Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Mika 82 kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 2:21 pm Kyllä se taitaa yleisin tapa olla ainakin pienemmissä huvivenekokoluokassa, että kaikki vesi poistuu pakoputken kautta.
Oheinen teksti on kopioitu kirjasesta: Volvo Penta Installationshandbok småmarina inombordsmotorer (Publ. nr 3202 Mars 1976) MD5, MD6, MD11, MD17, MB10
KYLSYSTEM
Kylning av motorera sker med sjövatten, vilket sugs in genom sjövattenintaget och cirkulerar i kylsystemet med hjälp av en sjövattenpump. Vattnet släpps sedan ut med avgaserna (våt avgasledning) eller genom en separat bordgenomföring (torr avgasledning).
mattiolavi
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Mulla on hinaajassa hammasratas pumppu ainoana pumppuna kierrättämässä glykoolia runkojäähdytys tankissa.Vuosia ollut eikä ole miksikään mennyt vaikkei voitele vaseliinilla.
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

mauri kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 7:59 pm
Mika 82 kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 2:21 pm Kyllä se taitaa yleisin tapa olla ainakin pienemmissä huvivenekokoluokassa, että kaikki vesi poistuu pakoputken kautta.
Oheinen teksti on kopioitu kirjasesta: Volvo Penta Installationshandbok småmarina inombordsmotorer (Publ. nr 3202 Mars 1976) MD5, MD6, MD11, MD17, MB10
KYLSYSTEM
Kylning av motorera sker med sjövatten, vilket sugs in genom sjövattenintaget och cirkulerar i kylsystemet med hjälp av en sjövattenpump. Vattnet släpps sedan ut med avgaserna (våt avgasledning) eller genom en separat bordgenomföring (torr avgasledning).
Tämä ei kyllä auennut ilman google translatoria :D
Lähinnä tässä mietin ku tuo minun ostama merivesipumppu taitaa olla tarkoitettu isompiin koneisiin... onko koko pakoputki täynnä vettä jos kaiken ohjaa pakoputkeen....
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja thames »

Minulla on kaksi raakavesi pumppua koneessa ja molemmista menee perälaudan läpi vesi. Toisesta on vaan haara pakosarjan ja mutkan jäähdytykseen. Sanoisin että ei tule paljon lämpöä pakokaasuista.
herby
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja herby »

Se Wikken hana on sitä varten, että sillä lopetetaan pakoputken vedensyöttö jonkin aikaa ennen moottorin pysäyttämistä. Sillä tavalla saadaan putki kuivaksi, olipa sitten syksyn kylmät tai talvisäilytys edessä. Putki jäätyy muuten umpitukkoon eikä konetta saa käyntiin. Tai valurautainen vaimenninpönttö tai muu pakoputken osa halkeaa.

Huomaa myös, että jos ainoa meriveden poistotie on pakoputken kautta, sitä ei saa sulkea. Hammaspyöräpumppu (ainakin se hyvä ja tiivis = Suomen ainoa) särkyy jos se toimii umpiperää vastaan, siksi Wikkessä on se toinen haara. Eikä se Jabscokaan siitä hyvää tykkää, siipipyörän vaihtoon pääsee ellei kiila petä.
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

herby kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 1:18 pm Se Wikken hana on sitä varten, että sillä lopetetaan pakoputken vedensyöttö jonkin aikaa ennen moottorin pysäyttämistä. Sillä tavalla saadaan putki kuivaksi, olipa sitten syksyn kylmät tai talvisäilytys edessä. Putki jäätyy muuten umpitukkoon eikä konetta saa käyntiin. Tai valurautainen vaimenninpönttö tai muu pakoputken osa halkeaa.

Huomaa myös, että jos ainoa meriveden poistotie on pakoputken kautta, sitä ei saa sulkea. Hammaspyöräpumppu (ainakin se hyvä ja tiivis = Suomen ainoa) särkyy jos se toimii umpiperää vastaan, siksi Wikkessä on se toinen haara. Eikä se Jabscokaan siitä hyvää tykkää, siipipyörän vaihtoon pääsee ellei kiila petä.
Tämä selvensi paljon!
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mika 82 kirjoitti: To Maalis 07, 2024 9:48 am Jäi hieman häiritsemään, että mikä siinä omassa projektissa mätti. Lämmönvaihdin tai/ja raakavesipumppu ehkä alimittainen.. Tuossahan oli käytössä vetolaitteen alkuperäinen pumppu ja nelosen kone alunperin. Puutarhaletkun puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni :mrgreen:

https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
Ainakin jos videon testi on ainoa, niin siinä ei vaihdu vesi riittävästi (samasta saavista lähtö ja paluu)
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

JiiHoo kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 1:52 pm
Mika 82 kirjoitti: To Maalis 07, 2024 9:48 am Jäi hieman häiritsemään, että mikä siinä omassa projektissa mätti. Lämmönvaihdin tai/ja raakavesipumppu ehkä alimittainen.. Tuossahan oli käytössä vetolaitteen alkuperäinen pumppu ja nelosen kone alunperin. Puutarhaletkun puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni :mrgreen:

https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
Ainakin jos videon testi on ainoa, niin siinä ei vaihdu vesi riittävästi (samasta saavista lähtö ja paluu)
Eihän se tuossa lämmennyt nimeksikään, muutaman minuutin koekäyttöä. Koeajolla, kun sai kuormaa nousi lämmöt.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Mika 82 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 2:59 pm
JiiHoo kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 1:52 pm
Mika 82 kirjoitti: To Maalis 07, 2024 9:48 am Jäi hieman häiritsemään, että mikä siinä omassa projektissa mätti. Lämmönvaihdin tai/ja raakavesipumppu ehkä alimittainen.. Tuossahan oli käytössä vetolaitteen alkuperäinen pumppu ja nelosen kone alunperin. Puutarhaletkun puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni :mrgreen:

https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
Ainakin jos videon testi on ainoa, niin siinä ei vaihdu vesi riittävästi (samasta saavista lähtö ja paluu)
Eihän se tuossa lämmennyt nimeksikään, muutaman minuutin koekäyttöä. Koeajolla, kun sai kuormaa nousi lämmöt.
Oisko ollut mahdollista, että jäi ilmaa johonkin kierron kohtaan?
thames
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja thames »

Aika monelta kuullut että liukuvassa veneessä lämmönvaihtimen kanssa keittää. Pitää laittaa riittävä lämmönvaihdin ja riittävästi jäähdytysvettä sen läpi. Myös öljyn jäähdytin pitää olla riittävä. Ja aika monenlaista kötöstä olen nähnyt kun on pakosarjoja tehty, ei kannata aloittaa jos ei osaa oikeasti hitsata.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

jussi_oulu kirjoitti: To Maalis 14, 2024 12:22 am
Mika 82 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 2:59 pm
JiiHoo kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 1:52 pm
Mika 82 kirjoitti: To Maalis 07, 2024 9:48 am Jäi hieman häiritsemään, että mikä siinä omassa projektissa mätti. Lämmönvaihdin tai/ja raakavesipumppu ehkä alimittainen.. Tuossahan oli käytössä vetolaitteen alkuperäinen pumppu ja nelosen kone alunperin. Puutarhaletkun puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni :mrgreen:

https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
Ainakin jos videon testi on ainoa, niin siinä ei vaihdu vesi riittävästi (samasta saavista lähtö ja paluu)
Eihän se tuossa lämmennyt nimeksikään, muutaman minuutin koekäyttöä. Koeajolla, kun sai kuormaa nousi lämmöt.
Oisko ollut mahdollista, että jäi ilmaa johonkin kierron kohtaan?
Näin jälkikäteen paha sanoa, mutta en usko. Luulisin, että oli vain alimitoitettu laitteisto.
Vaikkakin oli kaksi lämmönvaihdinta, 150Kw levylämmönvaihdin ja bowman suht samankokoinen putkimallinen lämmönvaihdin. Sekä öljylle pieni levylämmönvaihdin.

Tuossa vaiheessa ei myöskään ollut motivaatiota alkaa tutkimaan asiaa, kun piti päästä ajamaan, kevät jo pitkällä. Hauska paatti oli niin kauan, kun sitä kesti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

thames kirjoitti: Pe Maalis 15, 2024 11:58 am Aika monelta kuullut että liukuvassa veneessä lämmönvaihtimen kanssa keittää. Pitää laittaa riittävä lämmönvaihdin ja riittävästi jäähdytysvettä sen läpi. Myös öljyn jäähdytin pitää olla riittävä. Ja aika monenlaista kötöstä olen nähnyt kun on pakosarjoja tehty, ei kannata aloittaa jos ei osaa oikeasti hitsata.
Ja ajan myötä, kun tulee likaa ja kalkkeumaa pintoihin, ei lämmönjohtokyky ole enää sama, mitä uutena. Ja jos jo alunperin ollut siinä rajoilla, että piisaa. Kaverilla oli raskas, liukuva yläohjaamovene 300hp dieselillä ja ihan tehtaan marinoima. Sekin kerran tai pari antoi hälytyksen lämmöstä. Hieman vauhtia pois, niin pysyi lämmöt sallituissa rajoissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
puuhastelija
Viestit: 808
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

tein w1:een makeavesijäähdytyksen, kun vaihdoin uuden sylinterin ja bensakannen.

Kuva
Kuva

hammaspyöräpumppu pumppaa raakavettä lämmönvaihtimen läpi 3-tieventtiilille, jolla säädellään virtausta pakoputkeen tai suoraan takaisin mereen. venttiilissä sellainen poraus, ettei tuki virtausta kummassakaan asennossa, eikä välillä.

fiestan pumppu pumppaa glygolivettä kaasulaatikkoon ja sieltä normaaliin tapaan pikkureikää pitkin sylinteriin ja sieltä kanteen. kanteen omalle paikalleen joku auton termostaatti. termostaatin jälkeen lämmönvaihtimeen ja vaihtimen jälkeen fiestan pumpulle. vaihtimen yhdestä makeanpuolen letkulähdöstä paisunta-astiaan, joka on takakannen alla. ensimmäinen ilmaus oli hieman haastava, mutta on toiminut tämän jälkeen moitteettomasti.

laitoin termostaattikoppaan m4 ruuvin ilmausta varten. ensimmäinen fiestan pumppu alkoi vuotamaan parin vuoden jälkeen. seuraava on kestänyt.
jussi_oulu
Viestit: 1016
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu »

Onko paisuntasäiliö alempana kuin koneen ylin "vesi kohta"? Millaista paisuntasäiliötä käytit?
Itsellä tulee paisunta säiliö aavistuksen alemmas kuin koneen ylin vesikierto kohta. Suunittelin käyttäväni skoda MK2:n paisuntasäiliöta, jossa on korkissa venttiili niin yli- kuin alipaineellekkin...
Täyttö koneen ylimmästä vesikierto kohdasta... kai se toimii ? :D
puuhastelija
Viestit: 808
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

jussi_oulu kirjoitti: La Maalis 16, 2024 12:30 am Onko paisuntasäiliö alempana kuin koneen ylin "vesi kohta"? Millaista paisuntasäiliötä käytit?
Itsellä tulee paisunta säiliö aavistuksen alemmas kuin koneen ylin vesikierto kohta. Suunittelin käyttäväni skoda MK2:n paisuntasäiliöta, jossa on korkissa venttiili niin yli- kuin alipaineellekkin...
Täyttö koneen ylimmästä vesikierto kohdasta... kai se toimii ? :D
paisunta-astia on ylimpänä. ladan paineeton astia. sellainen oli silloin käsillä.

yritä haaroittaa letku paisarille niin, että letku lähtee ylöspäin ja viettää koko matkan ylöspäin paisunta-astiaan. pääsee kierrossa olevat mikrokuplat nousemaan paisariin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa