunan jälkeen, ja ison otsalampun kanssa. Se kiertoilmaläppä on hiuksenohutta muovia, toisesta päästään akselitappi (siinä muoviosan keskellä pienempi reikä) luiskahtaa nähtävästi ilmavirrassa pois, jolloin läppä lepattaa siinä suodatinelementtiä vasten vinossa. Sen elementin kehyksen kumitiivisteen pystyosa tiivistyy siihen puheena olleeseen muoviosaan, jossa on semmoinen ohut reunus, "koukun" kolo kuitenkin on liian iso, verrattuna tappiin, ettei suodatin kiristy kunnolla tulevaa likaista ilmaa kohti. Mutta suurin ongelma on kattopeltiä vasten oleva pinta, siinä ei ole kuin noin millin nykämä, se kumitiiviste, joka on kehyksen sivussa, ei kattoon päin, ei todellakaan tiivisty siihen, vaan suodattimen kehykseen kannattaa liimata ohut superloninen ikkunatiiviste siihen päällireunaan, tai ainakin tiivisteen ja kehyksen kulman välille, koska sieltä vuotaa tomua varmasti, alalevyn puristus litistää kyllä sen tiivisteen kattoa vasten. Toinen vuotokohta on muovisten sivupalojen alakulman ja suodattimen alakulman noin tuuman mitta, ei mitään tiivistystä. Kiinnityslevyssä on suodatinelementin nurkille jousiklipsit, joten sieltä klipsin takaa menee iloisesti ilmat läpi. Siinä kahdella käsiruuvilla kiinnitetyssä levyssä on kumitiiviste, jonka tiivistää koko matkan alareunasta, ei tiivisteen kohdalta, eli joko helposti irrotettavaa silikonia siihen nurkkaan ennen kiinnitystä tai sitten rakentelee jotakin kumilipareita siihen kiinnityslevyyn.

Läpässä pitäisi olla superlonia reunassa, mutta se on murentunut jauhoksi. Superlonin jäänteitä on myös niitä päätyjen koukkumuovipalojen alareunassa. Eli läpän reunan ja sivujen tiivistys siihen suodattimien kiinnityslevyyn ja ilma-aukkoon on tehtävä kunnolla, koska eipä raikasta ilmaa tule sisään kun se saa ilman hytistä läpän reunan alta. Läppä lepää ulkoilma-asennossa sitä ritilän reunaa vasten, kiertoasennossa se on noin puolivälissä suodatinta, eli kierto ei liene ihan 100 %

Kuva
Kuva:
11. päätykiinnike, "koukku", kummassakin päässä, ja eri kätiset tietty.
15. myös tämä tiiviste on rispaantunut, pitäisi varmaan vastata tuohon osaan 32, pitää olla paljon paksumpi
36. kumitiiviste nrossa 32, pitäisi varmaan vastata suodattimen sivuun.
32. kiinnityslevy, ja kiertoilmaritilä
25. aivan lerppa kiertoilmaläppä, jossa pitäisi olla reunoissa paksu mutta pehmeä tiivistysnauha. Tiiviste vastaa sen osan 32. ritiläaukon terävään reunaan.

Sitten rupesikin kiukuttamaan tuo viritys, ja lähdin pois, en saanut kuvaakaan otetuksi kun oli vain 15% akkua. Se, että tekee vaikka 4 x päällekkäin kääritystä IV-suodatinvillasta kasan sinne ulkoilmaritilän alle, voi ehkä toimia paremmin. Tein samasta G4 irtolevystä suodattimet Sampo-Massikan katon reunan verkkojen alle, ja toimi erinomaisen hyvin. Neuloin ne langalla sinne sisäpuolelle verkkoon kiinni, ja puhaltelen silloin tällöin. Nyt on minkkiverkkoa varattu, josta teen tuen, joka pitää uuden villan paikallaan, ja voi vaihtaa säännöllisemmin, ehkä kaksi päällekkäin, koska tuo Valtran varaosapuhallin puhaltaa siinä Sampossa todella voimallisesti.

-SS-
enar
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 7:35 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja enar »

Hydrauliikkapumpun vaihto on nyt kyseessä 844 XL:ään ja alkuperäisen BOSCH -pumpun numero on 0510 465 332 ja useamman liikkeen sivuilla on tarjolla pumppua numerolla 3401189R94 tuon alkuperäisen pumpun tilalle. Minulle on annettu sellaista tietoa, että esim. 3401189R94 -pumppu, jota useampi liike tarjoaa, käy vain sellaisiin Natikoihin, joissa on "Sens O draulic" -järjestelmä, eli vm. -84 ja sitä uudempiin ja sittemmin 845:iin. Onko jollakin kokemusta ja varmaa tietoa tästä? Oma Natikka on vm. -82 ja siinä ei ole vielä tuota Sens O drauliccia.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

enar kirjoitti: La Maalis 16, 2024 7:34 pm Hydrauliikkapumpun vaihto on nyt kyseessä 844 XL:ään ja alkuperäisen BOSCH -pumpun numero on 0510 465 332 ja useamman liikkeen sivuilla on tarjolla pumppua numerolla 3401189R94 tuon alkuperäisen pumpun tilalle. Minulle on annettu sellaista tietoa, että esim. 3401189R94 -pumppu, jota useampi liike tarjoaa, käy vain sellaisiin Natikoihin, joissa on "Sens O draulic" -järjestelmä, eli vm. -84 ja sitä uudempiin ja sittemmin 845:iin. Onko jollakin kokemusta ja varmaa tietoa tästä? Oma Natikka on vm. -82 ja siinä ei ole vielä tuota Sens O drauliccia.
No varaosaluettelossa mainitaan, että jos ei ole kaksoissuodatinta (kahta vierekkäistä patruunaa) , käytetään 3401189R94 pumppua. Päältä se pumppu varmaan on erilainen kuin uudemmissa. Varaosaluettelossa näkyy ensin tuo ilman tandemsuodatinta:

Kuva
Kuva: pumppu 3401189R94

Sitten alemmas kun selaa, niin tulee pumppu kahdella vierekkäisellä suodatinsäiliöllä:

Kuva
Kuva: pumppu 1328655C91

En tiedä muuta, kuin mitä näkyy tuollaisesta vain osittain selvästi luettavissa olevasta netistä tulleesta varaosaluettelosta.

-SS-
enar
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 7:35 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja enar »

Kiitos -SS-!

Onko heittää se linkki, josta tuon otit?
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Netissä on semmoinen sivu kuin

https://www.ihcparts.nl/documentatie-in ... formatie-1

Siellä on listalla varaosakirjoja, ja löytyy semmoinen valokopiosta tehty pdf- tiedosto nimeltään

"IHC 743XL 745XL 844XL 845XL Ersatzteilkatalog"

Siinä vieressä on myös johtosarjakaaviot (schaltplan), joista ei kyllä ota pirukaan selvää, liittimet ainakin pitäisi olla selvemmin merkityt vaikka kirjaimilla, nyt pitää seurata, minkä värisiä johtimia pölyisessä mytyssä menee minnekin liittimeen, ja pistoke ja rasia ovat tietty toistensa peilikuvia jne.

Kannattaa ladata kotikoneelle, tiedä miten kauan tuo sivusto noita ylläpitää.

-SS-
enar
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 7:35 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja enar »

Mielenkiintoinen. Latasin tuon koneelle.

Kiitokset!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 30 vierailijaa